Citat:
Ursprungligen postat av
Mirning
Jämför med EU val, om någon inom Sverige anser att något parti fuskat med EU valet och någon organisation inom EU undersöker detta och inte hittar ngt, skall inte Sverige ha rätt att undersöka valprocessen som bedrivs i Sverige också?
Det verkar ganska rimligt att Sverige borde ha den möjligheten tycker jag och därmed så tycker jag också att det verkar rimligt om AZ etc också skulle ha dessa möjligheter därför att de är bättre med decentraliserad makt, men nackdelen är då att alla dessa processer kan då komma att ta ganska lång tid tyvärr, jag ser i alla fall inget alternativ till att låta det ta tid.
Givetvis så ville jag att Trump skulle undersökas grundligt angående de ev Putin samarbete och givetvis så tyckte jag att detta var rimligt även om jag tyckte det tog lite för lång tid och det är samma sak nu, givetvis så tycker jag att det tar lite för lång tid, men givetvis så vill jag att det skall undersökas.
Det är bättre dessa processer får ta sin tid så kan ingen komma i efterhand och ifrågasätta sakerna.
Tänk om någon hade avbrutit Mueller rapporten när den pågått i 3 år och då hade halva landet fortfarande ansett att Trump hållet på och samarbetat med Putin.
Nu pga Mr Mueller fick tid och möjlighet att undersöka det ordentligt så kunde i alla fall huvudanklagelserna avvisas om än det finns kvar vissa saker givetvis.
På samma sätt tror jag det nu är med diverse pågående detaljer kring valfusket, dessa saker måste upp i ljuset och undersökas grundligt för att säkerställa och lugna de folk som inte misstänker fuffens och i alla fall tillåta folk som vill undersöka detta få tid att granska sakerna i lugn och ro.
(Därmed inte sagt att jag tycker det är bra att det tar denna tiden, självklart inte)
Jag håller med dig i att processerna ska få ta tid - och kommer de fram till något reellt så ska det såklart undersökas. Vad jag dock poängterade, och som jag tycker är vansinnigt oansvarigt, är att som Rudy, Trump och Lindell påstå sig ha "100% irrefutable evidence" och sen aldrig presentera detta. I Rusta fall var det så tydligt att han drev en agenda framför kameror (valfusk via dominion, döda som röstat, observatörer etc) men släppte allt det så fort han var inne i en rättsal. Trump har ju gjort samma, han sprider ju varje konspirationsteori som på minsta sätt säger något han gillar och struntar i konsekvenserna eller att backa upp sina påståenden med bevis (kan återigen påminna om att han dessutom gjort det förr, han hävdar fortfarande att han vann popular vote 2016 trots att han under fyra år som president aldrig kunde bevisa att något valfusk skett ens efter att han tillsatt en utredning kring det). Mike Lindell har gång på gång gjort bombastiska uttalanden, och sen backar han inte upp det. Han säger sig sitta på bevis som "itexperter" garanterar är 100%iga, men på sex månader har han släppt några screenshots som andra itexperter sågar som helt irrelevanta?
Det är inte att respektera processen att fortsätta ta de här personerna på allvar, om de inte producerar något vi kan granska. CyberNinjas skulle också levererar transparant granskning, men låter rykten (som fyllt upp den här tråden från exempelvis/framförallt Nixter) florera helt fritt om t ex att valsedlar på upp till 25% inte existerar. Deras VD har dock under tiden passat på att vara med i en valfusk-youtubedokumentär, vilket understryker att han själv är en av de som sen december sprider vidare valfuskrykten, återigen utan bevis. Deras granskning kanske är "the magic bullet" här som får tyst på alla oss tvivlare men än så länge vet vi ingenting om den. Vad vi vet är att de dragit ut på tiden och fakturerar mångdubbelt mot den initiala kostnaden.
Ska man prata process måste det funka åt båda hållen. 60+ domare har avslagit valfuskgängets påståenden. Alla dom är inte korrupta, att då som Trump fortsätta hävda att valfusk skett på det sätt som presenterades för domstolarna och som Department of justice undersökte i flertal granskningar är att håna den processen. CyberNinjas kanske kommer med något helt nytt, det vet vi inte, men fram tills de visar detta något så kan vi inte prata om valfusk som något som "50/50" skett, det är en procent av en procent av en procents chans om ens det.