2021-08-04, 17:56
Medlem
Love.Thy.Neighbors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeleZacha
Hejsan hoppsan Tegnell säger nu att han inte länge kan lova en restriktionsfri jul. Alla jävla får som trodde att vaccinet skulle lösa allting... Att öppna upp allt och låta folk bestämma själv vilken risk de vill ta är det enda rimliga. Jag själv har inga problem med att gå på nattklubb eller konsert, men vi bör ge möjlighet till att jobba hemifrån för de som vill om de är rädda för viruset. Staten bör ha en mindre roll i detta och den enskilde en större, helt enkelt

Orka bry sig om vad Tegnell o Co, Löfven m.m. säger, vi gör väl som vi vill liksom, de kan väl inte hindra oss hursomhelst, vi åtnjuter våra friheter att träffa och besöka vem vi vill.
Citera
2021-08-04, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
Hör vad du säger.

FB är lite ett sidoforum.

Förra året mailade jag följande :

Grundskolans huvudmän.
Skolverket.
Arbetsmiljöverket.
SVT inkl samtliga MSM. (Som alla mer eller mindre "lagt locket på")
Diskrimineringsmyndigheten.
Mm mm.

Enda kvar är att sittstrejka som Greta Thunberg.

Effektivast vore dock om barn satt med - barn vilka resonerar - vi vill ha skydd i höst.

De är de främst utsatta.

MSM "skapar" nyheter.

Sverige ska man inte sticka ut -det är d barn lärs -dvs om det inte handlar om sopsortering - du kommer väl ihåg skiten Greta fick.

Att skolstrejka för att KRÄVA smittskyddsåtgärder.

Men vilka vill låta sina barn vara med på det?

Kanske de 1300 barn vilka sjukhusvårdades pga Covid-19.

En enorm insats behövs för att samma sak inte ska upprepa sig.

Vi har skolplikt. Då ska man ha skit, även om man är en autistisk klimat-hysteriker med kändis-förälder. Är hon en bra förebild för barnen tycker du?

Barnen klarar förkylningen. Jag lovar.
Citera
2021-08-04, 18:01
Medlem
GeleZachas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Love.Thy.Neighbor
Orka bry sig om vad Tegnell o Co, Löfven m.m. säger, vi gör väl som vi vill liksom, de kan väl inte hindra oss hursomhelst, vi åtnjuter våra friheter att träffa och besöka vem vi vill.
Precis, jag har aldrig följt en enda restriktion (utom att vara hemma när jag är sjuk, men det är jag alltid ändå).
Problemet är ju dock att klubbarna är stängda och att studentlivet är dött osv. Dessutom är man ju lite rädd för det här ”vaccinpasset” som liksom restriktionerna blev helt normaliserade från en dag till en annan. Hoppas fan det inte införs i Sverige
Citera
2021-08-04, 18:04
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ändå händer inget?

Vissa "missar", nya kommer in, folk behöver påminnas.

Din lösning = tystnad?

Min lösning - spamma iom barnen börjar skolan om approx 14 dagar.

Vore mer än trevligt om Sverige slapp toppa förra årets 1300 sjukhusvårdade barn 0-12 år.

Egentligen borde folk sitta som Greta Thunberg gällande detta.

Då förstår jag..
Citera
2021-08-04, 18:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Vi har skolplikt. Då ska man ha skit, även om man är en autistisk klimat-hysteriker med kändis-förälder. Är hon en bra förebild för barnen tycker du?

Barnen klarar förkylningen. Jag lovar.

1300 fullt friska sen tidigare -barn, 0-12 år krävde sjukhusvård för att "klara förkylningen".

Greta kan vara vemsomhelst om 10 år när bränder och skit är ett faktum.

EDIT : Det har inget med skolplikt att göra, barn ska inte "ta skit".

Skolan bör tillämpa smittskyddsåtgärder vilka skyddar vid gängse samlande av 30 elever i dåligt ventilerade lokaler på 30-40 kvm 5x7/h i veckan.

Delta är mer smittsam.

Folket behöver kräva arbetsmiljölagen tillämpas enligt lagtext.

Kvittar vad virologer/epidemologer/experter/vilt varierande kunskapsläge säger.

LAGEN ÄR TYDLIG :

Vid risk för exponering av samhällsfarlig/allmänfarlig luftburen smitta klass 3, ska andningsskydd användas.

FoHM kan inte "hitta på" att SarsCov-19 inte är luftburen och sen frångå svensk lag.

Vacciner avskriver inte SarsCov-19's klassning som klass 3.
Senast redigerad av snuttis 2021-08-04 kl. 18:16.
Citera
2021-08-04, 18:10
Medlem
Love.Thy.Neighbors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeleZacha
Precis, jag har aldrig följt en enda restriktion (utom att vara hemma när jag är sjuk, men det är jag alltid ändå).
Problemet är ju dock att klubbarna är stängda och att studentlivet är dött osv. Dessutom är man ju lite rädd för det här ”vaccinpasset” som liksom restriktionerna blev helt normaliserade från en dag till en annan. Hoppas fan det inte införs i Sverige

Ja, fy, är du student? I så fall lider jag med dig, de har verkligen gjort mycket för att jävlas med dagens unga som knappast ens "drabbas" nämnvärt av covid.

Idén med vaccinpasset är såklart skrämmande, skulle inte förvåna mig om de fega makthavarna här inväntar att andra länder går före för att sedan kunna motivera ökad kontroll av befolkningen här också, man följer ju bara utvecklingen i andra länder.

Det är upp till oss dock om dom ska kunna genomföra detta, man får vägra att vara med på noterna, ju fler som lydigt godtar vad makthavarna säger och skaffar sig vaccinpasset, desto svårare blir det att komma undan införandet av utökade kontrollmekanismer och införandet av en medicinsk apartheid.
Citera
2021-08-04, 18:12
Medlem
AnnaDeas avatar
Det känns som att man skulle bara låta detta var som en förkylning på steroider. Den som blir sjuk får helt enkelt vara hemma tills man är frisk osv.

Börjar kännas som en super hyperbole i det stora hela.
Senast redigerad av AnnaDea 2021-08-04 kl. 18:14.
Citera
2021-08-04, 18:15
Medlem
Citat:
1300 fullt friska sen tidigare -barn, 0-12 år krävde sjukhusvård för att "klara förkylningen".

Greta kan vara vemsomhelst om 10 år när bränder och skit är ett faktum.

EDIT : Det har inget med skolplikt att göra, barn ska inte "ta skit".

Skolan bör tillämpa smittskyddsåtgärder vilka skyddar vid gängse samlande av 30 elever i dåligt ventilerade lokaler på 30-40 kvm 5x7/h i veckan.

Delta är mer smittsam.

Vilken källa har du till detta påstående?

Vad räknas som "sjukhusvård"?

Är 1300 sjukhusbesök/sjukhusvård för barn 0-12 år ovanligt för en sjukdom? Hur många barn i denna åldern uppsöker sjukhuset för t ex diarre varje år? För hosta? För feber?
Citera
2021-08-04, 18:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Vilken källa har du till detta påstående?

Vad räknas som "sjukhusvård"?

Är 1300 sjukhusbesök/sjukhusvård för barn 0-12 år ovanligt för en sjukdom? Hur många barn i denna åldern uppsöker sjukhuset för t ex diarre varje år? För hosta? För feber?

Ovanligt för ett virus - ja. Med tanke på konsekvenserna att inte få denna vård.

Barn kan behöva dropp/annat av svår influensa eller brett perspektiv av åkommor, men dessa siffror.... gällande ett allvarligt virus - toppar all jämförelse.

Klarlagt sen länge och jag tänker inte bete mig douchebag mot dig då många inte vet.

Socialstyrelsen har "gömt" dessa siffror låångt ner i ett diagram.

Avser inte vårdcentral/1177/annat, avser endast barn inskrivna på avelning (Rematolog/infektionsavdelning/IVA)

Läs själv, vill du jag ska gräva fram länken eller vill du se hur svårt det är att hitta datan på egen hand för att sen inse det sinnrikt diaboliska "undanstädandet".

Föräldrar -kom ihåg - tveka inte att ge ert barn ett FFP2 - andningsskydd när skolan börjar.

Om ett barn börjar kan det ge effekt -fler vågar följa.

Ser ut som munskydd fast vita, går att ha tygskydd med motiv över.

Enkla att använda - 1 nytt/vecka.

Häng de på tork i solen alternativt spraya med 80% alkohol - låt hänga tills nästa dag.

Efter en vecka eller två är det enda som händer med skydden att luft kan bli trögare genom dom iom att damm/partiklar fastnar.

1 FFP2/v = 4 FFP2/månad.

Kostnaden är låg skyddet bra.

Be skolan meddela angående smittspridningen på skolan, inte bara i klassen.

På så sätt kan ni vara medvetna när det är extra viktigt att använda andningsskydden.

Klustersmitta kommer plötsligt och oftast asymtomatiskt.
Senast redigerad av snuttis 2021-08-04 kl. 18:47.
Citera
2021-08-04, 18:26
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Uppnås inte flockimmunitet efter 80%?
Har inte sett några uppgifter på det för deltan.
Men det vore jättebra om det räcker med 80% vilket kommer hjälpa oss bra här i Sverige.
Vaccinerade + de som inte vaccinerat sig men har fått antikroppar via att haft covid.

Bara att hoppas på det räcker.

För Islands del vore det intressant om de som testat positivt har symptom eller om de hittats enbart genom testning. Vi vet ju att vaccinerade kan bli smittade och sprida smittan vidare.
Läste om att två doser Pfizer ger 88% skydd mot att bli smittad av deltan och AZ 67%
Det enligt virusforskaren Ali Mirazimi. Se källa längre ned.

Vet du vilket vaccin de fått på Island? AZ eller Pfizer?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/17zBqK/studie-sa-mycket-okar-skyddet-mot-delta-efter-andra-dosen
Citera
2021-08-04, 18:47
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Hoppsan! Här har du nog inte riktigt hängt med i nyhetsrapporteringen.

1) FHM har sagt att alla vacciner ger ett bra skydd. Sedan dess har deltavarianten kommit och AstraZenecas vaccin är inte riktigt lika effektivt mot det som Pfizers och Modernas.

2) Det viktigaste var att inleda vaccinationerna och vaccinera befolkningen så fort som möjligt. När vaccinationerna inleddes och fortgick så gick dödstalen ned väldigt mycket i Sverige och det har till stor del AstraZenecas vaccin bidragit till.

Källa statistik för ditt resonemang.... Gick inte alla länder ned när sommaren kom i Europa?
Oavsett vaxnivå.
Citera
2021-08-04, 18:51
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Källa statistik för ditt resonemang.... Gick inte alla länder ned när sommaren kom i Europa?
Oavsett vaxnivå.
Vi diskuterade alltså varför AstraZenecas vaccin då ansågs vara bra och varför (en av anledningarna) till att man väljer att fasa ut det nu, vilket är ren basic och information som getts från bl.a. FHM. Du får ursäkta, men en annan kille i ett annat delforum bad mig redovisa källa på att Jorden är rund, så jag ber att få återkomma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in