2021-08-06, 09:01
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Är det rimligt att spindelled och länkarm behöver bytas efter 3 år?
Om det är en fransk clownbil så ja.
Citera
2021-08-06, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Nu vill jag ju inte försvara ZOE på nåt sätt, men rent generellt kan jag inte se att det varit så mycket egentliga problem med bilen, det står ju en lista bara några inlägg upp och det som är utöver service är alltså:
Motor kupefläkt, kränghämmarstag, grill, elmotor, bromsar bak och spindelled.
På 16000 mil så är det väl egentligen bara kupéfläkten och elmotorn som är uppseendeväckande, men som jag förstår har båda gått på garanti.

Att det startas trådar om än det ena och än det andra gör att det upplevs som att bilen krånglar mer än den faktiskt gjort.
Jo TS startar väldigt många trådar om sin ZOE.
Att något går på garanti ser jag själv som en varning, då kan man ofta räkna med att nästa gång går den inte på garanti om de inte löst problemet med nya delen förstås.
Är man en early adopter så är det sådant man får stå ut med helt enkelt.
Bortsett från räckvidden känns elbilar rätt underhålls lösa och det lilla underhåll som finns bör man kunna göra själv hemma i garaget?
Däremot verkar de dyra att serva, en kompis ar en lite wv up och där bytte dom kylar vattnet för sjuka summor, tror det var 8 tusen han fick betala. han köpte sedan på sig eget kylarvatten för 800kr på ebay, nästa gång byter han själv, ska bli kul och se om han lyckas.
Citera
2021-08-06, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Din länk till skruvat.se länkade ju till alla möjliga framvagnsdelar till alla möjliga bilar.

Men om du från början hade länkat till spindelled och länkarm för Renault Zoe så hade vi ju alla sett att det visst finns att köpa en lös utbytbar spindelled till Renault Zoe.

Min gissning är att TS verkstad ljuger för TS... Kanske gör dom det av ren lathet... Eller så ser dom helt enkelt lätta snabba pengar i TS och hans bil.

Jag har sett det förr bland mina egna kunder där det har hänt att dom har fått pris på kompletta länkarmar med montering för typ 5000 kr från någon verkstad i staden.
Sen när man tittar så finns det lösa spindelleder att köpa för några hundralappar.

Men på vissa bilar kan det ju dock krävas att man demonterar hela länkarmen för att kunna pressa i och ur den nya spindelleden, och i dessa fall kan det ju faktiskt istället vara ekonomiskt försvarbart med en helt ny komplett länkarm med nya fräscha bussningar.

Det handlar väl om att original skall man byta hela bärarmen - eller så kan reservdelsbytarna inte pressa i en kulbult.

Ford granada hade inga original knutkors - bara att byta hela kardan (från början alltså)

Audi A8 har svaga kulbultar/bussningar - o där är det bärarmsbyte som gäller
Citera
2021-08-06, 10:53
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Känns märkligt att en sida skulle belastats så mycket mer än den andra. Det skall definitivt inte skilja 10 000 mil mellan sidorna. Det är verkligen inte normalt. Då har du antingen en felinställd/skev framvagn (checka hur däcken slits), eller så har du haft en från början defekt spindelled på vänstersidan. Då borde Renault ta det på garantin.

Har du checkat möjligheten som PeterNoster nämner att byta bara spindelleden, istället för hela länkarmspaketet?

Lita inte allt på vad din verkstad tutar i dig.

Du är naturligtvis en bra kund för de (som jag förstått det efter ett år här på bilforumen). Var inte så fullt godtrogen är mitt tips.
Eller så väger BAB 250 kg, och kör alltid ensam, därför belastas vänster sida mer.
Men jag håller med, låter konstigt.
Citera
2021-08-06, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Om du känner mig så vet du att jag aldrig skulle köra och besiktiga min bil med en defekt lampa, min bil är alltid i absolut toppskick!
Idag inför besiktningen hade jag naturligtvis kontrollerat allt som jag själv kan kolla, lampor etc, samt tvättat bilen, städat den noga och till och med putsat motorrummet och insidan av motorhuven!
Besiktingsmannen berömde bilen och sa att den var otroligt fin!
Han kunde knappt tro att den rullat 16.000 mil, han sa "otroligt, du håller den i fint skick måste jag säga"!

Bilen tipp-topp förutom en grej, spindelleden måste bytas.
Helt okej efter 16.100 mil!

Det är väl inte så konstigt att den är i toppskick.

Är väl enbart lacken på bilen som inte har bytts hittils med tanke på din posthistorik av problem med din Zoe...
Citera
2021-08-06, 11:21
Moderator
Citat:
Ifrån tråden du länkar till:

"I min Zoé byttes kullederna mot en garanti på cirka 40 000 km i början. Sedan dess har det varit tyst (under tiden mer än 120 000 km kört). Jag misstänker att den första generationen av dessa delar var understor."

Troligtvis Renault som kört med underdimensionerade och defekta delar i produktionen av Zoe. Känns som andra delar som spindelleder som Renault borde ta på sig.
Visst bytte VAG en del framvagnsdetaljer på den tiden de rasade i parti och minut, kanske Volvo med när P2-plattformen var ny men jag har nåt minne av att de faktiskt bara bytte under garantitiden och eftersom den var kortare än när första besiktningen skulle genomföras var det nog inte så många som fick det på garanti..
Men jag tror att VAG satte en gräns vid 10000 mil, när bilarna hade gått mer än det så slutade de byta bärarmar på garanti, de brukade väl hålla 2-3000 mil mellan bytena.

Så att Renault skulle byta en spindelled som gått 16000 mil på garanti eller goodwill, har svårt att se det.
Citera
2021-08-06, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Min gissning är att TS verkstad ljuger för TS... Kanske gör dom det av ren lathet... Eller så ser dom helt enkelt lätta snabba pengar i TS och hans bil.

Jag har sett det förr bland mina egna kunder där det har hänt att dom har fått pris på kompletta länkarmar med montering för typ 5000 kr från någon verkstad i staden.
Sen när man tittar så finns det lösa spindelleder att köpa för några hundralappar.

Många biltillverkare som Renault säljer bilar utan vinst (och ibland tom. lätt förlust), men räknar hem affären på dyra underhållsprogram med dyra reservdelar med extremt höga marginaler.

Är väl inte dirket att de ljuger, men är ju lite halvscam i hela affärsidén.

Men är egentligen inte värre än när skrivartillverkare ger bort billiga plastiga bläckstråleskrivare, och sedan tar grymma överpriser för bläckpatronerna. Ofta skickar de med tom. dåligt påfyllda från början.

Kan ju vara liknande upplägg på Zoe, att Renault medvetet håller lite underdimensionerade produkter, och sedan dyra serviceprogram.

Är ju tacksamt med godtrogna kunder som BAB7 (kunder som kanske inte ens förstår att de blir mer eller mindre blåsta).
Citera
2021-08-06, 15:06
Medlem
Citat:
Nu vill jag ju inte försvara ZOE på nåt sätt, men rent generellt kan jag inte se att det varit så mycket egentliga problem med bilen, det står ju en lista bara några inlägg upp och det som är utöver service är alltså:
Motor kupefläkt, kränghämmarstag, grill, elmotor, bromsar bak och spindelled.
På 16000 mil så är det väl egentligen bara kupéfläkten och elmotorn som är uppseendeväckande, men som jag förstår har båda gått på garanti.

Att det startas trådar om än det ena och än det andra gör att det upplevs som att bilen krånglar mer än den faktiskt gjort.

Var väl även en del märkliga fel på grill och annat som jag inte tycker borde komma vid 16 000 mil och efter tre år på normala kvalitetsbilar.
Citera
2021-08-06, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kapsylen1
Bytte på polarens 940 igår. kostade 229kr och var rätt enkel att byta.

Högst rimliga reservdelspriser.
Citera
2021-08-06, 15:17
Medlem
Citat:
Visst bytte VAG en del framvagnsdetaljer på den tiden de rasade i parti och minut, kanske Volvo med när P2-plattformen var ny men jag har nåt minne av att de faktiskt bara bytte under garantitiden och eftersom den var kortare än när första besiktningen skulle genomföras var det nog inte så många som fick det på garanti..
Men jag tror att VAG satte en gräns vid 10000 mil, när bilarna hade gått mer än det så slutade de byta bärarmar på garanti, de brukade väl hålla 2-3000 mil mellan bytena.

Så att Renault skulle byta en spindelled som gått 16000 mil på garanti eller goodwill, har svårt att se det.

Håller med. Dessutom (som jag skrev i en annan tråd av BAB7) så kan det ligga lite i Renualts (och många andra biltillverkares) affräsmodell att ha lätt underdimensionerade delar, och sedan sälja service och reservdelar med hög vinstmarginal (för att kompensera låga vinstmarginaler på själva bilarna).
Citera
2021-08-06, 23:16
Den spindelleden gick ju förvånansvärt länge. Jag hade en ZOE inne och den hade gått 3200mil. Spindellederna var totalt sopslut på båda sidor. Dom måste ha glömt att köra i fett eller nått sånt i den batchen av spindelleder. Fast spindelleder överlag på Franska bilar är ju en ganska svag punkt om man ska vara ärlig.
Citera
2021-08-07, 00:39
Medlem
Citat:
Högst rimliga reservdelspriser.
ja de där gamla fyrkanterna brukar vara prisvärda på det sättet, att det mesta är rätt enkelt att byta gör det hela inte sämre heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in