2021-08-07, 23:54
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Då har jag lärt mig något nytt idag.

Tack för upplysningen .
Ja det är ju väldigt många hus som anges "byggår" 1909. Beror på att hus äldre än detta år fick det som första taxeringsår. Så är dom egentligen äldre.
Men inte lätt att veta om man inte har hållit på med gamla hus
Pucktvåa såg ja nu.
Senast redigerad av braattha 2021-08-07 kl. 23:57.
2021-08-07, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Esbjörn säger att han varit på banken två gånger men inte lyckats. Det spelar ju ingen roll att jag aldrig skulle knalla in på Nordea och be att få föra över pengar till olles konto på Swedbank. Esbjörn viste det inte.

Fast bar för att farfar och pappa hade ett yrke kan ju Esbjörn ha ett annat.
Det var du som skrev att det är vanligt att man går i pappans fotspår, jag bara reflekterade att Esbjörn bröt en familjetradition.
2021-08-08, 00:03
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Esbjörn säger att han varit på banken två gånger men inte lyckats. Det spelar ju ingen roll att jag aldrig skulle knalla in på Nordea och be att få föra över pengar till olles konto på Swedbank. Esbjörn viste det inte.

Nu gällde det ditt påstående att banken hade försökt att kontakta EB.

Det är uppenbart bara en spekulation ifrån din sida som inte är trolig.

Esbjörn påstår att det har försökts att återbetalas två gånger, inte att han har varit på banken två gånger. Vem var där första gången ? Varför gick man dit två gånger ?
2021-08-08, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wulfric
Huset är nog inte mycket äldre dock. Äldsta sommarhuset Mariehem är uppfört 1876, så Esbjörns hus är uppfört någon gång mellan 1876-1909
Hur gjorde man med registreringen av ägandet när man angav att alla hus byggdes 1909. Blev det även årtal för förvärv även om huset kanske köpts tidigare?
2021-08-08, 00:04
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag får det inte att stämma, det sägs att Ernst Bolin köpte fastigheten 1909. Sen sägs det att Esbjörn Alvar Axel Dedekin Bolins pappa hette Nils Alvar Ernst Bolin, då borde det väl vara han som köpte huset. Jag förstår inte var din uppgift om att Esbjörns farfar, Alfred Bruno Bolin, köpte huset kommer ifrån. Kan du ange källan till detta?

Du har dock rätt i att Ernst och Esbjörn förefaller vara släkt i rakt nedstigande led, de verkar vara fader och son.
Den kommer från det du citerade överst. Det står ju där att farfadern köpte huset 1909 och sen sa du nånstans att farfadern hette Alfred Bruno. Fadern kan det ju hur som helst inte ha varit som förvärvade huset 1909. Såg nånstans (tyckte jag iaf) att huset byggdes 1901 och antagligen då av farfadern, vad han nu hette.
2021-08-08, 00:05
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wulfric
Huset är nog inte mycket äldre dock. Äldsta sommarhuset Mariehem är uppfört 1876, så Esbjörns hus är uppfört någon gång mellan 1876-1909
Ja det var ju järnvägen som la startskottet för detta och Marielunds herrgård avyttrade tomter som blev bebyggda.
2021-08-08, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Den kommer från det du citerade överst. Det står ju där att farfadern köpte huset 1909 och sen sa du nånstans att farfadern hette Alfred Bruno. Fadern kan det ju hur som helst inte ha varit som förvärvade huset 1909. Såg nånstans (tyckte jag iaf) att huset byggdes 1901 och antagligen då av farfadern, vad han nu hette.

Var står det att det var farfadern som köpte huset, det står Ernst Bolin och det är väl pappan?

Citat:
Ursprungligen postat av fiatigerlilja
Huset har gått i släkten sedan det byggdes.

Ur Boken om Marielund:
”Familjen Bolin har ägt huset sedan det byggdes. Medicine doktor Ernst Bolin köpte fastigheten 1909 och anhöll om namnet Kullen. Två av Ernsts systrar köpte fastigheterna Rosentorp och Täppan. Här samlades således tre grannhus som ägdes av familjen Bolin.”
Utdrag ur den vackra boken finns här.

Det var användaren MarieMM som hittade och citerade, nån gång i våras tror jag, då innan partiets masspostande PR-troll hade tagit över tråden helt med sina retoriska one-liners och andra debattdödande struntinlägg, dvs sånt som gör den nästan oläslig numera därför att det är så fruktansvärt tidsödande att behöva vada igenom 50 goddagyxskaftinlägg för att hitta de användare som kommer med intressanta frågeställningar, insikter och infall och som stävar efter en någorlunda faktaunderbyggd diskussion. Tack till er som orkar!
2021-08-08, 00:13
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Sålt och köpte en hel del fastigheter men de äldsta har varit ifrån 30-talet.
Ja det var en byggboom då efter kriget många bra hus byggdes då precis som på 70-80 talet fast dom var inte så bra då materiel var en bristvara och man tog vad man hade.
Det var helt annorlunda med ett hus som byggdes tidigare då man planerade virket tog år innan man byggde ex fönster barkade man en fura så den blev kärnfur
Tydligen blev detta hus byggt innan och förvärvades av en ernst.
Jag kan ha haft fel i detta men är inte sämre än jag erkänna det i så fall
Senast redigerad av braattha 2021-08-08 kl. 00:23.
2021-08-08, 00:15
Medlem
Ursprunget till att huset skulle köpts av Esbjörns farfar kommer från MarieMM som själv verkar lite osäker på uppgiften.

Citat:
Ursprungligen postat av MarieMM
Ovanstående har stått flera gånger i tråden, i olika varianter.
Men i Boken om Marielund står följande:

”Familjen Bolin har ägt huset sedan det byggdes. Medicine doktor Ernst Bolin köpte fastigheten 1909 och anhöll om namnet Kullen. Två av Ernsts systrar köpte fastigheterna Rosentorp och Täppan. Här samlades således tre grannhus som ägdes av familjen Bolin.”

Kullen = Esbjörns/Ebbas hus

Kan Ernst ha varit Esbjörns farfar? Och om så många släktingar hade hus i krokarna från 1900-talets början, nog borde Esbjörn ha kommit dit tidigare än 1954?
2021-08-08, 00:16
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Var står det att det var farfadern som köpte huset, det står Ernst Bolin och det är väl pappan?

Nils Alvar Bolin, född 1894 avliden 1965 påstås vara Esbjörns pappa .

Skulle han ha köpt huset när han var 15 år?

Det är något som inte stämmer.
2021-08-08, 00:20
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ja vem skulle det annars ha varit som köpte 1909 eller om det inte rent av var 1901 om nu pappan övertog gården så sent som 45 eller 54. Pilotyega nämnde nåt om en farfader också. Fast okey jag kan leva med det att det inte funnits någon farfar på gården utan bara pappa Ernst å från förra sekelskiftet. Fast hette nu verkligen farfadern Bruno Albert?
2021-08-08, 00:20
Medlem
Hittade en inventering av alla sommarvillor/hus/stugor

https://bygg.uppsala.se/contentassets/ff822fe23eba40d9899293673cde294e/marielund_kulturhistorisk_bebyggelseinventering_se ptember_2009.pdf

Där anges faktiskt byggstart som 1909, rosentorp som 1915 tredje fastigheten hittade jag inte.

Tyvärr var Esbjörn den enda fastighetsägaren som inte ville delta så hans hus är det enda som saknar bild och beskrivning…

Inventeringen är gjord 2009

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in