Citat:
Ursprungligen postat av
Surtruten
Du glämmer bort de som tror att de kvävs om de bär munskydd, men det är ju ofta samma personer som inte vill vaccinera sig.
Vi vet att man kan bli sjuk och smitta även om man är vaccinerad även om man smittar mindre och under kortare tid.
Med dessa förutsättningar är det nog bra att de använder munnskydd i USA där det fortfarande finn stora luckor i vaccineringen. Det verkar ju ha blivit en superpolitisk fråga där först Trump fixade så att vaccin skulle kunna levereras snabbt, för att sedan verka förneka riskerna så till den milda grad att många Reps. inte vaccinerar sig.
Trär man nåt över munnen blir det svårt att andas. Jag har dock aldrig testat munskydd så jag ska inte uttala mig hur det känns. Men måste vara jobbigt och besvärande.
Nu var det ju just nya rön om delta som gör att dom fick ta på sig masken igen.
Klart att vaccinerade kan smitta andra så varför ta risker. Dessutom ska det ju vara lika för alla.
Annat är det i Filipinerna och några andra förtryckarstater där är det både visir och munskydd som gäller.
För visst är det så att den skulle kunna smitta i ögonen.
Bara Tegnell kvar snart som inte tror på munskydd.
Citat:
Ursprungligen postat av
zorigo
Varför läser du inte vad jag skriver? Det smittar fortfarande, särskilt Delta som skiljer sig mer från den virusversion som vaccinet tagits fram mot, men det smittar MINDRE än att om man är ovaccinerad. Ge det tre månader så finns det nytt vaccin som tagits fram mot specifikt Delta-varianten och så minskar smittspridningen igen.
Detta är ytterligare ett argument för att måla ut ovaccinerade som skyldiga till smittspridningen.
Mer eller mindre hur som måste principen utgå i från att det kan smitta.
tre månader? Sen distribuera ut och vaccinera alla. Snälla du. Det är NU delta rullar fram och härjar.
Om ett halvår och mer har vi ingen aning om vilken mutation som är på gång.
Tur att du inte är vaccinsamordnare då hade jag vart riktigt orolig.