2021-08-03, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clanton
ja dörrarna till bildäck bör ha varit stängda eftersom de är tryckbelastade även i hamn, dvs man måste trycka på en knapp för att de ska öppnas och efter en stund stängs de igen så man får trycka på nytt om te,x inte alla i familjen hunnit in/ut.
Det förutsätter ju dock att systemet fungerar och inte är satt ur funktion eller att någon spärrat en dörr någonstans, men det har inte förkommit några uppgifter som pekar på det och inga vittnesuppgifter heller.
Dörrarnas verkliga funktionalitet har aldrig följts upp.
Bara en liten del, i STATENS HAVERIKOMMISSIONS utredningshaveri.
Attans Rättshaverister, på det stället!
Citera
2021-08-03, 18:38
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clanton
Ja du har rätt, det senaste jag har sett nu är att Estonia skulle ha varit radiostyrt fråga inte varför etc läste bara rubriken så korkat att klockorna stannar men ett tydligt bevis på spikarna i soppan.
Den här tråden är faktiskt rätt sansad. Kanske för att några faktiskt läser på och ändrar uppfattning åtminstone lite grand, kanske för att några lämnar tråden. De riktiga dårarna finns på FB i olika ekokammare där ingen, säger ingen, kommer med motinlägg med någon som helst verklighetsförankring. Där kan myter och rena lögner leva vidare i åratal bland ryggdunkningarna eftersom de aldrig korrigeras.
Citera
2021-08-03, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro

Men givet ovanstående, dvs att hålen har en naturlig förklaring, vad är det du menar skall utredas ytterligare en gång?

1. Jaic skrev att skrovet ej påvisar några skador..
2. Jaic tog med ett förfalskat hamnstadsprotokoll och hävdade att estonia var sjövärdigt.
3. Bucklan på visiret ser ut att ha gjorts av föremål med ganska skarpa kanter, ej bulben.
4. Varför finns videofilmer med explosionshål på estonia?
5. Varför är orginalfilmer från oktober 1994 redigerade och visar inte området runt ramp och eventuellt visir.

Det kanske finns naturliga förklaringar till frågorna, men det måste utredas
Citera
2021-08-03, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av statlig1700
2. Jaic tog med ett förfalskat hamnstadsprotokoll och hävdade att estonia var sjövärdigt.

Fast det är ju ingen skillnad på innehållet i förfalskningen kontra orginalet, så jag förstår inte vad det tjänat på att använda den så kallade förfalskningen.
Citera
2021-08-03, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Fast det är ju ingen skillnad på innehållet i förfalskningen kontra orginalet, så jag förstår inte vad det tjänat på att använda den så kallade förfalskningen.
Jo. Det är skillnad, man försökte trolla bort den bristande sjövärdigheten.
Fatta....1000pers. grund lurade.
Citera
2021-08-03, 20:40
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av statlig1700
1. Jaic skrev att skrovet ej påvisar några skador..
3. Bucklan på visiret ser ut att ha gjorts av föremål med ganska skarpa kanter, ej bulben.
4. Varför finns videofilmer med explosionshål på estonia?
5. Varför är orginalfilmer från oktober 1994 redigerade och visar inte området runt ramp och eventuellt visir.

(1) är ju korrekt givet de förutsättningar jag gav. Det finns inga hål i närheten av vattenlinjen enligt SHK 2021 eller E & A 2019 förutom just de två vid fendern som de senare hittade. Vad menar du att en ny utredning skall titta på?
(2) Vill du ärligt se en utredning av detta protokoll? För ett estniskt flaggat fartyg i en estnisk hamn 1994? Vad exakt skulle det leda till?
(3) Det finns gott om analys som visar att den skarpa isbrytarkanten på bulben matchar bucklan i visiret, inklusive matchande färgavskrap. Knappast något man startar en utredning för.
(4) Det finns det inte. Rabe är en 1:a klassens mytoman. Varken E & A 2019 eller SKH 2021 hittade något som stöder detta.
(5) Vet inte vad du menar här. Rampen och visirlåsen filmades i detalj 1994. Även om du inte är nöjd med denna dokumentation, vad i detta skulle en ny haverikommission ägna sig åt?

Och framförallt: vad i allt du skriver pekar på en annan olycksorsak? För det är vad haveriutredningar ägnar sig åt.
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-08-03 kl. 21:03.
Citera
2021-08-03, 21:00
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Hela skrovet har krökt sig över havsbotten med miskepps som högsta punkt. Detta bör väl innebära att sidorna på hål 1# kan ha fläkts såväl utåt som inåt på grund av deformation?
Jag har kämpat med att få ihop det där om man förenklar fartyget till en homogen balk (tänk suddigummi), men då ser jag inte hur man kan få utfläkt plåt på den ”konkava” sidan om vraket vilar på midskepps SB sida. Jag tänker därför att det kanske är nödvändigt att betrakta ett fackverk med riktigt styva tvärgående däcksplan och WT-skott. Om fartyget komprimeras när det böjs (”sags”) så kan dessa kanske pressa ut bordläggningen så att det ser ut som att det rivs upp?
Citera
2021-08-03, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Jo. Det är skillnad, man försökte trolla bort den bristande sjövärdigheten.
Fatta....1000pers. grund lurade.
Ja men dokumenten är identiska (informationmässigt), orginalet och kopian/förflaskningen.

Så frågan kvarstår vad ville man åstakomma med kopian/förfalskningen.
Citera
2021-08-03, 22:32
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Av konstruktionsritningarna framgår att det inte finns något som hindrar vatten att forsa in när ventilationsöppningarna på sidorna kommer under vattenytan (https://tore.tuhh.de/bitstream/11420/487/1/Promotion_Kehren.pdf, s.123-124). Kehren skriver också att man tagit hänsyn till gallret (”wassersperre”) i beräkningarna och SSPA har en liknande formulering i sin rapport.

Vad gäller dörrarna till bildäck och hissarna så utgår jag från att de var stängda, möjligen undantaget den dörr som Antus Maidre talat om flera år efter katastrofen, men inte i förhöret 1994 (https://web.archive.org/web/20200203155333/http://www.estoniaferrydisaster.net/estonia/index.html kap 21.1.3). De är dock inte vattentäta. Men som framgår av Kehrens tabell 12.2 (ibid. s.122) så spelar dörrarna på bildäck mindre roll för utrymmena under bildäck vattenfylls visserligen genom trapphusen men från knäckta fönster på däck 4. Som jag förstår det kommer också center casing att vara över vattenlinjen tämligen länge medan Estonia sakta kantrar och sjunker. Således kommer vatten från bildäck in tämligen sent.

Jag såg att Kehren skrev att man tagit hänsyn till wassersperre men jag har inte hittat att han redovisat hur? Vad en "vattenspärr" är mer bestämt framgår inte heller?

Det låter ju som om en vattenspärr borde hindra vatten att ta sig in i ventilationen, vilket väl iofs inte betyder att den skall stoppa hur stora vattenmängder som helst. Även om den nu borde varit konstruerad så att vatten inte kan ta sig in all, om det vore möjligt.
Citera
2021-08-03, 22:42
Medlem
Citat:
Om vi börjar med Kehrens avhandling som är en del av HSVA-konsortiets studie (https://tore.tuhh.de/bitstream/11420/487/1/Promotion_Kehren.pdf):
- Vad Kehren och HSVA har gjort är att simulera hur vattnet fyller de olika utrymmena i Estonia givet de öppningar som finns (kap. 12). Man har tagit hänsyn till deras volym och hur stora dörröppningarna är, m.m. Man har också beräknat när olika fönster brister från vattentrycket. Detta skulle kunna förfinas genom att göra mätningar på just Estonias fönster, men att fönstren brister vet vi så det handlar om en justering av en minut här och där.
- Du kan se i Tabell 12.2 hur de olika utrymmena vattenfylls. För utrymmena under bildäck sker det uppifrån, dvs WT-dörrarna antas vara stängda. En intressant detalj är att hyttavd. i fören på däck 1 vattenfylls nästan sist. Det du skriver om hur täta dörrarna till bildäck är har alltså liten betydelse.
- En intressant sak som Kehren kommer fram till är att Estonia ligger stabilt i vattnet från ca 30 grader slagsida. Hon sjunker genom ’progressive flooding’ av överbyggnad och undre utrymmen med bibehållen stabilitet. Det är alltså inte aktuellt att hon skall kantra omedelbart, vilket med märklig envishet påståtts i 26 år.

Du nämner sedan WT-dörrarna på Estonia. Vi vet från vittnesmål från ECR att dessa stängdes tidigt. Det har spekulerats i att de kanske i stället öppnades, men vi vet också att dykare bekräftade att de dörrar de undersökte på däck 1 var stängda (oklart hur många, men jag gissar på två baserat på deras dykrutt). Så det enda rimliga är att anta att de faktiskt var stängda i princip hela tiden.

Vad gäller SSPA så gjorde de modellförsök med dels en skalmodell i vågbassäng, dels en större modell där man simulerade vattenflödet genom överbyggnaden.
- Om vi börjar med modellen (skala 1:40?) i vågbassängen så är den i sig en fantastisk modell med propellrar och allt, men den är en modell! De leder till ett antal problem när man jämför med verkligheten eftersom ett antal saker inte skalar lika (vattenflöde, tryck, m.m.).
- Du är inne på en av dessa saker: luften komprimeras mycket mer i full skala än i modellen. Det medför att man måste släppa ut lite luft genom de berömda ventilerna för att matcha förloppen. Att man släpper ut i aktern först är inte så konstigt eftersom den ligger lägre och har högre vattentryck underifrån. Men alltihop visar på begränsningen av skalförsök.
- Du nämner sedan WT-dörrarna och dörrarna till bildäck. Jag har inte sett de uppgifter du skriver om att de förra monterades bort. Dörrarna till bildäck är som framgår av Kehrens avhandling inte särskilt viktiga för Estonia vattenfylls ändå via ventilationssystemet och fönster på däck 4.
- Till sist har vi den större modellen i Nederländerna med överbyggnaden. Jag har inte uppfattat vilka nya resultat den faktiskt gav, men idén var att simulera hur snabbt däck 4 vattenfylldes.

Sammantaget skulle jag vilja säga att vi ser begränsningarna i att göra modellförsök. Man måste ”tweaka” modellerna på olika sätt för att komma runt de grundläggande skalproblemet. Men det är inte SSPAs fel. I stället ser jag modellförsöken som ett komplement till simuleringarna av HSVA, och om vi inte hade haft överensstämmelse mellan dessa så hade det varit en alarmsignal.

Har för närvarande inte möjlighet att svara på allt eftersom jag måste läsa in mig mer på dessa rapporter.

Jag anser ju att defacto att man byggde modellen så snarlik den riktiga Estonia som möjligt för att sedan bara lämna samtliga WT dörrar öppna för att ge fri passage till vattnet är inget kort av en oerhörd manipulation. Det är nästan som att man hade hybris när man byggde modellen och tänkte att den skulle uppföra sig som tänkt. Sen var man tvungen att göra ganska stora ändringar och visa för världsmedierna att allting stämmer.

Varför överhuvudtaget göra modellförsök om man måste göra så många ändringar från utgångspunkten? Är det då bara ett spel för galleriet?

Du säger att det inte är konstigt att de släppte ut luften baktill först eftersom denna ligger lägre. Men frågan är när är den lägre och hur mycket? Naturligtvis är aktern tyngre p.g.a. maskineriet och börjar då sjunka innan fören om fartyget defacto förlorat flytförmågan. Den kvarvarande flytförmågan går då till fören som sjunker sist. Däremot har deras val att släppa ut i ventilen till aktern inget att göra med att man har tyngre maskineri i aktern. Anledningen till att de släpper ut luft är för att kompensera för det faktumet att luften i riktiga Estonia skulle vara utsatt för mer tryck och därmed ge mindre flytförmåga.

Det sker ju viss kompression om den kvarvarande luften hamnar under havsnivå, dock är denna marginell och har ingen praktisk betydelse på sjunkförloppet. Du ska ner betydligt djupare för att denna typ av kompression under havsnivå ska spela roll. Så att de släpper ut luft i aktern är bara för spel för gallerierna.

De hade ett visst utrymme att släppa ut 8L luft för att kompensera för skalmodellen (obs inte det faktumet att aktern väger mer). Hur de valde att släppa ut den luften är inget mindre än fulspel.

Jag återkommer på resten.
Citera
2021-08-03, 22:51
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Jo. Så har det varit från dag 1 egentligen. Påståenden som det att Estonia ”borde flutit upp och ner” har t.ex. ältats i 25 år. Jag har hört det från folk med hyfsad kunskap om sjöfart, men som varit för lata eller ointresserade för att ta reda på hur Estonia faktiskt var konstruerat. Det tar väl, vad då, 10 minuter att läsa på och se att ”aha, det fanns ventilationskanaler på sidorna”.

HSVA: s slutsats är alltså att Estonia verkligen skulle ha kapsejsat och flutit upp och ned om inte fartyget girat och saktat farten efter två till tre minuter med öppen bogramp. Ventilationskanaler eller inte.

http://www.itdemokrati.nu/msestonia/sourcesmsestonia/1_MS_Estonia_HSVA_english.pdf (s.63)

Så om detta sjunkscenario återger vad som inträffade så är det inte så konstigt om man som utgångspunkt anser att fartyget borde flutit upp och ned, eftersom det som anses ha hänt i så fall är resultatet av speciella omständigheter än något som varje vis man förstår direkt om denne läser om Estonias ventilationskanaler.

Citat:
En annan märklighet är inställningen till de tre kända hålen i Estonia:
1. bogporten är öppen (tidigare delvis täckt av en trasig ramp),
2. det stora vertikala hålet/sprickan (”häl #1),
3. det tidigare mindre horisontella hål #2, numera större än hål #1.
Trots att Estonia de facto legat med SB sida neråt så är det för några helt otänkbart att hål #1 och #2 tillsammans med den stora 22 x 4 m intryckningen orsakats av just havsbotten. Men med bogporten och bogvisiret däremot, där tänker man sig att det på något sätt är rimligt att det hänt på havsbotten. Att bogvisiret var konstruerat för att tåla laster på 10 ggr sin egen vikt på ca 55 ton, inget problem. Det har man slitit/sprängt loss. Likaså har man demolerat hela fördäcket och slitit sönder lyftanordningar och hydraulik.

Det senaste i foliahattarnas land är en idé om att man dumpat sten på platsen där man hittade bogvisiret (!). Detta kommer från Fokus Estonias FB-sida via Bettans blogg:
https://estoniakatastrofen.travel.blog/2021/07/26/178-sensationella-bilder/
Notera att denna bild finns med i estniska HKs ppt som ett exempel på interferens under SONAR-undersökningen (https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Fpilv.mkm.ee%2Fs%2FsWqles ShxLKcUM2%2Fdownload%3Fpath%3D%252F%26amp%3Bfiles% 3DRoPax%2520Estonia%2520survey%2520at%2520sea%2520 8-16%2520July%25202021%2520ENG.pptx) men har nu på ett märkligt sätt förvandlats till ”knytnävsstora stenar” på fyndplatsen för bogvisiret. Detta är också såvitt jag förstår samma människor som underi 20 år hävdat att visiret hittades någon helt annanstans, eller slets loss från vraket. Men nu är det i stället påhittade stenar på dess fyndplats som skall förklaras av regeringen.

Så du har rätt, det tar aldrig slut.

Vilket är fullständigt rimligt att det inte gör. Saker och ting är uppklarade när de är undersökta, inte när ett gäng förståsigpåare, där man tyvärr får placera dig också, ägnar sig åt att postulera teorier istället för att undersöka fakta, och förutsätta att man har rätt utan att bevisa saken. Det är som sagt kunskapsfientligt och att ägna sig åt att sätta tro före vetande, vilket inte är ett vetenskapligt synsätt.

Det är verkligen ingen god utgångspnkt att sätta sig på höga hästar. Även om man skulle ha rätt i postulerade teorier för att de är relativt välgrundade i teoretiska resonemang.
Citera
2021-08-03, 22:53
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Jag såg att Kehren skrev att man tagit hänsyn till wassersperre men jag har inte hittat att han redovisat hur? Vad en "vattenspärr" är mer bestämt framgår inte heller?

Det låter ju som om en vattenspärr borde hindra vatten att ta sig in i ventilationen, vilket väl iofs inte betyder att den skall stoppa hur stora vattenmängder som helst. Även om den nu borde varit konstruerad så att vatten inte kan ta sig in all, om det vore möjligt.
Om du tittar i Fig. 12.6 så ser du att ”wassersperre” är en ca 500 mm hög plåt som sträcker sig snett inåt från ventilationsgallret (”jalousie”). Denna plåt kommer under normala förhållanden hindra vattenstänk från enstaka vågor att tränga ner i ventilationstrumman, men om galleröppningen hamnar under vattenytan gör den inte längre någon nytta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in