2021-08-08, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Floriss
Interessant innfallsvinkel ja, men mye ved Wiborgs død taler også for det motsatte, nemlig selvmord. Vi vil vel neppe komme til bunns i det. Men jeg tviler ikke på at Hagen kan ha mange fiender fra nettopp slike forretninger, det er neppe blitt brukt silkehansker til enhver tid.

Wiborgs angivelige selvmord er omtrent like troverdig som den angivelige kidnappingen av AE.

Tom Hagen tjente store penger på begge disse angivelige hendelsene.

Når "tilfeldigheter" oppstår under uklare omstendigheter, og så beleilig for enkeltpersoners lommebok, og ved flere anledninger, må det vekke skepsis og mistanker.

Drapet på Wiborg vil nok bli oppklart en dag det også. Når de skyldige forlengst er i graven. Om en tjue-trevde år. Deromkring.
Citera
2021-08-08, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GG99Slayer
når man klager på meningsløst "vrææl" men klarer å poste en av trådens mest meningsløse post selv.
gj wp

Det jeg nevner her er jo veldig sentrale spørsmål som det ikke er brukt mye tid på her inne. Tror dere nordmannen med maske kledde seg med maske fordi det var så kaldt denne dagen? Eller er det fordi han måtte skjule sin identitet? Var ikke jakken veldig ny også? Hvis han brukte ansiktsdekke fordi det var kaldt, hvorfor brukte han ikke en ordentlig varm og god lengre jakke og lue i stedet for en tynn hette med caps under? Det har ikke stått mye om denne personen, men han stopper ved søplekassene og ser mot Hagen-huset. Tror dere at dette er tilfeldig? Tror politiet virkelig det??
Citera
2021-08-08, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coysman
Jeg vet egentlig ikke hva som er historien til Hettemannen. Men med det vanvittige fokuset denne saken har hatt så er det smått utrolig at en såkalt lokal mann etter så lang tid kan svare at han ikke hadde fått med seg at han var etterlyst.

I mitt hode kan han hakjøpt seg tid til å sette sammen noe.

Hva gjelder Futurumgutta så er det smått utrolig om de ikke har noe med dette å gjøre.

Hvis hettemannen er med på dette, har han selvfølgelig tenkt ut en potensiell forklaring først. Jeg mener å ha lest at han bodde i nærheten av Hagen og ikke er ung, mellom 50-60 år, og tenker derfor heller at, med tanke på den enorme oppmerksomheten saken har fått, at han har ventet så lenge han følte for og så videoen av seg selv og at han da visste at dette ikke var noe farlig å melde seg - vi ser uansett ikke hele ruten han går. Politiet presset hardt for å finne ut av hvem denne personen var og han la også frem bevis av noe slag uten at jeg vet om det er helt dekkende. Han kan jo ha lagt fra seg eventuell telefon et sted og gått videre og så hentet den igjen hvis han for eksempel ikke ville bli tatt for å ha vært helt innpå Hagen-huset. Jeg tror alle hettemennene er involvert. De trenger heller ikke vite om hverandre. Jeg tenker i verste fall at AEH kan ha vært oppbevart der han bor og at han stod vakt slik at ingen kjørte forbi et sted eller folk gikk forbi da hun ble fraktet inn i en garasje i et hus. Bare mine tanker. Han går jo forbi der akkurat idet AEH forsvinner. Ble han i det hele tatt gjenkjent av noen eller meldte han seg selv til politiet? Men så var det de vitnene som så AEH bli fraktet vekk i bil da. Jeg tror egentlig mest på den historien om at hun er kjørt vekk i bil da hettemennene ved Futurum er beskrevet som å ha samme utseende som de som satt foran i bilen de 2 eldre damene hadde sett. Politiet har kun fokus på å løse kryptosporet virker det som, så dette kan ta tid.
Citera
2021-08-08, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Ja, det stemmer. Klærne på badet og offeret naken. Likhetstrekk.

Synes det ligner mer på et overfall der JW ble forsøkt truet og presset, først til å snakke og fortelle hva han hadde oppdaget og hvem han hadde beviser mot i flyplassaken, om det fantes flere avslørende papirer enn de han hadde med seg, og deretter til selv å kaste seg ut av vinduet. Til slutt måtte gjerningspersonene dytte han ut.

Ingen vanlig selvmordsmetode, å kaste seg med ryggen først ut fra et vindu i 3. etasje.

1994 var året da Tom Hagen opplevde en personlig krise, møtte veggen, eller fikk sammenbrudd. Da han ansatte GHH for å holde forretningene flytende, mens han selv skulle bli frisk igjen. Han skal ha vært vekke fra jobb i ett år. Han greide ikke å ivareta forretningene sine selv.

Hvor viktig vurderte Hagen at hovedflyplass på Gardermoen ville bli for at investeringene hans skulle gi en bærekraftig fortjeneste i overskuelig fremtid. Eller i hvert fall redusere tapene hans. På kortere sikt.

La merke til denne uttalelsen. Forfatteren av boken "Hvem drepte Jan Wiborg?" nekter å si hvem han tror sto bak drapet.
"- Jeg har helt bevisst unnlatt å si hvem jeg tror stod bak. Da ville jeg lett kunne blitt latterliggjort og trakassert på samme måte som det Jan Wiborg opplevde."
Det tyder på at det fremdeles i 2014 fantes personer i maktposisjoner som forfatteren var redd for. Kanskje de finnes der ennå.

Kilde: TV2 01.11.2014
Norsk mediehistories eldste beklagelse - 18 år etter
Gode refleksjoner! Wiborg anmeldte flere ganger innbrudd i huset, men Aftenpostens journalister ( som fikk SKUP prisen for avsløringene om Gardermoen...) fikk ikke engang tilgang til anmeldelsene. På PM fikk jeg i går også informasjon som antyder at mannen bak den første Brennpunkt dokumentaren om Wiborg og forfatter av en kritisk bok om Gardermoen, også ble truet.
Citera
2021-08-08, 12:25
Medlem
Theforeigners avatar
Här många detaljer om JW's Köpenhamn resa och död :

https://web.archive.org/web/20070102230742/http://www.stortinget.no/saker/dokumenter/2000-2001/dok18-01.pdf

Dokument nr. 18
(2000-2001)
Rapport til Stortinget fra kommisjonen som ble nedsatt av Stortinget
for å foreta en bred gjennomgang av utredning, planlegging,
prosjektering og utbygging av ny hovedflyplass
for Østlandet og Gardermobanen
(Rapport avgitt til Stortingets presidentskap 1. mars 2001 og tilleggsrapport avgitt til
Stortingets presidentskap 4. april 2001)

VII Fortsettelse: Jan F. Wiborgs skjebne .................................................. ........................... 150

Kan någon vara vänlig att kort förklara hvad som skulle peka på att TH
skulle kunnat ha något med Jan Wiborg's död at göra?
Citera
2021-08-08, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Här många detaljer om JW's Köpenhamn resa och död :

https://web.archive.org/web/20070102230742/http://www.stortinget.no/saker/dokumenter/2000-2001/dok18-01.pdf

Dokument nr. 18
(2000-2001)
Rapport til Stortinget fra kommisjonen som ble nedsatt av Stortinget
for å foreta en bred gjennomgang av utredning, planlegging,
prosjektering og utbygging av ny hovedflyplass
for Østlandet og Gardermobanen
(Rapport avgitt til Stortingets presidentskap 1. mars 2001 og tilleggsrapport avgitt til
Stortingets presidentskap 4. april 2001)

VII Fortsettelse: Jan F. Wiborgs skjebne .................................................. ........................... 150

Kan någon vara vänlig att kort förklara hvad som skulle peka på att TH
skulle kunnat ha något med Jan Wiborg's död at göra?
Han hadde investert stort i eiendom med forventning om å bygge ut for turisme, i likhet med mange andre.
Hvis flyplassen havnet på Hurum ville de ha fått 10 mil ekstra til flyplassen, i tillegg til at de måtte krysse Oslo.
Citera
2021-08-08, 13:25
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av norrrrrmannn1
Han hadde investert stort i eiendom med forventning om å bygge ut for turisme, i likhet med mange andre.
Hvis flyplassen havnet på Hurum ville de ha fått 10 mil ekstra til flyplassen, i tillegg til at de måtte krysse Oslo.

Ok, tak for info.
Citera
2021-08-08, 13:53
Medlem
tjallabaiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaanseth
Interessant program dette.
Her kommer det fram at vitnet som så Wiborg falle, hun dama med blondt hår, umulig kan ha sett dette fra hennes kjøkkenvindu tvers over bakgården på Cabinn Hotell.

Det var altså denne såkalte vitneobservasjonen som var grunnlag for dansk politis henleggelse, eller konklusjon om selvmord.
Og så har vi norsk politi da, som konkluderte med intet straffbart forhold, basert på et forfalsket tv2-innslag, der reporterne sa at det ikke kunne vært andre folk på rommet, for da ville den elektroniske dørlåsen registrert dette, og til hvilket tidspunkt. Greia her, er at TV2 med overlegg oppsøkte et annet hotell med elektronisk dørlås. Wiborgs hadde ikke slik lås.
Her snakker vi mektige krefter i sving. Krefter som kan få TV2-reportere til å lage et falskt innslag, og få dansk politi til å ikke etterforske saken.
https://www.youtube.com/watch?v=erXCe1LH7RE

Her står det litt om TV2s juks:
https://www.aftenposten.no/kultur/i/zLP24/anklager-tv-2-for-aa-jukse-med-fakta-i-reportasje-om-jan-wiborg

Her tar du feil. Kvinnen kunne se hotellromvinduet og fallet, men hun kunne ikke se inn i Wiborgs hotelrom (og kunne dermed ikke se om det var andre tilstede eller ikke). Se videoen en til gang så ser du det. I TVnorge dokumentaren om Wiborg intervjuer de såvidt jeg husker denne damen og rekonstruerer hendelsesforløpet
Ellers så styrker ikke discovery programet sin troverdighet /seriøsitet ved at de bruker klarsynte. Det er nok av undersøkelser, forskning som har sett på klarsynte sitt bidrag til politietterforkning, og resultatet er stort sett 0.

...
Det er jo heller ikke et faktum at TV2 (og Stein Kåre Kristiansen) bevisst fusket. Det er en påstand fra Finn H Andressen. Slik jeg husker TV2 fra den tiden så var de kapable til å gjøre graverende journalistiske feil uten at det nødvendigvis stod mørke krefter bak.

Citat:
Ursprungligen postat av Skaanseth
Det sier seg vel egentlig selv at man ikke begår selvmord ved å hoppe ut av tredje etasje. Et fall på 5-6 meter. Blir først liggende å vri seg i alvorlige smerter, oppkuttet av det knuste vinduet, før han til slutt dør. Blir som å skal stille seg foran en moped som kommer i 50 km.t. og skal bruke den til å begå selvmord, eller skyte seg i hodet med et luftgevær. Faller på sin egen urimelighet.
Og så blir jo spørsmålet, hva har dette med Tom Hagen og Anne Falkevik å gjøre?
Gardermoen var veldig viktig for at OL på Lillehammer i det hele tatt skulle kunne gjennomføres.
TH hadde store økonomiske interesser her. Han hadde kjøpt opp en rekke eiendommer i Lillehammer. Han hadde garantert for etterbruk av anlegget. Han kjente dessuten AP-lederen som sto i spissen for drakampen om å få lagt hovedflyplassen til Gardermoen. Jeg skal ikke skrive navnet her nå.
Dessuten er det opplysninger om at TH hadde vært i København i 1994.

Det samme kan du vel si om det skulle være et mord. Det ville vært en stor risiko for at han overlevde og kunne angi hva som hadde skjedd og hvem som hadde dyttet han. Om Wiborg var beruset, så er det vel usikkert hvor god vurdering han hadde gjort.

igjen, oppfordrer til å se TVnorge dokumentaren. den var god
Citera
2021-08-08, 14:13
Medlem
Gi faen i å diskutere wiborgsaken i denne tråden, lag en egen tråd!
Citera
2021-08-08, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toiko1
Noen som virkelig tror de ville brukt så mye ressurser på denne saken om de trodde en 70-åring og et par andre stod bak? Styrte haris Hrenovica etterforskningen bevisst i feil retning?
Spm 1: Ja.
Spm 2: Nei.
Citera
2021-08-08, 15:06
Medlem
GG99Slayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toiko1
Gi faen i å diskutere wiborgsaken i denne tråden, lag en egen tråd!

ellers hva?
Citera
2021-08-08, 15:18
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjallabais
Her tar du feil. Kvinnen kunne se hote.....
igjen, oppfordrer til å se TVnorge dokume....d

Du har rett. Måten han ordla seg på, fikk meg til å misforstå.
Når det gjelder de klarsynte, så legger jeg ikke vekt på det, men hva som ellers kommer fram i den dokumentaren som heter fornemmelse for mord.
Ellers er dine innlegg litt forvirrede, ihvertfall omkring denne Wiborg-saken. Får ikke helt klarhet i hva du mener, om han begikk selvmord, eller om han ble drept.
Senast redigerad av Skaanseth 2021-08-08 kl. 15:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in