2021-08-09, 10:53
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dille24
FHM presenterar ständigt ny statistik, den är inte speciellt lätt att få fram och jag tycker att man länkas runder. Men denna grafiska sida kan man använda för att zooma in på antalet inlagda och döda de senaste dagarna: https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa

Min bedömning är att det ökar relativt långsamt från väldigt låga nivåer. Vi har 1-3 inläggningar på IVA per dag och drygt en död i veckan

Ja, men det är ju inte ens mitten av augusti än. Luftvägsinfektionssäsongen börjar på allvar först i oktober-november. Tänk hur det kommer att se ut då.
Citera
2021-08-09, 10:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Svårt att hitta något av substans längre i bruset av all pajkastning om vaccinets vara eller inte vara.
Någon som har en aktuell lägesbild av situationen i Sverige?

Det ökar tycker jag mig ha hört (i Stockholm). Varför? Är inte typ alla vaccinerade eller haft sjukdomen nu?

Garanterat är väl alla i de så kallade riskgrupperna vaccinerade nu. Hur ser det ut på sjukhusen? Är det fortfarande folk som kommer in med allvarlig Covid? Vilka är det i så fall, är det riskgrupper, är det vaccinerade, är det nya mutationer?

Går något enligt planen? Skulle inte smittan vara stoppad nu, flockimmunitet och allt det där? Vad är prediktionen för framtiden och resten av året? Har inte lyssnat på Tegnell och co på ett tag.

Men fan är du helt blåst eller?

Har du missat att man smittar och kan bli smittad trots vaccination?
Läs på lite innan du ska ställa dumma frågor.
Citera
2021-08-09, 10:57
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Finns det någonting som pekar på att Delta skulle komma att döda 90-100 personer om dagen? Det som talar emot är, många fler immuniserade och att Delta verkar ha hög spridning, men ge mild sjukdom. Vilket i sin tur ger många fler med naturlig immunitet.

Delta ger inte mild sjukdom.
Citera
2021-08-09, 10:58
Medlem
Jag vet inte om detta nämnts innan men jag var intresserad av om det var ovaccinerade eller vaccinerade som avlider i Sverige senaste tiden och då det inte finns någon data för detta vad jag vet (bara för hela perioden) så fick jag sammanställa det själv med waybackmachine.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistikdatabaser-och-visualisering/vaccinationsstatistik/statistik-for-vaccination-mot-covid-19/uppfoljning-av-vaccination/forekomst-av-covid-19-efter-vaccination/

https://web.archive.org/web/20210613204805/https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistikdatabaser-och-visualisering/vaccinationsstatistik/statistik-for-vaccination-mot-covid-19/uppfoljning-av-vaccination/forekomst-av-covid-19-efter-vaccination/

Den 3:e Juni hade det avlidit 130 personer som var fullvaccinerade efter att ha blivit återinfekterade.
Den 15:e Juli hade det avlidit 180 personer som var fullvaccinerade efter att ha blivit återinfekterade.

Alltså så har det mellan dessa datum avlidit 50 personer (jag går på rapportdatum) som varit fullvaccinerade.

Under samma period har det rapporterats 199 dödsfall (rapportdatum).

Det är dock oklart hur man kan lita på siffrorna och rapporteringsdatum osv och om de var med vid uträkningen av vaccinerade/ovaccinerade men om man gör det så blir resultatet följande:

Mellan 3:e Juni och 15:e Juli så dog det 199 personer och 50 av dessa var fullvaccinerade och det är 25%.

Då det fortfarande är främst äldre som avlider så är vaccineringsgraden väldigt hög (bland de som var vaccinerade och avled så var medianåldern 87 år).

Det skulle vara bra med mer data för fall och sjukhusinläggningar gällande ovaccinerade/vaccinerade - gärna nedbrutna i åldersgrupper.
Citera
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dille24
FHM presenterar ständigt ny statistik, den är inte speciellt lätt att få fram och jag tycker att man länkas runder. Men denna grafiska sida kan man använda för att zooma in på antalet inlagda och döda de senaste dagarna: https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa

Min bedömning är att det ökar relativt långsamt från väldigt låga nivåer. Vi har 1-3 inläggningar på IVA per dag och drygt en död i veckan

Ynka 1 död i veckan?

Dvs 4 döda i månaden...

Kan ni lämna tråden nu, alarmister?

Fler dör ju för f-n av att svälja ett fiskben som fastnat i strupen...

Och våra verklighetsfrånvända politiker och myndigheter talar fortfarande om att vi befinner oss mitt i en brinnande pandemi...

Lovar er att politikerna kommer fortsätta bära på sina patetiska munblöjor i Riksdagen nu i höst, bara för att hålla liv vid masspsykosen!
Senast redigerad av Död o återfödd 2021-08-09 kl. 11:52.
Citera
Medlem
Dille24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, men det är ju inte ens mitten av augusti än. Luftvägsinfektionssäsongen börjar på allvar först i oktober-november. Tänk hur det kommer att se ut då.

Ja, det kommer sannolikt en våg till det är väl ganska oundvikligt, man får väl vara glad att man är under 50 och inte har några andra kända sjukdomar.

Många är ju dessutom nyvaccinerade också så det borde blir en lugnare utveckling nu än tidigare vågor. När skyddet mattats på riktigt kring jul kan det nog bli än mer spännande :/
Citera
2021-08-09, 11:01
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Kineserna är slarviga.
Kineserna är auktoritets styrda.
Äldre vördas o ska lydas.
Misstag sopas under mattan.

Så har man haft någon 80 årig politiskt tillsatt chef med bäst före datum på 60 talet så kan säkerhetsrutinerna vara därefter.

Det skiter sig o alla inblandade sopar undan o mörkar så länge det går.

Den stora frågan är varför man byggt ett nytt virus som Covid-19?

Min teori är att det råkade rymma lite för tidigt. Planen var att få till ett supervirus. Sedan ett fullgott fungerande vaccin. Sedan plantera ut viruset över världen o på något år få ekonomiskt världsherravälde.
Men vet du, det där låter i alla fall som en gångbar teori. Den går nämligen ihop. Vad som INTE går ihop är att saken skulle drivas av gänget som enligt en samling Rotschild-hatande muppar försöker införa något som kallas NWO, eftersom de killarna vill precis tvärtom (mer folk och mer rörlighet). Hur foliehattarna bakom de konspirationsteorierna tänker förstår jag typ inte alls. Din teori däremot, den är klart plausible.
Citera
2021-08-09, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vergatario
Du är egoist

Du är en hycklare och dåligt påläst. Hyckleriet ligger i att det är skitsnack att någon vaccinerar sig för någon annan. Dessutom har du ingen aning om hur vederbörande lever sitt liv.

Det för mig in på nästa problem med din oneliner. Vaccinerade kan bli smittade och smitta andra. Agerar du som en idiot för att du är vaccinerad är du en större egoist än någon ovaccinerad som använder hjärnan kring andra. Inte slänger sig på ett flygplan så fort man fått sitt resepass o.sv.

Vaccineringen har blivit värde-signalering hos många. Titta på mig! Jag tar mitt ansvar. När skälen är rent egoistiska. Som sagt, hyckleri.
Citera
2021-08-09, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Delta ger inte mild sjukdom.

Det gör den väl, i förhållande till smittspridning. Alla varianter ger mild sjukdom för de allra flesta. Är det fullt med i övrigt friska människor på IVA menar du?
Citera
2021-08-09, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Yngre är i större utsträckning "jag individer" så att de skulle tänka på samhället i första hand är tveksamt. Dessutom hindrar inte vaccinet smittspridningen tillräckligt ändå. Nuvarande vaccinerna räcker inte för att uppnå flockimmunitet även om yngre vaccinerar sig.
Så kan det nog vara, de yngre (<40år) kanske inte tar sitt ansvar i samma utsträckning... Sticker ändå ut hakan och gissar att vaccination har en dämpande effekt på coronaspridningen. Det är nog bättre att vaccinera befolkningen och fortsätta leva som vanligt än att skita i vaccination och fortsätta leva som tidigare. För att leva med massa covidrestriktioner för evigt kommer de yngre aldrig acceptera (inte de äldre heller för den delen).
Citera
2021-08-09, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna

Delta har ju dragit iväg rejält i olika länder sä en lågoddsare är väl att till hösten blir det livligt igen?

Det som jag hoppas på är att det blir den sista vågen, hade vi inte haft IVA hade väl dödligheten varit i paritet med spanska sjukan på ett ungefär?

Det som riskerar att torpedera detta är väl om vaccinet fungerar som raketbränsle åt muteationerna och skiten bli radiaktiv eller om kineserna lagt in någon kicker som vi inte känner till. Det sistnämnda ser jag som otroligt då dom måste räknat det att själva åka på det vid spridning men dummare saker har ju gjorts.
Citera
2021-08-09, 11:13
Medlem
vittne-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Jag är av åsikten att man inte ska lägga för stor vikt vid experiment där man visar neutralisering av spikprotein i labbmiljö, då det inte behöver betyda någonting i verkligheten. Men när verkligheten bekräftar vad laboratorie-experiment visar så stärker det teorin. I detta fallet är det intressant. Immunitet efter infektion ger skydd mot 23 varianter i neutraliseringsexperiment, inklusive deltavarianten.

https://www.news-medical.net/amp/news/20210705/Scientists-identify-natural-SARS-CoV-2-super-immunity-against-23-variants.aspx

”The antibodies are capable of neutralizing a wide range of SARS-CoV-2 variants even at sub-nanomolar concentrations. In addition, the combinations of these antibodies reduce the risk of generating escape mutants in vitro.”

” The findings revealed that of 4 antibodies, two bound to RBDs in the “up position” and two bound to RBDs in the “down position.” Moreover, three out of four antibodies directly blocked the RBD – ACE2 interaction, and one indirectly inhibited the interaction through steric hindrance - the slowing of chemical reactions due to steric bulk.”

Artikeln som hänvisas till:

https://science.sciencemag.org/content/early/2021/06/30/science.abh1766

Antikropparna man tittat på kommer från smittade med ursprungsvarianten i wuhan. Infektion verkar alltså ge mycket starkt och brett skydd som klarar av varianter i dessa experiment och det stämmer med datan från verkligheten, till skillnad från vad vi ser med vaccinen där man påstår att de ger bra skydd men verkligheten visar något annat.

Det här kanske kan få slut på tramset om att de som varit smittade ska vaccinera sig. De som haft covid får mer biverkningar i genomsnitt av vaccinet och ska inte öka sin risk för ingen nytta. Det verkar som att man inte kan bli mer immun än vad man blir av smittan. Man kallar det till och med ”ultrapotent” eftersom det krävs så lite antikroppar. Vilket kastar ljus över det faktum att immunitet från infektion ger så starkt skydd trots lägre antal antikroppar än vaccin. Och det i sin tur kastar skugga på vaccinen som uppenbarligen inte klarar av att ge samma skydd, oavsett typ av vaccin.

Grattis ni som haft covid, det finns inget bättre skydd att få.

Mycket intressant !
Jag kan inte minnas att något svenskt mediahus rapporterat om detta, eller att någon svensk "expert" uttalat sig om detta, och det blev publicerat 1/7.....

Sett till denna undersökning, då uppstår funderingen om de som anses som högriskare typ ålder eller annan medicinsk status, kan ha ett möjligt alternativ till mRNA-sprutorna och istället välja en MMR spruta mot mässlingen, som anges ge ett skydd på c:a38%, för då lär den bestå, i jämförelse med mRNA som nu visat sig ha fallande effekt redan efter 5-6 månader, då MMR är väl utprovad till skillnad från mRNA som bjuder på nya överraskningar hela tiden och dessutom bara har ett nödtillstånd.
Och då täcks man också av MMR-vaccinets försäkringar, vilket inte finns med mRNA då vaccinbolagen friskrivit sig från allt ansvar pga nödtillståndet.

Anledningen till att jag funderar i dessa banor är att grabben gav mig vattkoppor för några år sedan, trots att jag haft det som liten, vilket visar på att min immunitet har gått ner, och då bör samma gälla mässlingen-röda hund m.m, så att då ta en MMR fixar jag då upp immuniteten igen och får på köpet visst skydd mot Covid-19, vilket jag kan köpa, jag kan alltså insjukna men då förhoppningsvis inte bli dödssjuk av skiten, istället för att ta mRNA som enbart är mot Covid, och jag vågar fan inte blanda MMR med mRNA i kroppen, då käkar jag hellre Ivermectin....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in