2021-07-31, 17:09
Medlem
Nikromas avatar
Hej

Jag försöker fixa en kompis Macbook Air 2014.

När jag startar datorn dyker det upp en mapp med ett frågetecken. Okej, hårddisken är trasig. Öppna den och se att det inte är så enkelt att byta den som jag önskat.

Lång historia kort, jag köper en adapter för nVME SSD och en Samsung SSD 980. Men Macbooken kan inte hitta den. Den finns inte i diskverktyget och kan inte hitta den i terminalen.

Så vad kan jag göra mer för att se vad som kan vara fel med det?

Extra information:
  1. När den ursprungliga SSD -enheten är i är uppstarten till återställningsläget mycket långsammare än annars
  2. Kollade så det är inget fel på 980, fungerar i PC
  3. Kan göra en startbar USB och få datorn att fungera (kunde inte surfa, men såg inte vidare på det)
  4. Båda SSD -enheterna blir ganska varma medan de är i Macbook. Så varmt att jag inte kan röra det för länge
Citera
2021-07-31, 18:04
Bannlyst
Boota datorn på Slackware Linux, och kolla där om den hitta disken.
Citera
2021-08-01, 00:26
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikroma

När jag startar datorn dyker det upp en mapp med ett frågetecken. Okej, hårddisken är trasig.

Ett frågetecken betyder att rätt startskiva inte hittas. Det är inte samma sak som att disken är trasig. Jag har varit med om detta bara någon enstaka gång under mina drygt 30 år med hundratalet Macar, så jag kan inte direkt säga hur jag löste det. Men jag vill minnas att det räckte med att starta maskinen med alt nedtryckt för att peka mot rätt startdisk/-partition. Därefter var allt som det borde.

Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Detta är kanske ett jättebra tips. Men Linux är något som många bara hört talats om, men synnerligen få vet vad man ska göra med ditt tips. Eller vad det ens betyder.
Citera
2021-08-02, 15:27
Medlem
Nikromas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280

Får ev ta och se om det kan hjälpa. Ska testa några andra steg först
Citera
2021-08-03, 11:06
Medlem
BigFatCones avatar
Följer tråden. Har själv en Air 2014 som jag ska byta SSD på när jag pallar.
Citera
2021-08-03, 15:09
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikroma
Får ev ta och se om det kan hjälpa. Ska testa några andra steg först

Hur startar du datorn efter att SSD:n är bytt? Med Internet Recovery? Jag är rätt säker på att du behöver starta med High Sierra eller senare för att den nya SSD:n ska hittas, äldre system har inte rätt drivrutiner. Om du har möjlighet, gör en startar USB-sticka med Mojave eller Catalina på en annan Mac och starta från den.

Edit: ifixit har en bra guide och andra tips här:

https://www.ifixit.com/Guide/MacBook...lacement/24754

Edit2: jävlar vad slarvigt jag läser. Precis som System är inne på betyder blinkande frågetecken inte säkert att SSD:n är trasig. Testa att starta med Internet Recovery (Option-Command-R vid uppstart för att få den senaste version av macOS som datorn klarar), öppna Skivverktyg, radera Macintosh HD, avsluta Skivverktyg och installera om macOS.
Senast redigerad av Rassa 2021-08-03 kl. 15:57.
Citera
2021-08-03, 20:15
Medlem
Nikromas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Hur startar du datorn efter att SSD:n är bytt? Med Internet Recovery? Jag är rätt säker på att du behöver starta med High Sierra eller senare för att den nya SSD:n ska hittas, äldre system har inte rätt drivrutiner. Om du har möjlighet, gör en startar USB-sticka med Mojave eller Catalina på en annan Mac och starta från den.

Edit: ifixit har en bra guide och andra tips här:

https://www.ifixit.com/Guide/MacBook...lacement/24754

Edit2: jävlar vad slarvigt jag läser. Precis som System är inne på betyder blinkande frågetecken inte säkert att SSD:n är trasig. Testa att starta med Internet Recovery (Option-Command-R vid uppstart för att få den senaste version av macOS som datorn klarar), öppna Skivverktyg, radera Macintosh HD, avsluta Skivverktyg och installera om macOS.

Finns tyvärr ingen disk alls när jag är där inne så jag misstänker starkt att hårddisken är trasig. Och internet-recovery kommer bara till en version som är för gammal för att hitta NVMe hårddiskar (hoppas jag)

Så har hittat en begagnad disk som jag ska försöka nyttja till att installera MacOS, fixa en högre version i UEFI. Då hoppas jag att det går. Nu ska jag bara invänta posten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in