Citat:
Ursprungligen postat av
Strongmanx2
Det finns inga snabba "fix" när det kommer till bilar, såvida det inte handlar om någon gammal veteran bil med lös tändhatt över en tändspole.
I bästa fall så kommer det inte göra något för din bil, i värsta fall så förstör du din bil genom att något kläggar igen och du får byta hela kylsystemet för du inte vet vart skiten har täppt till.
Du säger att bilen är skrotfärdig och att den läcker kraftigt, ta en titt under bilen. Droppar det vatten när bilen är på eller tror du att motorn förbränner vatten (defekt topplockspackning)?
Hade jag varit du, hade jag bara kört fanskapet in till döden och börjat spara ihop till en ny skrutt att köra slut på.
Körde ett varv runt kvarteret och det försvann ungefär en halv petflaska med vatten. Det blir fläckar under men svårt att se vart det kommer från då det förmodligen rinner under motorn, längs balkar och annat.
Bilen är en BMW E36 från 1998 och den har väl ett andrahandsvärde på kanske 5000 kr i bästa fall med tanke på rost och annat. Är mycket rost på den som jag lagt ned tid på att slipa, plasta och lacka över. Knappt nån metall kvar i hjulhuset bakom framhjulen, det är plast alltihopa.
Verkar inte vara något skum i oljan.
Jag gillar inte heller ”kylarcement” men frågan är om det är värt att lägga 2000 kr på att fixa detta. Vad går sönder om 6 månader? Den har redan varit på verkstaden i år för att fixa handbromsen. Innan dess var det ABS. Bytte typ hela ABS systemet innan jag kom på att det var batteriet som var dåligt och som fick ett relä att släppa så att ABS lampan började lysa.
Och innan dess så var det en fjäder som gått av.. och innan dess osv..
Jag tänker att kan den gå ett halvår med ”kylarcement” som kostar 200 kr så kanske den kan få dö sen.