2021-08-06, 15:47
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Jag vill att vi ska kunna säga till varandra att vi inte backade när det blev tungt.
Att vi, gemensamt, såg att vi kunde göra nåt, och gjorde det. Att när folk dunkade på vår dörr fegade inte vi bakom soffan, utan tog tjuren vid hornen och gjorde vad vi kunde för att hjälpa.
Att vi gjorde vad som var rätt istället för enkelt.
Vad är "rätt" att göra? Det finns miljoner på flykt idag och en bråkdel som fortfarande är miljoner lyckas komma hit och "dunka på dörren" som du uttrycker det. Är det rätt att ta emot dessa miljoner? Varför väger de tyngre än de miljarder människor som aldrig kommer att finnas? Som skulle komma att finnas om vi tagit tjuren vid hornen på ett annat sätt och sagt nej, ni får inte komma in?
Citera
2021-08-06, 15:48
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.Labingi
Du har fel. Andra världskriget handlade om att Hitler ansåg att den "ariska rasen" (som inte ens finns) behövde "livsrum", och att alla andra folkslag som inte var nordiska skulle utrotas.

Det var ju dock det tyska folket han skrev om, inte arisk ras...
Citera
2021-08-06, 15:50
Medlem
magpests avatar
Citat:
Det är klart att jag är emot (verkliga, hypotetiska) folkmord på vita människor. Men några sådana har inte förekommit, åtminstone inte från mörkhyade människor (det beror delvis på att rasismen inte bara handlar om att ogilla människor på grund av ras, utan är fördomar + privilegier, och eftersom vita är privilegierade innebär det att vita har makten att utsätta svarta för rasism, men svarta har inte makten att göra det åt det andra hållet).

Det är inte "folkmord" på vita att det flyttar hit underbara människor från andra länder som vill ta de dåliga jobb som vita svenskar är för lata och bortskämda för att utföra. När jag jobbade som personlig assistent hade jag många arbetskamrater som var syrier, irakier och eritreaner, och de var mycket trevliga och flitiga.
Menar du att svarta aldrig har lynchat eller massmördat vita? Massakern på Haiti 1804, Oran 1962 för att nämna några.
Citera
2021-08-06, 15:50
Medlem
Ingen har sagt något om folkmord eller antivit.
Det verkar som tråden handlar om att antirasister konspirererar, eller tänker i flera led. Att invandring skulle handla om att byta ut
vita.
Jag ser antirasism som att du vill leva i harmoni med medmänniskor oavsett ursprung.
Jag tror det går bra om vi inte har fientlig inställning mot invandrare. Men det är klart om det blir konflikt av etnisk karaktär så tvingas väl vi vita antirasister att försvara oss.

Martin Luther King var en sann antirasist.
hans ord handlade om försoning och att vita och svarta skulle samarbeta.
Citera
2021-08-06, 16:00
Medlem
M.Labingis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Menar du att svarta aldrig har lynchat eller massmördat vita? Massakern på Haiti 1804, Oran 1962 för att nämna några.

Det är skillnad på motstånd mot imperialistiska soldater och folkmord på kvinnor och barn.
Citera
2021-08-06, 16:03
Medlem
Nordoxens avatar
Citat:
Det är klart att jag är emot (verkliga, hypotetiska) folkmord på vita människor. Men några sådana har inte förekommit, åtminstone inte från mörkhyade människor (det beror delvis på att rasismen inte bara handlar om att ogilla människor på grund av ras, utan är fördomar + privilegier, och eftersom vita är privilegierade innebär det att vita har makten att utsätta svarta för rasism, men svarta har inte makten att göra det åt det andra hållet).

Nazister hade en uppfattning om att judar hade mest makt och inflytelse i samhället, och ville bli av med dem. Du har en uppfattning om att vita har mest makt och inflytelse i samhället, och verkar vilja bli av med vita.
Vill du att vita få leva vidare som vita i framtiden? Ja eller nej.

Citat:
Det är inte "folkmord" på vita att det flyttar hit underbara människor från andra länder som vill ta de dåliga jobb som vita svenskar är för lata och bortskämda för att utföra. När jag jobbade som personlig assistent hade jag många arbetskamrater som var syrier, irakier och eritreaner, och de var mycket trevliga och flitiga.

Här gör du ju som Robert observerade i huvudtråden, pratar positivt om icke-vita och pratar negativt om vita. Han verkar ha observerat rätt här.
Citera
2021-08-06, 16:06
Medlem
M.Labingis avatar
"Vill du att vita få leva vidare som vita i framtiden? Ja eller nej."

Jag vill att alla människor ska ha rätt att leva sina liv som de vill, så lång tid de inte skadar andra.

Om Lisa vill bli ihop med Lars, så är det underbart och bra.

Om Lisa vill bli ihop med Ahmed, så är det underbart och bra.

Om Lisa vill bli ihop med Laleh, så är det underbart och bra.

Om Lisa inte vill bli ihop med någon, så är det underbart och bra.

Om Lisa vill ha ett polyamoröst förhållande med Lars, Ahmed och Laleh, så är det underbart och bra.
Citera
2021-08-06, 16:08
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
"Hypotetisk" betyder absolut inte samma sak som "verklig". Ordet hypotetisk betyder antagen, som i att man gör ett antagande. Dvs. påhitt, som kan vara antingen verkligt eller inte.
Och det har absolut förekommit tillfällen där mörkhyade människor utför eller försöker utföra mord på människor med ljusare hy bara för att de är annorlunda. Att döda människor för att de är annorlunda är en väldigt vanlig företeelse i historien. Det enda som var lite speciellt med just det som hände under andra världskriget var att det var i rätt stor skala.

Citat:
Jag bor i ett "utsatt" område i Stockholms utkanter. Här bor syrier, irakier och eritreaner samt en stor mängd andra människor från alla möjliga ställen i världen. En övervägande majoritet av de som bor här har inget jobb alls. Brottsligheten är hög och du kan köpa knark på p-platsen framför centrum, där det säljs helt öppet, allt som fattas är en skylt. Eller, du kan inte, för du är vit och riskerar att råka ut för misshandel bara på grund av det. Polis drar sig för att dyka upp och kommer i stort sett bara om någon blir skjuten.
Du kanske har mött trevliga och flitiga invandrare. Jag har mött de andra.
Citera
2021-08-06, 16:09
Medlem
magpests avatar
Citat:
Det är skillnad på motstånd mot imperialistiska soldater och folkmord på kvinnor och barn.
Man får alltså utföra massmord om man anser sig vara diskriminerad och utsatt för rasism?
Citera
2021-08-06, 16:18
Medlem
Schicklgrubblares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertEriksson99
Hej igen, tack för att du gav din förklaring på hur du tänker, så gott du kunde. Det uppskattas.

Jag tog upp att man på er sida svartmålar oss som vill att vita ska få leva vidare med ord som: ”högerextrema” ”rasister”, ”fascister”, ”nazister”, ”främlingsfientliga”, ”småsinta”, ”bakåtsträvare” på punkt 4 i huvudtråden. Detta verkar bekräftas av dig eftersom du tänker att vita människor som vill att vita ska få leva vidare är nazister.
Med din erfarenhet av andra på din sida, hur många av dem skulle du säga genuint tror på att vita människor som vill leva är nazister? 30% av er? 50% av er? 90% av er? Vad är din uppskattning? säger din erfarenhet?
Och hur många är det är det som egentligen inte tror det men använder ordet “nazist” som ett pejorativt begrepp?

Svar: En slags kompensation då med andra ord. Intressant att veta att det är så ni tänker. Bra svar.

Svar: Är tacksam för att du vill förklara lite mer hur du tänker. Däremot känns det inte riktigt som du är helt ärlig här.

En mer ärligare formulering ifrån dig borde sett ut såhär:
Jag tycker om idén med uppblandning, och det är av ett skäl. I en värld där det inte längre existerar vita människor kan åtminstone inte rasismen, med dess historia av kolonialism, utsugning och folkmord, sticka upp sitt fula tryne igen.

Eftersom rasismen du refererar till är kopplat till vita människors rasism.
Kolonialismen du refererar till är kopplat till när vita människor kolonialiserade.
Utsugning och folkmord som du refererar till är kopplat till vita människor som på något sätt startade kapitalismen under industrialiseringen på 1850-talet och folkmord något som vita människor främst gjort mot andra.

Varför känner du ett behov av att täcka din intention med att säga att du vill se är en värld där raser inte existerar, när du egentligen menar att du vill se en värld där vita inte existerar?

Det är främst vita du och dina gelikar vill blanda bort, om Afrika fortsätter att vara relativt homogent och fortsätter att ha en svart majoritetsbefolkning i sina länder så spelar det mindre roll, eller Asien fortsätter att vara asiatiskt mer eller mindre utan uppblandning, så är det också mindre vikigt. Det är viktigt enligt personer som dig, är att västvärlden, Europa, America, Australien, alla platser där vita människor bor, att det är där vi har mångkulturen och smältdegeln och bladningen av "raser".

Svar:
Du skriver att du ser vita människor som vill leva vidare som nazister. Alltså, en värld där vita lever vidare som folk är enligt dig “rasistiskt, nazistiskt, fascistiskt”, vilket är något negativt.

Nazisterna demoniserade judar och önskade en värld utan judar. Du demoniserar vita och önskar en värld utan vita. Du associerar vita med rasism och därefter tänker att man bör blanda bort vita för att bli kvitt rasismen.

Konklusionen är då att de som kallar sig själva för “anti-rasister”, använder dessa beskrivningar om sig själva som en mask för att dölja sina riktiga intentioner. Deras sanna ansikte ser ut att vara att de bara är anti-vita egentligen. Det är det allt rör sig om.

Mycket givande och väl genomtänkt inlägg som uppskattas stort. Förutom att vara välformulerat, så rörde det upp många känslor. Det behövs fler skribenter som dig för att få en mer nyanserad bild av ämnet.
Citera
2021-08-06, 16:19
Medlem
jori9900s avatar
Citat:

Folkmorden i Rwanda då? Miljoner svarta mördades av andra svarta på brutalast möjliga sätt. Du lever i någon roseskimrande verklighetsförfalskning om ett multikulturellt kommunistiskt lyckorike som aldrig kommer att förverkligas. I en äkta kommuniststat skulle någon som du hamna i arbetsläger på 2 sekunder och få jobba ihjäl dej. Du ser vita medelålders män som dina hemliga fiender men vågar inte lyfta ett finger mot dom. Du är bara en patetisk loser utan liv.
Citera
2021-08-06, 16:23
Medlem
M.Labingis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jori9900
Folkmorden i Rwanda då? Miljoner svarta mördades av andra svarta på brutalast möjliga sätt. Du lever i någon roseskimrande verklighetsförfalskning om ett multikulturellt kommunistiskt lyckorike som aldrig kommer att förverkligas. I en äkta kommuniststat skulle någon som du hamna i arbetsläger på 2 sekunder och få jobba ihjäl dej. Du ser vita medelålders män som dina hemliga fiender men vågar inte lyfta ett finger mot dom. Du är bara en patetisk loser utan liv.

Rwanda har jag inte så mycket kunskap om, men är inte mycket av det ett arv från kolonialt förtryck? Att en folkgrupp blev satta som lite bättre än en annan, och efteråt ville den andra hämnas?

Tycker aldrig massakrer är okej, vilket är varför jag motarbetar folk jag tror kan utföra eller assistera framtida massakrer från mitt eget folks sida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in