Citat:
Ursprungligen postat av
MarryBlunt
Men så kul att läsa för en gång skull, här har ju hänt lite intressant under eftermiddagen.
Men det stod fasiken så mycket annat som var inresans och som jag hade glömt. Dels så bekräftar den att Esbjörn är rätt glömsk och virrig. Han blandar ihop datum och han vet inte var han har sitt kontrakt.
Den styrker oxå att Esbjörn kände sig lurad av Ebba. Samt att han önskat häva köpet sedan ett par dagar efter köpet. Och att han misslyckades med att kontakta Ebba.
Det står faktiskt att päronträden planterades 1954 när han kom till huset. Men som jag tolkar det kan han lika gärna mena. När han kom ut på sommar lov till huset så planterade de träden.
Det bekräftar även att det skett en trädfällning och att denna skedde samma dag som kontraktet skrevs. Samt att Ebba faktiskt avverkade träd och slängde skrot, på en tomt som inte var hennes och som hon ännu inte skrivet kontrakt på. Det är förvånansvärt att det blev nedlagt. Slarvigt polisarbete kan jag tycka.
Slutligen. I Ebbas senaste brev till Esbjörn så skriver hon att att inte alla träd som var markerade skulle ner. Utan var märkta för att diskuteras kring. Är det inte väldigt konstigt att välja att kladda rödfärg på träden man vill diskutera. Den är ju inte lätt att få bort. Men vad vet jag Ebba kanske gillar oranga kludd på sina träd.
Slutligen, Esbjörn säger är att tomten går ända ner till vattnet, med andra ord sjötomt.
Tack! Vilket trevligt inlägg. Tyvärr hittade jag inte stycket som MarieMM citerat. Men det var inte med information om Esbjörns hus alls vad jag kunde se. Så det är nog bara någon annanstans i boken.
Men tack för meningen.
den gjorde min dag.
Jag känner att dagen i dag är dagen då många trådsanningar slaktas.
•Tomten går ända ner till sjön=sjötomt.
• Esbjörn kände sig lurad av Ebba och försökte nå henne för att häva köpet. Men hon hade gjort sig oanträffbar.
• Trädfällning har bara skett en gång. Ebba och Esbjörn träffade inte varandra efter att kontraktet skrevs.
Men varför vill Ebba så förtvivlat gärna ha huset då, om det är så förskräckligt som det frammålas.
Jag ska kolla om det finns på biblioteket. Eller om biblioteket kan beställa den. Jag tror att om någon i den här tråden sitter på ett ex så kommer den inte att dela med sig av informationen.
Varför känner sig Esbjörn lurad av Ebba? Har det med priset att göra och i så fall vem har tutat i honom att priset är otillbörligt oskäligt? Har det att göra med att nära anhöriga har uttryckt negativa åsikter om hans försäljning, eller har Ebba verkligen lurat av Esbjörn fastigheten?
Han misslyckas med att kontakta Ebba, är inte samma sak som att hon gör sig oanträffbar. Hon kan inte göra sig oanträffbar i sin position. Skulle hon ha duckat hans samtal, finns det samtalsloggar till och från hennes telefon.
Ingen har väl varit stenhård på att trädfällning bara skett en enda gång? Om det röjdes vid kontraktsskrivningen så är jag uppe i tre gånger.
Att Ebba och Esbjörn träffades efter kontraktsskrivningen är vederlagt i tidningen, där de intervjuade någon om det. Artikeln är bortplockad nu, eller så är min google-fu bristfällig. Citat från då:
Citat:
Vittnen säger att både Ebba och Esbjörn var på tomten den 30 augusti då Ebba lät städa och rensa sly på tomten. Esbjörn skämtade om att Ebba som var i huset var "i sitt nya kontor".
Även Ebbas mamma ska vittna om att hon träffade Esbjörn tio dagar efter kontraktsskrivningen.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zg2vr5/ebba-buschs-mamma-ska-vittna-i-fastighetstvisten
Varför Ebba vill ha huset? Om man tar det från början, så var det total torka på hus i det området. Det var inga hus som kom ut på marknaden och senast något såldes var väl tre år innan Ebba behövde ett hus. Så vad gör man om man vill bo där i området, nära sitt ex, så att barnen kan få ha båda sina föräldrar nära, med allt vad det innebär? Det har väl inte blivit riktigt utrett här om Ebba bad deras gemensamma bekanta att kontakta Esbjörn, eller om den gemensamma bekanta visste om Ebbas husjakt och kontaktade henne. Hur som haver, bekantingen knackade på hos Esbjörn och sedan har det rullat på. Inte sjutton hade hon velat haft huset om hon vetat om vilken cirkus det skulle bli. Men hon är säkert principfast och ger sig inte nu, när de började med fulspel från dag ett, istället för att försöka komma överens på tu man hand (med ombud förståss).