2021-08-05, 20:24
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Vänster spindelled är defekt på min Renault ZOE, jag har precis bokat tid på min Renault-verkstad för byte, kostnad 3.920 kronor.

Verkstaden sa att spindelleden och länkarmen var "samma paket" på ZOE, därför var det lite dyrare.

Alltså, det handlar då om det stora staget som har en kulled och damask vid hjulet och ett stag/länkarm in mot mitten, om jag förstått det rätt?

Vore intressant om någon kan förklara.
.

Spindelleden sitter oftast monterad på länkarmen.

På vissa bilar sitter spindelleden monterad med skruvar i länkarmen, på vissa bilar är spindelleden fastnitad i länkarmen och på vissa bilar är spindelleden gjuten i typ ett stycke tillsammans med länkarmen.
På vissa bilar är det alltså inte möjligt att demontera spindelleden från länkarmen...
Hur det är på Zoe har jag ingen aning om...
Citera
2021-08-05, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
de jag naturligtvis kontrollerat allt som jag själv kan kolla, lampor etc, samt tvättat bilen, städat den noga och till och med putsat motorrummet och insidan av motorhuven!

Motorrum? Är inte Zoe en elbil?
Citera
2021-08-05, 20:59
Medlem
mr.falcons avatar
Hade du ägt en äldre Volvo hade den kostat dig max 500 spänn och 500 att byta. Men med en Fransk pissburk så får man byta hela länkarmen...Det kallas tydligen miljötänkande i dagens Sverige
Citera
2021-08-05, 21:31
Medlem
Det ser ut att vara möjligt att byta bara spindelleden, sitter pressad och med låsring i länkarmen.
https://www.bestpartstore.co.uk/12851567-meyle-ball-joint
Citera
2021-08-05, 21:34
Medlem
BIB3ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Grattis. Det vore ju konstigt om en 3 års bil skulle vara helt skrot. Han hade väl inte läst din spalt här inne. Tipp-topp var den ju inte om spindelleden var defekt. Du såg väl vad som då kan hända på vad han heters V70 som jobbar i Norge?
#Hegamon tänker du på. Bra att BAB fick bilen besiktigad så att problemet uppdagades.

Är det en tvåa då BAB?

Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Motorrum? Är inte Zoe en elbil?
BABs bil har motorn igång även vid stillastående, så det måste finnas ett motorrum. Start n’ stop.
Citera
2021-08-05, 22:53
Medlem
PeterNosters avatar
Det blev en ny spindelledstråd av det hela. liite onödigt kan man tycka.
Hen försökte maska den tråden genom att lägga den i fossilforumet.
Citera
2021-08-05, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Det blev en ny spindelledstråd av det hela. liite onödigt kan man tycka.
Hen försökte maska den tråden genom att lägga den i fossilforumet.

Klassiker av BAB7!

Dessutom väldigt dubbel personlighet; Ibland är Zoe och elbilar det bästa som finns, och i en del andra fall skall han aldrig någonsin mer köpa varken en ny Zoe, eller elbil alls då det är helt värdelöst enligt BAB7 i andra trådar.

Finns liksom aldrig något balanserat eller rationellt med BAB7 och hans syn på saker.
Citera
2021-08-05, 23:51
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morris
Det ser ut att vara möjligt att byta bara spindelleden, sitter pressad och med låsring i länkarmen.
https://www.bestpartstore.co.uk/12851567-meyle-ball-joint

Tyckte också det var konstigt. Den där hittade jag för 47:- på andra ställen.
Att det skulle kosta 3000 för att få dit den låter inte helt normalt.
Citera
2021-08-05, 23:58
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten

På vissa bilar sitter spindelleden monterad med skruvar i länkarmen, på vissa bilar är spindelleden fastnitad i länkarmen och på vissa bilar är spindelleden gjuten i typ ett stycke tillsammans med länkarmen.
På vissa bilar är det alltså inte möjligt att demontera spindelleden från länkarmen...

Men om du kollar länken till Skruvat som jag gjorde kan du väl se hur det är gjort.
Det är ju bara de delarna som finns att köpa.

@BAB7: knappa in ditt bilnummer på Skruvat.se och sök på spindelled.
Citera
2021-08-06, 00:14
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Man vet att det är en Renault när man är orolig för första besiktningen

Fast med tanke på allt du bytt under dessa korta år ska man kanske inte vara förvånad.

Spindelled? Ingen kombi, ingen tung motor fram, ingen framhjulsdrift, hur kan den ha hunnit slitas ut? Brukar ju vara en klassisk punkt på bilar som Voyager och liknande, inte Dinky Toys.

Och din stackars Merca, får den aldrig komma ut och lufta sig?

Visst har den framhjulsdrift!
Och tung är den också, 1.600 kg väger den.
Fram i motorrummet ligger ju även motor/låda, batteri, kylsystem, värmepump och allt annat i motorrummet, det är ca 200 kg extra bara där.
Viktfördelning fram-bak är ungefär 55-45.
Citera
2021-08-06, 00:16
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
För en spindelled?

För spindelleden inkl länkarmen, monterat och klart.
Citera
2021-08-06, 00:22
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten

Så är det på ZOE.
Jag körde till min Renault-verkstad och snackade med dom direkt efter besiktingen, de förklarade något i stil med att man var tvungen att byta hela "länkarmspaketet", alltså länkarm, spindelled, damask etc, då detta satt ihop.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in