Citat:
Ursprungligen postat av
SirDuke
Nu kan jag inte öppna artikeln, men kan det verkligen stämma?
Om alla fossilbilar skrotas idag och det tillverkas nya elbilar, bortåt 1 miljard stycken, blir det verkligen en miljövinst på bara 2 år?
Jag har alltid tänkt att en riktig miljöbil är den som körs tills chassit och karossen är ersatta med rost, för att nyproduktionen är så miljöbelastande.
Den stora belastningen (enligt experter på området som räknat på det) är inte CO2 vid tillverkningen, utan just alla utsläpp som förbränning av fossila bränslen skapar.
Därav att det, ur CO2-synpunkt, lönar sig att skrota alla världens fossilbilar och direkt tillverka och skaffa nya elbilar.
Rent ekonomiskt är det vansinne, och jag är personligen inte så extremt oroad över CO2, men rent faktamässigt så förhåller det sig att det är det bättre för miljön.
Här kan man lyssna lättsamt på en bra enkel sammanfattning från en av forskarna på Chalmers:
https://sverigesradio.se/artikel/7346616
Är det bäst att köra slut på sin gamla fossilbil?
Citat:
Min bilfilosofi har alltid varit att inte byta bil förrän den jag har är slutkörd och i princip skrotmogen.
– Jämfört med att producera en ny elbil som kräver mycket energi och orsakar koldioxidutsläpp vid tillverkningen, så borde alternativet att köra färdigt med min smutsiga bensinbil vara klimatmässigt renare. Vad säger ni om det? Undrar Göran Pilqvist i Leksand.
Hör svaret på frågan i ljudklippet.
https://sverigesradio.se/artikel/7348243
Kan jag behålla min gamla bensinbil längre om jag kör den väldigt lite?
Citat:
Förra veckans lyssnarfråga om det var bättre att köra slut på sin gamla bensinbil än att köpa en ny elbil, ledde till en hel del mail till redaktionen. Många lyssnare hade följdfrågor och ville ha fler nyanser i svaret så vi bad Björn Sandén, professor i innovation och hållbarhet på Chalmers tekniska högskola att svara igen. Bland annat på vad klimatåterbetalningstid är, varför han bortsåg från vissa miljöaspekter och varför vi inte pratade om möjligheten att bygga om bensinbilen till en etanolbil istället.
Hör Björn Sandéns svar i ljudklippet.