2021-08-06, 02:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arcus81
Det er en ting jeg har lurt litt på og synes er litt merkelig.

Det er Elektrikeren som Anne Elisabeth skulle ha besøk fra på formiddagen da hun forsvant. En nabo. Om jeg husker riktig så ringte han ved ni tiden uten å få svar for deretter å velge å ikke komme over som avtalt.

1. Dersom TH visste at det var bestilt elektriker til dette tidspunktet, ville ikke det sette hele plottet i fare?

2. Visste ikke TH at det var bestilt elektriker? Isåfall er ikke dette en naturlig ting å nevne for sin ektefelle?

3. Om man har gjort en avtale om tjenester, ville det ikke være naturlig å møte opp som avtalt selv om man ikke får telefon kontakt?

Jeg tror TH er skyldig og jeg tror ikke elektrikeren har noe med saken å gjøre.

Jeg får bare ikke dette til å rime.
https://www.gd.no/vg-turen-til-hytta-i-kvitfjell-ble-avlyst-samme-dag-som-anne-elisabeth-hagen-forsvant/s/5-18-1121501

En liten greie her ihvetfall
Citera
2021-08-06, 02:41
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ittno
Enig i det første du nevner. Man behøver ikke fb for å kaste vann på mølla der, det er nok å ta av, og lett å google seg fram til. Selv tror jeg han ville hatt alt å tape på å surre seg borti dette, og derfor ikke har noe med det å gjøre. Men TH kan også fra tidligere ha liv på samvittigheten. Hvilken investor på Gardermoen hadde tapt mest penger hvis siste høringen på Stortinget hadde resultert i at avgjørelsen om flyplassen var blitt omgjort, og Wiborg ikke var blitt selvmyrdet? https://tv.nrk.no/serie/brennpunkt/1999/FFAD12006999
Nå har jeg ikke fått med meg om det er noe nytt ang at RU sier han hadde omtrent 15 møter med TH (møter, ikke at han bare troppet opp på halvdelen av dem og ikke fikk møtt ham) og TH sier 7-8.
Det du sier om DNA er også interessant.

TH kjenner han AP-politikern som var den store pådriveren for at anlegget skulle legges til Gardermoen istedet for Hurum. TH er en som har mye kontakter i AP.
Wiborg er altså mannen som stilte seg i veien for det store toget, og falt ut av vinduet.
Det kommer også fram i programmet du linker til at det var viktig i forhold til OL-Lillehammer, at anlegget ble lagt til Gardermoen. Vi vet jo hvem som bl.a. er dypt involvert i OL-Lillehammer.
Senast redigerad av Skaanseth 2021-08-06 kl. 03:10.
Citera
2021-08-06, 02:44
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:

Det er Elektrikeren som Anne Elisabeth skulle ha besøk fra på formiddagen da hun forsvant. En nabo. Om jeg husker riktig så ringte han ved ni tiden uten å få svar for deretter å velge å ikke komme over som avtalt.

1. Dersom TH visste at det var bestilt elektriker til dette tidspunktet, ville ikke det sette hele plottet i fare?

2. Visste ikke TH at det var bestilt elektriker? Isåfall er ikke dette en naturlig ting å nevne for sin ektefelle?

3. Om man har gjort en avtale om tjenester, ville det ikke være naturlig å møte opp som avtalt selv om man ikke får telefon kontakt?

Han hadde ikke noe spesifikk avtale såvidt jeg husker ihvertfall. Avtalen var at de skulle ringes etter et par uker for så å avtale nærmere.
Citera
2021-08-06, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alsagio
TH kan ha hatt liket bak i bilen når han møtte politiet. På et så tidlig stadium var det null mistanke om at det var noe annet enn han sa, og at politiet ville sjekke bilen hans var helt usannsynlig. Han kan ha kvittet seg med deg på en senere kjøretur. Han var ikke ikke under hemmelig etterforskning og ble overvåket før en god stund etterpå. Han kan også ha byttet bil senere for dette formålet, slik at hans egen ikke ville kunne finnes på kamera.

Eneste logiske forklaringen på bakhonet ved døra, var for å se om AE hadde gått ut eller andre gått inn siden han forlot hjemmet. At TH uttaler at når han så det trodde han AE hadde hatt hjerteinfarkt sier det meste. Han visste han måtte si at bakhonet var der i tilfelle vitner så det, men burde utelatt en så klønete spekulasjon.

Giftdrap harmonerer godt med all ringingen fra TH.

Han kan ha slept henne utfra toalettet og lagt henne på plast i gangen og surret henne i dette med gaffatape, og båret henne i i bilen (gaffatapen som lå på et skap i gangen tror jeg var gjenglemt, og ikke en del av stagingen)

Telefonen kan AE selv ha lagt den på det lille bordet, selv om hun på det tidspunktet jan ha vært ganske "fortumlet"

Analyser av AEs iPhone tror jeg gir svarene på hva som skjedde i S4 på morgenen, og også hvordan og når drapet ble gjennomført.

Hvorfor skulle TH ha planlagt drapet i mange måneder, kanskje år, for deretter å ta stor risiko ved å legge liket i bagasjerommet på bilen sin. Målet med planlegging er å redusere risiko for å bli tatt.

Hvorfor skulle TH kjøpe leiemorder(e), og ikke benytte muligheten for å få drapet gjennomført mens han var i Kina ett par uker tidligere. Da ville han ha hatt 100% alibi.

Jeg er enig i at forgiftning er en mulig drapsmetode. TH kan ha skaffet seg droger eller gift mens han var i Kina. Men det peker mer mot at han gjennomførte drapet alene, uten medhjelpere.

Politiet har etterforsket saken i tre år snart, og har fremdeles ikke pågrepet medhjelper(e). Utover RU, som ingen tror har hatt noe med drapet å gjøre. Men snarere er blitt utnyttet, enten for å sette opp kryptorigget, eller, bare for å bli syndebukk.

Jeg tror saken blir oppklart, og at vi får vite hvorfor, hvordan og når drapet skjedde. Politiet vet omtrent, men de har ikke lyktes i å skaffe fellende beviser mot TH ennå.

Citat:

Jeg tror den løse avtalen med elektrikeren skyldes at han måtte skaffe lampene som skulle skiftes ut på kjøkkenet. Elektrikeren ringte onsdag morgen fordi lampene var kommet, og da manglet det bare å avtale tidspunkt for skifting med AE.

Da elektrikeren bodde i nabohuset, synes jeg det ville være naturlig at han gjorde jobben i S4, enten som første oppdrag på morgenen, eller som siste oppdrag på ettermiddagen.

Elektrikere pleier å starte arbeidsdagen tidlig, kanskje i syv-tiden. Hvis TH visste at elektrikeren skulle komme. Kanskje derfor han ventet til ni med å dra på jobb. Om elektrikeren skulle komme, kunne TH si at AE lå og sov etter teaterbesøket, slippe han inn og la han skifte lampene, og slippe han ut igjen før han dro på jobb. Kanskje TH hadde planlagt det slik. Men så var elektrikeren for treg til å ringe.

Politiet vet mer om dette lampeskiftings-oppdraget i S4. Om det var armaturer som skulle skiftes, eller lyspærer. Det er veldig mange forskjellige typer lyspærer/lysrør, og det tar ofte noe tid å skaffe utstyret fra leverandøren.

Jeg tror heller ikke at elektrikeren har noe med drapet å gjøre.
Citera
2021-08-06, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst

Jeg tror den løse avtalen med elektrikeren skyldes at han måtte skaffe lampene som skulle skiftes ut på kjøkkenet. Elektrikeren ringte onsdag morgen fordi lampene var kommet, og da manglet det bare å avtale tidspunkt for skifting med AE.

Da elektrikeren bodde i nabohuset, synes jeg det ville være naturlig at han gjorde jobben i S4, enten som første oppdrag på morgenen, eller som siste oppdrag på ettermiddagen.

Elektrikere pleier å starte arbeidsdagen tidlig, kanskje i syv-tiden. Hvis TH visste at elektrikeren skulle komme. Kanskje derfor han ventet til ni med å dra på jobb. Om elektrikeren skulle komme, kunne TH si at AE lå og sov etter teaterbesøket, slippe han inn og la han skifte lampene, og slippe han ut igjen før han dro på jobb. Kanskje TH hadde planlagt det slik. Men så var elektrikeren for treg til å ringe.

Politiet vet mer om dette lampeskiftings-oppdraget i S4. Om det var armaturer som skulle skiftes, eller lyspærer. Det er veldig mange forskjellige typer lyspærer/lysrør, og det tar ofte noe tid å skaffe utstyret fra leverandøren.

Jeg tror heller ikke at elektrikeren har noe med drapet å gjøre.

Ja, det gir jo mening. Samtidig synes jeg det tegnet seg at TH ikke har hatt kjennskap til at det var ventet besøk fra elektriker. En såpass god plan ville ha kunne blitt avslørt dersom han dukket opp
midt i plottet.
Citera
2021-08-06, 08:39
Medlem
Citat:
Ja, det gir jo mening. Samtidig synes jeg det tegnet seg at TH ikke har hatt kjennskap til at det var ventet besøk fra elektriker. En såpass god plan ville ha kunne blitt avslørt dersom han dukket opp
midt i plottet.

Jeg tror de har brukt nabo-elektrikeren tidligere. Og vet omtrent hvordan han organiserer arbeidsdagene sine. At de hadde forventninger om hvilken dag han skulle komme, og omtrent når på dagen han ville dukke opp.

Jeg tror bestemt at TH må ha visst at lampene skulle skiftes. Ut fra ektepakten bør det være TH som skal betale for lampene og arbeidet. Mest sannsynlig kunne ikke AE bestille slikt, uten at TH var informert.

Jeg tror avtalen var slik at elektrikeren skulle ringe AE når utstyret var ankommet. Og så avtale tid for arbeidet.

Jeg tror bakhonet var plassert slik at TH ville oppdage om noen hadde vært utenfor og ringt på døren, og kanskje tatt i dørhåndtaket for å kjenne etter om døren var ulåst. Kanskje TH var redd for at hunden ville bjeffe om noen kom på døren. Elektrikeren ville kanskje ha ringt TH og varslet, om hunden bjeffet helt vilt og AE ikke kom og åpnet. Eventuelt forsøkt andre dører. Eventuelt sett etter reservenøkkel i garasjen.

Det kan jo ha vært en del av planen. At elektrikeren skulle komme og oppdage at AE var borte vekk, og hunden alene hjemme. Kanskje avtalen var at elektrikeren skulle komme ved ti-tiden. Men noe kom i veien for han, han ringte for å utsette avtalen til senere, kanskje utpå ettermiddagen, eller ved slutten av arbeidsdagen hans.

Politiet vet mye mer enn det vi vet. Så det er vanskelig å gjette seg frem til hvilken betydning elektriker-avtalen kan ha hatt for kidnappingsplotet.
Citera
2021-08-06, 10:25
Medlem
Jag har läst boken ” Hagen-fallet” och den är väldigt intressant så min fråga är om det framkommit nått nytt i detta försvinnande dom sista 3 månaderna eller står utredningen still?
Citera
2021-08-06, 12:55
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst

Jeg tror avtalen var slik at elektrikeren skulle ringe AE når utstyret var ankommet. Og så avtale tid for arbeidet.

Må nesten ha vært slik. For de skulle jo egentlig til Kvitfjell.

Undrer på at og AE og TH om morgenen hadde snakket om at turen skulle avlyses. At TH hadde bestemt det slik, sånn at hun skulle drepes hjemme. Hvis ingen visste om avlysningen, så hadde han liksom grunn til kunne ringe å sjekke at alt gikk etter planen, at hun var drept og telefonen aldri ble besvart.
Han kunne nemlig si at han ringte for å snakke om Kvitfjellturen.
Men TH hadde ikke i tankene at AE skulle sende den sms til datteren.
Citera
2021-08-06, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaanseth
Han kan ha kjøpt flere nye uregistrerte laptopper som koster 2000 kroner, og på den måten til enhver tid ha en ren maskin med ubrukt MAC-adresse som ikke kan knyttes til noe som helst annen aktivitet.

Bare en antagelse, men tror de fleste som er sååå opptatt av å slette/endre spor etter seg vet hvordan man endrer en MAC-adresse. Klarer man å google seg frem til å sette opp kryptorigget, så klarer man å endre MAC-adresse også. Det virker uansett helt usansynlig at TH skulle være den som bruker penger på nytt ustyr hele tiden. Med tanke på hvordan han er fremstilt i media og her i forumet.
Citera
2021-08-06, 13:57
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ruy.lopez
Bare en antagelse, men tror de fleste som er sååå opptatt av å slette/endre spor etter seg vet hvordan man endrer en MAC-adresse. Klarer man å google seg frem til å sette opp kryptorigget, så klarer man å endre MAC-adresse også. Det virker uansett helt usansynlig at TH skulle være den som bruker penger på nytt ustyr hele tiden. Med tanke på hvordan han er fremstilt i media og her i forumet.

Det finnes vel andre spor også som en maskin etterlater seg, enn bare mac-adresse.
Maskinens innstillinger som f.eks. lydinnstillinger, fargeinnstillinger, størrelse på det åpne vinduet, oppløsning osv. Dessuten blir det jo spor etter tidligere handlinger, selv om man sletter sin logg og cookies osv. Tryggeste er kanskje å ha en ren maskin til enhvertid.
De billigste maskinene koster jo bare 2.000 kroner.
Klart det sitter nok dypt i han å bruke en maskin bare en gang, og så kaste den.
Citera
2021-08-06, 15:52
Medlem
Citat:

Men hvis TH ville ha noe gjort og ikke etterlot seg spor, måtte han betale godt.
Citera
2021-08-06, 16:22
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:

Et spørsmål er jo om det er behov for å endre MAC-adresse dersom det
er brukt åpne wifi-nettverk. Såvidt jeg vet er tilbydere pliktig å slette
trafikkdata etter 3 uker.

La oss ta BTC-korrespondansen. "Motparten" sendte "beskjed" 12 ganger totalt,
fordelt på 9 omtrentlige tidspunkt. Man kan anta at det derfor dreier seg om 9
innlogginger:

10/11/2018 kl. 23:09
30/11/2018 kl. 16:17
01/12/2018 kl. 11:02
01/12/2018 kl. 13;15
10/12/2018 kl. 20:58
27/12/2018 kl. 18:34
02/01/2019 kl. 20:54
02/01/2019 kl. 21:05
16/01/2019 kl. 16:30

Slik jeg ser det, måtte politiet ha holdt TH kontinuerlig under oppsyn dersom de
skulle hatt sjans til å vite hvor han befant seg nær sagt til enhver tid, siden de
på forhånd ikke kunne vite når han ville logge seg inn for å sende BTC.

Først da kunne de snevret inn søkeområdet. De måtte så gå gjennom trafikkdata fra
samtlige wifi-nettverk innenfor søkeområdet, og prøve å identifisere "mistenkelig"
trafikk. Så måtte de gått gjennom dette, og systematisk sile ut alle irrelevante
pålogginger.

La oss si at de gjorde dette, og satt igjen med én ip-adresse.
De måtte så hatt hjemmel for å få utlevert informasjon fra ISPen til denne ip'en.
Det får de meg bekjent ikke bare sånn uten videre. Om de først fikk det, ville
det forundre meg om de kunne koble ip'en til TH sitt navn. Mest sannsynlig ikke.
Dessuten ville de heller ikke hatt hjemmel til å beslaglegge THs datautstyr så
lenge han ikke var offisielt mistenkt eller siktet i saken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in