2021-08-04, 01:30
Medlem
Majsargotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Ja om hunden plötsligt skulle börja tokskälla mot mördaren tex varje gång den gick förbi, eller mötte mördaren i andra sammanhang.
Mördaren ville inte att detta skulle kunna ske.
Eva gick troligen förbi mördaren för att hon inte ansåg att han var något hot, mördaren blev tokig och börja cykla ikapp Eva och högg henne bakifrån, sedan var det kört för Eva.
Jag tror att Eva stod och pratade med mördaren och att dom av någon anledning tjafsade om något. Eller att Eva stötte på mördaren med att göra något olämpligt, typ röka på eller något och detta gillade inte Eva. Det troliga är att Eva faktiskt pratade med mördaren och sa några väl valda ord, sedan brakade det loss, mördaren kunde inte ta hur uppkäftig Eva nyss varit och han kände sig hotad och kränkt. Lilla Eva skulle minsann inte få bestämma vad som hände på Limstagatan, hon var ju en svikare som skulle lämna Kramfors.

Jag vet inte hur det var på 80-talet, men det låter konstigt att Eva skulle ha blivit mördad pg.a att avslöja droghandel som ni har skrivit innan. Jag försöker att läsa ikapp lite nu. Har hoppat lite emellan sidorna och även mina egna inlägg

Kramfors är ju som många andra mindre städer "känd" för droger som finns överallt varsomhelst nu tyvärr. GN kunde väl knappast vara den enda i K-Fors som höll på med sådant då?

Förlåt att jag har citerat dig BERRASWE , tänkte citera en del, inte hela inlägget
Citera
2021-08-04, 09:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Majsargott
Jag vet inte hur det var på 80-talet, men det låter konstigt att Eva skulle ha blivit mördad pg.a att avslöja droghandel som ni har skrivit innan. Jag försöker att läsa ikapp lite nu. Har hoppat lite emellan sidorna och även mina egna inlägg

Kramfors är ju som många andra mindre städer "känd" för droger som finns överallt varsomhelst nu tyvärr. GN kunde väl knappast vara den enda i K-Fors som höll på med sådant då?

Förlåt att jag har citerat dig BERRASWE , tänkte citera en del, inte hela inlägget

Om Eva tänkte tjalla så varför inte.
Kanske gjorde man stora pengar på droger på den tiden i kvarteret med bruket som nav.
Om Eva hade 10.000kr på sin skalle så, någon högre upp i hierarkin som bestämde vad som skulle hända med Eva.
Finns så klart flera olika möjliga motiv till varför Eva dödades.

Tex
1. Lustmord av någon psykiskt sjuk.
2. Droger, hon ville avslöja droghandeln i Kramfors innan hon for till Sundsvall.
3. Skam, hon visste något om mördaren som hon inte skulle veta, eventuellt tagen på bar gärning.
4. Eva hade ett pris på sin skalle för att hon visste för mycket om drogerna.

Alla motiv kan passa in på samma person, det kanske inte bara var ett motiv till att Eva dödades brutalt. Mördaren visste också att han bara hade den här kvällen på sig och tog tillfället i akt när han såg henne komma gåendes efter Lagens änglar på TV.

Om mördaren hade en löptik kan det även förklara Labans intresse för mördaren.
Citera
2021-08-04, 12:07
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Om Eva tänkte tjalla så varför inte.
Kanske gjorde man stora pengar på droger på den tiden i kvarteret med bruket som nav.
Om Eva hade 10.000kr på sin skalle så, någon högre upp i hierarkin som bestämde vad som skulle hända med Eva.
Finns så klart flera olika möjliga motiv till varför Eva dödades.

Tex
1. Lustmord av någon psykiskt sjuk.
2. Droger, hon ville avslöja droghandeln i Kramfors innan hon for till Sundsvall.
3. Skam, hon visste något om mördaren som hon inte skulle veta, eventuellt tagen på bar gärning.
4. Eva hade ett pris på sin skalle för att hon visste för mycket om drogerna.

Alla motiv kan passa in på samma person, det kanske inte bara var ett motiv till att Eva dödades brutalt. Mördaren visste också att han bara hade den här kvällen på sig och tog tillfället i akt när han såg henne komma gåendes efter Lagens änglar på TV.

Om mördaren hade en löptik kan det även förklara Labans intresse för mördaren.

På tal om motivbild så kom jag på ytterligare en intressant sak som aldrig tidigare har tagits upp men som ev. skulle kunna vara "triggern" till det senare händelseförloppet. Det är tiden mellan kl. 18:30-19:00 på mordkvällen och vad som ev. kan ha utspelat sig då.

På kvällen när man skulle ha "mötet" ang. flytten av hästarna hos Mr P kom BÅ och Anneli med egen bil. Eva hade också bil men valde av någon anledning att promenera med Laban.
Promenaden dit öppnar för att hon kan ha kommit i kontakt med GN någonstans under vägen. Strax nedanför korsningen där Dollarstore finns idag fanns det på den tiden ett mindre skogsparti där hundar rastades.
Ett möjligt scenario är att GN befann sig i området med hund när Eva och Laban kom gåendes och att det redan då vid 18:30-19:00-tiden uppstod en konflikt, tjafs mellan Eva och GN. Det kan ha handlat om i princip vad som helst, allt ifrån irritation och ilska över att Laban sprang lös, att bajset inte plockades upp till betydligt allvarligare diskussioner, t.ex. om drogförsäljning i området kring bruket eller annat.

Hur som helst, på väg till Mr P var Eva tvungen att passera GN's "revir" och i samband med det kan något ha hänt som gjorde GN förbannad. För att komma ur situationen kan Eva ha sagt att hon skulle till Mr P vilket i sådant fall gjorde GN medveten om att hon med största sannolikhet skulle promenera hem också, senare under kvällen (eftersom Laban måste rastas).

GN kan ha varit påverkad och i psykisk obalans under fredagskvällen och hans tidigare möte och konflikt med Eva kanske malde runt i huvudet. GN kanske rent av började vakta på Eva, spanade ut genom fönstret om hon skulle komma. Till slut kanske han t.o.m. gick ut för att invänta henne. Han kan även ha haft ringt Mr P under kvällen och sökt Eva.

Var det kanske därför Mr P var så orolig för Eva när hon inte svarade, han kände till konflikten med GN?

Vidare kan det här funnits ett osynligt band mellan GN och Eva som man inte känner till. Det kan handla om tonårskärlek dom emellan, GN kan ha blivit ratad av Eva, hon kan ha varit en tidig kärlek. Kanske blev han kränkt av att hon inte ville ha med honom att göra osv.
Vad som helst kan ligga i botten på det här mordet, en gammal och stark emotionell koppling till Eva från GN's sida i kombination med mer aktuella händelser eller konflikter.

Kanske slog det slint för GN när uppdämda känslor, vrede och sexuella fantasier konvergerade under mordkvällen?
Senast redigerad av Pudelfrillan 2021-08-04 kl. 12:52.
Citera
2021-08-04, 12:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
På tal om motivbild så kom jag på ytterligare en intressant sak som aldrig tidigare har tagits upp men som ev. skulle kunna vara "triggern" till det senare händelseförloppet. Det är tiden mellan kl. 18:30-19:00 på mordkvällen och vad som ev. kan ha utspelat sig då.

På kvällen när man skulle ha "mötet" ang. flytten av hästarna hos Mr P kom BÅ och Anneli med egen bil. Eva hade också bil men valde av någon anledning att promenera med Laban.
Promenaden dit öppnar för att hon kan ha kommit i kontakt med GN någonstans under vägen. Strax nedanför korsningen där Dollarstore finns idag fanns det på den tiden ett mindre skogsparti där hundar rastades.
Ett möjligt scenario är att GN befann sig i området med hund när Eva och Laban kom gåendes och att det redan då vid 18:30-19:00-tiden kan ha uppstått en konflikt/tjafs mellan Eva och GN. Det kan ha handlat om i princip vad som helst, allt ifrån irritation och ilska över att Laban sprang lös, att bajset inte plockades upp till betydligt allvarligare diskussioner, t.ex. om drogförsäljning i området kring bruket eller annat.

Hur som helst, på väg till Mr P var Eva tvungen att passera GN's "revir" och i samband med det kan Eva ha gjort GN fly förbannad. Hon kan även ha sagt att hon skulle till Mr P (för att komma ur situationen) vilket innebär att GN insåg att Eva förmodligen skulle promenera hem också senare under kvällen.

GN kan ha varit påverkad och i psykisk obalans under fredagskvällen och hans tidigare möte och konflikt med Eva kanske malde runt i huvudet. GN kanske rent av började vakta på Eva, spanade ut genom fönstret om hon skulle komma. Till slut kanske han t.o.m. gick ut för att invänta henne. Han kan även ha haft ringt Mr P under kvällen.

Var det kanske därför Mr P var så orolig för Eva när hon inte svarade, han kände till konflikten med GN?

Vidare kan det här funnits ett osynligt band mellan GN och Eva som man inte känner till. Det kan handla om tonårskärlek dom emellan, GN kan ha blivit ratad av Eva, hon kan ha varit en tidig kärlek. Kanske blev han kränkt av att hon inte ville ha med honom att göra osv.
Vad som helst kan ligga i botten på det här mordet, en gammal och stark emotionell koppling till Eva från GN's sida i kombination med mer aktuella händelser eller konflikter.

Kanske slog det slint för GN när uppdämda känslor, vrede och sexuella fantasier konvergerade under mordkvällen?

Mördaren fick troligen reda på att Eva skulle lämna dagen efter under denna helg, och att det var nu eller aldrig.
Efter Lagens änglar på TV 22.45, så går mördaren ut och ska rasta sin hund, han var fortfarande upprörd efter dagens konflikt om drogerna eller vad som hade hänt. Av en slump kanske mördaren och Eva stöter på varandra igen, samma sak händer när hundarna träffar på varandra.
Laban kanske även gör något som mördaren inte uppskattar, tex rider på dennes hund, bajsar fritt, eller kommer på mördaren med att sälja droger helt öppet, eller något annat.
Att Eva skulle lämna kanske var triggern för mördaren för då hade man ingen kontroll över henne längre.
Det kan ju vara så att Eva hade så mycket på mördaren nu att drogerna var det som fick bägaren att rinna över, hon skulle tjalla till polisen och hotade med det.
Kanske var det andra gången samma dag som Eva tog knarkaren på bar gärning med att sälja drogerna. Båda kan ha varit mycket irriterade på varandra, tjafs uppstod, mördaren visar kniven och Eva försöker rusa därifrån men blir chanslös.
Senast redigerad av BerraSWE 2021-08-04 kl. 12:42.
Citera
2021-08-04, 14:00
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kramiklon
Det har spekulerats en hel del om mordet på Eva. Att FUP:en är sekretessbelagd har varit en nackdel, vilket har bidragit till att spekulationerna har blivit rätt så utsvävande. Tyvärr har de flesta skribenter lämnat tråden av olika anledningar. Det är också tydligt att det råder en tystnadskultur kring mordet.

Förhoppningsvis kommer Kalla fall att öppna upp fallet. Måhända tycker dom att den information som presenterats gentemot GN är så pass ny att det ger anledning till att i varje fall undersöka om GN blivit utredd i tillräcklig omfattning.

Ja det är märkligt vad tyst det blev nu när GN sitter på psyket. I samma veva som GN slutade posta inlägg på sin Facbook och instagram tystnade även vissa skribenter i tråden.
Citera
2021-08-04, 14:10
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Det finns många frågor runt vittnet och det är bara att acceptera att några svar kommer man aldrig att få. Känslan (vad den nu kan vara värd) är att polisen ändå ser med en viss skepsis på uppgifterna och att det finns nån hake som man inte offentliggjort.
Det finns en risk att vittnet ville vara överdrivit hjälpsam, samtidigt som han fick en chans att få en stund i rampljuset. Men jag kan ha helt fel.

Jag tror absolut inte att vittnet är inblandad i mordet. Precis som tidigare sagts undrade polisen givetvis varför vittnet var ute precis under den tid Eva mördades – de facto gjorde att det fanns all anledning att granska honom extra noga. Om Kling och Klang hållit i trådarna kanske vittnet i så fall hade lyckats vilseleda polisen, men knappast när personer som Willy Svensk och Hans Ölvebro fanns på plats.

Ja tror inte man ska förlita sig allt för mycket på Willy Svensk och Hans Ölvebro heller. Det är trots allt dom som är högst ansvariga för att man endast valde att fokusera på den förståndshandikappade kufen cykel-Sture.
Det är deras usla utredningsarbete som är orsaken till att Eva-mordet fortfarande är olöst efter 34 år. Man kan knappast försvara dessa herrar, hade dom gjort sitt jobb ordentligt d.v.s. granskat andra intressanta personer i Eva's närhet och i hennes närområde hade mordet förmodligen varit löst.

Jag är långt ifrån övertygad om att "hundvittnet" blev noga synad och utredd av riksmordkommissionen som var på plats.
Man var helt fel på bollen från dag 1.
Man var 100% övertygad om Sture-spåret och "bestämde sig" för att han var mördaren.
Man hade tunnelseende i många herrans år. Inte ett dugg förtroendeingivande om du frågar mig.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2021-08-04 kl. 14:44.
Citera
2021-08-04, 16:43
Avslutad
Citat:
Ja tror inte man ska förlita sig allt för mycket på Willy Svensk och Hans Ölvebro heller. Det är trots allt dom som är högst ansvariga för att man endast valde att fokusera på den förståndshandikappade kufen cykel-Sture.
Det är deras usla utredningsarbete som är orsaken till att Eva-mordet fortfarande är olöst efter 34 år. Man kan knappast försvara dessa herrar, hade dom gjort sitt jobb ordentligt d.v.s. granskat andra intressanta personer i Eva's närhet och i hennes närområde hade mordet förmodligen varit löst.

Jag är långt ifrån övertygad om att "hundvittnet" blev noga synad och utredd av riksmordkommissionen som var på plats.
Man var 100% övertygad om Sture-spåret och "bestämde sig" för att han var mördaren.
Man hade tunnelseende i många herrans år. Inte ett dugg förtroendeingivande om du frågar mig.

Nej hundvittnets story är för bra för att vara sann, den skulle passa ihop med hans tider så att det inte verkade misstänkt mot hundvittnet själv.
Vore intressant att veta vem hundvittnet är, någon måste veta det.
Hela utredningen står och faller på hundvittnets trovärdighet.
Om det var för att skydda sig själv.
Finner det rätt osannolikt med alla detaljer som hundvittnet kommer ihåg och att hunden beter sig konstigt.
Om hundvittnet är GN så faller ju allt på plats.
Citera
2021-08-04, 17:04
Medlem
Citat:

Jag håller helt med dig, dom gjorde absolut inte bra ifrån sig – och inte bara dom, det fanns många andra goda kålsupare. Men frågan är om man kunde bli blåst så in i vassens av hundvittnet? Men vem vet, allt är möjligt.

Ja, tyvärr var det så illa att cykelsture mer eller mindre redan var etablerad som GM när Rikskrim anlände. Både Willy Svensk och Ölvebro lämnade utredningen redan efter ca två månader. Det var väl annat folk från Rikskrim som stannade kvar ett tag till skulle jag tro. Det uppstod även fackliga problem när det gällde övertiden. Det blev heller inte bättre när ”vettvillingen” Kwasten gjorde entré. Man kan nog säga att det var problem redan från början.
Senast redigerad av kramiklon 2021-08-04 kl. 17:10.
Citera
2021-08-04, 17:29
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Jag håller helt med dig, dom gjorde absolut inte bra ifrån sig – och inte bara dom, det fanns många andra goda kålsupare. Men frågan är om man kunde bli blåst så in i vassen av hundvittnet? Men vem vet, allt är möjligt.

Ja, tyvärr var det så illa att cykelsture mer eller mindre redan var etablerad som GM när Rikskrim anlände. Både Willy Svensk och Ölvebro lämnade utredningen redan efter ca två månader. Det var väl annat folk från Rikskrim som stannade kvar ett tag till skulle jag tro. Det uppstod även fackliga problem när det gällde övertiden. Det blev heller inte bättre när ”vettvillingen” Kwasten gjorde entré. Man kan nog säga att det var problem redan från början.

Frågan är nog inte om man kunde bli blåst så in i vassen av hundvittnet utan snarare hur man kunde bli det.

Som jag skrivit tidigare, det är ingen slump att Mark Safarik från FBI och Bosse Åhström inte lade någon vikt alls vid hundvittnet och cyklisten, man valde helt enkelt bort dom när man presenterade sitt "nya" scenario. I det uppdaterade scenariot passade ingen av dom in. Det säger en hel del!

Jag tror att dom också insåg ganska snabbt att det föll på sin egen orimlighet att Mr. P skulle ha cyklat efter Eva i ilfart ända från Björstagatan och sedan runt och upp via Kontorsvägen in till Bruket, en rejäl omväg som dessutom var helt onödig att ta.
Om Mr. P nu var så angelägen om att mörda Eva hade han väl cyklat efter henne i mörkret på Herrgårdsvägen? Eva hade ju ändå varit helt chanslös oavsett vilket håll GM kom ifrån. Mördaren var ute efter just Eva och ville nog inte riskera att missa henne p.g.a. en onödig omväg.

Även det här med omvägen faller nästan på sin egen orimlighet känns det som. Hundvittnets påstådda iakttagelse är för "perfekt" rent tidsmässigt, nästan som att det vore klockat, på minuten. Man kan fråga sig om hundvittnet själv gick den uppdiktade promenaden och tog tid vid dom olika hållpunkterna för att kunna få ihop det här osannolika scenariot?
Det är lätt att få känslan av att det var GM som var hundvittnet och att denne ville säkra och stärka misstankarna mot cykel-Sture men sina sent inkomna vittnesuppgifter.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2021-08-04 kl. 18:19.
Citera
2021-08-04, 19:00
Avslutad
Citat:
Frågan är nog inte om man kunde bli blåst så in i vassen av hundvittnet utan snarare hur man kunde bli det.

Som jag skrivit tidigare, det är ingen slump att Mark Safarik från FBI och Bosse Åhström inte lade någon vikt alls vid hundvittnet och cyklisten, man valde helt enkelt bort dom när man presenterade sitt "nya" scenario. I det uppdaterade scenariot passade ingen av dom in. Det säger en hel del!

Jag tror att dom också insåg ganska snabbt att det föll på sin egen orimlighet att Mr. P skulle ha cyklat efter Eva i ilfart ända från Björstagatan och sedan runt och upp via Kontorsvägen in till Bruket, en rejäl omväg som dessutom var helt onödig att ta.
Om Mr. P nu var så angelägen om att mörda Eva hade han väl cyklat efter henne i mörkret på Herrgårdsvägen? Eva hade ju ändå varit helt chanslös oavsett vilket håll GM kom ifrån. Mördaren var ute efter just Eva och ville nog inte riskera att missa henne p.g.a. en onödig omväg.

Även det här med omvägen faller nästan på sin egen orimlighet känns det som. Hundvittnets påstådda iakttagelse är för "perfekt" rent tidsmässigt, nästan som att det vore klockat, på minuten. Man kan fråga sig om hundvittnet själv gick den uppdiktade promenaden och tog tid vid dom olika hållpunkterna för att kunna få ihop det här osannolika scenariot?
Det är lätt att få känslan av att det var GM som var hundvittnet och att denne ville säkra och stärka misstankarna mot cykel-Sture men sina sent inkomna vittnesuppgifter.

Ja det skulle vara extremt intressent att veta vem hundvittnet är, om det är den vi tror så borde hela utredningen börja om, för då har hundvittnet noll trovärdighet, annat än att denne försökte skydda sig själv med sitt hopsnickrade tidsschema.

Det vore faktiskt den största missen i en polisutredning någonsin
, men det hade man ju redan gjort i och med att utredningen inte var transparent utan man siktade in sig på en viss person och försökte lägga pusselbitarna så att det skulle passa med Sture.

Vi vill också veta vem anstiftare och beställare är i beställningsjobbet som det tipsades om 2017.

Finns det kopplingar mellan dessa så kan man knyta in mördaren.

Polisen kan mycket väl ha gjort en miss återigen 2017 för att man inte fann tipset trovärdigt.

Är hundvittnet samma person som kom med beställningsjobbet ?

Någon som medvetet vill sabotera utredningen.
Citera
2021-08-05, 11:28
Avslutad
Tror att hundvittnet blev tyst 2019, och att denne inte ville vara med i Svenska fall kanske inte är så konstigt.
Framförallt om hundvittnet var ett ”planterat” vittne för att sätta dit Sture, och att rädda sig själv. Att hundvittnet ville vara med på en vittneskonfrontation men nekades kan ju vara ett tecken på att hundvittnet var någon som ville sabotera utredningen.
Dessutom om hundvittnet är en udda person så kanske folk hade tänkt att han var skyldig. Med tiden ändras folks uppfattning, framförallt om Sture men kanske även om Mr P.
Hundvittnet har nog en hel del att förklara, frågan är om denne finns fortfarande eller vart han tog vägen.
Citera
2021-08-05, 17:06
Medlem
Citat:

Det finns mycket att ifrågasätta när det gäller hundvittnet, det är inte tu tal om det.

Nu vet man egentligen inte hur polisen värderar det där vittnet? Man har t.ex. aldrig offentliggjort vad utfallet blev av de rekonstruktioner man gjorde – istället har man varit väldigt förtegen. Jag tror polisen aldrig har gjort något direkt uttalande, där man säger sig vara säker på att cyklisten verkligen kom via Kontorsvägen?

Det var väl mest vittnet själv som redogjorde för sina iakttagelser och pratade om rekonstruktionen i media. Dessutom måste han ha ljugit om sin ålder (om vittnet är GN?), såvitt det nu inte var journalisten som ljög? I media uppgavs mannen vara i 40-årsåldern, vilket innebär att han borde vara runt 75-årsåldern idag. Det finns säkert en anledning till varför polisen aldrig valde att göra någon vittneskonfrontation, trots vittnets som det verkade goda detaljminne. Någon hake verkar det finnas … knappast bara en …

OM vittnet skulle visa sig vara mördaren/anstiftare får polisen verkligen stå med byxorna längs nere vid fotknölarna. OM tesen skulle stämma att GN är vittnet (mördaren) (?) – borde polisen i så fall ha kommit en bra bit på vägen. Vittnets namn finns givetvis i utredningen – den faktorn, tillsammans med de ev. nya uppgifterna som kan sammankopplas med GN torde göra att Kalla fall utan tvekan öppnar upp utredningen. Vilket dom kanske redan har gjort …

Det blir till att avvakta och se om det kommer att hända något i fallet. Det lär visa sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in