2021-08-04, 17:57
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Jag har också svårt att förstå varför hon skulle vägra det. Då är det rimligare att anta att hon inte hade legitimation med sig. Det är ju trots allt en sommarstugehåla och där brukar man inte bära runt på leg.
Johann sa till mig att hon hade kunnat legitimera sig men att Ebbas advokat tvärnobbade direkt. Det är nu de hittar på att hon inte ville legitimera sig då ju i stort alla är förundrade över Ebbas ombuds agerande i detta.

Klart att Esbjörnsidan tänkte på att hon nog skulle kunna komma att vara tvungen att legitimera sig och därför också hade med sig ett leg vilket också JB vidimerar är fallet. Att inte ha med sig legitimation inför det mötet hade ju varit en klar miss.
2021-08-04, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Rätt objektiv uppställning bara det att, ja jag har fått det från Binninge men inte har väl varken du eller pewpew fått den andra sidans version från henne utan möjligtvis från media. Vore ju ett forumistiskt självmord av mig att lägga ut denna version om den inte var korrekt vidareberättad och överensstämmande med vad jag fått höra av ombudet. Det lär ju komma fram om inte annat så under rättegången. Nå, tror ni mig nu då?!

Ja Esbjörn visste om arrangemanget med videolänk (Teams är väl en sån?) och inte bara telefon. Det var just därför han ville ha med sig en ledsagare vilket förvägrades honom.

https://www.expressen.se/dinapengar/bostad/ebbas-plan-sa-ska-hon-vinna-fastighetsbraket-/

" – Formerna för mötets hållande hade avhandlats med Esbjörns ombud. Hans ombud skulle vara med på telefon och Esbjörn ville ha med en annan person vid mötet. Innan vi ens hann reda ut vem den personen var så lämnade han lokalen, säger advokat Katrin Björklund. "

Verkar som Esbjörn inte förvägras ledsagare, utan Busch och hennes advokat inte fick reda på vem ledsagaren var och mötet hade inte börjat innan Esbjörn gick iväg.
Enligt båda advokaten och ombudet, så skulle ombudet delta via telefon.
2021-08-04, 18:04
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Rätt objektiv uppställning bara det att, ja jag har fått det från Binninge men inte har väl varken du eller pewpew fått den andra sidans version från henne utan möjligtvis från media. Vore ju ett forumistiskt självmord av mig att lägga ut denna version om den inte var korrekt vidareberättad och överensstämmande med vad jag fått höra av ombudet. Det lär ju komma fram om inte annat så under rättegången. Nå, tror ni mig nu då?!

Ja Esbjörn visste om arrangemanget med videolänk (Teams är väl en sån?) och inte bara telefon. Det var just därför han ville ha med sig en ledsagare vilket förvägrades honom.

Jag har bara läst i tidningen om vad som hände och där sägs det väl inte vem från mötet som kommer med uppgifterna? Jag tog (en uppenbarligen förhastad) slutsats om att Ebbas ombud har berättat om händelsen i någon av alla inlämnade bilagor.

Men säg att Ebbas ombuds version kommer från Expressen eller liknande, så är det en andrahandsuppgift, helt solklart. Det vore lika mycket medialt självmord att ljuga för Expressen, för en sanning kommer förmodligen fram under rättegången.

Jag vet faktiskt inte vilken version jag ska tro på. Båda är lika knasiga faktiskt. Så jag väntar till rättegången och ser om det bringas någon klarhet i vad som hänt.

Teams erbjuder mycket riktigt en form av videomöte (det är en hel verktygslåda med bland annat videomöten och chattfunktionalitet).
2021-08-04, 18:05
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nighter825
https://www.expressen.se/dinapengar/bostad/ebbas-plan-sa-ska-hon-vinna-fastighetsbraket-/

" – Formerna för mötets hållande hade avhandlats med Esbjörns ombud. Hans ombud skulle vara med på telefon och Esbjörn ville ha med en annan person vid mötet. Innan vi ens hann reda ut vem den personen var så lämnade han lokalen, säger advokat Katrin Björklund. "

Verkar som Esbjörn inte förvägras ledsagare, utan Busch och hennes advokat inte fick reda på vem ledsagaren var och mötet hade inte börjat innan Esbjörn gick iväg.
Aha....ja där säger ju advokaten själv att de inte hade bett flickan att legitimera sig. Skulle alltså flickan ha legitimerat sig efter att hon förvägrats delta inte lite oförskämdheter den ledsagarinnan skulle få stå ut med

Nämen se i en telefon kan de ju faktiskt ha ett videomöte som Teams. Esbjörns ombud var inte hemma så ja sin mobiltelefon. Antar att JB togs in på en padda eller en laptop så Esbjörn kunde se honom men fan vet....
2021-08-04, 18:09
Bannlyst
Citat:
Johann sa till mig att hon hade kunnat legitimera sig men att Ebbas advokat tvärnobbade direkt. Det är nu de hittar på att hon inte ville legitimera sig då ju i stort alla är förundrade över Ebbas ombuds agerande i detta.

Klart att Esbjörnsidan tänkte på att hon nog skulle kunna komma att vara tvungen att legitimera sig och därför också hade med sig ett leg vilket också JB vidimerar är fallet. Att inte ha med sig legitimation inför det mötet hade ju varit en klar miss.
Om det är sant är det en klart valid synpunkt!
2021-08-04, 18:14
Moderator
pewpews avatar
Citat:

är det endast härifrån diskussionerna kommer gällande frågan? Då handlar det ju om flera olika tolkningar som kan göras.

Tex kan de ha gått fram för att hälsa på ombudet, frågat om namn och då blev Esbjörn sur och gick.

Eller att de var på väg in och Esbjörn bara gick av något skäl. Rädd, orkade inte, blev överväldigad, skämdes osv osv.
2021-08-04, 18:15
Medlem
Citat:
Aha....ja där säger ju advokaten själv att de inte hade bett flickan att legitimera sig. Skulle alltså flickan ha legitimerat sig efter att hon förvägrats delta inte lite oförskämdheter den ledsagarinnan skulle få stå ut med

Nämen se i en telefon kan de ju faktiskt ha ett videomöte som Teams. Esbjörns ombud var inte hemma så ja sin mobiltelefon. Antar att JB togs in på en padda eller en laptop så Esbjörn kunde se honom men fan vet....

Esbjörn gick väg innan man fick reda på vem ledsagaren var enligt advokaten. Man hade fått reda på ledsagare skulle följa med, men hade inte fått namn. Självklart vill man veta vem ledsagaren är om personen ska delta i mötet.

Senare i artikeln

"Varför lämnade Esbjörn det inplanerade mötet?

– Esbjörn ville inte gå in själv utan ville ha en ledsagare in till mötet som ett stöd. Han ville inte sitta själv i rummet med Ebba och advokaten.

Borde inte du som ombud ha varit med fysiskt vid mötet och inte per telefon?

– Jo, det borde jag ha varit. Det bestämdes väldigt fort och jag hade inte möjlighet att infinna mig utan Esbjörn tyckte det gick bra om jag var med på telefon."

I såna fall hade man kallat det för videomöte och inte vara med i telefon. Så troligen skulle ombudet vara med i telefon, något han och advokaten båda säger skulle gå till.
2021-08-04, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pewpew
är det endast härifrån diskussionerna kommer gällande frågan? Då handlar det ju om flera olika tolkningar som kan göras.

Tex kan de ha gått fram för att hälsa på ombudet, frågat om namn och då blev Esbjörn sur och gick.

Eller att de var på väg in och Esbjörn bara gick av något skäl. Rädd, orkade inte, blev överväldigad, skämdes osv osv.

Ja, det kunde hänt på någon av anledningarna som du tar upp.

Tycker det är synd att man inte kunde ordna ett till möte, där ombudet kunde delta fysiskt.
2021-08-04, 18:21
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spakur
Du med dina upp emot 3000 inlägg i denna tråd har ju inte direkt gjort faktan speciellt lättfunnen.

Påståendet att Esbjörn inte skulle ha varma minnen från denna sjönära tomt eftersom han var hela 15 år gammal när släkten förvärvade den vänder jag mig fortfarande emot.
Inga problem då det finns en sökruta för dom som har dåligt minne att söka i tråden.
Esb varma minen Det är väl inte något jag har oponerat mig emot? Eller du får gärna förklara mer i så fall.
Däremot har han andvänt tomten för och till uppställningsplats då han inte verkar ha slängt mågot alls.
Det ligger bla ett tryckexpansionskärl vid pumphuset och flertalet gamla oljefat även annat allsköns bråte har han belamrat det med.
Klart han vurmar för sitt skrotupplag och gamla bilar däck mm. Lite som en egen man med ett gammalt hus på sin strandtomt.

Men huset har han dock inte haft så mycket tillövers för och i princip aldrigt slutfört ett påbörjat projekt enligt hans sambo.
2021-08-04, 18:22
Medlem
fnirps avatar
Citat:

Det är ett snurrigt uttalande som kan tolkas på flera olika sätt. Vad har avtalats i förväg och vad hände vid mötestillfället?

Det kan tolkas som att någon ledsagare inte var bestämd i förväg och att Esbjörn dök upp med en okänd person: "Ombudet SKULLE vara med på telefon och Esbjörn VILLE ha med en annan person vid mötet". Eller är det en annan ledsagare än den som var avtalad, som dök upp tillsammans med Esbjörn?

Vad betyder egentligen "Innan vi ens hann reda ut vem den personer var"? Var personen där på plats? Var det någon som skulle komma dit och Esbjörn väntade på personen, men visste inte vem det var? Varför var inte ledsagarens identitet känd när mötet bokades, eller i alla fall innan mötet började? Dvs att
mötesbokningen kompletterades med ett namn när det blev känt. Ledsagaren blev ju inte tillfrågad fem minuter innan mötet skulle jag tro. Ville ledsagaren inte identifiera sig? Ville inte ledsagaren säga vem hon var?

Eller hon? Är vi säkra på att det är en hon? Vem syftar Katrin på egentligen när hon säger han? Esbjörn vände i dörren, så han var aldrig inne i lokalen.

Många frågor.

Hur som helst, det är sunt förnuft att alla vid ett förhandlingsbord vet vilka de andra är och vems intressen de bevakar. Att vilja veta vem ledsagaren är och att ledsagaren berättar, är bara normalt. Om ledsagaren har hindrats från att komma in, undrar jag varför det inte slogs upp större i pressen? Då var det ju inte Esbjörn som vände i dörren, utan snarare att han förvägrades delta i mötet. Så varför skriver Brännström inte så då? Han är partisk i sitt skrivande, men inte partisk till Ebbas fördel normalt sett.
2021-08-04, 18:24
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Esbjörn gick väg innan man fick reda på vem ledsagaren var enligt advokaten. Man hade fått reda på ledsagare skulle följa med, men hade inte fått namn. Självklart vill man veta vem ledsagaren är om personen ska delta i mötet.

Senare i artikeln

"Varför lämnade Esbjörn det inplanerade mötet?

– Esbjörn ville inte gå in själv utan ville ha en ledsagare in till mötet som ett stöd. Han ville inte sitta själv i rummet med Ebba och advokaten.

Borde inte du som ombud ha varit med fysiskt vid mötet och inte per telefon?

– Jo, det borde jag ha varit. Det bestämdes väldigt fort och jag hade inte möjlighet att infinna mig utan Esbjörn tyckte det gick bra om jag var med på telefon."

I såna fall hade man kallat det för videomöte och inte vara med i telefon. Så troligen skulle ombudet vara med i telefon, något han och advokaten båda säger skulle gå till.
Lyssna! JB var uppkopplad på Teams i ca en timme och antagligen i sin mobil - en hel timme! Märkligt att flickans identitet inte kunde fastställas under den tiden. Det hade inte spelat nån roll om det så hade varit kronprinsessan som följt med Esbjörn. Ebbas advokat ville inte ha några presumtiva vittnen närvarande.
2021-08-04, 18:25
Medlem
braatthas avatar
Citat:

Du kan ju fråga om vem det var i stället så kommer nog flera frågetecken rätas ut.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in