2021-08-08, 01:47
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J0RDGUBBE
Stämmer detta? Låter helt åt h*lvete i sådant fall. Har du någon koll på ersättningsnivåerna? Ersätts renen till ”nyvärde”, så att säga?

Ja dom får bättre betalt för en trafikdödad/rovdjursdödad än om dom slaktar den, för 2 vintrar sedan såg jag vad jag trodde va massa renskit vid plogkanten på båda sidor om vägen i ett kurvigt parti på 90 väg men när jag tittade ordentligt va de renfoder/pellets.
En kompis bör bara ca 200 meter från denna plats och varje morgon vid kl 06:30-07:00 och vid kl 16:30 drev dom renarna över vägen vid detta kurviga område, precis då folk ska till/från jobbet.
Citera
2021-08-08, 01:49
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Ja dom får bättre betalt för en trafikdödad/rovdjursdödad än om dom slaktar den, för 2 vintrar sedan såg jag vad jag trodde va massa renskit vid plogkanten på båda sidor om vägen i ett kurvigt parti på 90 väg men när jag tittade ordentligt va de renfoder/pellets.
En kompis bör bara ca 200 meter från denna plats och varje morgon vid kl 06:30-07:00 och vid kl 16:30 drev dom renarna över vägen vid detta kurviga område, precis då folk ska till/från jobbet.
Ingen tror på dig ändå.
Citera
2021-08-08, 08:43
  #27
Medlem
NakedApples avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J0RDGUBBE
Framgår ingenting om vilken fart motorcyklisten hade. Kan mycket väl ha kört i laglig hastighet eller långsammare än. Kliver ett vilt ut 5 meter framför fordonet hinner du inte reagera även om du kör i 50 km/h. Om du kört i Norrland vet du att de flesta vägar har skog mer eller mindre upp till vägkanten med en hastighetsbegränsning om i regel 70 km/h. Hur snabbt anser du att man får köra i dessa förhållanden för att inte förtjäna ett så pass fientligt inlägg som ditt ovan?
Jag har kört 20+ år i Värmlandsskogarna och är klart medveten om riskerna. Det är därför jag skriver hehe.

"framgår inte..." Nä du, han körde säkert i 30 km/h

Det har tydligen inte framgått hur kort bromssträcka en MC har jämfört med en bil. Men ligger man i +200 knyck så tar man risker.

Å du, innan du tjatar om hastighet, du vet vilken hastighet en MC vanligen har på Norrland ägarna med kilometerlånga rakor. Snacka inte skit.
Citera
2021-08-08, 14:15
  #28
Medlem
J0RDGUBBEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NakedApple
Jag har kört 20+ år i Värmlandsskogarna och är klart medveten om riskerna. Det är därför jag skriver hehe.

"framgår inte..." Nä du, han körde säkert i 30 km/h

Det har tydligen inte framgått hur kort bromssträcka en MC har jämfört med en bil. Men ligger man i +200 knyck så tar man risker.

Å du, innan du tjatar om hastighet, du vet vilken hastighet en MC vanligen har på Norrland ägarna med kilometerlånga rakor. Snacka inte skit.

Jag vänder mig mot att du har en otrevlig och raljant attityd. Du har ingen aning om förhållandena vid denna olycka och min uppfattning, som medmänniska med någorlunda intellekt och medkänsla, är att man i sådant fall visar åtminstone någon form av respekt.
Citera
2021-08-08, 14:20
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J0RDGUBBE
Jag vänder mig mot att du har en otrevlig och raljant attityd. Du har ingen aning om förhållandena vid denna olycka och min uppfattning, som medmänniska med någorlunda intellekt och medkänsla, är att man i sådant fall visar åtminstone någon form av respekt.


Slår vad om att du inte ens åkt på vägarna i den delen av landet. Ren är väldigt vanligt där uppe , dom saknar trafikvett och dom springer upp på vägarna när som helst var som helst. Hur fort det gått här vet jag inte men smäller du med en älg eller ren då är du relativt rökt oavsett om du kör lagligt eller inte.
Citera
2021-08-08, 17:26
  #30
Medlem
J0RDGUBBEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Slår vad om att du inte ens åkt på vägarna i den delen av landet. Ren är väldigt vanligt där uppe , dom saknar trafikvett och dom springer upp på vägarna när som helst var som helst. Hur fort det gått här vet jag inte men smäller du med en älg eller ren då är du relativt rökt oavsett om du kör lagligt eller inte.

Vad är ditt förslag? Att man inte ska köra i Norrland över huvud taget? Framgår ingenting om hur personen har kört och precis som du nämner har du ingen koll på omständigheterna. Möjligt att jag är objektiv eftersom jag kör MC själv, men man måste väl få köra motorcykel i Norrland utan att bli kallad för idiot? Åtminstone har man väl inte gjort så infernaliskt fel att man är värd hat på intenetforum för att man dödats i trafiken?

Jag har kört en hel del i Norrland och just därför blir jag frustrerad över så pass infantila inlägg som framgår av tråden. Säg att du kör på ett vilt i Norrland, anser du det rimligt att du blir kallad för en idiot som förtjänar att dö i i trafiken, av just den anledningen att du kört i Norrland? Jag har svårt att förlika mig med det resonemanget, men det förefaller du och flera med dig anse fullt rimligt.
Citera
2021-08-08, 17:36
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J0RDGUBBE
Vad är ditt förslag? Att man inte ska köra i Norrland över huvud taget? Framgår ingenting om hur personen har kört och precis som du nämner har du ingen koll på omständigheterna. Möjligt att jag är objektiv eftersom jag kör MC själv, men man måste väl få köra motorcykel i Norrland utan att bli kallad för idiot? Åtminstone har man väl inte gjort så infernaliskt fel att man är värd hat på intenetforum för att man dödats i trafiken?

Jag har kört en hel del i Norrland och just därför blir jag frustrerad över så pass infantila inlägg som framgår av tråden. Säg att du kör på ett vilt i Norrland, anser du det rimligt att du blir kallad för en idiot som förtjänar att dö i i trafiken, av just den anledningen att du kört i Norrland? Jag har svårt att förlika mig med det resonemanget, men det förefaller du och flera med dig anse fullt rimligt.
Exakt var har jag kallat dig och andra MC-förare idioter? Jag har inget emot MC-förare men säger bara att du som MC-förare är tämligen stekt om du krockar med älg eller ren oavsett laglig hastighet eller inte
Citera
2021-08-09, 10:29
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
På alla större vägar ja. Så bygger man djurbroar så djuren kan komma över lite här o där.
Med världens högsta skattetryck o en svinhög ålder för pension så finns det pengar att genomföra detta.
Jag ser inte problemet. Vad anser du vara problem med att genomföra detta?

På alla större vägar, menar du motorvägar då? För där har vi oftast viltstängsel. Jag vågar inte ens gissa vad det skulle kosta. Speciellt om vi ska sätta på samtliga landsvägar, där vi har otroligt många viltolyckor.
Citera
2021-08-09, 15:10
  #33
Medlem
Märkligt att det är så viktigt med en olycksdrabbads id. Är det någon i bekanskapskretsen, får man reda på det. Sjuk nyfikenhet.
Citera
2021-08-09, 15:39
  #34
Medlem
NakedApples avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J0RDGUBBE
Vad är ditt förslag? Att man inte ska köra i Norrland över huvud taget? Framgår ingenting om hur personen har kört och precis som du nämner har du ingen koll på omständigheterna. Möjligt att jag är objektiv eftersom jag kör MC själv, men man måste väl få köra motorcykel i Norrland utan att bli kallad för idiot? Åtminstone har man väl inte gjort så infernaliskt fel att man är värd hat på intenetforum för att man dödats i trafiken?

Jag har kört en hel del i Norrland och just därför blir jag frustrerad över så pass infantila inlägg som framgår av tråden. Säg att du kör på ett vilt i Norrland, anser du det rimligt att du blir kallad för en idiot som förtjänar att dö i i trafiken, av just den anledningen att du kört i Norrland? Jag har svårt att förlika mig med det resonemanget, men det förefaller du och flera med dig anse fullt rimligt.
Nu får du ta av dig offerkoftan snyftis!

Ingen har väl uttryckt hat mot den omkomne? Men den som säger att han uppförde sig klokt på vägen är däremot en jävla stolle.

Eller skall någon påstå att renen sprang på en stillastående MC?????????

Vi säger att man skall anpassa farten utifrån förutsättningarna, men det är svårt att förstå eller? Om en MC kör på en 3km's raksträcka utan träd efter vägrenen kan denne hålla högre fart. Men när denne sedan kommer in i skogsområden så är det kanske smart att sänka hastigheten så man har handlingsberedskap. (Svårt ord visserligen)

Man slutar ej förvånas över hur svårt det verkar vara för MC-förare att ta hand om sina liv. Fartens tjusning är stor, att klaga över denna olycka är att bortse från det verkliga problemet.

Sätt 8 000 mil viltstängsel längs norrlandsvägarna då, men lägg kostnaderna på MC-försäkringen. Ja, MC-försäkring är svindyrt - undrar varför!
Citera
2021-08-10, 06:28
  #35
Medlem
Panzeradlers avatar
Vore intressant att få reda på vilken hastighet som råder på vägen och vilken hastighet vederbörande framförde sin mc i.

Det är ingen som håller en städad hastighet på mc där jag är i Norrland förutom de som kör gubb-mc.

Jag väntar på den dagen då jag hör en smäll och jag behöver larma ambulansen, gå ut och avliva ett djur och ta hand om en människa tills ambulansen dyker upp.

Tyvärr så kommer den dagen inträffa då jag hör mc-åkare som lätt blåser förbi i över 120 på 70-väg sommar och på höst innan det börjar bli halt.

Själv har jag med bilen klippt två grävlingar och väjt för en älg och en bunt rådjur under de senaste 5 åren.

Om man dessutom råkar möta timmerbilen fullastad så är chansen att lyckas väja för ett djur obefintlig.
Citera
2021-08-10, 08:33
  #36
Medlem
LKKINGENs avatar
Renar på vägen.. Visst läggs det ut foder nära vägar vintertid men det är också så att renarna har ett lättare liv på vägen än i skogen med snö upp till magen.
Sen de som inte följer med upp till fjälls på sommaren är ofta på vägarna för att det är mindre insekter där än i skogen.
Om ni hittar eller själv kör på en ren så finns det en viktig sak att tänka på innan ni drar ner kadavret i diket och kör vidare, kapa av öronen på renen.
Då kan den inte identifieras och lappen i fråga får ingen ersättning för den.
Enda sättet att lära dom hålla sina(?) djur borta från statens vägar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in