2021-08-08, 07:29
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cynicalfucktard
De kanske inte ändrar några detaljer men du avslöjade att du läser aftonbladet och troligen gjort det hela ditt liv vilket gör att jag ifrågasätter din intelligens(brist på intelligens )
Bara för att du fortsätter upprepa att vaccinet fungerar gör det inte till en sanning.
Är inte antivaxxer. Hade jag tagit gula febern vaccinet i sådana fall?
Jag skrev redan tidigare att jag ser gärna att så många som möjligt väljer att ta vaccinet. Ju fler döda 🐑 desto bättre
Jag läser AB och även en hela del annat, t.ex. Fria Tider och man får givetvis vara kritisk till vad man läser då allt vinklas. Precis som allt som skrivs på detta forum och denna tråd som jag följt sedan den startades.
Här finns en del nyttigt och massor med skit. Exempelvis dina inlägg med att folk kommer dö av vaccinet.

Klarar man inte av att läsa och sortera själv så är man idiot.
Citera
2021-08-08, 07:33
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Självklart fungerar vaccin mot covid-19.
Men vaccin förhindrar inte smittspridning som många här verkar tro.

Vaccin skyddar endast den som är vaccinerad, inte någon annan.

Att du tar en vaccinspruta skyddar inte mig från att bli sjuk.
Vaccinet minskar risken att bli sjuk. Minskar även risken att bli alvarligt sjuk.
Och även vaccinerade kan bli sjuka och sprida viruset.
Det har myndigheterna haft med från början men vissa väljer inte att lyssna på sådant utan lever i sin egen tro och därmed lever som pandemin inte finns längre för dem.
Citera
2021-08-08, 07:43
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triton5150
Covid är ofarligt för dom allra flesta och inget att oroa sig över.

Precis så är det och även fullt friska, vältränade och med god kost åker dit. Inte så många men det är ovisst hur man klarar det. Så även om jag är fullt frisk kan jag bli allvarligt sjuk med covid. Det vet man inte före och därför är vaccinet ett vettigt skydd anser jag.

Precis som bilbälte och en relativt säker bil minskar risken om man skulle krocka.

Så din mening med "...för de allra flesta..."är precis den anledningen jag tycker man ska vaccinera sig.
Samma med TBE, i de allra flesta fallen ger ett fästingbett inte TBE.
Samma med stelkramp, i de allra flesta fallen händer inget utan stelkrampsvaccin.

Jag anser att man tar det skydd som är rimligt att ta.
Nej jag oroar mig inte utan gör de val jag tycker är vettiga för att hålla mig frisk.
Citera
2021-08-08, 08:12
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
En annan trolig förklaring är att hon genomgått de flesta virusinfektionerna (cirkulerar runt 200 om jag minns rätt) och därav är immun mot dom.

Många av dessa 200 klarar man ju av när man är barn och jobbar man med barn går det nog ganska raskt att bygga upp ett bra försvar som vuxen.

Och det skulle helt magiskt sammanfalla med att vi påbörjade Ivermectin? Om din teori skulle stämma borde vi sett ett avtagande av luftvägsinfektioner över tiden vilket vi inte gjort. Har varit konstant var 3dje vecka i snitt som gick till noll direkt efter påbörjad profylax.
Citera
2021-08-08, 08:15
Medlem
arbetets avatar
Sitrep Tyskland från Robert Koch-institutet:

Google translate:
Vaccinationen mot COVID-19 i Tyskland visar en hög effektivitet mot SARS-CoV-2- infektioner, sjukdomsbörda och dödsfall (analys av vaccinationseffekterna under perioden januari till juli 2021)

För att skydda befolkningen från de akuta och långsiktiga effekterna av en COVID-19-infektion och för att begränsa pandemin på lång sikt, är icke-farmakologiska förebyggande åtgärder och vaccination nödvändiga. Baserat på resultaten av en matematisk modellering kvantifierades effekterna av vaccination mot COVID-19 på pandemin i Tyskland under perioden januari till juli 2021. Analyserna som publicerades i Epidemiological Bulletin 35/2021 visar att vaccination mot COVID-19 hittills har förhindrat uppskattningsvis 706 000 rapporterade fall, 76 600 slutenvård och cirka 19 600 intensivvårdsfall och mer än 38 300 dödsfall. Särskilt i åldersgruppen ≥ 60 år minskades antalet förväntade fall för vart och ett av de nämnda resultaten med mer än 40%.
https://translate.google.com/translate?sl=auto&tl=sv&u=https://www.rki.de/DE/Content/Infekt/EpidBull/Archiv/2021/35/Art_01.html

Original:

https://www.rki.de/DE/Content/Infekt/EpidBull/Archiv/2021/35/Art_01.html

Epidemiologisches Bulletin 35/2021 (tyska):

https://www.rki.de/DE/Content/Infekt/EpidBull/Archiv/2021/Ausgaben/35_21.pdf?__blob=publicationFile
Citera
2021-08-08, 08:27
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enhemlisju
Vart får ni tag i ivermektin? Frågar åt en vän.

Man kan gå med i denna grupp som diskuterar Ivermectin o söka efter preeti som är en indisk säljare
https://www.facebook.com/groups/3595465843801899/?ref=share

Dessa har också
https://www.alldaychemist.com/catalogsearch/result/?q=Ivermectin

En del köper via Alibaba

Vissa kör med Ivermectin för häst/hund/katt om man kan få tag i det.

Eftersom det inte går att köpa via apotek här så får man själv göra sin riskbedömning av de olika sätten att få tag i Ivermectin.
Citera
2021-08-08, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
CDC:s rapport är bara en bekräftelse av vad de flest forskare tror och vad som framkommit i andra studie.

mRNA vaccination boosts cross-variant neutralizing antibodies elicited by SARS-CoV-2 infection

https://science.sciencemag.org/content/372/6549/1413

D.v.s. att immuniseringen efter infektion skulle kunna vara tidsbegränsad och av varierande kvalitet är nog vad de flesta forskare skulle kunna säga är en hållbar hypotes. Så det som CDC nu släpper och som framkommit i andra studier som den ovan är liksom ingen överraskning eller något paradigmskifte. Det är bara påbyggnad av tidigare kunskap som för oss närmare ett klargörande.

Annat är det med studier som helt plötsligt går emot vad man vetat förut eller som en högst begränsad skara foliehattar anser.

Eller om man påstår att de rekommendationerna de flesta internationella experter och myndigheter ger är felaktiga. Då bör man ha lite mer kött på benen. Eller åtminstone en förmåga att läsa vetenskapligt material i ämnet och tolka det.

Så, vaccin hos tillfrisknade ger samma resultat som när man blir utsatt för viruset igen. Om man haft covid så blir man sannolikt inte särskilt sjuk, eller ens märker det. Ungefär som de biverkningar folk får av sprutan skulle jag gissa. Det borde vara liknande med vaccinerade som blir smittade, lätt infektion på sin höjd, och sedan ett skydd som är ännu starkare.

Det här är ju inte argument för att tillfrisknade ska vaccinera sig. Snarare argument för att vaccinerade borde försöka bli smittade. Är tillfrisknade redan 99% immuna så är det inte nödvändigt med vaccin. De kommer inte bli sjuka men deras immunitet kommer bli starkare. Jag vet inte vad du får det ifrån att immuniteten hos tillfrisknade är ojämn? Det stämmer inte alls. Återinfektion är väldigt ovanligt, mycket mindre vanligt än genombrottsinfektioner. Är det baserat på titer? Titer är inte ett universalt mått på immunitet, man kan vara immun utan antikroppar i blodet. De som haft covid är immuna, sluta försöka få dem att vaccinera sig när det inte behövs.

Edit: såg att det rör sig om neutralisering i labb. Det visar inte att immunitetenblir starkare hos tillfrisknade, det visar att antikroppar neutraliserar spikprotein i ett labb.
Senast redigerad av MachDiamonds 2021-08-08 kl. 08:55.
Citera
2021-08-08, 09:05
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Så, vaccin hos tillfrisknade ger samma resultat som när man blir utsatt för viruset igen. Om man haft covid så blir man sannolikt inte särskilt sjuk, eller ens märker det. Ungefär som de biverkningar folk får av sprutan skulle jag gissa. Det borde vara liknande med vaccinerade som blir smittade, lätt infektion på sin höjd, och sedan ett skydd som är ännu starkare.

Det här är ju inte argument för att tillfrisknade ska vaccinera sig. Snarare argument för att vaccinerade borde försöka bli smittade. Är tillfrisknade redan 99% immuna så är det inte nödvändigt med vaccin. De kommer inte bli sjuka men deras immunitet kommer bli starkare. Jag vet inte vad du får det ifrån att immuniteten hos tillfrisknade är ojämn? Det stämmer inte alls. Återinfektion är väldigt ovanligt, mycket mindre vanligt än genombrottsinfektioner. Är det baserat på titer? Titer är inte ett universalt mått på immunitet, man kan vara immun utan antikroppar i blodet. De som haft covid är immuna, sluta försöka få dem att vaccinera sig när det inte behövs.
Du läste inte ovanstående studie antar jag.

Ja, det är inte speciellt vanligt med återinfektioner men de existerar. Konsensus är också att vi kommer att se mer av det i framtid p.g.a. avtagande immunisering och nya mutationer. Speciellt när det gäller det senare fenomenet har man i labbtester sett att plasma från tidigare infekterade i vissa fall haft i princip noll reaktion mot nya varianter av viruset. CDC:s studie visar också att det nog förhåller sig så i verkligheten också. Det här har varit den gällande hypotesen bland seriösa forskare ganska länge nu och man kan nog anta att ju mer kunskapsläget stärks desto fler fall kommer att konstateras.

Man ser också att bara en dos vaccin räcker hos dem med dålig immunisering mot COVID19 för att väcka immunförsvaret till liv och ge ett mycket starkt skydd mot framförallt nya mutationer. Det fenomenet har man konstaterat även hos icke-infekterade efter den andra dosen vaccin.

Rekommendationerna idag är därför att ta vaccin även efter genomgången sjukdom och har man inte haft COVID19 så bör man ta den andra sprutan snarast för att få ett skydd som fungerar i framtiden.

Detta är man ganska överens om i alla länder nuförtiden.
Citera
2021-08-08, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joohnn
Norway and London have ordered a lot of body bags/temporary body storage
" the City of Westminster is seeking tenders for temporary body storage units from Sept 2021 to Sept 2025. Apparently it is in the anticipation of a 'mass death event"

https://bidstats.uk/tenders/2021/W26/753795428

Norway has ordered 3.4 million body bags to be delivered in 3 years. 3.4 million is half of Norway’s population.

Database for public procurement:
https://www.doffin.no/nn/Notice/Details/2021-303528

När det gäller Norge är det likpåsens varkod som siffrorna står för , inte antalet likpåsar.
Citera
2021-08-08, 09:09
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Vaccinet minskar risken att bli sjuk. Minskar även risken att bli alvarligt sjuk.
Och även vaccinerade kan bli sjuka och sprida viruset.
Det har myndigheterna haft med från början men vissa väljer inte att lyssna på sådant utan lever i sin egen tro och därmed lever som pandemin inte finns längre för dem.
Instämmer.

Citat:
Tack vare det tyska vaccinationsprogrammet har runt 38 300 dödsfall i covid-19 förhindrats, enligt en rapport från landets smittskyddsmyndighet Robert Koch-institutet.

Dessutom har vaccinationerna enligt myndighetens beräkningar förhindrat 706 000 infektioner och 20 000 inläggningar på intensivvårdsavdelning.
https://www.sydsvenskan.se/2021-08-08/vaccin-har-raddat-38000-liv-i-tyskland
Citera
2021-08-08, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Selim69
När det gäller Norge är det likpåsens varkod som siffrorna står för , inte antalet likpåsar.

Du har rätt där.
Det är en kod 33 922000
Men priset på säckarna är 30 500 000 norska kronor.
Vet inte vad en liksäck kostar tyvärr.
Senast redigerad av joohnn 2021-08-08 kl. 09:49.
Citera
2021-08-08, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Du läste inte ovanstående studie antar jag.

Jo, jag gjorde det sedan. Och det var som jag misstänkte. Den behandlar neutralisering av varianter i labb och är inte relevant för hur immunitet fungerar hos tillfrisknade.

Citat:
Ja, det är inte speciellt vanligt med återinfektioner men de existerar. Konsensus är också att vi kommer att se mer av det i framtid p.g.a. avtagande immunisering och nya mutationer

Tillfrisknade har antikroppar mot nucleocapsid-protein och membran-protein, mutationer sker inte där. Tillfrisknade har antikroppar till och med mot vesiklarna som skickar över genomet till cellen.

Citat:
Speciellt när det gäller det senare fenomenet har man i labbtester sett att plasma från tidigare infekterade i vissa fall haft i princip noll reaktion mot nya varianter av viruset.

Mot spikproteinet möjligtvis, det är det som de tittar på.

Citat:
CDC:s studie visar också att det nog förhåller sig så i verkligheten också. Det här har varit den gällande hypotesen bland seriösa forskare ganska länge nu och man kan nog anta att ju mer kunskapsläget stärks desto fler fall kommer att konstateras.

Menar du studien som visade en ökning av skyddet med 0,02%? Den bekräftar inte ett stärkt skydd, det är inom felmarginal. Vaccin gör sannolikt ingen skillnad alls, varken bättre eller sämre.

Citat:
Man ser också att bara en dos vaccin räcker hos dem med dålig immunisering mot COVID19 för att väcka immunförsvaret till liv och ge ett mycket starkt skydd mot framförallt nya mutationer. Det fenomenet har man konstaterat även hos icke-infekterade efter den andra dosen vaccin.

Men de är ju redan skyddade? De har ju bättre skydd än vaccinerade. Ger vaccinen inte tillräckligt skydd menar du? De har ju starkt skydd mot både allvarlig sjukdom och död, det är minimal risk för dem om de blir återinfekterade och då kommer de få samma resultat som om du ger dem vaccin. Här är en färsk preprint.

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.06.01.21258176v2.full.pdf

”Conclusions. Individuals who have had SARS-CoV-2 infection are unlikely to benefit from COVID-19 vaccination, and vaccines can be safely prioritized to those who have not been infected before.”

Eftersom vi ser genombrottsinfektioner och forskarna säger att vaccineffekten avtar, medans tillfrisknade inte uppvisar samma utveckling, så verkar det finnas en skillnad i hur immunförsvaret reagerar på vaccin och infektion. Det är mycket oansvarigt av dig att påstå att tillfrisknade ska vaccinera sig och du saknar uppenbarligen förståelse för hur immunitet fungerar.

I studien så var det inte en enda som haft covid som fick återinfektion.

” Not one of the 1359 previously infected subjects who remained unvaccinated had a SARS-CoV-2 infection over the duration of the study.”

Däremot fanns vaccinerade som fick infektion. Inte många.

Citat:
Rekommendationerna idag är därför att ta vaccin även efter genomgången sjukdom och har man inte haft COVID19 så bör man ta den andra sprutan snarast för att få ett skydd som fungerar i framtiden.

Den rekommendationen är inte vetenskapligt baserad. Sluta politisera medicin.

Citat:
Detta är man ganska överens om i alla länder nuförtiden.

Vetenskapen är ganska enig om att vaccin är onödigt för de som haft covid och du borde sluta rekommendera något du saknar kunskap om.
Senast redigerad av MachDiamonds 2021-08-08 kl. 10:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in