2010-04-23, 22:23
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Jag använder både hel och fabriksmald vitpeppar men har också märkt att om man mortlar hel vitpeppar och använder i mat så kan den ibland få en bismak av halm eller något likande, jag använder därför fabriksmald vitpeppar istället i de rätter jag vet att det brukar slå igenom på.

Det är kanske det som gör att jag aldrig har märkt av det? Jag har nog bara använt fabriksmald vitpeppar. Svartpeppar kör jag i kvarnen däremot. Jag har aldrig noterat någon konstig smak eller lukt från vitpeppar själv. Den brukar vara lite mildare än svartpeppar vilket gör att jag tycker att den passar bättre ibland.
Citera
2010-04-24, 23:08
Medlem
LadyGaga.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lingonsoppa
luktar man i vitpepparkaret så luktar det verkligen vidrigt.
Sant, men jag känner inte av lukten när vitpepparn väl hamnat i maten.
Citera
2021-07-22, 12:58
Moderator
Kyrpators avatar
Matskribenten Lisa Förare Winbladh har på senare år svingat sin färla över vitpepparn, som hon hävdar luktar (och smakar) gödsel. Det skall handla om någonting i stil med de färska korianderbladen – halva befolkningen gillar det eller tycker åtminstone inte illa om det, medan den andra halvan tycker att det smakar vedervärdigt. Det rör sig tydligen om en genetisk predisposition huruvida man kan känna det eller ej. Själv tycker jag nog visst att vitpeppar luktar gödsel – smaken av gödsel kan jag inte uttala mig om – men jag gillar det.

Den gamle veterankocken Leif Mannerström har ju på sistone gjort en serie videor som har postats på Youtube, och där använder han konsekvent rostad, nymalen vitpeppar om inte receptet uttryckligen föreskriver annat. Nu senast lagade han gorgonzolaspäckad oxfilé tillsammans med kollegan Christer Svantesson, och där säger de att det bara är vitpeppar som gäller om det inte handlar om italienska recept. Vitpeppar har en mer nyanserad och sofistikerad smak än svartpeppar. Fast ibland så använder Mannerström en blandning av svart- och vitpeppar.

Vitpepparns dåliga rykte kommer sig nog inte minst av att den så ofta har förekommit färdigmalen och totalt avslagen, där alla de fina nyanserna har varit borta med vinden. Nymalen skall den vara. Och gärna i kaffekvarn, som ger ett bättre resultat än en traditionell pepparkvarn.
Citera
2021-07-22, 13:00
Bannlyst
vitpeppar på falukorv ? ja inte konstigt att det luktar och smakar skit TS
Citera
2021-07-22, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Matskribenten Lisa Förare Winbladh har på senare år svingat sin färla över vitpepparn, som hon hävdar luktar (och smakar) gödsel. Det skall handla om någonting i stil med de färska korianderbladen – halva befolkningen gillar det eller tycker åtminstone inte illa om det, medan den andra halvan tycker att det smakar vedervärdigt. Det rör sig tydligen om en genetisk predisposition huruvida man kan känna det eller ej. Själv tycker jag nog visst att vitpeppar luktar gödsel – smaken av gödsel kan jag inte uttala mig om – men jag gillar det.

Den gamle veterankocken Leif Mannerström har ju på sistone gjort en serie videor som har postats på Youtube, och där använder han konsekvent rostad, nymalen vitpeppar om inte receptet uttryckligen föreskriver annat. Nu senast lagade han gorgonzolaspäckad oxfilé tillsammans med kollegan Christer Svantesson, och där säger de att det bara är vitpeppar som gäller om det inte handlar om italienska recept. Vitpeppar har en mer nyanserad och sofistikerad smak än svartpeppar. Fast ibland så använder Mannerström en blandning av svart- och vitpeppar.

Vitpepparns dåliga rykte kommer sig nog inte minst av att den så ofta har förekommit färdigmalen och totalt avslagen, där alla de fina nyanserna har varit borta med vinden. Nymalen skall den vara. Och gärna i kaffekvarn, som ger ett bättre resultat än en traditionell pepparkvarn.

Vad intressant, det förklarar varför jag tycker det stinker så jäkla mycket kossa om vitpeppar men inte särskilt många förstår vad jag menar! Dock behöver jag ge nymalen vitpeppar en chans vad det verkar.
Citera
2021-07-22, 14:11
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Ja vi brukar lite skämtsamt kalla det för "skitpeppar" här hemma just på grund av att den påminner lite om kobajs i doften.

Dock inget som går igen i smaken anser jag.
Citera
2021-07-22, 14:55
Medlem
MordFustangs avatar
Har en odör när man tar för mycket. Tror kryddmärke gör skillnad också samt att man vänjer sig. Ha riven vitlök på klyfpotatisen samtidigt så dominerar det lukten om ni är känsliga.
Citera
2021-08-08, 21:59
Medlem
Håller helt med TS . Har du vitpeppar hemmaså släng den fort.
Citera
2021-08-08, 22:05
Medlem
TheJackets avatar
Ni som tycker att vitpeppar luktar gödsel har aldrig varit på en bondgård.
Citera
2021-08-08, 22:45
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Ni som tycker att vitpeppar luktar gödsel har aldrig varit på en bondgård.

Jag har varit på flera bondgårdar, bland annat i Finland.
Vissa av vitpepparsorter kan påminna av gödsel, man känner igen lukten.

Det är dock inget som stör en, då det försvinner i maten. Istället får man en fin styrka av peppar som uppskattas.
Citera
2021-08-12, 19:45
Medlem
Jag är född och uppvuxen på landsbygden bland jordbruk och boskap. Ja, vitpeppar har en något "lantlig" doft i sig, när man mortlar den. Påtaglig, men inte obehaglig på något vis. Jag förknippar den dock med bondgårdar och jordbruk. Den hänger dock ej kvar i den färdiga rätten utan försvinner vid tillagning.

Jag använder aldrig vitpeppar som efterkryddning, den går enbart i grytor, soppor, såser etc. som skall puttra vidare.
Det är en av det Svenska kökets viktigaste kryddor, och kan icke ersättas.
Citera
2021-08-13, 23:03
Medlem
Det är stor skillnad på olika sorter, jag har hittat en ekologisk variant som odlas på Sri lanka, ”Highland”oslagbar, man märker inget tills man faktiskt kan jämföra. Svartpeppar finns i massor av varianter och från många ursprungsländer, finns också långpeppar, seschuan, röd och grönpeppar.. men den vita har den renaste smaken. Mannerström har rätt i det mesta och även denna gång
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in