2021-08-06, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Ja, men på vilket sätt var det en lögn?

Det var en lögn på det sättet att hon sa att hon inte skulle göra en sak, sen gjorde hon det iallafall.

Är det femåringar man pratar med eller vad är det frågan om?
2021-08-06, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Nu var ju inte detta en rättegång. Det var ett möte. Men lev i din fantasi värld om att du äger sanningen. Det gör du säkert i det lilla klustret som är din värld.
Nej det är ju du som lever i en fantasi. Advokater avger ofta omdöme om personer då det fyller deras klienters syfte. Det är ofta personer anses klandervärda osv. Det hela visar bara på att du inte förstår varför man anlitar advokater.
2021-08-06, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
Det var en lögn på det sättet att hon sa att hon inte skulle göra en sak, sen gjorde hon det iallafall.

Om jag säger att jag lovar återlämna en bok jag lånat så fort personen ber om det - och personen inte ber om det. Hur kan jag då ha ljugit om personen ännu inte bett om det? Att killen i korvkiosken säger att han nog vill ha tillbaka den är inte riktigt samma sak.
2021-08-06, 11:17
Bannlyst
Citat:
Problemet är ju att Esbjörn då inte sagt att han inte ville sälja.
Vad en massa personer påstår att han sagt är inte samma sak. Att Binninge hävdar en massa är inte ett skit värt. Så länge det inte kom från Esbjörn själv så kunde hon inte veta vad han ville.
Så på vilket sätt var det en lögn?
Esbjörn har skrivit brev till Ebba om att han inte vill sälja, som det finns en kopia på i aktbilagorna och han har berättat i media att han inte vill sälja och vädjat till Ebba om att hon ska ta sitt förstånd till fånga. Utöver det har ett juridiskt ombud och en advokat som företrätt sin klient, varit tydliga ned att Esbjörn inte vill sälja.

Men det är klart, om man är beredd att blunda för dessa fakta och istället ge dockan Esbjörn påhittade avsikter, blir det svårt att argumentera emot dig. Fast då kan ju lika gärna vi ifrågasätta om Ebba verkligen vill köpa...
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RingInteSnuten
Nej, men min kompis kanske erbjuder att kontakta sin släkting, precis som jag skulle göra ifall min kompis behöver en hovslagare.

Finns det inte hovslagare i staden du bor och där jobbet ska göras?
Medlem
Citat:

Om jag säger att jag lovar återlämna en bok jag lånat så fort personen ber om det - och personen inte ber om det. Hur kan jag då ha ljugit om personen ännu inte bett om det? Att killen i korvkiosken säger att han nog vill ha tillbaka den är inte riktigt samma sak.
Det stora problemet här är att det är väldigt många som för Esbjörns talan - men ingen men ingen vet vad han själv sagt. Det blir då när man har klydderövar som ombud. Trovärdigheten går mot noll i rasande fart. Trist för Esbjörn men inget Ebba kan klandras för.
2021-08-06, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Esbjörn har skrivit brev till Ebba om att han inte vill sälja, som det finns en kopia på i aktbilagorna och han har berättat i media att han inte vill sälja och vädjat till Ebba om att hon ska ta sitt förstånd till fånga. Utöver det har ett juridiskt ombud och en advokat som företrätt sin klient, varit tydliga ned att Esbjörn inte vill sälja.

Men det är klart, om man är beredd att blunda för dessa fakta och istället ge dockan Esbjörn påhittade avsikter, blir det svårt att argumentera emot dig. Fast då kan ju lika gärna vi ifrågasätta om Ebba verkligen vill köpa...
Är det inte så att Esbjörn inte skrivit det där brevet. Det är skrivet i hans namn…?
2021-08-06, 11:20
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Brev har skrivits dem emellan, ombud har talat med varandra, MUF har hållits och förlikningsbud lämnats. Jag och andra har svårt att beskriva det som att Esbjörn duckat för all medverkan, vilket sannolikt är orsaken till att du inte fått något svar på den felaktigt ställda frågan.

Hade MUF hållits innan mötet då Esbjörn vände på tröskeln? Innan det mötet hade de inte kommit överens alls, eller träffats. Buden från Binninge vet vi inte mycket om, tyvärr. Men att det inte var bud i närheten av att hålla Ebba skadeslös, det tror jag att jag kan ta gift på. Ebba ville veta om Esbjörn verkligen inte ville sälja och fick inget sådant svar av Esbjörn själv. Att alla runt omkring honom påstår det, är inte samma sak.
2021-08-06, 11:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Nej, jag trodde inte det och jag önskar att det gått till rättegång, så man fått ett definitivt svar. Nu blev det lite limbo av det hela. Klart att man straffas när man erkänner ett brott, men hade hon blivit dömd?

Jag är också fundersam på hur mycket politisk påverkan det fanns att ta hennes uttalande så långt. Vanligt folk blir sällan åtalade för förtal. Vi har politiker som står i talarstolen och vräker ur sig värre saker än så och inte åtar sig en åklagare att driva då.
Problemet med dockhusälskande Krösamajor, är att de aldrig uppfattar att de fått ett definitivt svar - hur fel de egna förutspåelserna än tagit dem. De hittar bara på nya invändningar att belägga de egna sagorna med.
2021-08-06, 11:23
Medlem
Citat:
Det stora problemet här är att det är väldigt många som för Esbjörns talan - men ingen men ingen vet vad han själv sagt. Det blir då när man har klydderövar som ombud. Trovärdigheten går mot noll i rasande fart. Trist för Esbjörn men inget Ebba kan klandras för.

Hon lovade att hon inte skulle tvinga honom att sälja om han inte ville. Punkt.
Sedan dess har hon använt sig av flertalet tvingande metoder för att tvinga igenom ett köp.

Lagfarten inlämnad bara dagar efter löftet.
Avböjt förlikning bud etc.

Att Esbjörn inte ville sitta själv igen efter att Ebbas advokat kört iväg hans ledsagare kan du inte räkna som att det ger Ebba rätt att bulldozra hans hus.
2021-08-06, 11:24
Medlem
fnirps avatar
Citat:

Någon annan skrev brevet och Esbjörn undertecknade det. Ulf skrev det enligt några i tråden.

Har Esbjörn dikterat vad som skulle skrivas, eller har han fått ett färdigt brev att skriva under?
2021-08-06, 11:25
Medlem
Citat:
Hon lovade att hon inte skulle tvinga honom att sälja om han inte ville. Punkt.
Sedan dess har hon använt sig av flertalet tvingande metoder för att tvinga igenom ett köp.

Lagfarten inlämnad bara dagar efter löftet.
Avböjt förlikning bud etc.

Att Esbjörn inte ville sitta själv igen efter att Ebbas advokat kört iväg hans ledsagare kan du inte räkna som att det ger Ebba rätt att bulldozra hans hus.
Men han hade ju vid den tiden inte sagt att han inte ville. Punkt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in