2021-08-06, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
På vilket sätt ljög hon om att dra sig ur affären förutsatt Esbjörn inte ville sälja?

Hon lovade att hon skulle dra sig ur affären om Esbjörn inte ville sälja.
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Och självfallet inte om han skulle vara att betrakta som inkapabel att fatta beslut, tvärtemot hur jag och andra uppfattat honom.
Det är märkligt hur ofta, medvetet eller omedvetet, denna del i uttalandet så ofta glöms bort. Det är väl hur det förhåller sig med det som ska avgöras i rätten eftersom det inte existerar någon ångervecka för den säljande parten i några som helst affärsuppgörelser i det här landet. Jag kan nog lugnt lova att det inte heller är önskvärt eftersom det skulle leda till fullständigt kaos om människor aldriv visste om de verkligen får behålla det de köpt och till och med betalt handpenning för.
Din oro för eftervärlden är söt och överdriven av ett unikt fall som har fler undantag från en vanlig husaffär, än som går att räkna.

Esbjörn har syn-, hörsel- och kognitiva funktionshinder vilket Ebba möjligen inte visste eller själv lyckades inse under affären. När hon nu vet det och dessutom fått svart på vitt om att han inte vill sälja, så väljer hon ändå att bryta sitt dyra löfte.
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Esbjörn vill inte sälja och Ebba har inte dragit sig ur som hon lovade, således en flagrant - jag väljer att kalla en spade för en spade - lögn från Ebbas sida.

Jag har ställt frågan förut men aldrig fått nåt svar:

Exakt hur skulle detta backande ha gått till, när Esbjörn duckar all medverkan?

Man får tydligen inte bara riva avtalen och betala igen handpenningen, för att det ska bli som förr.
2021-08-06, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
Hon lovade att hon skulle dra sig ur affären om Esbjörn inte ville sälja.
Ja, men på vilket sätt var det en lögn?
2021-08-06, 11:05
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Att ta fel på några dagar och sen skriva en sanning ? det är så det blir trådsanningar.
Vissa postare tar i medvetet för att få det låta bättre, nyss hade du fel på tre veckor!
Men du vill väl bara spela dum i stället för att vara det?
Tyvärr är nog fallet tvärtom för dig!

Att hon fick det den 8e har jag inte skrivit men du läser in det du vill.

Att Ulf skrev brevet vet alla som inte har foliehatt på sig, du får väl hänga med lite f*an

Nu är vi där igen ett påstående blir inte mer sant för att DU skriver det.
Huset som används för att hysa en pump mm för sommarvatten kommer inte behöva rivas men bryggan som är och förblir ett svartbygge och som är väl dolt i vassen vid din sk strand. befinner sig INTE på hennes tomt inte mer än M-gårds som hon fick ett fett vite på om hon inte plockade bort
( jag har egna bryggor så jag vet)

https://imgur.com/a/abizTmM
Här är bryggan som inte ligger på tomten och som inte har en giltigt dispens.

https://imgur.com/a/16OJMCJ
Och här är 2 bilder där den ena är från 80 talet det finns ingen brygga då och det finns heller ingen möjlighet att få det som gammal hävd före 1975 då det var då den strandskyddet blev verkligt
https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKE wiqhKqty5vyAhXG-yoKHemkDC4QFnoECAcQAw&url=https%3A%2F%2Fwww.uppsal a.se%2Fcontentassets%2Fece1088481214db686863588b14 1c58a%2Fstrandskyddsfo rordnande-utvidgat-uppsala-kommun.pdf&usg=AOvVaw17k4dkpeh-TZPWggIwqYFy
Oj oj oj, man bockar och bugar, tar du det jag skriver som trådsanningar? Jag är smickrad.

Jag visste inte att Ulf skrev brevet. Jag har inte läst alla inlagor. Men om du vet vilken inlaga det står i ska jag med glädje läsa den. För de frågor jag ställde i inlägget är ju fortfarande relevanta.

För faller inte lite av er tes att Esbjörn inte ångrar sig själv då? För faktum är att Ulf inte skrivets om som en av de mörka krafter runt Ebba.

Så hur är det nu. Ulf hjälper Esbjörn att skriva brevet för att Esbjörn är ledsen och ångrat sig. Sedan får Majken reda på detta. Men då har Esbjörn ångrat sig tillbaka och vill sälja. Och Majken påverkar honom?
Citat:
Bryggor som tillkommit efter 75 och saknar dispens kommer behöva rivas. Det är heller inte så att om du river en brygga, utlagd före 75 automatiskt får lägga dit en ny. Dispensen omprövas om högst troligt blir det nej. Går inte heller att hävda historisk hävd. Om där så legat en brygga i fyra hundra år kommer du inte få lägga ut en ny.
Det finns inget som säger att den här bryggan inte låg där innan -75. Huset är byggt vid 1900-talets början. Uthusen och sjöboden ser inte ut att vara byggda så värst många år efter.
Det har fortfarande inte presenterats några bevis på att denna brygga måste rivas. Så du får ursäkta att jag inte tar det för en sanning.

För övrigt är det inte en speciellt viktig fråga. Vi antar att Ebba vet dessa omständighet. Och hon vill ju ha huset till varje pris med eller utan brygga.

Citat:
Varför detta dramatiska överspel?
Sådant brukar ändå framgå rätt tydligt. Varför tror du folk fattade misstankar - varför tror du bihanget drog som en avlöning när de gjorde det? Jo för att hon blev påkommen.
Om folk fattade misstankar antar jag att det beror på att de själva inte har rent mjöl i påsen.

Det faktum att du inte förstår att Ebbas Advokat inte skulle förvägrat en ledsagare att följa med in i rummet på grund av att hon misstänker att ledsagaren har en hemlig agenda, tyder på att du inte har så stor koll som du vill få det att framstå som.
2021-08-06, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Esbjörn vill inte sälja och Ebba har inte dragit sig ur som hon lovade, således en flagrant - jag väljer att kalla en spade för en spade - lögn från Ebbas sida.
Problemet är ju att Esbjörn då inte sagt att han inte ville sälja.
Vad en massa personer påstår att han sagt är inte samma sak. Att Binninge hävdar en massa är inte ett skit värt. Så länge det inte kom från Esbjörn själv så kunde hon inte veta vad han ville.
Så på vilket sätt var det en lögn?
2021-08-06, 11:07
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Jag ringer inte mina kompisars släktingar som bor i andra städer och ber dom göra jobb åt mig om jag inte känner dom.
Gör du det?

Om du behöver ett skrivuppdrag gjort och din bästa kompis bror har det som yrke, anlitar du då honom, eller kontaktar du närmaste mäklarfirma?

Att Ebba anlitade Theo har nog bara med bekvämlighet att göra. Enkelt att be sin kompis att fråga brorsan.
2021-08-06, 11:07
Medlem
RingInteSnutens avatar
Citat:
Jag ringer inte mina kompisars släktingar som bor i andra städer och ber dom göra jobb åt mig om jag inte känner dom.
Gör du det?

Nej, men min kompis kanske erbjuder att kontakta sin släkting, precis som jag skulle göra ifall min kompis behöver en hovslagare.
2021-08-06, 11:08
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
inte alls ovanligt… hur tror du det gå till i en rättegång egentligen? Återigen vandrar du runt i en fantasivärld från någon dålig amerikansk film. Objection.. Nej man skriker inte protest.
Klart att en advokat avger omdöme om personer.” X avsikter var att genom psykisk påtryckning påverka Y att säga…” ” beteendet får anses särskilt ondskefullti då det pågått under längre tid”

Kan du inte bara försöka förstå att detta INTE utspelar sig i USA. Det r inte någon federal court som ska harva igenom det - det är Uppsala tingsrätt.
Nu var ju inte detta en rättegång. Det var ett möte. Men lev i din fantasi värld om att du äger sanningen. Det gör du säkert i det lilla klustret som är din värld.
2021-08-06, 11:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Jag har ställt frågan förut men aldrig fått nåt svar:

Exakt hur skulle detta backande ha gått till, när Esbjörn duckar all medverkan?

Man får tydligen inte bara riva avtalen och betala igen handpenningen, för att det ska bli som förr.
Brev har skrivits dem emellan, ombud har talat med varandra, MUF har hållits och förlikningsbud lämnats. Jag och andra har svårt att beskriva det som att Esbjörn duckat för all medverkan, vilket sannolikt är orsaken till att du inte fått något svar på den felaktigt ställda frågan.
2021-08-06, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Oj oj oj, man bockar och bugar, tar du det jag skriver som trådsanningar? Jag är smickrad.

Jag visste inte att Ulf skrev brevet. Jag har inte läst alla inlagor. Men om du vet vilken inlaga det står i ska jag med glädje läsa den. För de frågor jag ställde i inlägget är ju fortfarande relevanta.

För faller inte lite av er tes att Esbjörn inte ångrar sig själv då? För faktum är att Ulf inte skrivets om som en av de mörka krafter runt Ebba.

Så hur är det nu. Ulf hjälper Esbjörn att skriva brevet för att Esbjörn är ledsen och ångrat sig. Sedan får Majken reda på detta. Men då har Esbjörn ångrat sig tillbaka och vill sälja. Och Majken påverkar honom?
Det finns inget som säger att den här bryggan inte låg där innan -75. Huset är byggt vid 1900-talets början. Uthusen och sjöboden ser inte ut att vara byggda så värst många år efter.
Det har fortfarande inte presenterats några bevis på att denna brygga måste rivas. Så du får ursäkta att jag inte tar det för en sanning.

För övrigt är det inte en speciellt viktig fråga. Vi antar att Ebba vet dessa omständighet. Och hon vill ju ha huset till varje pris med eller utan brygga.

Om folk fattade misstankar antar jag att det beror på att de själva inte har rent mjöl i påsen.

Det faktum att du inte förstår att Ebbas Advokat inte skulle förvägrat en ledsagare att följa med in i rummet på grund av att hon misstänker att ledsagaren har en hemlig agenda, tyder på att du inte har så stor koll som du vill få det att framstå som.
Det är rätt uppenbart vad personen fyllde för funktion.
En normal människa hade varit föranmäld, man hade haft ett namn. Personen hade hälsat och presenterat sig, personen hade klargjort sitt syfte och sin eventuella nödvändiga kompetens. Exempelvis - moraliskt stöd, eller ombud i form av skolad jurist.
Personen hade gladeligen legitimerat sig och varit villig att införas i ett protokoll.
Att inget av detta skedde gör det väldigt uppenbart att syftet inte var att stödja Esbjörn utan att utöva någon form av press på honom. Och vad skulle det röra sig om - om inte att hålla sig till manus.
2021-08-06, 11:13
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Det kan nog vara så som du beskriver det. Det är mycket allvarligt.
Så sorgligt för dig att du tror på det.
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Mary tar ut svängarna rejält ser jag, börjar att likna nått ur bröderna Grimm.
Det är inte min saga, jag bara sammanfattade Ebbaisternas saga.

Fast Bröderna Grimm skrev ju oxå bara ner sagor de hört, så på det viset har du rätt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in