2021-08-06, 16:48
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Du måste blippa kortet för utgång också (sitter plastkåpa över vredet som man måste vrida sönder och rör du vredet så går larmet - det måste finnas vred för nödutrymmning).

och samma gäller vid utgång som vid ingång, man får alltså INTE smita ut på någon annans utpassering. Och gör du det ändå är det grund för avstängning, och det kan mycket väl vara så att de skickar dit väktare manuellt (via en notifikation) om de ser att det är personer kvar i lokalen enligt närvarolistan, men larmet inte gått. Och då får du betala kostnaden för detta även om lokalen visar sig vara tom.
Låter skumt det där. Är det så på alla Nordic Wellness? Själv har jag tränat på tre obemannade gym (Fitness24Seven, Fresh Fitness, och SATS), och bara ett av dem hade blippning vid utgång.

Det var Fitness24Seven som ville att man skulle blippa ut sig. Jag skulle uppskatta att jag glömde detta runt 90-95% av mina besök. Det var aldrig tal om vare sig utryckning eller ersättning. Aldrig några problem överhuvudtaget, och aldrig heller någon personal som sade något om att jag hade glömt bort det när jag blippade in mig under bemannade tider. Sen var det iofs inte nödvändigt att blippa för att komma ut. Dörren gick bra att öppna ändå.

Om Nordic Wellness ringer väktare och fakturerar folk 2500 kronor bara för att de glömt att blippa ut sig, så skulle i alla fall jag inte träna där. Helt absurda affärsmetoder i mina ögon.

Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Precis vad jag trodde.

Det är därför folk inte ens släpper in utomstående in i gymmet för att gå på toaletten, för risken att bli skyldig utryckning...
Jag skulle aldrig släppa in någon för att jag inte vill bli avstängd. Jag har som sagt aldrig hört talas om att någon skulle åka på väktarutryckning och avgifter för det hela, men jag har hört om folk som blivit avstängda för att ha släppt in andra.
Citera
2021-08-06, 17:47
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Sen var det iofs inte nödvändigt att blippa för att komma ut

På många obemannade gym (på t.ex. fitness24seven) är det nödvändigt att blippa för att komma ut. Det är dock inte nödvändigt att göra det under bemannade tider, då går dörren öppna utan att blippa.

Vissa gym har en "kassaspärr" där du under bemannade tider bara behöver blippa in och sedan öppnar sig spärren automatiskt när du bryter ljusstrålen för utgång, medans vid obemannade tider behöver blippa både in/ut... men i dörren trycker du bara på en knapp för att komma ut.

------------------------------------------

Självklart, har du inte följt reglerna gällande inpassering/utpassering, och det till följd av detta står i något datorsystem att du är kvar i lokalen efter stängningsdags trots att du inte är det, klart de har rätt att skicka väktare och debitera.

Det är ju då du som inte skött din in/ut klockning korrekt.
Citera
2021-08-06, 17:48
Medlem
Citat:
Det är fullt rimligt att de får tjäna pengar på utryckningen.
Menar du att ICA inte ska få lov att ta 12 kr per mjölkpaket trots att de köper dem för 8 kr/styck?

De behöver inte ens säga vad utryckningen låg på, du har heller ingen rätt att se originalfakturan.
Det är väl knappast rimligt att man ska tjäna pengar på utryckningen då det i avtalet står att man ska fakturera utryckningskostnaden. Du jämför äpplen och päron.
Citera
2021-08-06, 17:53
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
utryckningskostnaden

I utryckningskostnaden ingår inte bara den direkta kostnaden från väktarbolaget, utan de har givetvis rätt att lägga på för administration och övriga immateriella "kostnader" de haft i samband med väktarutryckningen. Således har de rätt att "tjäna" på det.
Inte bara väktaren som rycker ut som ska ha lön, utan även den personal som jobbar på 24/7, som kanske får ett telefonsamtal mitt i natten om larm, och ska liksom administrera och ta hand om larmet, skriva rapport och faktura m.m.

Kostnaden får dock inte vara oskälig. En kostnad på 2500 per skalle är inte oskälig.

Man har helt enkelt räknat på att man får igen pengarna om man tar 2500 per skalle, då är det några gånger man gör förlust på det (när det bara är 1 som missköter sig) och några gånger man gör vinst på det (när det är fler än 1 som missköter sig). Och sedan jämnar det ut sig.
Senast redigerad av sebnie 2021-08-06 kl. 17:57.
Citera
2021-08-06, 17:57
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Låter skumt det där. Är det så på alla Nordic Wellness? Själv har jag tränat på tre obemannade gym (Fitness24Seven, Fresh Fitness, och SATS), och bara ett av dem hade blippning vid utgång.

Det var Fitness24Seven som ville att man skulle blippa ut sig. Jag skulle uppskatta att jag glömde detta runt 90-95% av mina besök. Det var aldrig tal om vare sig utryckning eller ersättning. Aldrig några problem överhuvudtaget, och aldrig heller någon personal som sade något om att jag hade glömt bort det när jag blippade in mig under bemannade tider. Sen var det iofs inte nödvändigt att blippa för att komma ut. Dörren gick bra att öppna ändå.

Om Nordic Wellness ringer väktare och fakturerar folk 2500 kronor bara för att de glömt att blippa ut sig, så skulle i alla fall jag inte träna där. Helt absurda affärsmetoder i mina ögon.
Citat:
På många obemannade gym (på t.ex. fitness24seven) är det nödvändigt att blippa för att komma ut. Det är dock inte nödvändigt att göra det under bemannade tider, då går dörren öppna utan att blippa.

Vissa gym har en "kassaspärr" där du under bemannade tider bara behöver blippa in och sedan öppnar sig spärren automatiskt när du bryter ljusstrålen för utgång, medans vid obemannade tider behöver blippa både in/ut... men i dörren trycker du bara på en knapp för att komma ut.
Det Fitness24Seven jag tränade i sade att man skulle blippa ut när man lämnade lokalen under obemannad tid. Som jag nämnde ovan så var det dock fysiskt möjligt att gå ut ändå, och utan att utlösa några larm, vilket jag oftast gjorde.

Citat:
Självklart, har du inte följt reglerna gällande inpassering/utpassering, och det till följd av detta står i något datorsystem att du är kvar i lokalen efter stängningsdags trots att du inte är det, klart de har rätt att skicka väktare och debitera.

Det är ju då du som inte skött din in/ut klockning korrekt.
Om det står skrivet i avtalet så skulle de eventuellt kunna göra det. Knappast annars. Jag har ingen aning om det stod så i avtalet eller inte, jag vet bara att jag aldrig upplevde några konsekvenser eller kommentarer från personalen, trots att jag nästan aldrig blippade ut under obemannade tider.

Hade de haft en så pass absurd regel att det skulle kunna kosta mig tusentals kronor att glömma att blippa ut, trots att det är möjligt att gå ut utan att blippa, så hade jag vänt mig till ett annat gym.
Citera
2021-08-06, 18:07
Medlem
Citat:
I utryckningskostnaden ingår inte bara den direkta kostnaden från väktarbolaget, utan de har givetvis rätt att lägga på för administration och övriga immateriella "kostnader" de haft i samband med väktarutryckningen. Således har de rätt att "tjäna" på det.
Inte bara väktaren som rycker ut som ska ha lön, utan även den personal som jobbar på 24/7, som kanske får ett telefonsamtal mitt i natten om larm, och ska liksom administrera och ta hand om larmet, skriva rapport och faktura m.m.

Kostnaden får dock inte vara oskälig. En kostnad på 2500 per skalle är inte oskälig.
Så som man har skrivit så innebär det att man får ta ut faktisk kostnad för utryckningen. Detta skulle naturligtvis också kunna innebära interna kostnader men det är fortfarande väktarbolaget som gör utryckning, eventuella åtgärder och skriver rapport varför övriga kostnader i sammanhanget bortsett från fakturering bör vara försumbara. Har man inte tydligt specat exakt vad utryckningskostnaden ska vara så får man antingen vidarefakturera den rakt av eller visa att övriga merkostnader är skäliga. En fast kostnad på 2500 kr x antalet personer som för tillfället råkat vara i lokalen vid larm skulle jag i många fall knappast bedöma som skälig, då denna riskerar att vida överstiga de faktiska kostnader som man har haft.
Senast redigerad av pf10 2021-08-06 kl. 18:11.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in