Citat:
Ursprungligen postat av
Florman
Helt galna vändningar i detta fall. Initialt så hade MGM tur eftersom DNA-tekniken var så dålig att han gick fri. I många år. Därefter hade han återigen tur då han inte kunde påtvingas topsning. Sedan har han plötsligt otur eftersom några envetna poliser hittar material som glömde kastas och som binder honom till mordet. Och hans frihet hänger nu på HD
Det känns som att detta fall kommer klaras upp, OM nu inte MGM begår självmord. Skaka galler tills han är pensionär kan ju inte locka. Han kanske borde byta ut Ulf Holst mot någon toppadvokst istället för den lokala förmågan han tilldelats....
Sitta tills han är pensionär tror jag dock inte, han är alltså 43 år nu. Livstid kan han inte dömas till, och knappast 20+ år heller.
Kan inte uttala mig precist om eventuell längd på straffet, men det har lyfts flera gånger i tråden att han inte kommer dömas till särskilt många år om han döms. Framför allt pga hans ålder vid brottet, nu ser vi ju förhoppningsvis en lagstiftning snart där man tar bort "ungdomsrabatt" för de mellan 18-21 år, men pga hans ålder som var under 21 år vid gärningen och gällande lagstiftning när brottet begicks så var det aldrig tal om något förödande långt straff. I TR fick han 8 år när han väl dömdes. Sen dras det väl av för tiden han satt häktad också.. Samt att man tydligen får "rabatt" för att det gått lång tid sedan brottet
Ni som har mer koll och som resonerade fram 3, max 4 år som trolig straffslängd kanske kan hoppa in här. Jag återger mest bara ut minnet det jag läst i tråden och är osäker.
Finns inget rättvist straff för mord, men särskilt inte i Sverige. Men en dom är åtminstone mer rättvisa än att aldrig dömas.. Har man sett alla klipp med föräldrarna vet man hur viktigt det är för dem att få ro av en dom i rätten medan de fortfarande lever. Det är ju värt en hel del.