2021-08-08, 13:57
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Ser du vad personen du citerar skrev? Denne skriver att man fortfarande kan smitta och föra smittan vidare när man är vaccinerad.

Du svarar med länkar som säger att vaccinen i hög grad skyddar mot att få symtom från infektionen.

” Generellt för vacciner så brukar man bli mer lindrigt sjuk om man har vaccinerat sig jämfört om man inte gjort det.”

Läkemedelsverket
Citera
2021-08-08, 14:00
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
” Generellt för vacciner så brukar man bli mer lindrigt sjuk om man har vaccinerat sig jämfört om man inte gjort det.”

Läkemedelsverket

Vad svarar du på? Jag påpekade alltså för Sunimod att han hade roligt åt en användare, medan han postade länkar som inte adresserade vad denna faktiskt skrev.

Och så dyker du upp och svarar på något helt annat, som ingen undrat över.
Citera
2021-08-08, 14:37
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smultronkungen2
Du verkar gilla att hänvisa till folk som pratar om studien istället för studien. Varför?
Ja det är en bra fråga som jag givetvis ger dig ett lika hövligt svar.
Jag nöjer mig med att andra kan presentera det väsentliga resultatet.
Och då från personer jag litar på. Ali Mirazimi är en person jag upplever som trovärdig.
Dessutom tror jag min tekniska examen inte är så lämplig att analysera medicinska studier.

Jag gillar att få reda på att det skydd jag fått verkligen är ett rätt så bra skydd även mot deltan.
Visst är det väl fantastiskt bra.
Citera
2021-08-08, 14:43
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ser du vad personen du citerar skrev? Denne skriver att man fortfarande kan smitta och föra smittan vidare när man är vaccinerad.

Du svarar med länkar som säger att vaccinen i hög grad skyddar mot att få symtom från infektionen.
Jag är helt klar på att även vaccinerade kan föra smittan vidare.
Det är därför jag fortfarande lever som jag gjorde före jag blev vaccinerad.
Och jag är mycket glad över att vaccinet ger mig rätt så stort skydd mot att bli sjuk.
Såg du att man uppger 88% skydd mot mutationen delta?
Något som givetvis alla antivaxxers inte tycker om för de ser helst att vaccinet ska vara helt värdelöst så alla ska bli sjuka. Troligen har de inga äldre vänner eller familj att bry sig om.
Citera
2021-08-08, 14:48
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Vad svarar du på? Jag påpekade alltså för Sunimod att han hade roligt åt en användare, medan han postade länkar som inte adresserade vad denna faktiskt skrev.

Och så dyker du upp och svarar på något helt annat, som ingen undrat över.
Du fattar noll.
Inlägget var för att jag hånades för att hämta fakta från Aftonbladet.
Spelar väl ingen roll var man hittar uppgifter om de stämmer.
Jag vet att massor är skit på Aftonbladet men man kan väl sortera bort skräpet.
Precis som denna tråd är full med falsk info så får man sortera bort massor här.

Så lägg ner nu och gå du ut och skaffa dig lite luft så mår du säkert bättre sedan.
Citera
2021-08-08, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Ja det är en bra fråga som jag givetvis ger dig ett lika hövligt svar.
Jag nöjer mig med att andra kan presentera det väsentliga resultatet.
Och då från personer jag litar på. Ali Mirazimi är en person jag upplever som trovärdig.
Dessutom tror jag min tekniska examen inte är så lämplig att analysera medicinska studier.

Jag gillar att få reda på att det skydd jag fått verkligen är ett rätt så bra skydd även mot deltan.
Visst är det väl fantastiskt bra.
Uppskattar ditt svar. Kan såklart ifrågasätta hur man "vet" att en person är trovärdig, speciellt en person som besitter makt i det han säger (det är du själv lite uttav ett bevis på som nöjer dig med att Ali sagt så, vi alla litar på folk osv så detta är inte kritik på det sättet). Vad jag önskar är att man kan skilja på teorier och fakta. Du har inte fått reda på hur det ligger till men du har fått en trovärdig ståndpunkt som du kan argumentera utifrån, skillnaden på dom två är stora i min värld. Sen finns det mycket som pekar på att vaccinet fungerar bra, håller med och hoppas så är fallet men det finns också mycket som pekar på att andra personer som besitter makt pga sin påstådda kunskap i ämnet som inte håller med om vad propagandamaskinen pekar på blir exkluderade, påhoppade och förminskade vilket gör att dom inte vågar uttrycka sin åsikt fritt. Precis som det finns saker som pekar på att personer i en position av makt korrumperas för att visa ett visst resultat, fortsätter det på den utslagna vägen vågar jag påstå att ingen forskning kan litas på och för vissa är man redan där. Kan man då inte i tillägg till att lyssna på en person man anser besitter kunskap och litar på dessutom ta sig igenom rapporten med ett kritiskt tänkande där man försöker slå hål på den så blir argumentet ännu tunnare.
Citera
2021-08-08, 14:57
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Du verkar gilla att hänvisa till folk som pratar om studien istället för studien. Varför?
Citat:
Hade du studien? Eller vet du för att någon annan har sagt det? Lustigt att kalla andra foliehattar när man resonerar på det sättet
Varsågod:

Effectiveness of Covid-19 Vaccines against the B.1.617.2 (Delta) Variant

https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa2108891?query=featured_home
Citera
2021-08-08, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Jag är helt klar på att även vaccinerade kan föra smittan vidare.
Det är därför jag fortfarande lever som jag gjorde före jag blev vaccinerad.
Och jag är mycket glad över att vaccinet ger mig rätt så stort skydd mot att bli sjuk.
Såg du att man uppger 88% skydd mot mutationen delta?
Något som givetvis alla antivaxxers inte tycker om för de ser helst att vaccinet ska vara helt värdelöst så alla ska bli sjuka. Troligen har de inga äldre vänner eller familj att bry sig om.

Delta, Lambda, Gamma blablabla du är den typiske lättmanipulerade medelsvennen. Tänk att 80% av svenska befolkningen är så här dumma i huvudet. Tar ett "vaccin" mot ett virus som vem som helst med ett dugligt immunförsvar och inte helt värdelösa gener överlever med lätthet
Citera
2021-08-08, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Varsågod:

Effectiveness of Covid-19 Vaccines against the B.1.617.2 (Delta) Variant

https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa2108891?query=featured_home
Det finns ju studier som pekar på andra saker. Nånting folk verkar glömma när dom drar sina slutsatser är att en studie som pekar mot nånting är inte samma sak som nånting som inte kan vara fel. Vad är dina största argument till att just denna studie (som du antagligen inte ens läst) är att lita på?
Citera
2021-08-08, 15:04
Medlem
LukeRhineharts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Sitrep Tyskland från Robert Koch-institutet:

Google translate:
Vaccinationen mot COVID-19 i Tyskland visar en hög effektivitet mot SARS-CoV-2- infektioner, sjukdomsbörda och dödsfall (analys av vaccinationseffekterna under perioden januari till juli 2021)

För att skydda befolkningen från de akuta och långsiktiga effekterna av en COVID-19-infektion och för att begränsa pandemin på lång sikt, är icke-farmakologiska förebyggande åtgärder och vaccination nödvändiga. Baserat på resultaten av en matematisk modellering kvantifierades effekterna av vaccination mot COVID-19 på pandemin i Tyskland under perioden januari till juli 2021. Analyserna som publicerades i Epidemiological Bulletin 35/2021 visar att vaccination mot COVID-19 hittills har förhindrat uppskattningsvis 706 000 rapporterade fall, 76 600 slutenvård och cirka 19 600 intensivvårdsfall och mer än 38 300 dödsfall. Särskilt i åldersgruppen ≥ 60 år minskades antalet förväntade fall för vart och ett av de nämnda resultaten med mer än 40%.
https://translate.google.com/translate?sl=auto&tl=sv&u=https://www.rki.de/DE/Content/Infekt/EpidBull/Archiv/2021/35/Art_01.html

Original:

https://www.rki.de/DE/Content/Infekt/EpidBull/Archiv/2021/35/Art_01.html

Epidemiologisches Bulletin 35/2021 (tyska):

https://www.rki.de/DE/Content/Infekt/EpidBull/Archiv/2021/Ausgaben/35_21.pdf?__blob=publicationFile

Covid-vaccinerna är verkligen en fantastisk medicinsk framgång. 40 tusen räddade liv bara i Tyskland -- hur stor kommer inte den globala siffran vara när pandemin är över?

Vi hade varit i en mycket besvärlig situation utan vaccinerna.
Citera
2021-08-08, 15:06
Medlem
En artikel från nyadagbladet..
Jag kommer aldrig att ta det där.

https://nyadagbladet.se/debatt/friska-manniskor-behover-inte-genetiska-vacciner/

Citat.
(Den irländske läkaren och mikrobiologen Marcus de Brun har uttryckt att han "inte skulle ge ett genetiskt vaccin till ett friskt djur eller en frisk människa". Nya Dagbladets Per Johansson har låtit översätta delar av de Bruns mycket spridda artikel till svenska där han klargör bakgrunden till sitt uttalande.)
Citera
2021-08-08, 15:08
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Uppskattar ditt svar. Kan såklart ifrågasätta hur man "vet" att en person är trovärdig, speciellt en person som besitter makt i det han säger (det är du själv lite uttav ett bevis på som nöjer dig med att Ali sagt så, vi alla litar på folk osv så detta är inte kritik på det sättet). Vad jag önskar är att man kan skilja på teorier och fakta. Du har inte fått reda på hur det ligger till men du har fått en trovärdig ståndpunkt som du kan argumentera utifrån, skillnaden på dom två är stora i min värld. Sen finns det mycket som pekar på att vaccinet fungerar bra, håller med och hoppas så är fallet men det finns också mycket som pekar på att andra personer som besitter makt pga sin påstådda kunskap i ämnet som inte håller med om vad propagandamaskinen pekar på blir exkluderade, påhoppade och förminskade vilket gör att dom inte vågar uttrycka sin åsikt fritt. Precis som det finns saker som pekar på att personer i en position av makt korrumperas för att visa ett visst resultat, fortsätter det på den utslagna vägen vågar jag påstå att ingen forskning kan litas på och för vissa är man redan där. Kan man då inte i tillägg till att lyssna på en person man anser besitter kunskap och litar på dessutom ta sig igenom rapporten med ett kritiskt tänkande där man försöker slå hål på den så blir argumentet ännu tunnare.

Håller med om det mesta i vad du skriver.
Kan inte direkt svara på varför jag hyser stort förtroende för det Ali men är väl något vi människor utrustats med för att skilja "vänner" och "fiender".
Lite som när man håller på med anställningsintervjuer och direkt när man möter dem i receptionen kan känna om det verkar vara åt rätt håll eller helt fel person.
Och precis på motsvarande sätt hyser jag inget direkt förtroende för Anders Tegnell. Han lindar in sina frågor med kryphål så han alltid kan vända på det han sagt och ger knappast något förtroende.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in