2021-08-03, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av calvincandie
Intressant inlägg. Har du köpt bears för 100% av portföljen från april? Tror du att några sektorer kommer fortsätta uppåt kommande året?

Ja, jag har köpt bears med dubbel hävstång för 100 % av portföljen! Jag är all in i bears och har också maximerat mina blancolån och maximerat all min värdepappersbelåning.

Det finns sällan hela sektorer som ger en positiv avkastning i en börsnedgång.
Citera
2021-08-03, 19:19
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BreakTheChains
Ja, jag har köpt bears med dubbel hävstång för 100 % av portföljen! Jag är all in i bears och har också maximerat mina blancolån och maximerat all min värdepappersbelåning.

Det finns sällan hela sektorer som ger en positiv avkastning i en börsnedgång.

Hur fungerar "Bears" ? Du bettar på att marknaden går ner? Finns det nån tidgräns?
Citera
2021-08-03, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
Hur fungerar "Bears" ? Du bettar på att marknaden går ner? Finns det nån tidgräns?

Det finns olika sorters hävstångsinstrument . "Bears" är bara ett allmänt begrepp som syftar till att informera om att man tar position i motsatt riktning mot hur underliggande värdepapper utvecklas.

För OMXS30 finns en stor mängd hävstångscertifikat som är en avancerad warrant som möjliggör position för nedgång i index. Men volatiliteten har en komplicerad effekt på priset på värdepappret vilket innebär att om du väljer ett certifikat med väldigt hög hävstång så kan även en sidledes marknad innebära att du förlorar pengar.

Jag använder en ETF (Exchange Traded Fund) som har en dubbel hävstångskomponent, har ett belåningsvärde och en effektiv spread.

En ETF har ingen tidsgräns. Och de flesta certifikat har inte heller tidsgräns. Men du måste undersöka det noggrannt att certifikatet är open end. Jag tror att de flesta certifikat är open end, men undantag finns, varför det är klokt att kolla upp. Sen är det också värt att väga in att ett certifikat sällan har effektiv prissättning i en extrem marknad, och under vissa korta stunder, ingen prissättning alls.
Citera
2021-08-03, 21:40
Medlem
Odagans avatar
2,73% där bak..
Gaming som ställer till det. Men jag sålde mina Sandvik och dunkade in runt 800k hyfsat jämt fördelade i Stillfront, EVO och Embracer.
No guts, no glory..
Citera
2021-08-03, 21:49
Medlem
Odagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Back en femhundring, det är LUMI som förstör dagen, here we go again, ned över 4%.

Odagan, om du ser detta, jag ger mig också, väntar nu på en liten korrigering upp sedan säljer jag skiten. Kommer landa kring 5% back. Enough is enough, inser att jag varit för positiv kring hur verksamheten i Chile kommer hanteras/lösas.

Som sagt, svinjobbiga. Det är för mycket som måste stämma. Det är dels alla risker med Chile (läste om att det var storstrejk i nån stor koppargruva) kopparpris som blir angripet av Kina. Sen har du valutan som fladdrar. Det är helt enkelt för många parametrar som ska slå in för att det ska kännas bra att äga skrotet.
Fast det finns en fin uppsida att ta hänsyn till.. Hata/älska börsen..
Citera
2021-08-03, 22:05
Medlem
Odagans avatar
Björn.. Vem fan går björn? Ge mig 3 tillfällen senaste 3-årperioden när det har varit lönsamt, så ger jag dig 23 tillfällen när du har haft fel..
Citera
2021-08-04, 08:16
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BreakTheChains
Det finns olika sorters hävstångsinstrument . "Bears" är bara ett allmänt begrepp som syftar till att informera om att man tar position i motsatt riktning mot hur underliggande värdepapper utvecklas.

För OMXS30 finns en stor mängd hävstångscertifikat som är en avancerad warrant som möjliggör position för nedgång i index. Men volatiliteten har en komplicerad effekt på priset på värdepappret vilket innebär att om du väljer ett certifikat med väldigt hög hävstång så kan även en sidledes marknad innebära att du förlorar pengar.

Jag använder en ETF (Exchange Traded Fund) som har en dubbel hävstångskomponent, har ett belåningsvärde och en effektiv spread.

En ETF har ingen tidsgräns. Och de flesta certifikat har inte heller tidsgräns. Men du måste undersöka det noggrannt att certifikatet är open end. Jag tror att de flesta certifikat är open end, men undantag finns, varför det är klokt att kolla upp. Sen är det också värt att väga in att ett certifikat sällan har effektiv prissättning i en extrem marknad, och under vissa korta stunder, ingen prissättning alls.

Men om det inte finns en tidgräns, hur gör de som säljer bears cert vinst? Då måste väl pengarna låsas permanent till den hypotetiska situationen att börsen sjunker ?
Citera
2021-08-04, 08:32
Medlem
Internetkrigares avatar
Plus 0.57% igår, nöjd. Lär gå sämre idag.

Funderar på att köpa Volvo och/eller bank och hålla länge. Åsikter?
Citera
2021-08-04, 08:49
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigare

Kl. 08:46, 4 aug 2021: https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2021/08/04/onsdagens-alla-nya-aktierekar.html

"Goldman Sachs sänker riktkursen för Volvo till 278 kronor (284)"
Citera
2021-08-04, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigare

Äger Volvo lång och rullar optioner febrilt samtidigt. Volvo är idag ett välskott verkstadsbolag med bra marginaler.

Banker ligger jag lågt med vad gäller storbanker. Konkurrensen på finansmarknaden lär inte avta och de kommer få väldigt svårt att möta den även i framtiden. De är vana vid den gamla världen. Sedan är trögheten ganska stor, de har fortfarande en enorm marknadsandel på t ex bolån. Men det finns många som konkurrerar och det blir ju hårdare och hårdare.

Volvo kan man räkna med en tillväxt, de ligger bra till oavsett vilket drivmedel eller drivlina det gäller. Deras nya produktprogram är väldigt fint modulariserat där du väljer fritt vilken drivlina du vill ha till samma fordon. Det är inte olika modeller utan samma modell för diesel, gas eller el. Skitsnyggt.

Banker... ja det kommer att vara gubba-aktier med hög utdelning. Surdegar i det långa loppet.
Citera
2021-08-04, 16:15
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odagan
Som sagt, svinjobbiga. Det är för mycket som måste stämma. Det är dels alla risker med Chile (läste om att det var storstrejk i nån stor koppargruva) kopparpris som blir angripet av Kina. Sen har du valutan som fladdrar. Det är helt enkelt för många parametrar som ska slå in för att det ska kännas bra att äga skrotet.
Fast det finns en fin uppsida att ta hänsyn till.. Hata/älska börsen..

Jag sparade 25 aktier, mest för att det är skoj att se tre Lundinbolag på rad i portföljen.
Dagen +1k, Elkem och AegirBio går OK. Två av mina större innehav.
Jag har sålt av så tror jag skippar dagliga uppdateringar om inget drastiskt händer.
Ökade på Bavarian och ExpreS2ion idag förresten.

Följer cementkrisen med spänning. Nu skall regeringen ta in en konsultfirma för konsekvensanalys...ehhh.
Citera
2021-08-04, 17:02
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Jag sparade 25 aktier, mest för att det är skoj att se tre Lundinbolag på rad i portföljen.
Dagen +1k, Elkem och AegirBio går OK. Två av mina större innehav.
Jag har sålt av så tror jag skippar dagliga uppdateringar om inget drastiskt händer.
Ökade på Bavarian och ExpreS2ion idag förresten.

Följer cementkrisen med spänning. Nu skall regeringen ta in en konsultfirma för konsekvensanalys...ehhh.
Är skitsugen på att gå full kontrarian och köpa LUMI nu på max despair när ni ger er, men jag pallar inte kriga med the red menace.

Det känns ändå bra att regeringen faktiskt inser sina begränsningar. Konsekvensanalys har de aldrig bemästrat till fullo och Steffe kan nog inte ens uttala ordet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in