2021-08-08, 14:34
Medlem
KrimiMillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hpas
Vad säger att det inte blir bakom lyckta dörrar?

Jag tror helt säkert att en del av det kommer att bli bakom lyckta dörrar, ja. Men ser ingen anledning till varför exempelvis OWs vittnesmål kommer att vara det. Det visar sig väl. Är hela rättegången bakom lyckta dörrar så är svaret att då kommer vi inte vara där 😁
Senast redigerad av KrimiMilla 2021-08-08 kl. 14:37.
Citera
2021-08-08, 14:40
Medlem
F3ttans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hpas
Vad säger att det inte blir bakom lyckta dörrar?

Våldtäktsdelen kommer ev vara bakom lyckta dörrar. Övriga delar, föga troligt.

Varken Tings eller Hovrättsförhandlingarna var bakom stängda dörrar till fullo.
Citera
2021-08-08, 14:55
Medlem
KrimiMillas avatar
Här har vi också om man scrollar ner lite ett kort klipp där SVT tycks filma av videokonstruktionen från en TV där den spelas upp på VHS. Med betoning på kort klipp. En del har säkert redan sett detta dessutom.

https://amp.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/minnesforskares-metoder-kritiseras
Citera
2021-08-08, 16:05
Medlem
IdiAminsKusins avatar
Han är i alla fall kvar i Sveg... ingen semester till Husum.
Citera
2021-08-08, 17:34
Medlem
KrimiMillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F3ttan
Våldtäktsdelen kommer ev vara bakom lyckta dörrar. Övriga delar, föga troligt.

Varken Tings eller Hovrättsförhandlingarna var bakom stängda dörrar till fullo.

Riktigt det, delar var öppna för allmänheten. Finns ingen anledning att hela rättegången skulle hållas bakom lyckta dörrar om den blir av nu.

Förhören med den åtalade skedde bakom lyckta dörrar, "bland annat med hänsyn till hans låga ålder" (enligt SVT i arkivinslag från 1998) Han är inte så ung längre så jag vet inte hur man skulle motivera lyckta dörrar idag för hans del, om det inte på fullaste allvar fortfarande har relevans hur gammal han var vid brottet (vad gäller lyckta dörrar)? Vilket förefaller ologiskt. Det är åtminstone inget som han själv har inflytande över. Det är förstås i huvudsak OW själv vi främst vill se vi som går dit, isf den dag som kommer vara svårast att komma in dessutom. Men försöka duger.

Sen ska det givetvis vara lyckta dörrar vad gäller tex obduktionsbilder och när man talar om sexuellt våld mot 16-åring. Generellt håller man lyckta dörrar för offrets skull och inte den åtalades, men har den åtalade låg ålder så kan denne också skyddas på det sättet som man gjorde för OW.
Citera
2021-08-08, 19:04
Medlem
Helt galna vändningar i detta fall. Initialt så hade MGM tur eftersom DNA-tekniken var så dålig att han gick fri. I många år. Därefter hade han återigen tur då han inte kunde påtvingas topsning. Sedan har han plötsligt otur eftersom några envetna poliser hittar material som glömde kastas och som binder honom till mordet. Och hans frihet hänger nu på HD

Det känns som att detta fall kommer klaras upp, OM nu inte MGM begår självmord. Skaka galler tills han är pensionär kan ju inte locka. Han kanske borde byta ut Ulf Holst mot någon toppadvokst istället för den lokala förmågan han tilldelats....
Citera
2021-08-08, 20:18
Medlem
KrimiMillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Helt galna vändningar i detta fall. Initialt så hade MGM tur eftersom DNA-tekniken var så dålig att han gick fri. I många år. Därefter hade han återigen tur då han inte kunde påtvingas topsning. Sedan har han plötsligt otur eftersom några envetna poliser hittar material som glömde kastas och som binder honom till mordet. Och hans frihet hänger nu på HD

Det känns som att detta fall kommer klaras upp, OM nu inte MGM begår självmord. Skaka galler tills han är pensionär kan ju inte locka. Han kanske borde byta ut Ulf Holst mot någon toppadvokst istället för den lokala förmågan han tilldelats....

Sitta tills han är pensionär tror jag dock inte, han är alltså 43 år nu. Livstid kan han inte dömas till, och knappast 20+ år heller.

Kan inte uttala mig precist om eventuell längd på straffet, men det har lyfts flera gånger i tråden att han inte kommer dömas till särskilt många år om han döms. Framför allt pga hans ålder vid brottet, nu ser vi ju förhoppningsvis en lagstiftning snart där man tar bort "ungdomsrabatt" för de mellan 18-21 år, men pga hans ålder som var under 21 år vid gärningen och gällande lagstiftning när brottet begicks så var det aldrig tal om något förödande långt straff. I TR fick han 8 år när han väl dömdes. Sen dras det väl av för tiden han satt häktad också.. Samt att man tydligen får "rabatt" för att det gått lång tid sedan brottet

Ni som har mer koll och som resonerade fram 3, max 4 år som trolig straffslängd kanske kan hoppa in här. Jag återger mest bara ut minnet det jag läst i tråden och är osäker.

Finns inget rättvist straff för mord, men särskilt inte i Sverige. Men en dom är åtminstone mer rättvisa än att aldrig dömas.. Har man sett alla klipp med föräldrarna vet man hur viktigt det är för dem att få ro av en dom i rätten medan de fortfarande lever. Det är ju värt en hel del.
Citera
2021-08-08, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KrimiMilla
Sitta tills han är pensionär tror jag dock inte, han är alltså 43 år nu. Livstid kan han inte dömas till, och knappast 20+ år heller.

Kan inte uttala mig precist om eventuell längd på straffet, men det har lyfts flera gånger i tråden att han inte kommer dömas till särskilt många år om han döms. Framför allt pga hans ålder vid brottet, nu ser vi ju förhoppningsvis en lagstiftning snart där man tar bort "ungdomsrabatt" för de mellan 18-21 år, men pga hans ålder som var under 21 år vid gärningen och gällande lagstiftning när brottet begicks så var det aldrig tal om något förödande långt straff. I TR fick han 8 år när han väl dömdes. Sen dras det väl av för tiden han satt häktad också.. Samt att man tydligen får "rabatt" för att det gått lång tid sedan brottet

Ni som har mer koll och som resonerade fram 3, max 4 år som trolig straffslängd kanske kan hoppa in här. Jag återger mest bara ut minnet det jag läst i tråden och är osäker.

Finns inget rättvist straff för mord, men särskilt inte i Sverige. Men en dom är åtminstone mer rättvisa än att aldrig dömas.. Har man sett alla klipp med föräldrarna vet man hur viktigt det är för dem att få ro av en dom i rätten medan de fortfarande lever. Det är ju värt en hel del.

Jag skrev förut i ett inlägg att jag tror det blir sex år för mord. Antar då att åtta år är avvägt och så drar jag bort två år eftersom det gått många år.

Av sex år ska man sålunda sitta inne fyra år och eftersom häktningen var i cirka ett år eller så blir det tre år kvar att avtjäna. Om min beräkning stämmer alltså.
Citera
2021-08-08, 22:14
Medlem
IdiAminsKusins avatar
Det rimliga när man undflytt rättvisan i 20+ år vore att straffet förlängs för att man ställt till ett helvete för rättssystemet.
Dessutom är det enda vettiga straffet för sexualmord dödsstraff...
Citera
2021-08-08, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IdiAminsKusin
Det rimliga när man undflytt rättvisan i 20+ år vore att straffet förlängs för att man ställt till ett helvete för rättssystemet.
Dessutom är det enda vettiga straffet för sexualmord dödsstraff...

Jag kan bara hålla med!! Hur vet du att han är i Sveg?
Citera
2021-08-08, 23:18
Medlem
En sak jag funderat över de kollade och hittade fiber på sax i garaget samt bil. Vet nån om de kollat resten av huset, garage osv , blodspår osv? Vilka förutsättningar fanns då?kan det finnas kvar spår idag t ex. Tänkte att han sa i förhör då att han varit mycket i garaget osv men att han behövde nåt till skoter ( om jag minns rätt ) stora delar av den dagen 🤔
Citera
2021-08-08, 23:29
Avslutad
Brottet preskriberas 23 November 2026 så han försöker kanske fly undan rättvisan och hålla sig gömd tills 23 November 2026. Det finns dom som hållit sig undan längre än så och Kalle Jonsson höll sig undan den grekiska rättvisan ett år till det var preskriberat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in