2021-08-06, 11:25
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Och självfallet inte om han skulle vara att betrakta som inkapabel att fatta beslut, tvärtemot hur jag och andra uppfattat honom.
Det är märkligt hur ofta, medvetet eller omedvetet, denna del i uttalandet så ofta glöms bort. Det är väl hur det förhåller sig med det som ska avgöras i rätten eftersom det inte existerar någon ångervecka för den säljande parten i några som helst affärsuppgörelser i det här landet. Jag kan nog lugnt lova att det inte heller är önskvärt eftersom det skulle leda till fullständigt kaos om människor aldriv visste om de verkligen får behålla det de köpt och till och med betalt handpenning för.
Men varför litade inte Ebba på Esbjörn när hon inte uppfattar honom som inkapabel?
Om en kapabel, knivskarp och glasklar människa säger att han ångrat sitt sig, så får man väll utgå från att han har det.

Hur skulle Ebba genom ett möte till kunna bedöma om han var tillräknelig?

Det vanliga är faktiskt inte att folk blir påverkade av en ondsint omgivning. Själv hade jag inte kommit på den tanken om något liknade hänt mig.

Om det istället var så att Esbjörn kände sig påverkad av Ebba, att han inte klarade av att värja sig mot hennes argument. Att han känt sig bortkollrad av henne.

Då blir det ju plötsligt logiskt att han inte går på mötet själv. Han tror sig helt enkelt inte kunna stå emot Ebba och hennes välsmorda tunga.
2021-08-06, 11:26
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
Jag ringer inte mina kompisars släktingar som bor i andra städer och ber dom göra jobb åt mig om jag inte känner dom.
Gör du det?
Om det gäller en vän till mig och jag känner denne väl så absolut
Sen beror det på vad det är.
Du vet, där jag bor så kan jag inte tänka mig att åka ca 60 mil om jag ska hjälpa någon fysisk i dag. Förr reste jag i hela Europa.
Om det gäller ex en cadritning eller ett råd program eller analys på något så spelar ju avståndet inte så stor roll ju. Eller hur?
Jag ringer mina vänner och dom ringer mig.
Dom flesta bor i Sverige
2021-08-06, 11:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Är det inte så att Esbjörn inte skrivit det där brevet. Det är skrivet i hans namn…?
Det var inte det som var innehållet i diskussionen som du lämnade walkover för. Vi diskuterade huruvida Ebba bröt eller höll sitt löfte om att dra sig ur, om Esbjörn verkligen inte ville sälja. Ett uttalande som ju gjordes av henne efter kontraktsskrivningen, inte sant?
2021-08-06, 11:29
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
Finns det inte hovslagare i staden du bor och där jobbet ska göras?
Kanske om du behöver en hovslagare med speciell kompetens som är villig att inte ängens sig åt vanligt hovslagare arbete. Utan är villig att ge din häst den speciell behandling du anser den förtjäna.
2021-08-06, 11:31
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Oj oj oj, man bockar och bugar, tar du det jag skriver som trådsanningar? Jag är smickrad.

Jag visste inte att Ulf skrev brevet. Jag har inte läst alla inlagor. Men om du vet vilken inlaga det står i ska jag med glädje läsa den. För de frågor jag ställde i inlägget är ju fortfarande relevanta.

För faller inte lite av er tes att Esbjörn inte ångrar sig själv då? För faktum är att Ulf inte skrivets om som en av de mörka krafter runt Ebba.

Så hur är det nu. Ulf hjälper Esbjörn att skriva brevet för att Esbjörn är ledsen och ångrat sig. Sedan får Majken reda på detta. Men då har Esbjörn ångrat sig tillbaka och vill sälja. Och Majken påverkar honom?
Det finns inget som säger att den här bryggan inte låg där innan -75. Huset är byggt vid 1900-talets början. Uthusen och sjöboden ser inte ut att vara byggda så värst många år efter.
Det har fortfarande inte presenterats några bevis på att denna brygga måste rivas. Så du får ursäkta att jag inte tar det för en sanning.

För övrigt är det inte en speciellt viktig fråga. Vi antar att Ebba vet dessa omständighet. Och hon vill ju ha huset till varje pris med eller utan brygga.

Om folk fattade misstankar antar jag att det beror på att de själva inte har rent mjöl i påsen.

Det faktum att du inte förstår att Ebbas Advokat inte skulle förvägrat en ledsagare att följa med in i rummet på grund av att hon misstänker att ledsagaren har en hemlig agenda, tyder på att du inte har så stor koll som du vill få det att framstå som.
Ulf ska vittna vilken aktbilaga har jag inte i huvet
Jag vet inte varför ulf skrev brevet men helt klart finns det 2 skribenter på och i närheten av honom Mgårds arbetsblad och det sk ångerbrevet samt EBs brev som Mgård skrivit på med grön penna.
Ang bryggan ser du på bilden att den inte fans på 80 talet.så den är byggd efter.
2021-08-06, 11:33
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Oj oj oj, man bockar och bugar, tar du det jag skriver som trådsanningar? Jag är smickrad.

Jag visste inte att Ulf skrev brevet. Jag har inte läst alla inlagor. Men om du vet vilken inlaga det står i ska jag med glädje läsa den. För de frågor jag ställde i inlägget är ju fortfarande relevanta.

För faller inte lite av er tes att Esbjörn inte ångrar sig själv då? För faktum är att Ulf inte skrivets om som en av de mörka krafter runt Ebba.

Du skall kanske börja att läsa inlagorna och mer än dina egna inlägg. Att Ulf har skrivit brevet är fakta och har nämnts ett stort antal gånger i tråden.
Dessa ständiga faktafel gör att din trovärdighet är bortblåst.
2021-08-06, 11:34
Medlem
Citat:
Men han hade ju vid den tiden inte sagt att han inte ville. Punkt.

"Jag ska såklart inte tvinga Esbjörn att sälja om det visar sig att han inte vill"

När tror du isf att det kommer gå upp för Ebba att han inte vill sälja?
2021-08-06, 11:35
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Jag har ställt frågan förut men aldrig fått nåt svar:

Exakt hur skulle detta backande ha gått till, när Esbjörn duckar all medverkan?

Man får tydligen inte bara riva avtalen och betala igen handpenningen, för att det ska bli som förr.
Jo då om man är överens om att riva kontraktet så är det bara att göra det.

Om vi rent hypotetiskt säger att Ebba litat på att Esbjörn ville bryta kontraktet.

Hon svara på hans brev, med att ange sitt kontonummer och när pengarna satt på kontot, river hon kontraktet i två delar. Vad menar du hade kunnat hända?
2021-08-06, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Om det gäller en vän till mig och jag känner denne väl så absolut
Sen beror det på vad det är.
Du vet, där jag bor så kan jag inte tänka mig att åka ca 60 mil om jag ska hjälpa någon fysisk i dag. Förr reste jag i hela Europa.
Om det gäller ex en cadritning eller ett råd program eller analys på något så spelar ju avståndet inte så stor roll ju. Eller hur?
Jag ringer mina vänner och dom ringer mig.
Dom flesta bor i Sverige

Pang! Du håller med om att det är högst troligt att Ebba och Theo känner varandra väl alltså?
Senast redigerad av Robokopf 2021-08-06 kl. 11:41.
2021-08-06, 11:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Någon annan skrev brevet och Esbjörn undertecknade det. Ulf skrev det enligt några i tråden.

Har Esbjörn dikterat vad som skulle skrivas, eller har han fått ett färdigt brev att skriva under?

Ok. Givet att Esbjörn tvingades skriva på brevet om att han inte ville sälja och givet att han tvingades att att säga att han inte ville sälja i media, har du rätt. Men i alla händelser blir det svårt för dig eller Ebba att påstå att han inte uttryckt sin vilja om att behålla huset. Om det skett påtryckningar och tvång på Esbjörns vilja bör detta undersökas och lagföras. Problemet med det narrativet är dock att det inte finns något som verifierar dessa fantasier, allra minst Esbjörn själv.

Det är således långt ifrån hur Esbjörn har beskrivit affären med Ebba, där han känt sig vilseledd, stressad och pressad. Där har vi belägg för att det skett. Men istället för att ta detta till sig väljer somliga I tråden att blunda för det och istället komma med overifierade påhitt om att det är andra som stressat, pressat, tvingat, ja tom torterat Esbjörn får att få sin vilja igenom.

Säg mig, tycker inte du som inte verkar helt indragen i dockhusteorierna, att det verkar lite långsökt?
Senast redigerad av Krmkr 2021-08-06 kl. 11:40.
2021-08-06, 11:38
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Problemet med dockhusälskande Krösamajor, är att de aldrig uppfattar att de fått ett definitivt svar - hur fel de egna förutspåelserna än tagit dem. De hittar bara på nya invändningar att belägga de egna sagorna med.

Det är synd att du inte kan hålla dig ifrån förolämpningar, härskartekniker och lögner. Ett tydligt tecken på att du har slut på argument.
2021-08-06, 11:40
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Om jag säger att jag lovar återlämna en bok jag lånat så fort personen ber om det - och personen inte ber om det. Hur kan jag då ha ljugit om personen ännu inte bett om det? Att killen i korvkiosken säger att han nog vill ha tillbaka den är inte riktigt samma sak.
Jo jo, fast i det här fallet så var det ju personen som lånade ut boken som ville ha den tillbaks.
Ebba påstår ju att man inte kan lita på bokägaren, att bokägaren är påverkad av killen i korvkiosk att vilja ha tillbaka sin bok.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in