Misato Watanabe 渡辺美里
Sångerskan med den kraftfulla och känslosamma rösten.
1985.08.25
GROWIN' UP
Åh vilket punkigt tempo komponerad av
Yasuyuki Okamura 岡村靖幸 som senare skulle åka dit för droginnehav, som gjorde att han förlorade sitt Sony Music Japan kontrakt och hamnade i finkan under några år. Fint med punk där någon faktiskt kan sjunga.
1985.10.02
きみに会えて
Riktigt fullträff till ballad komponerad av Tetsuya Komuro där refrängen är som en knopp som vecklar ut sig till en vacker blomma.
1986.01.22
My Revolution
Låten som fick mig att upptäcka Tetsuya Komuros musik, slog upp albumet på discogs då jag hört den när jag letade efter klipp på Akina Nakamoris hit Desire Jonetsu, de släpptes i samma veva. Jag hade tur då för jag hade skivan på hårddisken, då jag tidigare under året hade planlöst sökt efter japansk 80-tals musik. Låten tog sig till första plats den 24:e mars på oricon single chart. Är en av de bästa 80-tals låtarna tycker jag.
1986.05.02
Teenage Walk
En paus från alla storslagna sånger, en trivsam ballad, signerad Tetsuya Komuro.
1986.07.02
Long Night
Likt GROWING UP så är det här en albumöppnare, återigen komponerad av Yasuyuki Okamura 岡村靖幸.
Albumet Synchronicity's basgångar måste ha inspirerat när den här låten spelades in.
Här tar man på sig lite längre att bygga upp lite stämning och låten lyfter likt ett flygplan i slutet.
1986.10.22
BELIEVE
Den här låten är väl mer lik den idol musik som var populär i Japan på åttiotalet. Har sin charm ibland, när man är lite nere, en TK-sång.
1987.12.02
悲しいね
Lite mer svårsmält, men uppskattar den jättemycket efter att ha lyssnat på den några gånger. Ja Tetsuya Komuro komponerade den här låten också.
Spotify
Spotifylänk till albumet Eyes
CD-versionen som jag tror den här mastern härstammar ifrån, kräver de-emphasis filter för att spelas upp korrekt. Jag vet inte om Spotify fixar det själva, jag löser det med foobar2000.
Spotifylänk till albumet Lovin'you
Det här var första gången en japansk soloartist lanserade ett dubbelalbum.
Spotifylänk till singeln BELIEVE
Spotifylänk till singeln 悲しいね