2021-08-08, 11:21
Medlem
beer-goggless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av secretupgrade
De hemvävda teorierna står du själv för. Har Nadim uttryckt sig antisemitiskt får han anmälas för det. Men än så länge är han ej åtalad och än mindre dömd för HMF. Så att Nadim uttryckt sig rasistiskt är din igen teori.

Nadims modersmål är för övrigt arabiska. Han är således semit.

Att Europadomstolen skulle slå ner på att en justitieminister uttrycker sig uppskattande om en enskild polisman som ej gjort något olagligt är fantasier från extremhögern.

Wow, rasistkortet spelas ut! Starkt jobbat
Vänligen beskriv exakt var jag hävdat att Nadim uttryckt sig RASISTISKT.

"Extremhögern"? Du kanske inte förstår, detta men man kan i ett civiliserat samhälle inte hålla på med aktivism när man är statstjänsteman. Än mindre om man företräder våldsmonopolet, vilket man får anse göra då han ofta presenrteras son just "Polis". Och den prioncipen har det inget att göra med konstiga uppfattningar om extremhöger/vänster.

Ministern borde från början totalt ha fjärmat sig från hela frågan.
Citera
2021-08-08, 11:25
Medlem
Proras avatar
Hamid Zafar (rektor Hamid) blev ju persona non grata ifjol då gamla antisemitiska nätinlägg kom i dagen. Blev av med jobbet och alla uppdrag. Varför då detta dalt nu med denna polis för likartat beteende? Jo, sossarna håller de sina om ryggen. Zafar hade, om ej offentligt uttalat, en tydlig högerprofil.
Citera
2021-08-08, 12:00
Medlem
EtikHaexans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Det är sakfrågan jag diskuterar. Jag har inte läst vad just denna Jenny Nilsson skrivit utan det är principerna jag är intresserad av.
Ok. Då skulle du kanske citerat någon annan. Mitt inlägg gällde endast frågan om hon agerade rättshaveristiskt eller inte. Även rättshaverister kan ju ha rätt i sak.
Citera
2021-08-08, 12:01
Medlem
EtikHaexans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dfdr
Rättshaverist eller inte har ingen betydelse. Huvudsaken är att hat mot andra som inte tycker som jag är inte okej som statens tjänsteman. Sådant skall beivras oavsett vem det är som utför hatet.

Eftersom mitt inlägg gällde frågan om hon agerade rättshaveristiskt eller inte så har det stor, till och med all, betydelse. Jag skrev inget i sak överhuvudtaget.
Citera
2021-08-08, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J-student
Peter Springare gjorde 2017 ett uppmärksammat Facebookinlägg om att personer av utländsk härkomst är överrepresenterade bland brottslingar. Springares uttalande fick stark kritik av politiker som Stefan Löfven, Morgan Johansson och Annie Lööf. Han omplacerades och köptes sedan ut av polisen.

På Twitter skriver Mållgan:

”Nadim! Det är såhär hatarna gör när de försöker komma åt starka företrädare vars åsikter de inte gillar. Vi är många som uppskattar dig och det du gör.”

Också Nadim Ghazales chef ger honom sitt stöd.

Det är en svår balansgång att att vara polis och och offentlig person. Han har säkert många lärdomar att dra av det här, men han har definitivt mitt stöd, säger Stefan Gustafsson, biträdande lokalpolisområdeschef i Borås, till SR:s P4 Sjuhärad.

Ahaa - så ha kunde ingenting - men då skulle han ju ha underkänts o inte examinerats av Polisbögskolan - som tidigare särskilt ville att bögar läbbiga o tramziga skulle söka sig dit
o nu ADHD fol som är legala knarkare på amfetamin
Citera
2021-08-08, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Såklart måste en polis få ha politiska åsikter. Däremot, bär man uniform, så får man lägga dom åt sidan så länge. I tjänst är man opolitisk.

Nej, om en tjänsteman uttrycker åsikter som kan rubba förtroendet för myndigheten kan han ställas inför PAN och förklaras olämplig.

Han har åsiktsfrihet och yttrandefrihet men om man har en tjänst inom en myndighet kan man inte vara en politisk propagandist.

Varje gång han ska göra ett ingripande mot en SD:are kommer det uppstå tvivel om hans objektivitet.

Han kan som polis på fritiden uttala sig politiskt men inte fördöma något parti eller företrädare.

NG är utom tvivel olämplig och hans lämplighet som tjänsteman ska absolut prövas.

Han kan bli P-vakt kanske?
Citera
2021-08-08, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av at0m3n
https://samnytt.se/morgan-johansson-och-nadim-ghazale-anmals/

Polismannen Nadim Ghazale och justitieminister Morgan Johansson, har anmälts till Justitieombudsmannen (JO), Justitiekanslern (JK), Diskrimineringsombudsmannen (DO) och Avdelningen för särskilda utredningar inom polisen (SU) för en rad brott. Om ingenting sker hotar anmälaren vända sig till Europadomstolen.

Blogg tidningen skriver om polismannen som uttalat sig illa om SD samt Israel hur kommer det här att sluta och kan Morgan besegra även det här fallet om det går så långt som till EU domstolen?

Enligt mig ska en polisman inte engagera sig politiskt.

Han har uttryckt sig antisemitiskt?

Faller väl under HMF?
Citera
2021-08-08, 12:13
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrMurdoch
Nej, om en tjänsteman uttrycker åsikter som kan rubba förtroendet för myndigheten kan han ställas inför PAN och förklaras olämplig.

Han har åsiktsfrihet och yttrandefrihet men om man har en tjänst inom en myndighet kan man inte vara en politisk propagandist.

Varje gång han ska göra ett ingripande mot en SD:are kommer det uppstå tvivel om hans objektivitet.

Han kan som polis på fritiden uttala sig politiskt men inte fördöma något parti eller företrädare.

NG är utom tvivel olämplig och hans lämplighet som tjänsteman ska absolut prövas.

Han kan bli P-vakt kanske?

Dumheter heller. Såklart ska han få tycka illa om SD om han vill. Hade en SD-polis sagt att kriminaliteten är sossarnas fel, så hade du ojat dig om han blev sparkad för det istället.
Citera
2021-08-08, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Dumheter heller. Såklart ska han få tycka illa om SD om han vill. Hade en SD-polis sagt att kriminaliteten är sossarnas fel, så hade du ojat dig om han blev sparkad för det istället.

Hans antisemitiska inlägg på sociala medier?

Har han ljugit om det på anställningsintervjun har han ljugit om det för arbetsgivaren och ska då inför PAN och anmälas för HMF.

Man kan uttala sig i politiska sakfrågor men inte mot politiker och partier som statlig tjänsteman men det ska vara på fritiden och inte i uniform eller under tjänstetid.
Citera
2021-08-08, 12:20
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Hans antisemitiska inlägg på sociala medier?

Har han ljugit om det på anställningsintervjun har han ljugit om det för arbetsgivaren och ska då inför PAN och anmälas för HMF.

Man kan uttala sig i politiska sakfrågor men inte mot politiker och partier som statlig tjänsteman men det ska vara på fritiden och inte i uniform eller under tjänstetid.

Såklart får man uttala sig emot politiker och partier, men som du skriver, det ska vara utanför tjänst.
Citera
2021-08-08, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beer-goggles
Wow, rasistkortet spelas ut! Starkt jobbat
Vänligen beskriv exakt var jag hävdat att Nadim uttryckt sig RASISTISKT.

"Extremhögern"? Du kanske inte förstår, detta men man kan i ett civiliserat samhälle inte hålla på med aktivism när man är statstjänsteman. Än mindre om man företräder våldsmonopolet, vilket man får anse göra då han ofta presenrteras son just "Polis". Och den prioncipen har det inget att göra med konstiga uppfattningar om extremhöger/vänster.

Ministern borde från början totalt ha fjärmat sig från hela frågan.

Antisemitism är en form av rasism.

Det är ej olagligt för en polis att uttrycka åsikter på Twitter.

Det är ej olagligt för en minister att uttrycka sig uppskattande om en polis.

Det finns inget case vilket ni också kommer se när dessa anmälningar inte leder någonstans.
Citera
2021-08-08, 13:24
Medlem
at0m3ns avatar
Citat:
Han har uttryckt sig antisemitiskt?

Faller väl under HMF?
Faller under att fanskapet ej ska arbeta för polisen!
Står han för sånt skit kan han arbeta på gatan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in