2021-08-04, 08:31
Medlem
Serj.Tankians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Min fetning under "Visa mer" (alltså de två sista stycken i Serjs inlägg): Samma fel som förra gången. Hur kan du veta att "alla som vi pekar ut här i tråden och som irrade runt" i centrala Mariestad efter denna tiden inget har med Helenas försvinnande att göra? Du vet alltså att PN, PU, KM med flera personer inte är aktuella i fallet? Det måste givetvis i sin tur betyda att du vet vilka som inblandade. Wow, vilken baddare du är!

I övrigt finns det en del saker att anmärka på i ditt utlägg - som att du missade att skriva att "Hanna" kontaktades av polisen genom dörrknackning redan på måndagen och att hon hörde av sig till polisen självmant redan på onsdagen den första veckan med en mer detaljerad beskrivning - men det får bli lite senare och/eller av någon annan.
Sedan har du fortfarande uppfattat "Hanna" fel. Hon säger att hon hörde bråket med en skrikande kvinna och två arga män i samma "moment", så att säga. Det kunde omöjligen vara så att Helena redan skulle ha varit död när föraren av bilen kommer och ser vad som har hänt. De två männen och Helena var samtidigt på platsen för bråket, enligt "Hanna". Du gör fel tolkning av "Hannas" vittnesmål. Detta har framgått av Gatstens inlägg, och då har Gatsten pratat med "Hanna".

Sedan är det pissdåligt att avsluta med att du inte tänker besvara några kommentarer, och givet att du har en anledning att inta den hållningen.

PS Varför inte bröderna "La", alltså JohLa med bror? De var väl relativt nyinflyttade till Mariestad, och kanske var det dem som bartendern såg nära Helena vid stängning, men som han inte kände igen? Dessutom var väl JohLa tillsammans med Pernillas lillasyster. De här två kan självklart vara GW Perssons två gubbar, men den teorin blir bara för mycket för Skövde-polisen och Helenas systrar samt för Pernilla. Tja, vem vet. Det enda tråkiga med GW Perssons teori är att han själv ger den "50/50" chans att vara rätt. Och som vanligt ligger "mannen med pilotglasögon" bra till, även om jag personligen tvivlar på det skulle ha varit han som hade ihjäl Helena. PU och PN ligger väldigt bra till som gärningsmän. Till exmpel. DS

Enda felet jag har gjort hittills är att skriva fel datum i mitt förra inlägg när andra förhöret med Kvinnan med hunden skedde. Rätt datum ska vara 8 Juli 1992, inget annat.

Det förändrar dock inte scenariot jag beskrev i mina förra inlägg

Scenariot håller och det håller bra. Var det en 80 procentig sannolikhet tidigare så ökar den den hela tiden ju mer material som gås igenom.
Kommer att fortsätta att kartlägga detta i detalj och hoppas att inom en snar framtid ha hela svaret och kunna presentera det i tråden.

Du har en poäng där, Ugglan att det kan tyckas fegt att inte svara på inlägget men det finns en BRA anledning till det.
Återkommer med ett separat inlägg om detta senare.
Citera
2021-08-04, 15:16
Medlem
Jag har en känsla av att KallaFall nu pusslar med detta pussel med en myriad pusselbitar.
En vacker dag kommer det att lagts🕵️‍♀️
Citera
2021-08-04, 21:50
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Serj.Tankian
Enda felet jag har gjort hittills är att skriva fel datum i mitt förra inlägg när andra förhöret med Kvinnan med hunden skedde. Rätt datum ska vara 8 Juli 1992, inget annat.

Det förändrar dock inte scenariot jag beskrev i mina förra inlägg

Scenariot håller och det håller bra. Var det en 80 procentig sannolikhet tidigare så ökar den den hela tiden ju mer material som gås igenom.
Kommer att fortsätta att kartlägga detta i detalj och hoppas att inom en snar framtid ha hela svaret och kunna presentera det i tråden.

Du har en poäng där, Ugglan att det kan tyckas fegt att inte svara på inlägget men det finns en BRA anledning till det.
Återkommer med ett separat inlägg om detta senare.

Min första fetning: Du är inte den första att slå på stora trumman. Nu har du en hel del att leva upp till. Men i väntan på det fortsätter vi andra med vårt.

Min andra fetning: Ju fortare du återkommer, desto bättre. I veckan?

Ditt scenario håller dock fortfarande inte. Du har tolkat "Hanna" fel.
Citera
2021-08-04, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ebeneezer22
Heh...kom på en grej!
De borde hypnotisera K.M som var anhållen och skyller på minnesförlust efter alkoholen...svårt att luras under hypnos!
En lögndetektor kan man överlista men hypnos är svårare🤔

Ja det är en metod 👍 problemet är ju att den misstänkte ska själv vilja ? Om denne vägrar så är det inte till hans fördel men … det är ju inte ett måste och om denne är oskyldig så kan han vägra bara för att han kan och känner sig utpekad och kränkt .
Det var intressant att lyssna på just biten om minnesförlust ? Som psykologen sa så är det fullt möjligt att begå ett brott och där och då under en total black out ! Efter kan minnet återkomma och då kan vem som helst i det läget handla både rationellt eller tvärtom . Däremot om bevis är tillräckliga för en fällande dom så är inte en minnesförlust en förmildrande handling för ett straff . Hjärnan kan även i vissa tillstånd under ett chock tillstånd koppla ” ur så personen inte har en aning hur det hände och varför ? När minnet kickar” in så ser de brottet de har begått och säger som det är …. Minnesförlust .
Han sa att detta fenomen ” till stor del drabbar ” de som har en större alkoholkonsumtion/ drog än bara någon helg fylla .
Jag tror att just ” mannnen m minnesluckor är intressant och det han säger i reportaget … jag gillade Helena och hade jag gjort henne illa så hade jag kommit ihåg det ?
Inte där och då och varför ?? Men när hon var död vad gjorde han då ?
Det var så lika på den Norska dokumentären nästan som denne misstänkte GM sa exakt lika som mannen i den Svenska 🤔 detta i Norge tror jag hände för ca 20 år sedan och denna tjej hittades rätt snabbt och med det fanns DNA bla kvar .
Citera
2021-08-05, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bratis
Det jag kan bidra med gällande Helena är att hon var lite annorlunda. Det verkar vara fult att nämna. Hon var lite "menlös", troligtvis lite bakom. Det utesluter ju inte att man är en bra snäll tjej. Det var därför Ulrika kände det ansvar hon gjorde för en vuxen syster endast ett år yngre. Som hon sagt att hon kände att hennes föräldrar skulle blivit arga på henne för att hon inte sett till Helena när de var borta och hon försvann. Hon sa inte så ordagrant men indirekt, att hon skämdes.
Detta är något jag fått höra från fler håll, att hon var bakom. Att Ulrika sade som hon sade när det lät som hon pratade om en betydligt yngre lillasyrra är något som föll på plats för mig då.

Att Ulrika kände det ansvaret, förväntades ta det säger ju också något om familjen. Det är inget ansvar hon skulle ha på sina axlar då Helena ju gick gå ut och festa, resa, osv, som vilken annan i hennes ålder, för övrigt men tydligen har ett stort ansvar för henne legat på Ulrika.

Har också funderat på just detta ? Om min syster inte kom hem efter krogen och särskilt om hon var lika gammal som Helena så hade jag inte reagerat utan tänkt … hon är singel och har säkert hittat en kille eller fortsatt på en efterfest. Det har ju alltid framhållits att Helena aldrig skulle åkt m någon , hört av sig , ta en taxi , ordentlig .. Ulrika verkar som du skrev haft ett slags ansvar om Helena som jag tycker är lite märklig med tanke på hur gammal Helena var . Nu ska vi ju även tänka detta var -92 och mord var inte dagens nyheter som år -2021 . Mariestad hade inte haft något liknande förut heller , det var nytt för polisen som GW sa . GW nämnde ju också att Helena var på dåligt humör eftersom killen hon gillade henne inte hade visat det intresse för Helena som hon velat ? Också en sak ? Kan hon hängt på en annan kille för att visa att hon har andra att välja på när ” den heta killen svek ? Det är en sak som bara GW har sagt att hon var på ett uselt humör medans tex kram vittnet på hotellet sa hon var glad ? Varför skulle GW ljuga om en sådan sak ? Var hon sur , ledsen besviken så är det inte helt osannolikt att man hoppar in i en bil m någon okänd ( -92 liftade jag vilt och det fanns inte en tanke på mördare el våldtäksmän då i alla fall hos mig ) man ville hem el få skjuts på någon efterfest … det kryllade av ” svart bilar ute då ..
Helena är ju utmålad som en tjej som aldrig skulle .. men ibland vet de närmaste mindre än andra .
Citera
2021-08-05, 00:51
Medlem
Och eftersom det vi endast kan är att spekulera så spekulerar jag . Tror inte på något knark el planerat mord eller hämnd action på familjen el Helena . Detta är ett klassiskt sommar mord där en ung kvinna blir överfallen våldtagen och mördad och det av misstag . GM är från Mariestad och Helena kände kände till mannen .Denne person var påverkad av alkohol el droger , taskig kvinnosyn allmänt eller nära bekant som uppfattat att Helena själv var sugen på honom men inte tordas visat detta ( enligt honom själv i alla fall . Han handlade i ren instinkt att gömma henne och det pga han kände familjen eller var en person uppvuxen i staden där alla känner alla . Det tror jag pga dokumentär från Norge sa att i de absolut flesta fall där någon blir mördad hittad eller inte så har GM kopplingar till platsen . Det skulle kunna även vara något utanför som har koppling till Mariestad som jobb el släkt . Så vilda spekulationer så kände Helena sin mördare och han är inte okänd för familje och vänner .
Säger som GW …… man ska inte krångla till det .
Och teorier som springer iväg ” känns inte så -90 tal utan ett av flera sommar mord på en ung kvinna. Och det är till 100% någon som vet för att de flesta GM har ett enormt behov att erkänna och prata för att lätta på på sitt samvete . Erkännandet kanske kommer när GM har dött 🤔
Citera
2021-08-05, 01:46
Medlem
Man vill så gärna att det ska vara en av de kända busarna att man håller sig till dem mestadels i spekulation.
Man glömmer gärna hur många "idioter" det finns som inte räknas till dem trots att de är fullt kapabla att skada och systematiskt gör det. Hur många gånger har man inte hört "det trodde jag inte om xxxx" när något kommer upp till ytan som kan ha pågått länge.
Jag tror dessutom att det är svårt för familjen Andersson, helt naturligt, att acceptera att någon i dess närhet är skyldig och det har präglat dem. De har svårt som det är. De orkar inte med smärtan. Om jag får spekulera vidare. Jag tror de är missnöjda med GWs misstänkta.

Håller med om att på 90talet var det schysst om man fick lift hem och man var aldrig rädd. Tror inte tjejerna var det heller. Jag har kört främmande tjejer hem, till och med nyktra. Inget konstig back then.
Citera
2021-08-05, 18:50
Medlem
Serj.Tankians avatar
Citat:
Min första fetning: Du är inte den första att slå på stora trumman. Nu har du en hel del att leva upp till. Men i väntan på det fortsätter vi andra med vårt.

Min andra fetning: Ju fortare du återkommer, desto bättre. I veckan?

Ditt scenario håller dock fortfarande inte. Du har tolkat "Hanna" fel.

Ok, berätta vad exakt min feltolkning av ”Hannas” vittnesmål är?

Oroa dej inte, vi ska gå till botten med det här
Citera
2021-08-05, 19:20
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Serj.Tankian
Ok, berätta vad exakt min feltolkning av ”Hannas” vittnesmål är?

Oroa dej inte, vi ska gå till botten med det här

Jag har redan i detalj beskrivit för dig vad som är fel med din tolkning av "Hannas" vittnesmål.

Visst, det låter ju jättebra med att "vi ska gå till botten med det här", det är lätt att säga - särskilt om man kanske vill vinna tid. Jag märker redan att du börjar slingra dig. Det är upp till bevis för dig - och det ganska omedelbart. Är du karl för din höga svansföring eller inte?

Nej, tillbaka till PU, KM, MK, BW, PN med flera samt bilbyte, Trankärr och Kusa. Sedan får Serj. höra av sig - om han kan/vill, vill säga.
Senast redigerad av Ugglan. 2021-08-05 kl. 19:30.
Citera
2021-08-05, 21:52
Medlem
Var det Pilot som inte ville gå med på hypnos för att hjälpa att komma ihåg det han inte minns från mordnatten?
Citera
2021-08-05, 22:11
Medlem
Njaäe...det var nog mer jag som föreslog att den misstänkte (o då anhållne) K.M (pilot) skulle förhöras under hypnos då han har svåra minnesluckor under natten.
Tex. Ställ frågan till Kl*s Mal*gren:
”Träffade du Helena Andersson under kvällen/natten..kan du berätta mer om det?”
Skulle ge svar möjligtvis!
🕵️‍♀️
Citera
2021-08-06, 18:18
Medlem
exceptionals avatar
Citat:
Jag har redan i detalj beskrivit för dig vad som är fel med din tolkning av "Hannas" vittnesmål.

Visst, det låter ju jättebra med att "vi ska gå till botten med det här", det är lätt att säga - särskilt om man kanske vill vinna tid. Jag märker redan att du börjar slingra dig. Det är upp till bevis för dig - och det ganska omedelbart. Är du karl för din höga svansföring eller inte?

Nej, tillbaka till PU, KM, MK, BW, PN med flera samt bilbyte, Trankärr och Kusa. Sedan får Serj. höra av sig - om han kan/vill, vill säga.
snacka om att ha hög svansföring. Jag då exceptional.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in