2021-08-06, 23:34
  #913
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
Ja, du tar upp folk som bor på demensboenden. Du fick gräva riktigt djupt i kakburken för att kunna ifrågasätta all känd vetenskap på att övervikt är ohälsosamt. Nu var det ju dock frågan om en kvinna i sina bästa år, fetma och övervikt är inte bra. Det sänker till och med tankeförmågan.
Nej då, jag googlade och plockade första bästa eftersom detta är omskrivet tidigare.
65-åringar hittar man mycket sällan på demensboenden. Det var dessutom du som tog upp och felaktigt hävdade att det var viktigare att hålla nere vikten vid stigande ålder.. Det blir lite fel att plocka fram undersökningar om 20-åringar då.

Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
Kvinnan mår inte bra och har en kropp som inte är vacker och som är en nedåtgående spiral mot ohälsa.
Det handlar inte om att samla poäng i hur många säten på bussen som ens arsle tar upp, det handlar om att smala personer lever med bättre hälsa och bättre livskvalitet, speciellt då man passerat ungdomsåren och kroppen börjar bli sliten. Då är det rent objektivt bättre att inte belasta kroppen med en massa dödvikt av fläsk att konka runt på.

Du hade fel. Så det kan bli.

Hela grejen är ju dessutom att du stör dig på att hon så uppenbart mår bra i sig själv och skiter i dina och andras mallar och åsikter....

Edit
Dessutom är det givetvis så att hullet har grundlagts långt före äldreboendet, och inget de smäller upp sig i veckan innan de flyttar dit.
__________________
Senast redigerad av micro113 2021-08-06 kl. 23:37.
Citera
2021-08-07, 00:26
  #914
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej då, jag googlade och plockade första bästa eftersom detta är omskrivet tidigare.
65-åringar hittar man mycket sällan på demensboenden. Det var dessutom du som tog upp och felaktigt hävdade att det var viktigare att hålla nere vikten vid stigande ålder.. Det blir lite fel att plocka fram undersökningar om 20-åringar då.



Du hade fel. Så det kan bli.

Hela grejen är ju dessutom att du stör dig på att hon så uppenbart mår bra i sig själv och skiter i dina och andras mallar och åsikter....

Edit
Dessutom är det givetvis så att hullet har grundlagts långt före äldreboendet, och inget de smäller upp sig i veckan innan de flyttar dit.

Här är en bra lista på antalet allt vanligare sjukdomar som ökar i västvärlden pga. den ökande vikten hos befolkningen:

https://www.1177.se/sjukdomar--besvar/mage-och-tarm/fetma/overvikt-och-fetma-hos-vuxna/

Jag är ingen hälsohetsare, men att ifrågasätta fetmans destruktivitet på folkhälsan är ungefär som att lyssna på Annika Dahlqvist.


Det är ingen slump att man sällan hör om sjukdomar som uppkommer pga. ett normalt BMI.
__________________
Senast redigerad av MrMario 2021-08-07 kl. 00:30.
Citera
2021-08-07, 00:36
  #915
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
Här är en bra lista på antalet allt vanligare sjukdomar som ökar i västvärlden pga. den ökande vikten hos befolkningen:

https://www.1177.se/sjukdomar--besvar/mage-och-tarm/fetma/overvikt-och-fetma-hos-vuxna/

Jag är ingen hälsohetsare, men att ifrågasätta fetmans destruktivitet på folkhälsan är ungefär som att lyssna på Annika Dahlqvist.


Det är ingen slump att man sällan hör om sjukdomar som uppkommer pga. ett normalt BMI.
Du kommer med gammal skåpmat. Min artikel är från juni 2021 - rätt ny med andra ord, och berättar att för äldre är det inte bra med lågt BMI, men att högt BMI och till och med fetma minskar dödligheten.

Undernäring är ett stort problem bland de allra äldsta och något som kan leda till döden. Övervikt kan däremot ge ett visst skydd. Till och med svår fetma tycks vara gynnsamt bland äldre, visar forskning.
https://www.forskning.se/2021/06/02/hull-kan-skydda-pa-alderns-host/

Läs och njut
Citera
2021-08-07, 01:42
  #916
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Du får nog tänka om lite i dina tvärsäkra utlåtanden ... för du har ju fel.

Hon har studerat förekomsten av undernäring respektive fetma hos personer över 85 års ålder i Västerbotten och finländska Österbotten, som undersökts vid hembesök. En studie med cirka 800 personer visade att undernäring och lågt kroppsmasseindex, BMI, var kopplat till ökad risk för död, medan ett högre BMI var kopplat till en minskad risk för död.

[...]
I en annan studie baserad på registerdata, analyserades data för 48 000 personer som var 65 år och äldre på särskilt boende i Sverige. Där framgick att högre BMI, inklusive högre grad av fetma, var kopplat till en minskad risk för död. Högre BMI tycktes gynnsamt för överlevnaden för de med normalt nutritionsstatus, de i risk för undernäring och delvis för de som klassades som undernärda.
https://www.forskning.se/2021/06/02/hull-kan-skydda-pa-alderns-host/#
Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
Här är en bra lista på antalet allt vanligare sjukdomar som ökar i västvärlden pga. den ökande vikten hos befolkningen:

https://www.1177.se/sjukdomar--besvar/mage-och-tarm/fetma/overvikt-och-fetma-hos-vuxna/

Jag är ingen hälsohetsare, men att ifrågasätta fetmans destruktivitet på folkhälsan är ungefär som att lyssna på Annika Dahlqvist.


Det är ingen slump att man sällan hör om sjukdomar som uppkommer pga. ett normalt BMI.
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Du kommer med gammal skåpmat. Min artikel är från juni 2021 - rätt ny med andra ord, och berättar att för äldre är det inte bra med lågt BMI, men att högt BMI och till och med fetma minskar dödligheten.

Undernäring är ett stort problem bland de allra äldsta och något som kan leda till döden. Övervikt kan däremot ge ett visst skydd. Till och med svår fetma tycks vara gynnsamt bland äldre, visar forskning.
https://www.forskning.se/2021/06/02/hull-kan-skydda-pa-alderns-host/

Läs och njut
Men Micro113, det där var en studie om undernäring bland äldre. Det är klart att det är farligt att vara undernärd, speciellt om man är 80+ eller 90+!

Det är ohälsosamt att vara undernärd, och det är ohälsosamt att vara överviktig. Det finns enorma mängder forskning som visar detta. Det bästa är en normal, hälsosam vikt.
Citera
2021-08-07, 01:51
  #917
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Men Micro113, det där var en studie om undernäring bland äldre. Det är klart att det är farligt att vara undernärd, speciellt om man är 80+ eller 90+!

Det är ohälsosamt att vara undernärd, och det är ohälsosamt att vara överviktig. Det finns enorma mängder forskning som visar detta. Det bästa är en normal, hälsosam vikt.

Du talar för döva öron.
Studierna hen hänvisar till gäller demensboenden, eller okej "specialboenden" alltså gruppboenden. En 65-åring som är smal och äter hälsosam husmanskost är generellt hälsosammare än en fet 65-åring. Sen så är det i västvärlden vanligare att vara undernärd som fet än som smal då feta äter sämre kost, mindre näring. Kroppen behöver mer än bara snabb energi...
Själv så skrev jag om en kvinna som uppenbarligen inte är väldigt gammal, micro113 svarade med att hävda min kommentar om kvinnans kropp och hälsa som felaktig baserat på en studie om gamlingar
__________________
Senast redigerad av MrMario 2021-08-07 kl. 01:54.
Citera
2021-08-07, 01:56
  #918
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Du kommer med gammal skåpmat. Min artikel är från juni 2021 - rätt ny med andra ord, och berättar att för äldre är det inte bra med lågt BMI, men att högt BMI och till och med fetma minskar dödligheten.

Undernäring är ett stort problem bland de allra äldsta och något som kan leda till döden. Övervikt kan däremot ge ett visst skydd. Till och med svår fetma tycks vara gynnsamt bland äldre, visar forskning.
https://www.forskning.se/2021/06/02/hull-kan-skydda-pa-alderns-host/

Läs och njut

Din studie är relevant när Kajsa Hultin är 80+ och dement
Min källa avser människor generellt i just Kajsas nuvarande ålder...
Citera
2021-08-07, 07:17
  #919
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seaworthy
Jag tycker det lyser igenom i vartannat inlägg.

Det är ju väldigt vanligt i vänsterkretsar att avsky folk som tränar och äter hälsosamt.

Säg mig, var tror du vegetarianer och veganer är vanligast, på höger eller vänstersidan?
Citera
2021-08-07, 09:05
  #920
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Du skojar hoppas jag:

https://www.instagram.com/tarzanjiar/

https://www.instagram.com/breakitandyouwillmakeit/

https://www.instagram.com/1paolo2/?hl=sv

Med den lilla skillnaden att dom där personerna inte tjatar om hur oviktigt det är med utseendet. Förstår du den skillnaden? Kajsa Hultin är en hycklare, bara korkad eller en opportunist. Jag tror på det sistnämnda.
Citera
2021-08-07, 09:06
  #921
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Säg mig, var tror du vegetarianer och veganer är vanligast, på höger eller vänstersidan?

Jag känner en hel del vegetarianer som inte skulle orka springa en kilometer. Men även tvärtom. I Sverige är det säkert fler vänster.

I USA är jag inte riktigt lika säker.
Citera
2021-08-07, 11:06
  #922
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Säg mig, var tror du vegetarianer och veganer är vanligast, på höger eller vänstersidan?

På vänster. Dock helt säker på att det i absoluta majoriteten är ett politiskt ställningstagande och inte ett baserat på den egna hälsan.
Citera
2021-08-07, 11:32
  #923
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Men Micro113, det där var en studie om undernäring bland äldre. Det är klart att det är farligt att vara undernärd, speciellt om man är 80+ eller 90+!

Det är ohälsosamt att vara undernärd, och det är ohälsosamt att vara överviktig. Det finns enorma mängder forskning som visar detta. Det bästa är en normal, hälsosam vikt.
Det handlar om faran med undernäring hos äldre - ja, och att det är hälsosammare för äldre att vara överviktiga eller t om feta än underviktiga. Dödligheten minskade i den gruppen.
Jag håller givetvis med om att det fysiskt är hälsosammare att vara normalviktigt - jag plockade fram studien för att någon lekte expert och hävdade att det minsann alltid är - och i synnerhet hos äldre - en nackdel att vara överviktig. Så är det inte.

Rent psykiskt - vilket tråden egentligen handlar om - så varierar det givetvis mycket vid vilken vikt människor trivs bäst med sig själva. Därav det gamla uttrycket "trivselvikt".
Citera
2021-08-07, 11:37
  #924
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seaworthy
Med den lilla skillnaden att dom där personerna inte tjatar om hur oviktigt det är med utseendet. Förstår du den skillnaden? Kajsa Hultin är en hycklare, bara korkad eller en opportunist. Jag tror på det sistnämnda.
Nej, det är extremer åt andra hållet, men det var inte det jag motbevisade.


Citat:
Ursprungligen postat av seaworthy
Problemet är ju att ingen tror att Kajsa Hultin älskar sin kropp. Har sett få konton på instagram som är så bisarrt fokuserad på den egna kroppen. Det är ju bara andra änden av kroppshets.

Det finns många konton som är mer fixerade än Kajsa. - och många tyckare likt dig själv som är absurt fixerad, men då vid andras vikt snarare än din egen.

Skillnaden på dig och Kajsa är att hon verkar må bra och trivas med sig själv -- medan du verkar vara komplexfylld och överdrivet fixerad vid andras kroppar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in