2021-08-07, 05:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vanligman
Du som är så begåvad borde kanske skriva lite mer. Sen har du kanske inte alltid rätt för får se om HD och HR ställer sig i en "mittfåra" som du.

Tror du att jag sagt något som kan tolkas på det sättet så har du missförstått mig. Det var kanske inte så förvånande eftersom du brukar missförstå saker och ha fel i ungefär varje tråd.

Det jag har sagt är ungefär att det fanns en massa indicier, stora som små, men att jag är lite tveksam till om misstänkta borde dömas när polisen slarvat så pass mycket med en utredning. Det är nästan så att en grundläggande krav borde vara att polisen kör alla indicier in i kaklet. Ett slarvigt hantverk öppnar upp en möjlighet för en alternativ misstänkt.

Att det blir resning snart är något jag tror och förutsätter. Om det inte finns något juridiskt hinder som att åklagaren inte lämnat in resningsansökan i tid.

Tycker du det finns några oklarheter från min sida?
Citera
2021-08-07, 10:15
Medlem
Omständigheterna som omger de funna dna-fynden i det här mordet blir nästan surrealistiskt.

Kalla fall-gruppen rekvirerade kartonger med utredningsmaterial och diverse handlingar från polisen i Västernorrland.

Citat Örnsköldsviks Allehanda 2021-08-07: … ”I en av kartongerna fanns ett kuvert. Kuvertet låg i en plastficka. På en handskriven lapp hade någon skrivit: ”Förstöres”.
Av någon anledning slängdes aldrig innehållet. Plastfickan och dess innehåll blev i stället liggande i polisens hyllor i mer än tjugo år innan Ehrenberg fick syn på det.
Kuvertet innehöll ett till synes tomt plaströr märkt med texten ”Nummer 8, rör med hårstrån”. I kuvertet fanns även ett i hopvikt A4-papper med tre hårstrån fastklistrade.
På papperet fanns en handskriven anteckning att hårstråna tillhör mannen som dömdes för mordet och sedan frikändes.”

Omständigheterna runt blodprovet som låg och skvalpa i Uppsala har också en egen historia.

Än en gång blir det uppenbart att det brustit i rutinerna hos polisen. Vad vet man, det kanske är lika illa i en del andra Kalla fall? Malin fallet är ett bevis på att det lönar sig att syna gammalt material extra noga, och inte låta något bara bli till en slentrian. Heder till åklagaren som inte gav upp.

Förhoppningsvis kommer OW att förpassas till något annat, mindre trevligt ställe. Han ska inte vara ute bland vanligt folk.
Citera
2021-08-07, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InformationSociety
Tror du att jag sagt något som kan tolkas på det sättet så har du missförstått mig.
Jag kan endast tolka det du skriver, det var dina egna ord att "du lägger dig i en mittfåra."

Det anser jag som sagt är minst sagt anmärkningsvärt med tanke på alla besvärande omständigheter mot den misstänkte. Men vi behöver inte diskutera detta.

Vi kan som sagt konstatera i och med DNA bevisningen att du hade fel och "vi" andra som allmänheten poliser, åklagare och TR hade rätt.
Citera
2021-08-07, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Och busshållplatsen till Järved där Malin bodde, den låg (vad jag har förstått) på samma ställe i Örnsköldsvik som busshållplatsen till Husum där OW bodde. Så där kan de först ha sett varandra flera gånger, och sen börjat prata med varandra.

Dom 2 busshållplatserna är inte på samma ställe, enda dom har gemensamt är i samma del av staden men dom är inte nära att det på så vis skulle framkalla någon interaktion mellan dom två.

Sedan så var det väldigt liten interaktion mellan park och nola, såvida det inte är känningar innan man börjar på respektive skola så därigenom har dom inte heller träffats.
Citera
2021-08-08, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IdiAminsKusin
Det finns ju flera möjliga utgångar i det här fallet, och allt beror på rättens bevisvärdering.

Hur ställer man sig till den rätt så starka indiciekedja som indikerar att OW har våldtagit och dödat flickan? Kan man utifrån den sammantagna bilden av vittnesmål där han setts i samband med henne, hans dokumenterade sexuella intresse, tidigare lögner och bortförklaringar, samt fysisk bevisning som fibrer och sperma, att bedöma sakfrågan som sådan att han sannolikt gjort detta på egen hand och bär ansvar för såväl bortförande, våldtäkt och mord?

Hur ställer sig rätten till eventuella nya "förklaringar" där OW nu kommer att säga "såhär var det egentligen, och jag ljög bara tidigare!" ...och hur kommer det att påverka OWs trovärdighet då han redan måste anses ha en extremt låg trovärdighet. Det måste nog framkomma något som påvisar att han varit rädd för andra eller på nåt sätt skyddat någon, för att rätten ska omvärdera för att tro på ytterligare en ny förklaring till vad som skedde där ute i skogen.

I vilken grad kan man utifrån föreliggande bevisning klarlägga vad som hände där ute i skogen? Kan man med säkerhet veta att händelseförloppet är vad som indikeras (att hon tog som fånge, våldtogs och torterades, samt slutligen dödades med ett antal knivhugg)? Finns möjligen luckor som skulle kunna indikera att hon dött på annat sätt? På vilket sätt ses sannolikheten att detta inte skulle samspela med all övrig bevisning som nog faktiskt får ses som pekande mot en ensam utpekad gärningsman?

Hur värderar man DNA-beviset? Kommer OW att kunna säga att han hade ett förhållande med flickan, och att dom två nyss hade gjort slut med henne efter att dom haft sex, därav sperma och att hon såg ut som att hon ville bli kvitt sin förföljare längs Bruksvägen? Han kan säga att han lämnade henne vid E4 och att dom bråkat, men att han inte såg henne sen. Det öppnar upp för möjligheten att en mördare hittar henne och hon dör. Det hela bygger ju på hur sannolikt det isåfall är att de två hade ett förhållande. Därtill också att OW isåfall helt omotiverat ljugit om detta under två och ett halvt decennium.

Eventuella nya fantasier om händelseförlopp och polisens ovilja att kartlägga Eokus knepiga scenarion tänker jag inte lägga vikt vid, då det inte kommer att vara något som vare sig rätten eller övriga i tråden är intresserade av att höra om. Likaså kommer rättssystemets autonomi och trovärdighet inte att diskuteras då jag förutsätter att ingen inom NFC eller Polisen är ute efter att fabricera saker för att fälla OW.

Sen kommer nog även jag att bevista rättegången, för att höra med egna öron hur OW resonerar i frågan.

Får man ta "notes" och sedan lägga ut här? Isf, gör gärna det! Du är en hjälte isf

*edit* My bad. Skulle läst mer av tråden. Ljudfiler att lyssna på vore ju topp!
Senast redigerad av fiskarn111 2021-08-08 kl. 01:03.
Citera
2021-08-08, 01:02
Medlem
IdiAminsKusins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiskarn111
Får man ta "notes" och sedan lägga ut här? Isf, gör gärna det! Du är en hjälte isf

Ja man borde väl få anteckna. Jag mfl kommer nog att recensera det hela här
Citera
2021-08-08, 01:45
Medlem
KnasTramss avatar
Självklart får man anteckna, jag har alltid med mig papper och penna under rättegång. Och det är verkligen inte tokigt att göra då ljudfilerna inte täcker hela förhandlingen. Generellt sett så är det bara förhören som spelas in.

--

Förövrigt så planerar även jag att försöka gå på hovrättsförhandlingen om den blir av och jag har tid. En bit att åka så jag blir nog inte där alla dagar, men någon dag vore roligt att klämma in i alla fall!
Citera
2021-08-08, 03:02
Medlem
F3ttans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IdiAminsKusin
Ja man borde väl få anteckna. Jag mfl kommer nog att recensera det hela här

Det enda du inte får göra är att fota. Sen om någon skulle få med våldtäktsmördaren OW på bild så vore det helt underbar 😁😁😁

Man får spela in ljud från rättegången på bandutrustning, exempelvis telefonen.
Så ni som har möjlighet att närvara, gör gärna det.
Citera
2021-08-08, 03:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F3ttan

Mobiltelefoner måste vara avstängda under rättegångar så det förslaget går inte. Det är en rätt ny lag som reglerar det.
Citera
2021-08-08, 13:01
Medlem
KrimiMillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F3ttan
Det enda du inte får göra är att fota. Sen om någon skulle få med våldtäktsmördaren OW på bild så vore det helt underbar 😁😁😁

Som tidigare nämnt, blir det ingen användning av mobiltelefoner för oss åskådare. men det kommer gå att få ut ljudfiler efter rättegången sen. Rättegången spelas in, men inte av oss utan av rätten själv. Det blir ju nog helt säkert ett avsnitt av Rättegångspodden i slutändan dessutom. 😁

Men givetvis kommer vi som närvarar att försöka rapportera i tråden emellanåt, penna och block blir vi fler än en som har. Tänk vad mycket uppmärksamhet han får nu OW, precis som han önskade sig när han ljög i sina förhör!

Det är ju inte alls omöjligt att detta blir en stor grej i media och att de direktrapporterar från rättegången skriftligen som i många andra stora fall.

Skulle sitta fint nu bara att få beskedet om rättegången vi planerar faktiskt blir av. Jag tror ju det, men ibland har jag fel.
Citera
2021-08-08, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KrimiMilla
Som tidigare nämnt, blir det ingen användning av mobiltelefoner för oss åskådare. men det kommer gå att få ut ljudfiler efter rättegången sen. Rättegången spelas in, men inte av oss utan av rätten själv. Det blir ju nog helt säkert ett avsnitt av Rättegångspodden i slutändan dessutom. 😁

Men givetvis kommer vi som närvarar att försöka rapportera i tråden emellanåt, penna och block blir vi fler än en som har. Tänk vad mycket uppmärksamhet han får nu OW, precis som han önskade sig när han ljög i sina förhör!

Det är ju inte alls omöjligt att detta blir en stor grej i media och att de direktrapporterar från rättegången skriftligen som i många andra stora fall.

Skulle sitta fint nu bara att få beskedet om rättegången vi planerar faktiskt blir av. Jag tror ju det, men ibland har jag fel.

Vad säger att det inte blir bakom lyckta dörrar?
Citera
2021-08-08, 14:32
Medlem
KrimiMillas avatar
Podcastavsnitt om fallet:

Olösta fall

https://poddtoppen.se/podcast/1382412000/olosta-fall/44-mordet-pa-malin-lindstrom

Svenska mordhistorier:

https://podcasts.nu/avsnitt/svenska-mordhistorier/22-malin-del-1

https://podcasts.nu/avsnitt/svenska-mordhistorier/23-malin-del-2

Märk väl att de är från sommaren 2020 (Olösta fall) och 2016 (Svenska mordhistorier), dvs före DNA-analysen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in