2012-04-27, 09:43
Medlem
även om kor må vara flockdjur så vandrar de ensamma runt i hela Indien.. de verkar må hur bra som helst. Förmodligen mycket bättre än 95% av alla kor i Sverige.
Citera
2015-10-27, 16:25
Medlem
om man rent tekniskt sett skulle köpa säg 2 kor bara för att ha nått kul o glo på, behöver man något tillstånd för detta iom att det är boskapsdjur? fundera på om man skulle rädda nån rackare från slakten
Citera
2021-06-16, 02:35
Medlem
Hur mycket kostar en kossa och vad för regler finns kring att äga en?

Tja! Satt och funderade på eventuella köp och satt och funderade på vad en kossa kan kosta och vilka lagar som gäller kring att äga en.
Låt oss säga att jag hittar en schysst kossa som jag vill köpa, får jag då köpa den och ha den som husdjur i mitt hus? Finns det några regler kring hur man måste hantera kor? Har läst att dem är sällskapsdjur men om man leker med sin kossa och låter den hänga med en inomhus om dagarna kommer den då att må dåligt? Vad är det som gäller?

Måste man dessutom vaccinera sin kossa om man skaffar en? Är det dyrt att ta hand om den, äter den mycket?
Senast redigerad av trewz 2021-06-16 kl. 02:58.
Citera
2021-06-16, 03:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trewz
Tja! Satt och funderade på eventuella köp och satt och funderade på vad en kossa kan kosta och vilka lagar som gäller kring att äga en.
Låt oss säga att jag hittar en schysst kossa som jag vill köpa, får jag då köpa den och ha den som husdjur i mitt hus? Finns det några regler kring hur man måste hantera kor? Har läst att dem är sällskapsdjur men om man leker med sin kossa och låter den hänga med en inomhus om dagarna kommer den då att må dåligt? Vad är det som gäller?

Måste man dessutom vaccinera sin kossa om man skaffar en? Är det dyrt att ta hand om den, äter den mycket?
Den du gifter dig med mjökar dig (på pengar ) och kostar miljoner . Den du mjölkar och matar med ensilage kostar mindre.
Citera
2021-06-16, 06:34
Medlem
Rospigg1s avatar
Enligt siten jordbruksaktuellt, så har snittpriset, de senaste åren. Legat på ca 12000kr. Sen finns det säkert dyrare raser.
Citera
2021-07-20, 21:31
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syke555
Du kan ju även fråga någon bonde ifall du kan få hyra in dig i hans lada. D.v.s. köpa en kossa som får bo med bondens andra kossor. Sen kan du gå dit och mata den med gräs eller mjölka den då och då eller vad du nu vill göra? Då löser sig problemet med flocken i alla fall. Kan man kalla det för ko-location?
Att du inte skrev ko-lektiv där är en skam.

Till TS, "vad kostar en ko" på Google ger dig svaret direkt.
Citera
2021-07-20, 23:50
Medlem
Skadans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polskzclager245
Vadå kan man inte äga bara en ko? Blir den olycklig då?
Mjölken blir sur.
Citera
2021-08-05, 23:15
Medlem
polskzclager245s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skadan
Mjölken blir sur.
Nej, varför?
Citera
2021-08-05, 23:17
Medlem
Skadans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polskzclager245
Nej, varför?
Kon surar.
Citera
2021-08-06, 08:15
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gautama
Måste man vara bonde för att undra vad en ko kostar?

När du skaffar kor blir du automatiskt bonde.

Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Håller med, jag skrattade lite okontrollerat en stund.
Här har TS lite fakta om vad som krävs för att skaffa sig kossor...vet inget om priser dock.
http://www.sjv.se/amnesomraden/djur/notkreatur.4.389b567011d9aa1eeab8000217.html

Trasig länk.

Citat:
Ursprungligen postat av oboyglas
Du måste ha flera kor eftersom de är flockdjur, du får helt enkelt inte ha bara en. Dessutom måste en ko få minst en kalv per år för att fortsätta ge mjölk. De äter inte gräs utan vanligtvis kraftfoder och ensilage. En ko ger ca 30l mjölk per dag och jag antar att du inte dricker så mycket.

Det är givetvis omgärdat med mycket regler för att hålla sig med kor. Som exempel så är det lag på att dom ska vistas utomhus sommartid. Det går så att säga inte att ha kor i ett större samhälle eller i en stad.
Citera
2021-08-06, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
När du skaffar kor blir du automatiskt bonde.

Trasig länk.

Det är givetvis omgärdat med mycket regler för att hålla sig med kor. Som exempel så är det lag på att dom ska vistas utomhus sommartid. Det går så att säga inte att ha kor i ett större samhälle eller i en stad.
Inte så KO-nstigt när det är en nästan nio år gammal länk. Jag har ingen aning om vad jag länkade.
Citera
2021-11-19, 22:54
Medlem
polskzclager245s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skadan
Kon surar.
För att den är ensam eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto