2021-08-07, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
Finns spelen emulerade? Dvs kopierade och spelbara på nyare enheter?

LL

Går väl att emulera allt från före år 2000, och mycket från efter också.
Karaktärer som Angry Video Game Nerd satte väl fart på intresset och med det har även andra youtubers dykt upp som drivit upp intresset och priserna.

Men för de flesta samlare är det just bara en samling som står och samlar damm. Smidigheten med emulator eller med everdrive-kassetter är överlägsen så man föredrar ändå det istället.
Citera
2021-08-07, 16:44
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlKaviar
Går väl att emulera allt från före år 2000, och mycket från efter också.
Karaktärer som Angry Video Game Nerd satte väl fart på intresset och med det har även andra youtubers dykt upp som drivit upp intresset och priserna.

Men för de flesta samlare är det just bara en samling som står och samlar damm. Smidigheten med emulator eller med everdrive-kassetter är överlägsen så man föredrar ändå det istället.

Ja herregud, bara tanken att ladda in Hobbit från kassetband till 64an känns jobbig, då spelar jag hellre spelen i PCn.

LL
Citera
2021-08-07, 17:30
Medlem
Undercoverss avatar
Citat:
Ja herregud, bara tanken att ladda in Hobbit från kassetband till 64an känns jobbig, då spelar jag hellre spelen i PCn.

LL
"Skrivspelet"?
Vilken nostalgitripp jag fick från barndomen med min halvirlänske barndomsvän hemma hos honom nere på Österlen!

Men är det som ni säger? Har NES, SNES & C64 tappat värde sen alla dessa emulationsboxarna kom ut?
Har haft dålig koll fastän jag växte upp med Vic20/C64, Amiga (och dessvärre gjort av med allt för måååånga år sedan).
Citera
2021-08-07, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghrister.Clenning
Helt klart.
Dom som gillar veteranbilar, speciellt rejält gamla som inte går att köra i vanlig trafik kommer rasa i pris när ägarna dör ut om kanske 10-20 år.
Även äldre typ jänkebilar kommer rasa då dom förmodligen inte får köras på allmän väg i framtiden pga avgaskrav utan enbart får användas i veteranbilsrallyn.

Finns det något förslag om det? Skulle kunna tänka mig att det kommer finnas undantag för veteranbilar.
Citera
2021-08-08, 07:54
Medlem
Oh-be-wans avatar
DVD-filmer faller i pris

Okej lite mer seriöst i princip allt som var värt kring 1990 faller ganska dramatiskt just nu. Även äldre keramik som tidigare var väldigt åtråvärt som Rosenthal faller väldigt hårt just nu. Jag tror att allt kommer falla i pris även dyrare saker som lite sämre utbudet ur Edward Hald och Stig Lindbergs serier.

I princip alla semi-antika saker kommer falla i pris utom möjligen riktigt vackra större artefakter så som Mago Braca-vågar (harry potter-vågar).
Citera
2021-08-08, 07:57
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undercovers
"Skrivspelet"?
Vilken nostalgitripp jag fick från barndomen med min halvirlänske barndomsvän hemma hos honom nere på Österlen!

Men är det som ni säger? Har NES, SNES & C64 tappat värde sen alla dessa emulationsboxarna kom ut?
Har haft dålig koll fastän jag växte upp med Vic20/C64, Amiga (och dessvärre gjort av med allt för måååånga år sedan).
Tror att dessa äldre teknikprodukter följer samma trend som N64 som fick en revival här typ 2015-2018, av folk som vill ha den äkta varan. SNES och NES är avsevärt mindre värda än N64 dock.
Citera
2021-08-08, 12:34
Medlem
Citat:
Jo, förr var man tvungen att ha tidningarna för att läsa Carl Barks bästa serier.

Sedan komm alla i bokform, vilket gjorde att värdet på "läsexemplaren" kollapsade.

Samma med musik, ville man höra ovanliga Beatleslåtar fick man leta beg singlar, idag finns allt på Spotify, så marknaden för halvknastriga beatlesvinyler är svag.

LL

Att CB-berättelserna kom i bok- och albumform på 70- och 80-talen har nog påverkat serietidningspriset ytterst lite, framför allt inte efter 2009. Samlare, skivor eller tidningar, vill ha utgåvan i originalform, inte någon efterhandsutgiven sak. Att priserna sjunkit på serietidningar kan eg bara bero på två saker:
1) Att gamla tidigare inlåsta samlingar kommit ut på marknaden och pressat priserna (som t ex också skett med vinylskivor från 50-talet där de samlande gubbarna dött och änkorna säljer samlingen).
2) Att intresset för att samla på gamla serietidningar helt enkelt minskat, vilket är ganska troligt.
Senast redigerad av RufusTFirefly 2021-08-08 kl. 12:55.
Citera
2021-08-17, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ninjur
Finns det något förslag om det? Skulle kunna tänka mig att det kommer finnas undantag för veteranbilar.
Nej, inget färdigt förslag.
Men det ligger i tiden, detta exempel är nog vad som försiggår i skallen på alla galna miljötalibaner på statliga verk och myndigheter.

https://www.tv4.se/artikel/2LGIeBE6fzmUl9IIDnML4m/strid-om-veteranbilar-anses-vara-miljoefarliga
Citera
2021-08-17, 16:48
Medlem
Pungpuckels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Årstallrikar som hade en boom i slutet av 60-talet och på 70-talet är helt iskalla på marknaden.

Och allt Franklin Mint lurat på arbetarklassen de senaste 30 åren är värdelöst!

Var det därför alla gamlingar hade sånt, jag trodde bara dom hade usel smak.
Man lär sig något varje dag
Citera
2021-08-17, 18:28
Medlem
Citat:
Jo, förr var man tvungen att ha tidningarna för att läsa Carl Barks bästa serier.

Sedan komm alla i bokform, vilket gjorde att värdet på "läsexemplaren" kollapsade.

Samma med musik, ville man höra ovanliga Beatleslåtar fick man leta beg singlar, idag finns allt på Spotify, så marknaden för halvknastriga beatlesvinyler är svag.

LL

Fast hur svag är den? Jag misstänker att singlarna inte är billiga ändå.
Citera
2021-08-17, 21:53
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Fast hur svag är den? Jag misstänker att singlarna inte är billiga ändå.

Typ 40-50 kr för en vanlig She loves you med bildomslag.
Citera
2021-08-17, 22:54
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Orientaliska mattor är totalt ute i dagens minimalistiska inredningsmode. Man kan köpa begagnade mattor i mycket hög kvalitet i gott skick för kaffepengar. .
Toppen! Har du länktips? Söker just en sån. Mitt hem är maximalistiskt ala Fanny och Alexander.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in