2021-07-28, 16:53
Medlem
Hej!

Kommer starta en liten webbshop och posta ca 100 paket / månad. Behöver kunna skriva ut följesedel och sätta på paketen. Vilken är den bästa lösningen för mig? Måste jag köpa en etikettskrivare eller hur gör ni som postar paket via PostNord ut till kund?

Vill självfallet hålla kostnaderna så låga som möjligt.

/ Ernst
Citera
2021-07-28, 17:19
Medlem
Manschauvinistens avatar
Tjenare!
Lättast är att köpa en etikettskrivare via auktion eller liknande, Zebra GK420D kör jag.
Kostade någon tusing för 8 år sedan när jag startade upp, den är fortfarande som ny och har sparat mig enormt mycket tid och energi genom åren.
Citera
2021-07-28, 17:40
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kirchsteiger57
Hej!

Kommer starta en liten webbshop och posta ca 100 paket / månad. Behöver kunna skriva ut följesedel och sätta på paketen. Vilken är den bästa lösningen för mig? Måste jag köpa en etikettskrivare eller hur gör ni som postar paket via PostNord ut till kund?

/ Ernst

Bygger du egen webbshop så brukar det finnas följesedlar att generera och sedan skriver du ut dem i A4 skrivare. Säljer du via marknadsplats så brukar de ha egna följesedlar som du använder.

Du kan använda etikettskrivare med självhäftande papper och inbyggd kniv (Zebra/Brother) eller så printar du på A4 med vanlig skrivare och köper självhäftande plastfickor att lägga dem i.

Postnord Skicka Direkt Business för varubrev/paket:
https://portal.postnord.com/info/ver...rekt-business/

Detta är "nybörjarnivån", när du är mer inne kan du undersöka Postnords konkurrenter och alternativ som kan vara bättre beroende på vad du behöver/din kunder vill ha och om din volym ökar.
Mer paketvolym = enklare att förhandla lägre priser än listpriserna.
Citera
2021-07-29, 20:20
Medlem
miikoss avatar
Jag beställer gratis självhäftande plastfickor ifrån PostNord.

Skriver sedan ut med vanlig laserskrivare och lägger pappret i plastfickan.

https://www.postnord.se/kundservice/...all-blanketter
Citera
2021-08-07, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kirchsteiger57
Hej!

/ Ernst

Klart enklast är att skaffa en etikettskrivare. Se till att välja en som har ca 105 mm bred etikettbana och att den kan hantera ZPL-utskrifter.
Citera
2021-08-08, 15:49
Medlem
Kan bara stämma in i kören. Köp en begagnad GK420D. Pengarna får du igen när du säljer den.

Om det är billiga grejer under 2kg som inte behöver försäkras skicka som varubrev.

Om paketen hamnar under 100g och du är riktigt snål skicka som brev med rabattfrimärken från tex tradera. Ca 10:- till hela norden. Men fixa en proffsig etikett även till breven, gärna med en fejk streckkod för då "försvinner" färre brev.
Citera
2021-08-08, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av backen2
Men fixa en proffsig etikett även till breven, gärna med en fejk streckkod för då "försvinner" färre brev.

Nej, fixa ingen fejkad streckkod. Det kommer definitivt ställa till problem. Varför skulle man vilja göra det???
Citera
2021-08-09, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mittåt
Nej, fixa ingen fejkad streckkod. Det kommer definitivt ställa till problem. Varför skulle man vilja göra det???

Det har aldrig ställt till några problem under dom 10år jag skickat paket på det sättet. Streckkoder finns ofta även på tex kartonger och packpåsar, utan problem.

Anledningen att använda en etikett som ser "officiell" ut är att färre mottagare låtsas att paketet aldrig kommer fram. Skickar man utan spårning kommer man alltid ha kunder som låtsas att paketet aldrig kom fram. Det räcker att etiketten ser ut att vara spårbar så minskar dessa fall märkbart.
Citera
2021-08-09, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av backen2
Det har aldrig ställt till några problem under dom 10år jag skickat paket på det sättet. Streckkoder finns ofta även på tex kartonger och packpåsar, utan problem.

Anledningen att använda en etikett som ser "officiell" ut är att färre mottagare låtsas att paketet aldrig kommer fram. Skickar man utan spårning kommer man alltid ha kunder som låtsas att paketet aldrig kom fram. Det räcker att etiketten ser ut att vara spårbar så minskar dessa fall märkbart.

Ah, OK. Om du tänker att mottagarna blir mindre benägna att blåsa en så kan du kanske ha en poäng. Men man måste ju vara lite korkad om man tror att man använder både frimärken och streckkod. Om man väljer att göra detta så ska man dock inte göra det för bra, för om man t.ex. kopierar en streckkod från en annan försändelse så finns risken att det tolkas som ett riktigt paket av postnord och att det då styrs till mottagaren av det verkliga paketet. Eller att det är en korrekt streckkod, men fejkat nummer, att det försenas på vägen för att det fastnar i kontroller.
Citera
2021-08-15, 00:14
Medlem
Driver en större webshop. Har helt vanlig laserskrivare och etiketter på ark, där adresslapp och retursedel kommer på samma lapp
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in