Citat:
Ursprungligen postat av
N.Armstark
Och självfallet inte om han skulle vara att betrakta som inkapabel att fatta beslut, tvärtemot hur jag och andra uppfattat honom.
Det är märkligt hur ofta, medvetet eller omedvetet, denna del i uttalandet så ofta glöms bort. Det är väl hur det förhåller sig med det som ska avgöras i rätten eftersom det inte existerar någon ångervecka för den säljande parten i några som helst affärsuppgörelser i det här landet. Jag kan nog lugnt lova att det inte heller är önskvärt eftersom det skulle leda till fullständigt kaos om människor aldriv visste om de verkligen får behålla det de köpt och till och med betalt handpenning för.
Men varför litade inte Ebba på Esbjörn när hon inte uppfattar honom som inkapabel?
Om en kapabel, knivskarp och glasklar människa säger att han ångrat sitt sig, så får man väll utgå från att han har det.
Hur skulle Ebba genom ett möte till kunna bedöma om han var tillräknelig?
Det vanliga är faktiskt inte att folk blir påverkade av en ondsint omgivning. Själv hade jag inte kommit på den tanken om något liknade hänt mig.
Om det istället var så att Esbjörn kände sig påverkad av Ebba, att han inte klarade av att värja sig mot hennes argument. Att han känt sig bortkollrad av henne.
Då blir det ju plötsligt logiskt att han inte går på mötet själv. Han tror sig helt enkelt inte kunna stå emot Ebba och hennes välsmorda tunga.