2021-08-07, 11:23
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Jag har fetat - ja det såg jag också helt nyligen och då var han ju bara 5-6 år. Pilotyega sa förut att det är Esbjörns farfar som har byggt huset.
Jo jag vet oxå det. Det känns ganska troligt. Dock har vi inte hard core bevis på det. Och jag använde bara argument som det fanns fakta på att det stämde.
2021-08-07, 11:25
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Tack!

Vidare glädjer det mig att du oxå tycker att Ebba fick Esbjörn att känna sig smickrad och uppskattad. För mig är det oetiska metoder vid ett husköp.
Jag tycker oxå att det vore skönt att avliva trådsanningar.

Men inser att det inte kommer att bli lätt. Då jag anser att du inte säger sanningar i ditt avlivningsförsök.

• Esbjörn fick inte avslag på ansökan om godman på grund av bristande behov. Utan på grund av bristande dokumentation. Han skulle ha behövt kontakta soc på sin kommun och fått em utredning.

• Som sagt vi vet inte vem som ägde huset tidigare. Esbjörn talar i någon intervju om en sten med ingraverat årtal. 1945 eller 1946 säger han.

•Husets tomtgräns ligger mot en sjö. Om du söker sjötomt eller strandtomt på Hemmet ska du se att det är vad som i folkmun och på mäklarspråk är en sjötomt.

• Bryggan vara eller inte vara är ju egentligen en icke fråga. För både Ebba och Esbjörn vill ju ha huset oavsett det finns brygga eller inte. Jag måste dock fråga varför är bilden från 80-talet svart vit? Dessutom så hävdas ju här att inget gjorts på huset på 50 år. Men byggt brygga har de gjort menar du.
Om du bemödar dig att läsa vad jag skrivit så kan du uppenbart inte förstå.
Det jag har lagt in bygger på det som har inkpmmit till tinget mm.
Men vad kan man förvänta sig av en som notoriskt vägrar allt.
2021-08-07, 11:27
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Jag har fetat - ja det såg jag också helt nyligen och då var han ju bara 5-6 år. Pilotyega sa förut att det är Esbjörns farfar som har byggt huset.
Ja det är ju så trådsanningar blir till.
Nej det är inte sant
2021-08-07, 11:28
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag tycker alltid att man ska få sina medmänniskor att känna sig smickrade och uppskattade. Det blir konstigt om snälla och trevliga kunder måste uppträda otrevligt så fort de vill köpa något för att köpet ska anses vara etiskt genomfört. Det skulle dessutom bli jobbigt för säljarna.
Det är enligt mig stor skillnad i att medvetet charma och få att få folk att känna sig uppvaktade. Och att vara snäll och trevlig.
Nu pratar vi inte heller om kunder som söker medvetet väljer att köpa eller sälja någonting. Och att medvetet söka upp en person för att köpa något den äger.
2021-08-07, 11:28
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilotyega
Vad du inte förstår är att Binninge är ombud och ska tillvara ta sin klients intressen.
Ebbas ombud efterfrågar ett möte med Esbjörn. Esbjörns ombud frågar då Esbjörn om han kan tänka sig att ta ett möte. Esbjörn säger bestämt nej till ett möte, ett möte som motpartsombudet inte kan eller vill berätta om vad syftet med mötet ska vara.
Efter mycket tjat från motparten så går Esbjörn med på ett möte och vad som händer sedan tänker jag inte upprepa

Är det Esbjörns vilja att inte medverka till att lösa det hela innan det går till rättegång? Kanske.

Är det i Esbjörns bästa intresse att ombudet inte är ärlig och får Esbjörn att förstå vad som faktiskt står på spel?

Mötets syfte och innebörd har kommunicerats till Binninge, men även om det inte uttryckligen hade gjorts, så är det väl självskrivet vad det kommer handla om? De har en tvist som måste lösas. Av dom på egen hand, eller med hjälp av andra. Vill man vara delaktig i lösningen, eller vill man få lösningen dikterad för sig?
2021-08-07, 11:31
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Det var ju i samband med signeringen som han enligt uppgift känt sig lurad, bortkollrad och pressad, så det är väl naturligt att det först är efter denna som han inte vågar träffa henne ensam.

Ok. Men Esb hade väl kunnat ta med sig någon dit då han skrev på kontraktet? Ebba borde faktiskt ha rekommenderat att han skulle ta med sig någon. En uppgift som finns, kanske är det en trådsanning, att hon har kontaktat ett av hans syskonbarn. Kanske ville han inte ha någon med sig.

Om Esb känt sig lurad, vad har han känt sig lurad på? Debattören Braathe har listat en rad saker som indikerar på att Esb var fullt medveten om att han befann sig i en försäljningsprocess av fastigheten. Har han inte förstått det, måste psykologen Barrys utlåtande vara felaktigt, då lider han inte av en lindrig kognitiv svikt utan av en allvarlig sådan.

Vad jag har hört av Esb så är det inte priset han har haft någon invändning emot, utan att Ebba började röja upp på tomten lite genom att ta ned något träd och sly. Om detta skulle vara det som han är upprörd över skulle man nästan kunna tro att han har begravt ett lik på tomten Skämt åsido, vad jag tagit del av så verkar hans grund till hävning vara ytterst luddig, likaså att han varit pressad ställer jag mig tveksam till, då det inte varit, vad jag förstått särskilt många möten innan. Hade varit en annan sak om Ebba ränt nästan dagligen där och tjatat.
2021-08-07, 11:32
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Länka gärna till intervjun där Esbjörn ristat årtal i en sten när han var 5-6 år gammal. Jag har bara läst ett polisförhör där han säger att han såg huset första gången när han var 15 år gammal.
Nej, det får du själv göra. Det var i en av Expressens många videos om detta, men jag såg det igår nån gång och från tråden men det var nog andra videon från länken så lite svårletat. det är allt jag orkar ge dig om du inte kan tro på både MB:s och mina ord.
Medlem
Citat:
Du blir ju bara värre å värre och jag undrar lite hur du kommer å vara i november. Krmkr har inga problem med att förstå att JB skulle vara med på länk - att du bara kan få för dig annorlunda - det är sånt här som får en å känna trollvibbar - kan du verkligen vara så här.....?

Vad ALLA utom du då förstår är att Esbjörn skulle komma att känna sig ensam utan flickan trots att JB var med på länk, då det säkerligen var nånting helt nytt för honom. När inte hans stödperson fick vara med så kände han sig i underläge > en mot två > förstår du nu då - trots förklaringen
Jag förstår inte matematiken. Hur kan Ebba med ombud och Esbjörn med ombud bli ett underläge för någon? Däremot skulle väl Esbjörn med ombud plus en okänd följeslagare möjligen bli ett överläge?

Kpmlr hävdar ju i sten att Esbjörn skulle vara ensam även om Binninge är med, hur kan det göra mig till ett troll?

Nu hävdar du dessutom att Esbjörn skulle känna sig ensam trots att Binninge var med på en länk. För mig låter det som ett problem med förtroendet mellan ombud och klient, gör det mig till ett troll att jag misstänker att det kan vara fallet?
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Du har väldigt svårt med nyanser.
Nej Berry amputerade aldrig Esbjörns fot - däremot konstaterade han att Esbjörn hade en kraftig stukning.

Du försöker hela tiden - genom att medvetet utelämna vissa viktiga detaljer - i det här fallet det lilla men i sammanhanget ack så viktiga ordet LINDRIG - förvärra Esbjörns tillstånd.
Har sällan varit med om någon som önskar livet ur någon så mycket som du önskar livet ur esbjörn. Oavsett vilken diagnos någon ger honom så försöker du förvärra den.... Jag vet att du tror att det tjänar esbjörns sak, men det är tvärt om.
Åh, herregud 😱 Detta blir allt mer bisarrt. Menar du att åldringstorteraren Binninge inte bara torterat Esbjörn psykiskt utan han har förmått psykologen Barry att tortyrstympa Esbjörn för att sänka hans kognitiva funktionsnivå?
Mycket ska man höra, men det där tror jag inte riktigt på.

Är det inte N.Armstark som utelämnar vissa delar? Hen tycks aldrig komma längre än till beskrivningen av Esbjörn I testsituationen innan hen hoppar till diagnos med vidhängande kod. Yttrandet är på 26 sidor. Kan det inte vara så att det på dessa 26 sidor under överstrykningarna döljer sig information som behövs för rättens bedömning av Esbjörn?
Senast redigerad av DoraF 2021-08-07 kl. 11:43.
2021-08-07, 11:35
Medlem
Citat:
Det är enligt mig stor skillnad i att medvetet charma och få att få folk att känna sig uppvaktade. Och att vara snäll och trevlig.
Nu pratar vi inte heller om kunder som söker medvetet väljer att köpa eller sälja någonting. Och att medvetet söka upp en person för att köpa något den äger.
Om jag ville köpa ett hus av någon och frågade otrevligt så skulle det vara ganska meningslöst eller hur?
2021-08-07, 11:38
Medlem
Citat:
Tack!

• Esbjörn fick inte avslag på ansökan om godman på grund av bristande behov. Utan på grund av bristande dokumentation. Han skulle ha behövt kontakta soc på sin kommun och fått em utredning.
Var har du fått detta ifrån?
Enl överförmyndarmyndigheten i Västerås finns inte behov. Från inlaga 96:

”Av utredningen framkommer inte någon information om hans hjälpbehov inte kan tillgodoses med den fullmakt som finns.

Mot bakgrund härav bedömer nämnden att det inte framkommit något i ärendet som tyder på att fullmakten inte är tillräckligt och att godmanskap är nödvändigt för att tillgodose Esbjörns hjälpbehov.”
2021-08-07, 11:38
Medlem
Citat:
Nej, det får du själv göra. Det var i en av Expressens många videos om detta, men jag såg det igår nån gång och från tråden men det var nog andra videon från länken så lite svårletat. det är allt jag orkar ge dig om du inte kan tro på både MB:s och mina ord.
Jag tvivlar på denna uppgift eftersom det bara är ni två som sett detta inslag på Expressen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in