2021-08-02, 21:23
Medlem
FladderFarfars avatar
Fonderna tuggar på som vanligt, men det roligaste är att Doxa har vaknat till liv ordentligt.

+12% idag igen... och det gör +298% totalt i år.

Tackar så mycket.
Citera
2021-08-02, 21:36
Medlem
Blått idag med, skönt att ha x dagar som är uppåt och inte varannan dag blått varannan dag rött.

Aktier total +1.27%
På toppen idag -
Media and games invest +3.37%
Fonder total +0.41%
På toppen idag -
AMF tillväxtmarknader +1.20%
Dock inget att hänga i julgran då den har en del att ta igen.
Citera
2021-08-03, 14:39
Medlem
Är väl ganska nöjd med mina Ferrnordic/IPS upp 317200:- idag i nuläget..
Citera
2021-08-03, 14:45
Medlem
backwardations avatar
Kina och deras jävla utspel hela tiden. Bråka hur mycket ni vill med jänkarna med lämna mig och min portfölj ifred

Thought of the day: Mundell-Fleming-triangeldramat innebär att ett land inte kan ha fast växelkurs, penningpolitisk självständighet och fri internationell kapitalrörlighet samtidigt. Kina har av olika anledningar valt de två förstnämnda varför man måste ha en omfattande reglering av kapitalflöden till och från landet.
Citera
2021-08-03, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BreakTheChains
Började köpa bears i OMX i april och är sedan ett tag all in för nedgång i OMXS30. Positionen visar fortfarande negativt resultat.

Inflation och förväntningar

Jag tror att hösten kommer attt bli röd eftersom inflationen börjar poppa upp i bolagens resultaträkningar. Imorse varnade Heineken för ökade kostnader (inflation) som många andra. Man kan parera inköpspriset genom att sälja dyrare, men det som kvarstår för investerare är trots allt att avkastningskravet ökar.

Ponera att avkastningskravet för en investerare/fond/institution är 6 % på ett år. Notera att inflationen är 2 %. Då kommer denna aktör att kräva 8 % avkastning av marknaden.

Det man måste förstå är det här:

Det är den plötsliga förändringen i inflation som spelar roll för en investerare. För om inflationen går från 2 % till överraskande 4 % så duger inte längre proportionalitetsprincipen dvs att du adderar 6 %+4% = 10 % i avkastningskrav utan i den här miljön kräver du MER ÄN 10 % eftersom det finns en RISKPREMIE i avkastningskravet baserat på den ökade risken i den underliggande ekonomin.

När investerare inser att marknaden inte kan leverera avkastningskravet så säljer de av aktier för att minska risken i portföljen. Och jag tror att marknaden snart kommer att inse att inflationen inte är så "transitory" som FED säger att den är. Jag kan tänka mig att det ser ut på två sätt.

1) Alla bolag kan inte lägga över kostnaderna på kunderna. Då minskar EPS och därmed vinstutvecklingen vilket är dåligt för aktier.

2) Man inser att den nominella avkastningen på börsen långt överstiger den reala och säljer därför av eftersom avkastningskravet inte kan mötas.

Som stöd till 2) skulle jag vilja bjuda på den här bilden https://ibb.co/PtY9LC9 som kan vara intressant att begrunda.

Bilden visar inflationssiffror gentemot P/E-talet för SP500. Läs av tabellen nedifrån och upp!

Notera att inflation tillsammans med P/E är höga i början. Det är ju på grund av den klassiska ekvationen att inflation för pengar ut mot olika tillgångsslag. Men notera sen att effekten några år senare är att HÖG inflation SÄNKER värderingarna istället för vad det var i början dvs att HÖG inflation HÖJER värderingarna. Det är just det som jag skrivit om i det här inlägget. Inflationseffekterna varier beroende på var i cykeln man är.

Men man kan lätt säga att vi är på väg in i ett stadie där inflationen kommer att visa sig både i avkastningskrav och resultaträkningar och därmed lägre börskurser. Mitt egna estimat är ca 1 års nedgång och en sättning på 20-30 % från högsta-noteringen på index.
Genomtänkt och spännande, kul att se om detta slår in.

Finns det några branscher eller aktier som du tror står utanför detta?
Citera
2021-08-03, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Genomtänkt och spännande, kul att se om detta slår in.

Finns det några branscher eller aktier som du tror står utanför detta?

Jag tolkar din fråga som: "finns det något som står emot inflation" och inte som "finns det något som står emot ett börsfall".

Ja, du kan investera i debt.

Du kan investera i råvarubolag.
Citera
2021-08-03, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av backwardation
75 % belåning i dagens läge hade jag själv aldrig kunnat tänka mig.

Bara för att förtydliga, jag avser alltså låna 75% av mitt nuvarande kapital vilket då resulterar i en belåningsgrad på runt 40%. Högt även det kan man tycka, men jag har dåligt med tålamod.
Citera
2021-08-03, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Det går inte och i dagens läge är det ett rejält vågspel.

Men ett bolån att ha på börsen är inte fel... det är avdragsgillt och kan du få det ned under i alla fall 1,5%... och kan leva med lånet under en sättning på börsen.

Så länge avdrag och schablonbeskattning är som det är, varför inte?

Jag har själv ett bolån på ca 1 MSEK på börsen, fast jag tog det i ett lite annat läge.

Yes, är lite sugen på det.. och har absolut inga problem att leva med skulden om börsen skulle få för sig att rasa, vilket händer förr eller senare.
Citera
2021-08-03, 16:22
Medlem
Sålde Svolder i dag då substansrabatten är -24% och det är åt helvete för ett bolag med nästan bara noterade tillgångar. Köper tillbaks när vi är över -10% igen, gillar Svolder och Hedlund.

Köpte mer Hexatronic istället som jag tror har mer att ge.

Ett nytt innehav med en post på mindre än 2% är New Equity Venture. Substansrabatt på 50% och en lovande framtid för många innehav.
Citera
2021-08-03, 17:12
Medlem
Luftgevars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av backwardation
Kina och deras jävla utspel hela tiden. Bråka hur mycket ni vill med jänkarna med lämna mig och min portfölj ifred

Thought of the day: Mundell-Fleming-triangeldramat innebär att ett land inte kan ha fast växelkurs, penningpolitisk självständighet och fri internationell kapitalrörlighet samtidigt. Kina har av olika anledningar valt de två förstnämnda varför man måste ha en omfattande reglering av kapitalflöden till och från landet.
Instämmer. Kineshororna kostar mig miljoner
Citera
2021-08-03, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BreakTheChains
Började köpa bears i OMX i april och är sedan ett tag all in för nedgång i OMXS30. Positionen visar fortfarande negativt resultat.

Inflation och förväntningar

Jag tror att hösten kommer attt bli röd eftersom inflationen börjar poppa upp i bolagens resultaträkningar. Imorse varnade Heineken för ökade kostnader (inflation) som många andra. Man kan parera inköpspriset genom att sälja dyrare, men det som kvarstår för investerare är trots allt att avkastningskravet ökar.

Ponera att avkastningskravet för en investerare/fond/institution är 6 % på ett år. Notera att inflationen är 2 %. Då kommer denna aktör att kräva 8 % avkastning av marknaden.

Det man måste förstå är det här:

Det är den plötsliga förändringen i inflation som spelar roll för en investerare. För om inflationen går från 2 % till överraskande 4 % så duger inte längre proportionalitetsprincipen dvs att du adderar 6 %+4% = 10 % i avkastningskrav utan i den här miljön kräver du MER ÄN 10 % eftersom det finns en RISKPREMIE i avkastningskravet baserat på den ökade risken i den underliggande ekonomin.

När investerare inser att marknaden inte kan leverera avkastningskravet så säljer de av aktier för att minska risken i portföljen. Och jag tror att marknaden snart kommer att inse att inflationen inte är så "transitory" som FED säger att den är. Jag kan tänka mig att det ser ut på två sätt.

1) Alla bolag kan inte lägga över kostnaderna på kunderna. Då minskar EPS och därmed vinstutvecklingen vilket är dåligt för aktier.

2) Man inser att den nominella avkastningen på börsen långt överstiger den reala och säljer därför av eftersom avkastningskravet inte kan mötas.

Som stöd till 2) skulle jag vilja bjuda på den här bilden https://ibb.co/PtY9LC9 som kan vara intressant att begrunda.

Bilden visar inflationssiffror gentemot P/E-talet för SP500. Läs av tabellen nedifrån och upp!

Notera att inflation tillsammans med P/E är höga i början. Det är ju på grund av den klassiska ekvationen att inflation för pengar ut mot olika tillgångsslag. Men notera sen att effekten några år senare är att HÖG inflation SÄNKER värderingarna istället för vad det var i början dvs att HÖG inflation HÖJER värderingarna. Det är just det som jag skrivit om i det här inlägget. Inflationseffekterna varier beroende på var i cykeln man är.

Men man kan lätt säga att vi är på väg in i ett stadie där inflationen kommer att visa sig både i avkastningskrav och resultaträkningar och därmed lägre börskurser. Mitt egna estimat är ca 1 års nedgång och en sättning på 20-30 % från högsta-noteringen på index.

Intressant inlägg. Har du köpt bears för 100% av portföljen från april? Tror du att några sektorer kommer fortsätta uppåt kommande året?
Citera
2021-08-03, 18:56
Medlem
MrLevaLivets avatar
Back en femhundring, det är LUMI som förstör dagen, here we go again, ned över 4%.

Odagan, om du ser detta, jag ger mig också, väntar nu på en liten korrigering upp sedan säljer jag skiten. Kommer landa kring 5% back. Enough is enough, inser att jag varit för positiv kring hur verksamheten i Chile kommer hanteras/lösas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in