Citat:
Ursprungligen postat av
Lawnmoverman2011
Helin har aldrig någonsin backat från sitt beslut att det var rätt att åtala läkarna. Detta måste du och en handfull haverister i tråden till slut erkänna. Att ni ljuger för er själva må vara en sak men ni ska inte tro att ni kan ljuga för trådläsarna.
Men det säger jag inte emot att Helin tyckte att det var rätt att åtala och det har han tyckt hela tiden (Vi är överens om något iaf) även om han redan 1988 var tveksam om att indicierna skulle hålla för en fällande dom. (En åklagare ska dock inte väcka åtal om han inte tror att bevisningen håller för att övertyga rätten.) Så Helin var fullt medveten om att bevisningen i hans åtal var svag och bara byggde indicier. Redan 1999 i dokumentären är han mer tveksam till bevisningen som han redan 1988 var tveksam till skulle hålla. Det viktiga är dock att inse att Helin ändrar åsikt om flera moment i rättegången och tar tillbaka och ångrar egna uttalanden och känner sig tveksam till vittnen han själv åberopat. Vem är egentligen ordblind?
1999 ändrade han åsikt gällande Rajs vittnesmål. Uttrycks tydligt av Helin och i telefonförhör. Bedöm själv mellan 1:24 - 1:28
https://www.youtube.com/watch?v=Dif7k0J39IU&ab_channel=Bruno%C3%85rfors
Helin uttalade sig dessutom så sent som 2008 för Janne Josefsson att det inte var fel med en granskning i Attunda tingsrätt då det gått lång tid och nya omständigheter framkommit.
https://www.youtube.com/watch?v=pRM8I3VpdUI&ab_channel=GipTerhun
Du ber mig länka fast du vet detta redan och det är inte första gången du ser de program jag länkar till men du vill inte ta det till dig.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lawnmoverman2011
Vad exakt har Borgnäs ljugit om? Han har fört fram teorier, seriemordsteorin är förövrigt inte hans utan den härrör från tidigt 90-tal och det vet du om du tänker till lite.
Men hjälp! Borgnäs pekar genom sina program ut Härm som bl a hustrumördare trots att det vad jag kan minnas prövades 4 gånger och varken polis eller åklagare har kommit fram till att Cattis Härm dött på annat sätt än självmord. Kampanjjournalistik på hög nivå. T o m Rajs säger att "varför skulle det inte vara självmord? Är det för att hennes man är rättsläkare.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lawnmoverman2011
Det viktiga och intressanta är att Helin backade aldrig, dvs han ansåg att det var rätt väcka åtal och han sa dessutom att han inte kunde finna något som talade till läkarnas fördel när han vägde misstanken mot dem och det uttalade han så sent som 2009. Varför ska det här vara så svårt att svälja? Vad är problemet egentligen?
Du kan inte acceptera att Helin redan 1999 ifrågasätter vittnen och sina tidigare uttalanden men det är ditt problem, inte mitt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lawnmoverman2011
Du anklagar alltså Anita i fotohandlarparet för mened? Du anklagar kanske även polisen Råden för att ha ljugit i både Tingsrätten och Kammarrätten? Berätta nu exakt vem som har ljugit om vad?
Det har jag väl ändå inte påstått. Återigen, vem är eg ordblind? Men jag kan inte förneka att jag är oerhört skeptisk vad gäller alla vittnen som tillkommit flera år efter att kvarlevorna hittades. Jag kan tycka det naturligt att många vittnen som hört av sig till polisen efter att expressen publicerat förundersökningen, häxprocessen startat med alla dess ingredienser, barnavittnen, påstådd kannibalism, sekter, foton som aldrig påträffats osv. Dessa vittnen är nog inte vittnen utan människor som vill få vara med, hjälpa till samt göra sig intressanta.
Dock finner jag det uteslutet att mammans berättelse inte är något annat än en lögn eller en vanföreställning. Paret Allgén låg i skilsmässa och dagispersonal blev uppmärksam på Karins rodnad i underlivet. Mamman misstänker incest som sedan utvecklas till att Allgén ska ha medverkat till att ha styckat en kvinnokropp. Jag förstår inte heller hur Helin eller TR kunde godkänna att barnets vittnesmål genom mamman. Det finns flera timmars band som inte spelas upp i rättegången och det enda som tas upp är mammans förklaringar till vad barnet har sagt och det strider mot rättssäkerheten då det finns något som heter bästa bevismedels princip. Detta betyder att man ska komma så nära källan som möjligt och det gjorde man inte här.
Kan du peka på ett enda bevis att Karin har sagt något av det som mamman påstår?