2021-08-06, 01:02
Medlem
neuron-drones avatar
Lägger man inte 3000 på knark i månaden blir det pengar över. Sedan bor folk billigare.

Men tror även att folk lånar till resor, har sett det bland både kvinnor och män. Och en del växer inte upp utan tar pengar från föräldrarna. Jag skulle inte kunnat med att mina föräldrar försörjde mig som vuxen. Sedan 19 och uppåt har jag alltid betalat tillbaka om jag lånat av föräldrar, såvida de inte vill ge småsummor. Men vissa har den relationen att föräldrarna sätter in flera tusen till dem i månaden fast de är 40.
Citera
2021-08-06, 04:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspirer
Gå ur svenska kyrkan så sparar du lite.

Citat:
Ursprungligen postat av CV90
Antar att du bor på mindre ort och inte rör dig i akademikerkretsar?

Samtliga av mina nära vänner är under 30 och ingen av dem tjänar under 30.000 i månaden. Inte ens de två icke-akademikerna tjänar under 30000.

26000 är en extremt låg lön 2021.

Lönen är nog efter skatt…
Citera
2021-08-06, 10:28
Medlem
Schwimmwestes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Ja, vad händer om du åker på en blodpropp imorgon? Investera mindre och lev lite mer.

Jag pluggade mina 5 år, levde som en kyrkråtta och hatade varje minut av det. Mina kompisar som jobbade lågavlönat, festade och reste, sa precis som du att jag var galen och att allt vore förgäves om jag föll ihop och dog imorgon.

Nu är jag knappt 30 och tjänar norr om 60 tkr/mån. Det mesta investerar jag på börsen och unnar mig inte särskilt mycket.

Kan jag falla ihop och dö imorgon? Ja. Men de flesta av oss kommer leva tills vi är 85.

Jag frågar mig hellre vad händer om jag inte dör imorgon?
Citera
2021-08-06, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schwimmweste
Jag pluggade mina 5 år, levde som en kyrkråtta och hatade varje minut av det. Mina kompisar som jobbade lågavlönat, festade och reste, sa precis som du att jag var galen och att allt vore förgäves om jag föll ihop och dog imorgon.

Nu är jag knappt 30 och tjänar norr om 60 tkr/mån. Det mesta investerar jag på börsen och unnar mig inte särskilt mycket.

Kan jag falla ihop och dö imorgon? Ja. Men de flesta av oss kommer leva tills vi är 85.

Jag frågar mig hellre vad händer om jag inte dör imorgon?

Alla är vi olika. Jag kommer aldrig spara merparten av min förtjänst oavsett vad alla ekonomiska gurus påfallande ofta poängterar. Jag tycker inte man ska tjäna pengar på kapital, men det är en annan diskussion. Njut av livet om du tjänar 60 efter skatt är det ju jättebra.
Citera
2021-08-06, 10:50
Medlem
musttomtes avatar
Säger som Doctor Phil: pengar löser inget utan det är person som måste lösa problemet. Klart det är skönt att få in över 50.000 per månad men det är mycket skatt som man inte får något för om man blir sjuk eller behöver stöd.
Citera
2021-08-06, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halv8hosmig
Aha man ska alltså ge upp sitt jobb och hela sitt liv bara för att hyran är dyrare.

Hyran är inte dyrare än exempelvis nån annan stad. Anledningen man kan tycka det är dyrt är för att lönen i Stockholm är högre än exempelvis än mindre stad som ger mindre lön och som hyran kostar mindre än Stockholm.

Vad får du för dina 11,000? i Uppsala pratar man en stor fin tvåa, mer rimligt en trea för 11,000kr/mån

26 efter skatt, är ungefär vad skiftgående låglöneyrken får ut, eller en halvdan dagtidstjänst, du tjänar inte extremt bra. Kanske byta yrke?

Du förstår att "unga tjejer" kan vara runt 24 och ha civ ing, civ ek, jur kand, eller en läkarexamen, alla är yrken med ingångslön långt över vad u verkar tjäna.

De kan även ha ett "vanligt jobb" och tjäna ungefär som dig, utan dina lån och med rimligare boende kostnad behöver de inte kämpa för att ha råd.

Säg att de har en sidoinkomst från blogg eller dyl. och en lön liknande din, går lätt att åka utomlands en eller två gånger i månaden då.

4500 i mat? äter du både lunch och middag på restaurang?
Citera
2021-08-06, 12:46
Medlem
Helt sinnessjukt att hur man kan förvingla ett ämne och tråden ligger på 17 sidor efter nåra dagar där folk kommer och ger mig råd och förhör mig om min ekonomiska situation istället svara på frågan vad dessa unga tjejer får pengarna ifrån.

Det verkar som att ni inte lever i verkligheten eller öht i Sverige, att sitta och tro att mer än halva ens lön inte slösas bort på utgifter är fan ta mig ett skämt.

Jag är inte intresserad av få hjälp för min ekonomi, det sköter jag själv. Sköt era liv istället.

Jag ställde bara en simpel fråga och så kommer ni och leker föräldrar på hur jag ska sköta min egen ekonomi.

Ber moderator låsa tråden då den har spårat ur.
Senast redigerad av Halv8hosmig 2021-08-06 kl. 12:48.
Citera
2021-08-06, 12:57
Medlem
HemmaRambos avatar
Man kommer inte långt på 26k efter skatt i Stockholm om man inte äger sitt boende eller är sambo.
Efter jag flyttade därifrån ökade min levnadsstandard något så otroligt.
Citera
2021-08-06, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
OK, ingångslönerna för de som kommer ut universitetet och är runt 24-25, ligger väl ofta på minst 26K.
Jag antar att vi har olika referensramar, med all respekt.

Stockholmslöner för förskola/grundskollärare ligger runt 40,000 och sjuksköterskor har ofta tjänster med mycket ob och övertid och får troligen ut mer än så.

Undersköterskor kan nog hamna runt 35,000 med lite ob och övertid. (ingen studieskuld)

Vilka yrken i Stockholm, som ger studieskuld anser du har de ingångslönerna?

11,000 är högt om det är en liten etta, om det inte är något annat som drar upp priset (fint läge inom tull?)
Citera
2021-08-06, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halv8hosmig
Helt sinnessjukt att hur man kan förvingla ett ämne och tråden ligger på 17 sidor efter nåra dagar där folk kommer och ger mig råd och förhör mig om min ekonomiska situation istället svara på frågan vad dessa unga tjejer får pengarna ifrån.

Det verkar som att ni inte lever i verkligheten eller öht i Sverige, att sitta och tro att mer än halva ens lön inte slösas bort på utgifter är fan ta mig ett skämt.

Jag är inte intresserad av få hjälp för min ekonomi, det sköter jag själv. Sköt era liv istället.

Jag ställde bara en simpel fråga och så kommer ni och leker föräldrar på hur jag ska sköta min egen ekonomi.

Ber moderator låsa tråden då den har spårat ur.

Svaret är att du inte förstår vart de får sina pengar ifrån, för att du inte ser att du inte tjänar särskilt bra och har ovanligt höga omkostnader.

Om du hade förstått vad andra svarade hade du sett att deras livsstil är fullt möjlig, om det är vad man prioriterar.

Men jag kan förstå att det inte var vad du ville höra.
Citera
2021-08-06, 13:59
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wiltonlillton
Stockholmslöner för förskola/grundskollärare ligger runt 40,000 och sjuksköterskor har ofta tjänster med mycket ob och övertid och får troligen ut mer än så.

Undersköterskor kan nog hamna runt 35,000 med lite ob och övertid. (ingen studieskuld)

Vilka yrken i Stockholm, som ger studieskuld anser du har de ingångslönerna?

11,000 är högt om det är en liten etta, om det inte är något annat som drar upp priset (fint läge inom tull?)
Ingångslönen för en förskolelärare i Stockholm är väl inte runt 40K?
Jag argumenterade för att ingångslönen för den med universitetsutbildning ligger på minst 26K (ofta över), mot någon som hävdade att majoriteten av alla under 30 har mindre än 26K i bruttolön.
Citera
2021-08-06, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Därför att det krockar med allt jag kan om kost. Men vissa ”män” äter ju som tjejer helt klart och får således en fysik som inte heller attraherar något särskilt.

Lugna ner dig, man kan fiska och jaga småvilt och odla och plocka i skogen och äta nästan gratis.
Tänk på förfäderna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in