2021-07-29, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Såg att det finns på jula.
https://www.jula.se/catalog/bil-och-...atning-003920/

Är det någon som provat detta?

Kylaren har nått litet läck nån stans, vattennivån sjunker några cm på en timme.
Bilen är skortfärdig, jag är därför inte så sugen på att investera tusenlappar i detta problem.
Kan den hålla ett år med en billig fix så vore det ok.
Svar JA.
Har provat BLACK ARROW kylartätning/-cement.
Inte säkert det tätar läckage i kylsystemet.
Men det HELT SÄKERT att det täpper till cellpaketet i kupévärmeradiatorn.
Resulterar i att värmen nästan helt försvinner.
Citera
2021-07-29, 13:56
Medlem
Strongmanx2s avatar
Citat:
Såg att det finns på jula.
https://www.jula.se/catalog/bil-och-...atning-003920/

Är det någon som provat detta?

Kylaren har nått litet läck nån stans, vattennivån sjunker några cm på en timme.
Bilen är skortfärdig, jag är därför inte så sugen på att investera tusenlappar i detta problem.
Kan den hålla ett år med en billig fix så vore det ok.

Det finns inga snabba "fix" när det kommer till bilar, såvida det inte handlar om någon gammal veteran bil med lös tändhatt över en tändspole.

I bästa fall så kommer det inte göra något för din bil, i värsta fall så förstör du din bil genom att något kläggar igen och du får byta hela kylsystemet för du inte vet vart skiten har täppt till.

Du säger att bilen är skrotfärdig och att den läcker kraftigt, ta en titt under bilen. Droppar det vatten när bilen är på eller tror du att motorn förbränner vatten (defekt topplockspackning)?

Hade jag varit du, hade jag bara kört fanskapet in till döden och börjat spara ihop till en ny skrutt att köra slut på.
Citera
2021-07-31, 15:27
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strongmanx2
Det finns inga snabba "fix" när det kommer till bilar, såvida det inte handlar om någon gammal veteran bil med lös tändhatt över en tändspole.

I bästa fall så kommer det inte göra något för din bil, i värsta fall så förstör du din bil genom att något kläggar igen och du får byta hela kylsystemet för du inte vet vart skiten har täppt till.

Du säger att bilen är skrotfärdig och att den läcker kraftigt, ta en titt under bilen. Droppar det vatten när bilen är på eller tror du att motorn förbränner vatten (defekt topplockspackning)?

Hade jag varit du, hade jag bara kört fanskapet in till döden och börjat spara ihop till en ny skrutt att köra slut på.

Körde ett varv runt kvarteret och det försvann ungefär en halv petflaska med vatten. Det blir fläckar under men svårt att se vart det kommer från då det förmodligen rinner under motorn, längs balkar och annat.

Bilen är en BMW E36 från 1998 och den har väl ett andrahandsvärde på kanske 5000 kr i bästa fall med tanke på rost och annat. Är mycket rost på den som jag lagt ned tid på att slipa, plasta och lacka över. Knappt nån metall kvar i hjulhuset bakom framhjulen, det är plast alltihopa.

Verkar inte vara något skum i oljan.

Jag gillar inte heller ”kylarcement” men frågan är om det är värt att lägga 2000 kr på att fixa detta. Vad går sönder om 6 månader? Den har redan varit på verkstaden i år för att fixa handbromsen. Innan dess var det ABS. Bytte typ hela ABS systemet innan jag kom på att det var batteriet som var dåligt och som fick ett relä att släppa så att ABS lampan började lysa.
Och innan dess så var det en fjäder som gått av.. och innan dess osv..

Jag tänker att kan den gå ett halvår med ”kylarcement” som kostar 200 kr så kanske den kan få dö sen.
Citera
2021-07-31, 15:59
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Körde ett varv runt kvarteret och det försvann ungefär en halv petflaska med vatten. Det blir fläckar under men svårt att se vart det kommer från då det förmodligen rinner under motorn, längs balkar och annat.

Bilen är en BMW E36 från 1998 och den har väl ett andrahandsvärde på kanske 5000 kr i bästa fall med tanke på rost och annat. Är mycket rost på den som jag lagt ned tid på att slipa, plasta och lacka över. Knappt nån metall kvar i hjulhuset bakom framhjulen, det är plast alltihopa.

Verkar inte vara något skum i oljan.

Jag gillar inte heller ”kylarcement” men frågan är om det är värt att lägga 2000 kr på att fixa detta. Vad går sönder om 6 månader? Den har redan varit på verkstaden i år för att fixa handbromsen. Innan dess var det ABS. Bytte typ hela ABS systemet innan jag kom på att det var batteriet som var dåligt och som fick ett relä att släppa så att ABS lampan började lysa.
Och innan dess så var det en fjäder som gått av.. och innan dess osv..

Jag tänker att kan den gå ett halvår med ”kylarcement” som kostar 200 kr så kanske den kan få dö sen.
Prova med en halv burk kanel, billigt.
Citera
2021-07-31, 16:01
Medlem
Henriksss avatar
Ser du läckan så täta där det läcker.
Ser du inte läckan så klart du ska testa med läcktätare.
Klydda inte med kanel eller ägg!!!
Lägg en hundring på läcktätare och håll tummarna.
Funkar det så funkar det.
Lycka till, vi hoppas på det bästa 👍
Citera
2021-07-31, 16:17
Medlem
kimdah2002s avatar
Nej "läcktätare" funkar inte (eller den funkar för bra) brukar sätta igen hela systemet med följd att det blir övertryck och allt spricker upp ännu mer...

Enklast är att trycktesta systemet på verkstan. Man häller i uv vätska och sätter systemet under tryck och lyser sedan med en uv lampa o ser vart det "lyser" blått = där läcker det. Syns det inte något är det inne i motorn = dyrt.
Citera
2021-07-31, 17:11
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henrikss
Ser du läckan så täta där det läcker.
Ser du inte läckan så klart du ska testa med läcktätare.
Klydda inte med kanel eller ägg!!!
Lägg en hundring på läcktätare och håll tummarna.
Funkar det så funkar det.
Lycka till, vi hoppas på det bästa 👍

Ägg är ju bara en katastroflösning naturligtvis , kan funka med allt som är mjukt som träflis m.m ungefär

Angående kylartätning , vissa bilar har filter i kylslingan och kan ge oönskade effekter....
Citera
2021-08-02, 09:25
Medlem
Henriksss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Nej "läcktätare" funkar inte (eller den funkar för bra) brukar sätta igen hela systemet med följd att det blir övertryck och allt spricker upp ännu mer...

Enklast är att trycktesta systemet på verkstan. Man häller i uv vätska och sätter systemet under tryck och lyser sedan med en uv lampa o ser vart det "lyser" blått = där läcker det. Syns det inte något är det inne i motorn = dyrt.

Nu handlar detta om att få ut lite längre livslängd på en skrotbil. Inte lägga tid på felsökning på verkstad.
Citera
2021-08-02, 11:26
Medlem
PeterNosters avatar
Nej, det där låter som en för stor läcka för kylartätning.
Det verkar ju vara något utanför motorn så borde gå att lokalisera.

Har använt kylartätning när det läckte i värmeelementet så att rutan immade igen.
För jobbigt att plocka ner hela instrumentpanelen så jag chansade med någon gegga och det lyckades.
Ämnet stelnar/koagulerar när det träffar på syre sägs det.

Har haft andra läckage som varit svåra att se. De var så små att vattnet hann dunsta vid varm motor.
Ett var på själva kylarpaketet och det andra på en slang.

Själva kylaren brukar vara lätt att byta. Två skruvar på toppen och sen bara lyfta ut.

Edit
Kom på att jag googlat om BMW och läckage tidigare. Vet inte om det är samma på denna modellen men det fanns ett expansionskärl gjort i svart plast av något slag. Det hade 90 graders hörn och där hade kärlet spruckit.

En googling:

https://www.google.com/search?q=bmw+...hrome&ie=UTF-8

Vanligt fel. Istället för att dra enslang hela vägen har de skarvat in ett plaströr. Premium?
https://www.youtube.com/watch?v=kYTTFbJBQaE

Expansionskärlet, fyrkantigt :
https://www.youtube.com/watch?v=ddz5FU4a2cU

Lite väl dyr trycktestare:
https://www.biltema.se/bil---mc/bilv...ats-2000020967
Senast redigerad av PeterNoster 2021-08-02 kl. 12:11.
Citera
2021-08-04, 18:34
Medlem
bithaxs avatar
Lyssnade på er och åkte till Speedy i stället för att få den fixad ordentligt. Sent på eftermiddagen ringde jag dem och frågade hur det gått och de sa att den var klar att hämta.

När jag kom dit så fick jag reda på att ”originaldelen var slut” och att de hade gjort en ”provisorisk lagning” i stället.

Jag frågade då om de hällt i bars leaks och han sa bara ”Ja men det måste man ju göra”.

Så fick jag i skiten ändå fast det kostade 1500 i stället för 200 kr på Jula. Tack för det.
Citera
2021-08-04, 19:20
Medlem
bithaxs avatar
Kan säga att det var helt värdelöst också, för det läcker fortfarande.
Citera
2021-08-05, 12:25
Medlem
swedsters avatar
Ta ett par skedar torr riktig cement så det blir tätt på riktigt istället för idiotlagningar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in