Citat:
Ursprungligen postat av
Yayoi
.
SD:s försvarspolitik och säkerhetspolitik är inte heller så mycket att hurra för då de inte inser vikten av samarbete med andra och avviker mycket från de borgerliga, ofta mer än S gör tycker jag. De motarbetar i praktiken samarbete med NATO. De är inte för ett medlemskap. Sätter sig på tvären vad gäller interoperabilitet med NATO-länder så Sverige inte kan nyttja de vapensystem skattebetalarna betalat fullt ut.
Nu kan jag inte i detalj SDs försvarspolitik. Jag vet att de för tillfället inte vill ansluta sig till NATO. Men säger de nej till alla samarbeten?
Det finns också goda skäl att stå utanför NATO. Dels hamnar Sverige verkligen i skottgluggen vid en stormaktskonflikt. Dels, om USA:s militära förmåga minskas i framtiden, då har det varit bättre att ha kvar en stark egen kapacitet.
Citat:
När SD-sympatisörer pratar om vad de vill med försvarspolitiken så vill de ofta ha en stor trögmobiliserad invasionarmé och lägga verksamhet på platser där det inte gör någon nytta. Detta beror på att de inte lever i verkligheten vad gäller yttre hotbilder samt prioriterar bort att se yttre hot och vänder all aggression inåt.
Jag skulle nog våga påstå att det invasionsförsvar som fanns innan 2000-talet var minst lika rörlig, om inte rörligare än det slags försvar som vi har idag. Kommer ihåg nyligen att de skulle flytta en handfull stridsvagnar till Gotland, men inte hade personal att kunna hantera dem, utan det blir stora fördröjningar. Invasionsförsvaret var ett välplanerat försvar, som syftade att snabbt kunna bemanna förband och befästningar.
När det gäller inre hot så vågar jag påstå att den demografiska omvandlings som sker i Sverige är ett betydligt större hot mot landets stabilitet än Rysslands och Kinas politik. Man måste förstå islam som politisk och religiös ideologi för att kunna förstå den situationen som Sverige riskerar att hamna i om 50-100 år.
Citat:
Men precis som alla andra politiker kan SD:s politiker utsättas för sådant som Ann Linde nu utsatts för. Länder som Ryssland och Kina kommer inte göra skillnad och naivitet och bristande säkerhetsrutiner är en fara även när man är i opposition.
Självklart kan även SDs politiker kunna utsättas för sådant, och då skulle deras motståndare göra allt för att kritisera och nyttja detta mot SD.
Citat:
Så vad åtminstone jag hoppas på är bredare förståelse för frågan hos alla riksdagspartier och att det blir mindre pajkastning kring just den här typen av problem.
Ja och så lär det nog vara i de flesta demokratier. Jag har full förståelse ifall SD kritiserar regeringen. Kom ihåg hur pass hård ton som Löfven använder mot detta partiet, inte bara en hård ton utan även en kränkade ton mot partiet och dess över miljonen väljare. Hade Löfven kunnat uppföra sig lite mera civiliserat - ja då tror jag även att SDs ton varit en annan.
Citat:
Men i den här tråden ser det mörkt ut. Ingen vill ju diskutera vad Ryssland egentligen gör utan bara upprepa hur jävla inkompetent Ann Linde är.
Detta är ju inte en tråd om Rysk politik, sådana finns det redan flera om, utan tråden handlar just om Lindes agerande. Ja inte bara Linde har ju begått flagranta misstag, vi har ju hela den stora skandalen kring Transportstyrelsens IT-system, där flera ministrar prickades som ansvariga.
Även statsråd är människor som kan göra misstag, men för Löfvens regeringar så har de begåtts grova misstag av sällan skådat slag.