2021-08-04, 21:29
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Gratis? Vi betalar det via skatten för inköp av vaccinen. Men du kanske inte betalat skatt i och med att det gratis för dig.

Folk vill nog ha ett slut på denna misslyckade strategi. Kanske bättre å köra utan strategi, så man slipper anstränga sig för inget helt i onödan.

Har du nån källa på att han vädjar? Det skulle ju vara frivilligt från början. Man är dock så desperat och har insett att det inte hjälper med frivillighet.
Alla ska med.

Varför erbjuder man inte booster dos nu när det framkommit flera rön om att Astra som många äldre fått inte hjälper så bra mot delta.
Lite dumt å svika dom en gång till som man gjorde i början av pandemin.

Källa och källa det gick han ju ut med i media i våras . Så det fanns väl i det flesta mediekanaler.. han nämnde om jag inte minns fel att han skulle ta sprutan offentligt. FHM nämner på sin hemsida om att ev börja med dos tre i höst/vinter för de äldre med behov och nedsatt immunförsvar.. finns någon ny källa på vaccinskydd ( Astra) mot deltan? Att tänka på är ju att skyddseffekt för influensavaccin ligger på runt 60% som vi ger till de äldre främst..
Citera
2021-08-04, 21:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hasse3344
Om du bryr dig så mycket om att skydda barn har jag några förslag som definitivt ger bättre bättre resultat än vaccin. Här kommer ett.

Under pandemin har ca 120000 barn akutvårdats pga fallolyckor i Sverige. Många riskerar faktiskt viss sveda och verk under en längre period s.k. långtidsfallolyckor eller på engelska post falling accidents. Det finns många ohyggliga bilder på barn som bryter armar, ben och får hjärnskakning mm. Vissa har gips i flera veckor! Det finns även en mamma i Australien som inte satte på sitt barn hjälm när barnet vaknade och nu har barnet svår hjärnskakning efter en olycka på altanen. Hemska bilder kablas ut och skolan stänger ner i väntan på hjälmleveranser.

Dags att vi inför lag på hjälm under 15 år va? Uppenbarligen är ju fallolyckor en betydligt större och värre risk för barn än covid om vi jämför siffrorna? Som du skrev — barn ska skyddas enligt lag.

Dessutom är covid inte värre för barn än influensan så då måste vi även vaccinera mot det. Om vi ska skydda barn mot alla risker i nivå med covid blir det kämpigt.

Ja sätter man det i perspektiv blir det ju löjligt. Läste att 1000 personer per år dör i förtid p.g.a. luftföroreningar från vedeldning.

Hur har vi kunnat överleva så här länge kan man ju undra, när normaltillståndet verkar vara närmast en krigszon i jämförelse med statistiken som vissa drar fram.
Citera
2021-08-04, 21:35
Medlem
Love.Thy.Neighbors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Eller lyssna på de som har expertkomptens
Inom området. Sedan tänka själv … Det jag syftade på är det tröttsamma i att många här blandar ihop oss som väljer att ta vaccin med vänsterpolitik och woke/pk-samhället. Alla jag känner är höger och tar vaccin …

IF YOU CANNOT QUESTION IT, IT`S NOT SCIENCE, IT'S PROPAGANDA
Citera
2021-08-04, 21:40
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Love.Thy.Neighbor
IF YOU CANNOT QUESTION IT, IT`S NOT SCIENCE, IT'S PROPAGANDA

Finns inget vaccin i historien som haft lika många ögon/medier på sig och blivit så granskat dagligen .. så snacka om att de alltid blir ifrågasatt … missat det ?
Citera
2021-08-04, 21:44
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av countolaf
Ja helt svartvitt är det ju inte, men nog är det större vaccinskepticism bland republikaner:
A Washington Post-ABC News poll has found a startling difference between Democrats and Republicans as it relates to COVID-19 vaccination. The poll found that while 86% of Democrats have received at least one COVID-19 vaccine shot, only 45% of Republicans have.

In addition, the survey found that while only 6% of Democrats said they would probably decline the vaccine, 47% of Republicans said they would probably not be inoculated.
Källa.

Skulle man sen inkludera huruvida man tycker att barn ska vaccineras eller om vaccinpass är en bra idé, så skulle det nog bli en tydligare distinktion mellan demokraterna och republikanerna.

Tack för infon . Sedan är det ju dock många områden i Usa där republikanska väljare finns rätt speciella .. ja du fattar .. köra pickup , gud löser allt osv i middlewest
Citera
2021-08-04, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Man ska inte förminska utan sätta siffrorna i relation till antal smittade osv.

Av 1,5 miljoner människor 0-12 år har antikroppsmätningar visat att ungefär en 1/4 varit smittade ca 375 000.

Av dessa har

1300 st 0,3% fått sjukhusvård.

81 st 0,02% har fått iva-vård.

Ca 10 st 0,002% har avlidit.

Tråkigt för dom som drabbats men att säga att covid är jättefarligt för barn är fel.

Ta fram liknande procentuell statistik för influensan (7 dödsfall bland barn 2019 i sverige tex), rs-virus (500 000 dödsfall bland barn per år i världen) eller liknande och jämför.
Innan någon tror att 10 skolbarn har avlidit vill jag bara tillägga att det antagligen inte är något enda av dessa 10 barn som rört sig i vanliga skolmiljöer. Så åtgärder i vanlig skola blir minst sagt tandlösa.

Kända fall är två spädbarn (utan kända riskfaktorer) och övriga fick inte intensivvård. Det finns starka skäl att tro att det handlar om barn med såpass allvarlig sjuklighet att de gick i särskola.
Citera
2021-08-04, 21:50
Avslutad
Citat:
Tack för infon . Sedan är det ju dock många områden i Usa där republikanska väljare finns rätt speciella .. ja du fattar .. köra pickup , gud löser allt osv i middlewest

Ja dessa är säkert överrepresenterade bland vaccinmotståndarna. Jag är själv skeptisk till nyttan med att vaccinera folk utanför riskgrupperna och tänker inte ta sprutan själv, så jag kan ju inte sitta här och peka finger på dem. Men någon pickup har jag faktiskt inte.
Citera
2021-08-04, 22:03
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Ja det tycker jag. Har man läst sin historia och psykologi ser man tydligt vad som pågår. Vad får dig att tro att människan 2021 är immun mot masspsykos?

Jag är övertygad om att människan inte är immun mot masspsykos. Hur ser man vilken sida som lever i psykos, och vilken sida som tänker klart?

Citat:
T.ex att du antyder att jag bara kan leva normalt under sommaren utan att ha dåligt samvete är ju helt skruvat.

Det har onekligen varit skruvade tider. Förhoppningsvis närmar vi oss slutet. Men så länge som gränserna står öppna för nya virus-varianter, så finns risken att vi snabbt återvänder till dom skruvade tiderna.

Citat:
Men du inser inte det absurda själv.

Det är inte försent att vakna. Du kommer må mycket bättre utanför sekten jag lovar

"Vakna" säger du. "Vakna" är namnet på en tidsskrift. Leder du folk ut ur sekten, eller in i sekten?
Citera
2021-08-04, 22:11
Medlem
Citat:
Källa och källa det gick han ju ut med i media i våras . Så det fanns väl i det flesta mediekanaler.. han nämnde om jag inte minns fel att han skulle ta sprutan offentligt. FHM nämner på sin hemsida om att ev börja med dos tre i höst/vinter för de äldre med behov och nedsatt immunförsvar.. finns någon ny källa på vaccinskydd ( Astra) mot deltan? Att tänka på är ju att skyddseffekt för influensavaccin ligger på runt 60% som vi ger till de äldre främst..

Vem skulle ta sprutan offentligt? Tror du tänkte på Anders Tegnell. Hörde om att han tog den i Saab arena i Linköping (Astra). Andra dosen hörde jag aldrig nåt om.
Betvivlar nog inte att han tagit vaccinet.

Läste på SVT text sida 110 ikväll att en professor med namn Anders Björkman, uppmanar att omgående ge en tredje dos till dom som fått Astra.
Anledningen är att Astra har visat sig skydda sämre mot delta.

Det är dock inte aktuellt enligt Tegnell, möjligtvis i ett senare skedde.

https://www.expressen.se/nyheter/astras-vaccin-samre-mot-delta-ingen-lycktraff/
Senast redigerad av Grand-canyon 2021-08-04 kl. 22:15.
Citera
2021-08-04, 22:20
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Vem skulle ta sprutan offentligt? Tror du tänkte på Anders Tegnell. Hörde om att han tog den i Saab arena i Linköping (Astra). Andra dosen hörde jag aldrig nåt om.
Betvivlar nog inte att han tagit vaccinet.

Läste på SVT text sida 110 ikväll att en professor med namn Anders Björkman, uppmanar att omgående ge en tredje dos till dom som fått Astra.
Anledningen är att Astra har visat sig skydda sämre mot delta.

Det är dock inte aktuellt enligt Tegnell, möjligtvis i ett senare skedde.

https://www.expressen.se/nyheter/astras-vaccin-samre-mot-delta-ingen-lycktraff/

” Nästa år kommer sannolikt en större andel av befolkningen att erbjudas en påfyllnadsdos av vaccin mot covid-19 men omfattningen är i dagsläget oklar. Vissa riskgrupper kan eventuellt få en tredje dos redan till hösten. Folkhälsomyndigheten bedömer att tillgången på vaccin kommer att vara god under lång tid framöver.

Under år 2022 kommer sannolikt en större andel av befolkningen att erbjudas en påfyllnadsdos av vaccin mot covid-19. Men omfattningen är i dagsläget oklar och beror bland annat på eventuella nya virusvarianter samt på vad olika forskningsstudier kommer att visa om vaccinernas skyddseffekt över tid. Folkhälsomyndigheten följer också utvecklingen i länder som ligger före Sverige i vaccinationsarbetet.

Folkhälsomyndigheten bedömer att den breda vaccineringen av hela den vuxna befolkningen kommer att avslutas under hösten 2021 när istället främst 16-17-åringar samt vuxna, som hittills valt att inte vaccinera sig, kommer att erbjudas vaccination. Under hösten kan också vissa riskgrupper eventuellt komma att erbjudas en påfyllnadsdos, i första hand äldre boende i SÄBO, personer äldre än 80 år och personer med kraftigt nedsatt immunförsvar.”
Citera
2021-08-04, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Påstår du nu helt ärligt att vi inte har haft restriktioner i Sverige?

Du skrev att 'människor' protesterade mot restriktioner.

Jag tillhör de 99,999 % i vårt land som är för relevanta restriktioner. Utan dessa hade vi haft betydligt fler döda och långtidssjuka
Citera
2021-08-04, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Du skrev att 'människor' protesterade mot restriktioner.

Jag tillhör de 99,999 % i vårt land som är för relevanta restriktioner. Utan dessa hade vi haft betydligt fler döda och långtidssjuka

Det var nog ett så nära politiskt uttalande man kan komma ... "relevanta restriktioner" är efter enskildas tycke och smak vad som är relevant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in