Citat:
Ursprungligen postat av
Corrosion
Det är 10% idag. Inte ens i närheten av 50%. Som mest har de varit där ja, men de flesta år har det varit mindre. Till och med USA ligger högre.
Just nu har Venezuela en ganska svår kris. Inte särskilt relevant.
Ca 50% gäller för ganska många år om vi exkluderar senaste krisåren.
Citat:
Ursprungligen postat av
Corrosion
Danmark är alltså mer socialistiskt än Venezuela enligt dig, men är ett av världens rikaste länder.
Sverige är också ett socialisthelvete enligt din definition, och borde alltså ha stagnerat, vilket inte går ihop med vad du skriver i din signatur.
Nej. Vi talade om hur stor government spending som andel av BNP var.
Danmark är i partiet med Venezuela.
Sverige ligger under Venezuela.
Det som gör att Venezuela stått still är förutom att man konfiskerat jordbruksmark och företag att man också reglerar så att näringslivet inte kan skapa tillväxt.
Även om socialister i Sverige och Danmark jobbat hårt på att obstruera näringslivet har man inte gått så långt som Venezuela.
Oljeinkomsterna i Venezuela var stora 1960. Dom var i paritet med Tyskland BNP-mässigt.
Men det blev för mycket konfiskation och regleringar.
Det krävs vinstmöjligheter för att det skall bli tillväxt.
Och att överheten konfiskerat företag gör ju att de stackars företag som finns kvar inte vågar investera. Hur skall du då får tillväxt?
Citat:
Ursprungligen postat av
Corrosion
Bara för att det finns byråkrati som försvårar företagande så är det inte socialism.
En viktig del i socialism är att hindra kapitalism.
Citat:
Ursprungligen postat av
Corrosion
Venezuelas problem började förövrigt redan innan Chavez tog över.
Jag talar om de senaste 60 åren.