2021-08-06, 00:26
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Det börjar kännas som ett lyckat köp va?

Jag är mycket nöjd med min ZOE.
Det är kanske inte så konstigt, det är europas populäraste elbil, den mest sålda elbilen i europa totalt, och den mest sålda även förra året.
Citera
2021-08-06, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
För spindelleden inkl länkarmen, monterat och klart.

Bägge sidor, eller endast ena sidan?

Skulle rekommendera att byta bägge par samtidigt. Annars är det bara en tidsfråga tills nytt verkstadsbesök när den på andra sidan rasar.
Citera
2021-08-06, 00:31
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Bägge sidor, eller endast ena sidan?

Skulle rekommendera att byta bägge par samtidigt. Annars är det bara en tidsfråga tills nytt verkstadsbesök när den på andra sidan rasar.

Bara vänster sida.
Höger sida var det inget fel på alls.

Nej, det räcker att byta på en sida nu, det kostar ju ändå 4.000 kr, högersidan kan hålla 10.000 mil till.
Citera
2021-08-06, 00:31
Medlem
Citat:
Så är det på ZOE.
Jag körde till min Renault-verkstad och snackade med dom direkt efter besiktingen, de förklarade något i stil med att man var tvungen att byta hela "länkarmspaketet", alltså länkarm, spindelled, damask etc, då detta satt ihop.

Har du checkat den info som PeterNoster gav?

Verkar som det går utmärkt att byta bara spindelleden (enbart pressad på).

(Känns som din verkstad kanske lurar dig.)
Citera
2021-08-06, 00:32
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
För spindelleden inkl länkarmen, monterat och klart.

Har kollat på alla reservdelssiter som finns och youtubevideor i flera timmar och har inte sett en sådan del.

Edit:
OK, det måste vara den här då:
https://www.skruvat.se/Lankarm-P1092999.aspx

Allmän information Med spindelled

535:-

Men att ta ca 3500 för att sätta dit den när en del av jobbet redan är gjort.....

Det finns tydligen spindelled som skruvas dit och en som sitter med en låsring.
Senast redigerad av PeterNoster 2021-08-06 kl. 00:54.
Citera
2021-08-06, 00:34
Medlem
Citat:
Jag är mycket nöjd med min ZOE.
Det är kanske inte så konstigt, det är europas populäraste elbil, den mest sålda elbilen i europa totalt, och den mest sålda även förra året.

Hmm...

I andra trådar var du missnöjd och ville sälja din Zoe och skaffa en ID3 istället.

I ytterligare andra trådar var du trött på både Zoe och elbilar (inklusive ID3), och skulle aldrig någonsin köpa någon elbil mer. Det skulle enbart vara fossilbilar i fortsättning.

Är ni flera personer som delar på FB-kontot, så ni inte minns vad ni olika författare skrivit?
Citera
2021-08-06, 00:37
Medlem
Citat:
Bara vänster sida.
Höger sida var det inget fel på alls.

Nej, det räcker att byta på en sida nu, det kostar ju ändå 4.000 kr, högersidan kan hålla 10.000 mil till.

Känns märkligt att en sida skulle belastats så mycket mer än den andra. Det skall definitivt inte skilja 10 000 mil mellan sidorna. Det är verkligen inte normalt. Då har du antingen en felinställd/skev framvagn (checka hur däcken slits), eller så har du haft en från början defekt spindelled på vänstersidan. Då borde Renault ta det på garantin.

Har du checkat möjligheten som PeterNoster nämner att byta bara spindelleden, istället för hela länkarmspaketet?

Lita inte allt på vad din verkstad tutar i dig.

Du är naturligtvis en bra kund för de (som jag förstått det efter ett år här på bilforumen). Var inte så fullt godtrogen är mitt tips.
Senast redigerad av mtflash 2021-08-06 kl. 00:40.
Citera
2021-08-06, 00:41
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Har kollat på alla reservdelssiter som finns och youtubevideor i flera timmar och har inte sett en sådan del.

Man måste byta både spindelled och länkarm, det står här i denna tråd också:https://www.goingelectric.de/forum/viewtopic.php?f=61&t=31641&start=30

Kostnad hos Renault: mellan 400-600 euro.
Då är det ju ett rätt bra pris jag fick av min Renault-verkstad, 3.900 kr.
Citera
2021-08-06, 00:45
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Känns märkligt att en sida skulle belastats så mycket mer än den andra. Det skall definitivt inte skilja 10 000 mil mellan sidorna. Det är verkligen inte normalt. Då har du antingen en felinställd/skev framvagn (checka hur däcken slits), eller så har du haft en från början defekt spindelled på vänstersidan. Då borde Renault ta det på garantin.

Har du checkat möjligheten som PeterNoster nämner att byta bara spindelleden, istället för hela länkarmspaketet?

Lita inte allt på vad din verkstad tutar i dig.

Du är naturligtvis en bra kund för de (som jag förstått det efter ett år här på bilforumen). Var inte så fullt godtrogen är mitt tips.

Måste byta hela länkarmen, det diskuteras i denna tråden:https://www.goingelectric.de/forum/viewtopic.php?f=61&t=31641&start=30
Priset jag fick hos Renault på 3.900 kr var också helt okej verkar det som.
Enligt tråden i det tyska forumet, så kostar det 400-600 euro!
Citera
2021-08-06, 00:46
Medlem
Citat:
Man måste byta både spindelled och länkarm, det står här i denna tråd också:https://www.goingelectric.de/forum/viewtopic.php?f=61&t=31641&start=30

Kostnad hos Renault: mellan 400-600 euro.
Då är det ju ett rätt bra pris jag fick av min Renault-verkstad, 3.900 kr.

Ifrån tråden du länkar till:

"I min Zoé byttes kullederna mot en garanti på cirka 40 000 km i början. Sedan dess har det varit tyst (under tiden mer än 120 000 km kört). Jag misstänker att den första generationen av dessa delar var understor."

Troligtvis Renault som kört med underdimensionerade och defekta delar i produktionen av Zoe. Känns som andra delar som spindelleder som Renault borde ta på sig.
Citera
2021-08-06, 00:49
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Hmm...

I andra trådar var du missnöjd och ville sälja din Zoe och skaffa en ID3 istället.

I ytterligare andra trådar var du trött på både Zoe och elbilar (inklusive ID3), och skulle aldrig någonsin köpa någon elbil mer. Det skulle enbart vara fossilbilar i fortsättning.

Är ni flera personer som delar på FB-kontot, så ni inte minns vad ni olika författare skrivit?

Jag har aldrig skrivit att jag är trött på min ZOE.
Jag har kritiserat den bristande ladd-infrastrukturen, det är en jävla skillnad!
Citera
2021-08-06, 00:50
Medlem
Citat:
Jag har aldrig skrivit att jag är trött på min ZOE.
Jag har kritiserat den bristande ladd-infrastrukturen, det är en jävla skillnad!

Men varför ville du då hellre köpa en ny ID3, istället för en ny Zoe?

Om Zoe nu verkligen är så fantastisk som du påstår så är det ju rätt ologiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in