2021-08-03, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Vet du. Jag berättar vad jag vill, så står dig fritt att lägga fram det du anser viktigt.

Men okey då.
Esbjörn har haft problem att sköta sin egen ekonomi. Han har fått post till flera ställen och nu hotade kronofogden.
Kvinnan som äger pensionatet där Esbjörn bor säger sig ha hjälp Esbjörn med det mesta i vardagen. Allt från ekonomi till hygien. Hon har hjälp Esbjörn som vän, och inga papper har skrivets.
När denna soppa började bli känd tror jag inte att hon ville hjälpa Esbjörn på lösa boliner längre.
Utan man skrev en generalfullmakt på en kvinna som fungerat som godman och hjälp människor med deras ekonomi förut. Esbjörn skrev själv på denna fullmakt.
Måste man ge rätten att sälja fasta och lösa tillgångar och sköta alla kontakter med myndigheter och domstolar till någon som ska hjälpa en med att betala räkningarna i tid?
2021-08-03, 17:42
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Måste man ge rätten att sälja fasta och lösa tillgångar och sköta alla kontakter med myndigheter och domstolar till någon som ska hjälpa en med att betala räkningarna i tid?
Om man inte tycker sig klara av de bitarna är det väl bra om någon hjälper till.
2021-08-03, 17:43
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorstBastVackrast
Du visar bara med din litania att du inte förstår dig på juridiken, det är tydligt att du inte ens kan skilja på äganderättens övergång och köpets fullbordan. Du får läsa på om vad dessa två olika begrepp innebär. Kan du hitta ovanstående information kan du väl hitta det också. Men jag vet att Vesterlins har skrivit lite om detta, kolla där om du är oförmögen att själv tillgodogöra dig denna välkända information.

Din "juridiska bedömning" är inte vatten värd när du inte ens förmår förstå skillnaden på äganderättsövergång och fullbordan av köp. Du gör bara dig själv till åtlöje med sådana uttalanden.

Du får mer än gärna förklara det och hur domstolen bedömer en ofullständig äganderättsövergång i det här läget.

Jag ser i min spåkula att du inte kommer att återkomma med en enda juridisk källa som stödjer något av det du påstår.
2021-08-03, 17:44
Medlem
Citat:
Du har helt rätt i att Esbjörn inte kunnat få en demens diagnos. Jag upptäckte precis att den diagnosen är borttagen. Nu mera kallas det kognitiv funktionsnedsättning.
https://www.demenscentrum.se/Forskning/Artiklar/Begreppet-demens-pa-vag-ut

För övrigt säger inget av det du skriver något om hur Esbjörns koncentration eller hans förmågor står sig i en miljö där han känner sig stressad, och upplever det som mörkt.

Så du har till sist kommit till insikt om det. Äääääntligen. Det var väl sisådär 20 000 inlägg eller så som även det påpekades, i samband med att den diagnosen (oavsett formellt namn) konstaterades uteslutas av den Lindriga kognitiva funktionsnedsättningen. Men eftersom de mindre begåvade i tråden under lång tid inte klarat av att förstå detta och fortsatt envisas att använda termen demens, har jag försökt förklara det hela på er nivå med de begrepp ni själva använder. Får se om du fortsättningsvis klarar av att förstå betydelsen och innebörden av en Lindrig kognitiv funktionsnedsättning. Det skulle vara glädjande, om än förvånande.

Det är inte vad jag skriver som säger något om Esbjörns förmågor, det är vad Barry och Professorn skriver som säger det mesta om Esbjörns förmågor. Jag hänvisar bara till deras uttalanden. Jag förstår att du vill försöka mörka vad de säger och göra det till något jag skulle påstå, men så är det inte. Jag framför bara fakta kring vad yrkesmännen i fallet har utrett och uttalat sig om. Det är extremt tydligt. Läs gärna mina inlägg igen där citaten finns, eller ännu hellre dokumenten själva.

Esbjörn lider inte av den diagnos som i vardagstal kallas demens. Det är fastställt av Barry med flera psykologer och läkare och bekräftat av professorn. Konstigare än så är det inte.
2021-08-03, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Du får mer än gärna förklara det och hur domstolen bedömer en ofullständig äganderättsövergång i det här läget.

Jag ser i min spåkula att du inte kommer att återkomma med en enda juridisk källa som stödjer något av det du påstår.

Problemet här är att du inte förstår vad domstolen har att bedöma och därför ställer frågor som utgår ifrån förhållanden som inte föreligger. Det kallas att skapa halmgubbar. Vilket är vad du gör. Det är bara ännu ett bevis på ditt oförstånd, din okunskap och dina försök att ge sken av något som inte är sant.

Domstolen har inte att bedöma någon "ofullständigt äganderättsövergång" i detta fallet. Och oavsett vilket så kan ingen enskild person någonsin förklara hur en domstol bedömer något som någon domstol inte har bedömt, och än mindre något som någon domstol aldrig kommer att bedöma. Bara det faktum att du tror en sådan sak visar hur oförstående du är.

Den juridiska källan till mitt påstående är naturligtvis Jordabalken kap 4.
Jag har redan förklarat för dig att det finns vida omskrivet såväl på internet som här i tråden, och har hänvisat dig till Vesterlins hemsida där det finns förklarat. Nu har du även fått den juridiska källan. Helt otroligt patetiskt att du inte ens kunde inse själv vilken den är. Men du är som alla andra korkade ebba-hatare, stoppar huvudet i sanden och vägrar erkänna faktaförhållanden som inte passar din egen agenda och som du inte blir skedmatat med likt en bebis.
Men som jag förutsåg redan från början så saknar du alltså förmåga att tillgodogöra dig så enkel och redan välkänd information.
Att du använder en spåkula förvånar mig inte alls, så gott som allting du skriver kommer ur den, förmodar jag.

Citat:
Iknowafewthings

Yes, very few, obviously.
Senast redigerad av StorstBastVackrast 2021-08-03 kl. 17:56.
2021-08-03, 17:57
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Så du har till sist kommit till insikt om det. Äääääntligen. Det var väl sisådär 20 000 inlägg eller så som även det påpekades, i samband med att den diagnosen (oavsett formellt namn) konstaterades uteslutas av den Lindriga kognitiva funktionsnedsättningen. Men eftersom de mindre begåvade i tråden under lång tid inte klarat av att förstå detta och fortsatt envisas att använda termen demens, har jag försökt förklara det hela på er nivå med de begrepp ni själva använder. Får se om du fortsättningsvis klarar av att förstå betydelsen och innebörden av en Lindrig kognitiv funktionsnedsättning. Det skulle vara glädjande, om än förvånande.

Det är inte vad jag skriver som säger något om Esbjörns förmågor, det är vad Barry och Professorn skriver som säger det mesta om Esbjörns förmågor. Jag hänvisar bara till deras uttalanden. Jag förstår att du vill försöka mörka vad de säger och göra det till något jag skulle påstå, men så är det inte. Jag framför bara fakta kring vad yrkesmännen i fallet har utrett och uttalat sig om. Det är extremt tydligt. Läs gärna mina inlägg igen där citaten finns, eller ännu hellre dokumenten själva.

Esbjörn lider inte av den diagnos som i vardagstal kallas demens. Det är fastställt av Barry med flera psykologer och läkare och bekräftat av professorn. Konstigare än så är det inte.
Ingenstans i dessa 20 000 inlägg står det att det beror på att demens diagnosen har försvunnit ur DSM.
Du förstår väll att Esbjörn fortfarande är dement på samma sätt. Fast diagnosen heter någonting annat.
2021-08-03, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spakur
Hon har ju halkat ner till en femteplats av åtta i novus undersökning, vet inte vad du räknar som "stort förtroende".
Abortmotståndarna kanske påverkar en del,men dom har ju vevat förut samtidigt som KD stigit.

Tror hon måste släppa detta skamgrepp om gården om hon inte vill fortsätta sjunka. Frågan är dock om hon inte har siktet på influenceryrket som hennes kompisar, och att göra punktinsatser för privata näringslivet istället, och då betyder ju politiskt förtroende ingenting, då är det väl bara nice att ha fått en fin sjötomt billigt.

Min gissning är att KD gör en sista ansats att avskaffa strandskyddet innan dom trillar ur riksdagen.
Sen satsar Ebba på sin youtubekanal.

Busch har fortfarande högre förtroende än Annie Lööf, Nyamko Sabuni, Per Bolund och Märta Stenev. Delar plats med Åkesson.
Det enda riktiga förtroende undersökningen är riksdagsvalet. Troligen har husköpet påverkat. Borde hon pekat fd ombudet för något? Nej det borde hon inte gjort. Påverka det? Ja. För det bättre eller sämre? Vet ej. Tror många fick lära sig mer om förtal och Sverige har inte som andra länder när det kommer till det.

Detta handlar om ett hus, som kunde blivit löst om säljaren hade dykt upp på tillträdesdagen, med någon Esbjörn lita/ ombud, och förklarat, så tror jag allt hade kunnat blivit löst för båda parter.
2021-08-03, 18:00
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Punkt 1 kan jag kommentera lite, det är rätt många religiösa galningar med i det partiet, en av dom sjöng väl från talarstolen i riksdagen tex om afghanerna?

Ebba hör emellertid inte till dem...

Binninge nämns ju som har blivit utesluten ur partiet och en del av galningarna i partiet verkar ju skriva i den här tråden, de vill väl att en av galningarna ska ersätta Ebba som partiledare 😐 och använder Esb som hävstång...
Binninge har aldrig varit med i KD - en trådsanning att han har det och den är avslöjad som BS.
2021-08-03, 18:07
Bannlyst
Citat:
Jo men du gjorde det här ovan.
Haha, men jag nämnde det i min inlägg precis innan. Jag tror du skulle må bra av att slappna av lite. Det är ingen här som vill dig nåt ont.
Ta ett djupt andetag och när knognarna vitnar är det dags att sträcka på dem.
2021-08-03, 18:07
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Du har helt rätt i att Esbjörn inte kunnat få en demens diagnos. Jag upptäckte precis att den diagnosen är borttagen. Nu mera kallas det kognitiv funktionsnedsättning.
https://www.demenscentrum.se/Forskning/Artiklar/Begreppet-demens-pa-vag-ut

För övrigt säger inget av det du skriver något om hur Esbjörns koncentration eller hans förmågor står sig i en miljö där han känner sig stressad, och upplever det som mörkt.

Citat:
Ingenstans i dessa 20 000 inlägg står det att det beror på att demens diagnosen har försvunnit ur DSM.
Du förstår väll att Esbjörn fortfarande är dement på samma sätt. Fast diagnosen heter någonting annat.
Det stämmer att demens ersatts av kognitiv sjukdom i DSM-5, men diagnosen finns förvirrande nog fortfarande kvar i ICD-11. ICD är det klassificeringssystem som sjukvården, Socialstyrelsen etc använder.

I det neuropsykologiska utlåtandet anges Esbjörns diagnos enligt ICD: Lindrig kognitiv störning, objektiv F06.7.

Edit: Det spelar i sig inte någon större roll i den här historien om Esbjörn har den eller den diagnosen när det gäller om han hade förmåga att förstå eller förstod innebörden av köpekontraktet och dess konsekvenser när han undertecknade det. Diagnosen är en av pusselbitarna.
Senast redigerad av DoraF 2021-08-03 kl. 18:19.
2021-08-03, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Binninge har aldrig varit med i KD - en trådsanning att han har det och den är avslöjad som BS.

Jag har då inte sett några faktiska belägg för att han varit det, men inte heller något avslöjande av det som BS. Var finns det avslöjandet?

Däremot tycker jag mig ha sett ett antal olika referenser till tidningen Kristdemokraten där han skulle ha omskrivits för många år sedan, i samband med våldtäktsdomen om jag inte minns fel. Tyvärr finns det omnämnda numret av tidningen inte längre tillgängligt på nätet. Så jag har inte följt upp det vidare. Någon i tråden skrev att de skulle kolla upp saken på Kungliga Biblioteket där kopior av alla utgivna tidningar finns sparade. Men sedan har jag inte sett något mer om att det faktiskt gjordes. I vilket fall som helst, av det jag sett verkar det vara mer som pekar på att det är sant, än falskt. Därför vore det som sagt intressant om du kan hänvisa till avslöjandet.
2021-08-03, 18:17
Medlem
Citat:

Du fortsätter sprida dina lögner, ser jag.

Det är alltså fastslaget av samtliga involverade yrkesmän, psykologer, läkare och professor, att Esbjörn inte lider av demens. Jag förstår att du inte läst dessa yrkesmäns utredningar, rapporter och utlåtanden, då även dessa, den formellt korrekta diagnosbenämningen till trots, använder begreppet demens.

Återigen citerar jag professorns yttrande, kanske förstår du denna gång
Citat:
En förtydligande kommentar ang. "lindrig kognitiv störning" eller "nedsättning" är att den ofta
används i vården när vi inte alltid kan avgöra om en lindrig kognitiv nedsättning är av godartad natur
som ligger nära det normala åldrandet eller om det är ett uttryck för en pågående allvarlig
sjukdomsprocess som kan leda till demens. I definitionen lindring kognitiv störning är det implicit att
den är just lindrig, och då inte leder till nedsättning av individens autonomi eller dennes
fattningsförmåga och omdöme. Om så vore fallet är inte tillståndet längre lindrigt utan skall då
beskrivas som ett mer allvarligt tillstånd, t.ex. demenssjukdom
eller annan hjärnsjukdom och då skall
givetvis en annan diagnos användas.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in