Citat:
Ursprungligen postat av
MachDiamonds
Angående ditt andra citat så har WHO ändrat det till att bara vaccin kan ge flockimmunitet. De gjorde det strax innan vaccinen släpptes om jag minns rätt. Vetenskap är inte vetenskap längre. Det är politik nu.
Det är alltid bra med referenser när man säger att någon har sagt något.
Citat:
Ursprungligen postat av
-Info-
Intressant att jämföra tongångarna mellan sommaren 2020 och sommaren 2021. Här Tom Britton:
Citat:
Ursprungligen postat av
Bertil.Enstoring
Det stavas D E L T A
Ja, det gör det. Och vill man gå steget djupare, för att förstå hur delta innebär en högre andel vaccinerade för flockimmunitet ska man titta på två faktorer. Vaccineffektivitet och smittsamhet.
Alfa kräver en högre andel vaccinerade eller på annat vis immuniserade än originalvarianten, eftersom den är betydligt mer smittsam. Och samma sak, ytterligare några snäpp, gäller för deltavarianten.
Jag tror tyvärr det blir tufft att uppnå flockimmunitet mot Delta, med enbart vaccin. Delta tros ha ett R0 mellan 5-9, vilket innebär en gräns för flockimmunitet runt 80 - 90 procent immuniserade i populationen för vilken flockimmunitet ska råda.
Och det är för ett vaccin med 100 procents effektivitet. Dela dessa siffror med vaccineffektiviteten för att komma närmare sanningen.
Det positiva är dock att R går mot 0 när andelen immuniserade går mot oändligheten. Den kan förstås bara gå mot 100 % i praktiken, men vaccinet kommer att begränsa spridningen av delta. Vill vi ha flockimmunitet mot den mha vaccin får det nog bli efter att vaccinen uppdaterats dock.
Och antivaxare är ett större problem, då vaccineffektivitet är betydligt enklare att åtgärda.
Under tiden begränsar vaccin smittspridningen och belastningen på sjukvården, och dödsfall såklart. Desto större andel som tar vaccin, desto större reduktion av spridning och desto effektivare sparas sjukvårdsresurser och liv.
Sedan ska man också komma ihåg att vaccinens effektivitet mot deltavarianten fortfarande är under utredning.
Detta är den tyngsta utvärderingen jag sett, såhär långt:
https://www.imperial.ac.uk/news/227713/coronavirus-infections-three-times-lower-double/