2021-08-03, 11:59
Medlem
norther1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av journeyman2k
"Bloggen är borttagen" knappt 10 min efter att du skrivit inlägget...
Bloggen är borttagen sedan länge. Du får öppna en cachad sida för att se den.
Citera
2021-08-03, 12:02
Medlem
Ken Drydens avatar
I väntan på att häktningsförhandlingarna drar igång kl 14, kan man ju diskutera mediebevakningen. Det här körde Svenska Dagbladet igår: "Locket på efter att känsliga uppgifter läckt".

https://www.svd.se/expert-skjutmordet-i-lulea-kan-vara-unikt

Vad det handlar om är att åklagare och polis är superirriterade på att någon inom polisen har pratat med lirare från Aftonbladet. Här tror jag att det är deras reporter Jamshid Jamshidi. Han har bevakat händelsen från början. Han har antingen redan en kontakt inne i polishuset eller också har han lyckats charma någon polisanställd under helgen.

De känsliga uppgifter som läckts och som AB kan ta äran av är bl.a.:

1) Simon var bara chaufför.

2) Någon från Shottaz är den egentliga skytten.

3) Bilen som brann i Boden fyra timmar efter mordet i Luleå har koppling till mordet.

Polisläckan är rimligen bara en person, så allt beror på hur mycket denna person visste när infon kommunicerades (inga fler "känsliga uppgifter" har ju publicerats sedan den 1 augusti.

Att det talas om "Shottaz" är ju lite konstigt. De personer som tidigare stått inför rätta för olika saker i Luleå - och som är somalier från Järvafältet - är ju den döde Ninow och de (ännu så länge) levande Yahye och Bahnan. Dessa har ju (enligt uppgift) lämnat sina positioner som underhuggare i FLG för att köra lite eget uppe i norr och har redan varit i klammeri med rättvisan och (förmodligen) varit involverade i det bisarra intrånget på raketskjutfältet i Vidseln.

Jag tror att det är Norrbottenpolisens interna jargong att kalla de här somaliska inbrytarna på Hertsön för "Shottaz" vare sig de är medlemmar eller ej, enligt logiken "somalier från Stockholmstrakten => tidigare FLG => Shottaz". Det var någon här i tråden som för ett par dagar sedan skrev "Jag kallar alla negrer för Shottaz". Det är lite samma sak här, tror jag.
Senast redigerad av Ken Dryden 2021-08-03 kl. 12:09.
Citera
2021-08-03, 12:10
Medlem
mastarns avatar
Alternativ teori

Simon mördare? (ensam mördare)

Shottaz kanske bara är ett sidospår lr allafall delvis sidospår planterat av Simons vänner?

Kvällspressen vet ju sedan gammalt att aldrig check up en bra storie
Shottaz säljer lösnummer...

Och mycket tjat nu om planterad pistol och falska fingeravtryck mm i tråden

Så kanske så här

Att Frida hade slarvart bort Simons knark (större parti) och han var fett pressad av dem han var skyldig i sin tur (Niinows crew?) och ända möjligheten för honom var att se till att hon betalade eller knäppa Frida eller själv bli fimpad...

Frida fattade inte allvaret i situationen alt kunde inte få fram några 💵 och då blev det som det blev...

I början var det ju någon som skrev något liknande..

Där av det amatör mässiga utförandet och att han blev plockad så fort....

Sedan drar ett antal konton igång försök till vilseledandning och damage control?
Senast redigerad av mastarn 2021-08-03 kl. 12:17.
Citera
2021-08-03, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mastarn
Alternativ teori

Simon mördare? (ensam mördare)

Shottaz kanske bara är ett sidospår lr allafall delvis sidospår planterat av Simons vänner?

Kvällspressen vet ju sedan gammalt att aldrig check up en bra storie
Shottaz säljer lösnummer...

Och mycket tjat nu om planterad pistol och falska fingeravtryck mm i tråden

Så kanske så här

Att det Frida hade slarvart bort Simons knark (större parti) och han var fett pressad av dem han var skyldig i sin tur (Niinows crew?) och ända möjligheten för honom var att se till att hon betalad eller knäppa Frida eller själv bli fimpad...

Frida fattade inte allvaret i situationen alt kunde inte få fram några 💵 och då blev det som det blev...

I början var det ju någon som skrev något liknande..

Där av det amatör mässiga utförandet och att han blev plockad så fort....

Sedan drar ett antal konton igång försök till vilseledandning och damage control?
Utifrån vad jag har sett och hört om Simon så har jag oerhört svårt att se honom som pisrolmördare som dessutom skjuter en tjej flera gånger i skallen. Ingenting är omöjligt, men det känns inte troligt.
Citera
2021-08-03, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bouncingwiththat44
Det kanske låter ologiskt för dig, för oss som levt i den här världen så vet vi att det är vardagsmat.

Vet exempelvis om en grupppering som förvarade x antal kilo extremt rent kokain hos en laddtorsk, han lever inte idag. Du kan säkert räkna ut varför.

Givetvis blir det konsekvenser om man stjäl någons stash, vad tror du själv?
"Nä det är lugnt polarn, jag pröjsar det ur egen ficka, du kan ju inte hjälpa att du är torsk!"

Att man inte skulle kunna skriva på ett korrekt vis för att man missbrukar är även det bara dumheter.

Har du ingen aning om vad som pågår i detta fallet eller i den kriminella pundarvärlden överhuvudtaget så är det bättre du håller din bristfälliga kritik för dig själv.

Jag har svårt att tro att BO knarkade upp grejerna. Kände henne inte, har dock växlat några ord med henne för ett par år sedan. Hon var tyst, introvert och reserverad. Bevisligen har hon skarpt intellekt då hon bl.a. var ett geni i matematik i högstadiet. Hon var nog mer av "fuck society" karaktär. En intelligent ung kvinna som tyckt sig genomskåda samhällets ytliga fasad och gjorde revolt mot detsamma. En "anarkist" om man så vill. Inte den typiska ADHD-på-sterioder-bruden som är vanligare i dessa kretsar. Men som tillika omgav sig av det värsta drägget.

Jag tror att hon fick ta kulorna för någon annan. Som det verkar cirkulerade mycket löst drägg i och kring hennes boende. Och i hennes liv att inte förglömma.
Citera
2021-08-03, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
I väntan på att häktningsförhandlingarna drar igång kl 14, kan man ju diskutera mediebevakningen. Det här körde Svenska Dagbladet igår: "Locket på efter att känsliga uppgifter läckt".

https://www.svd.se/expert-skjutmordet-i-lulea-kan-vara-unikt

Vad det handlar om är att åklagare och polis är superirriterade på att någon inom polisen har pratat med lirare från Aftonbladet. Här tror jag att det är deras reporter Jamshid Jamshidi. Han har bevakat händelsen från början. Han har antingen redan en kontakt inne i polishuset eller också har han lyckats charma någon polisanställd under helgen.

De känsliga uppgifter som läckts och som AB kan ta äran av är bl.a.:

1) Simon var bara chaufför.

2) Någon från Shottaz är den egentliga skytten.

3) Bilen som brann i Boden fyra timmar efter mordet i Luleå har koppling till mordet.

Polisläckan är rimligen bara en person, så allt beror på hur mycket denna person visste när infon kommunicerades (inga fler "känsliga uppgifter" har ju publicerats sedan den 1 augusti.

Att det talas om "Shottaz" är ju lite konstigt. De personer som tidigare stått inför rätta för olika saker i Luleå - och som är somalier från Järvafältet - är ju den döde Ninow och de (ännu så länge) levande Yahye och Bahnan. Dessa har ju (enligt uppgift) lämnat sina positioner som underhuggare i FLG för att köra lite eget uppe i norr och har redan varit i klammeri med rättvisan och (förmodligen) varit involverade i det bisarra intrånget på raketskjutfältet i Vidseln.

Jag tror att det är Norrbottenpolisens interna jargong att kalla de här somaliska inbrytarna på Hertsön för "Shottaz" vare sig de är medlemmar eller ej, enligt logiken "somalier från Stockholmstrakten => tidigare FLG => Shottaz". Det var någon här i tråden som för ett par dagar sedan skrev "Jag kallar alla negrer för Shottaz". Det är lite samma sak här, tror jag.

Ja, låt oss enas om att detta bottnar i strukturell rasism.
Sen håller jag för övrigt med dig. Rent formellt är det ju skillnad på Shottaz och FLG och skillnaden blir ju ännu större om de som är uppe i Norrbotten är "före detta" som dragit igång någon egen piratlåda uppe på landsorten.
I sak ändrar det ju inte på så mycket. Poängen är väl att mordet påvisar att det etablerats kopplingar och utbyten mellan Norrbotten och Rinkebys gängkriminella.
Sen borde kanske Aftonbladets formuleringar varit något mindre svartvita för att bli helt träffsäkra.

Man kan ju inte utesluta att det också är helt medvetet, antingen från Aftonbladet eller från den som läckte från polisen. Säger man Shottaz så inkluderar det ju en avsevärt större personkrets än om man säger att det rör sig om personer som lämnat FLG och startat eget.

Jag lägger min slant på att polisen varit lite diffus här för att det internt inte ska bli allt för tydligt att läckan sitter på detaljerade uppgifter. Genom att dela ut en "bred beskrivning" så blir ju mängden poliser som förstått så pass mycket klart större än om man är specifik.
Citera
2021-08-03, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shootingstar
Jag har svårt att tro att BO knarkade upp grejerna. Kände henne inte, har dock växlat några ord med henne för ett par år sedan. Hon var tyst, introvert och reserverad. Bevisligen har hon skarpt intellekt då hon bl.a. var ett geni i matematik i högstadiet. Hon var nog mer av "fuck society" karaktär. En intelligent ung kvinna som tyckt sig genomskåda samhällets ytliga fasad och gjorde revolt mot detsamma. En "anarkist" om man så vill. Inte den typiska ADHD-på-sterioder-bruden som är vanligare i dessa kretsar. Men som tillika omgav sig av det värsta drägget.

Jag tror att hon fick ta kulorna för någon annan. Som det verkar cirkulerade mycket löst drägg i och kring hennes boende. Och i hennes liv att inte förglömma.

Jag vill minnas att du beskrev henne som en person som är noga med att göra rätt för sig. Kort sagt, rätt ska vara rätt.
Jag kan inte värdera om det stämmer.
Men, om vi utgår från att det förhåller sig på det sättet, hur skulle då FL reagera på en hypotetisk situation enligt följande:

1. Hon träffar ett sällskap med kriminella nere vid stranden i tron att man ska prata om något eller överlämna något eller vad det nu kan vara.
2. Dessa personer anser att FL av något skäl är ansvarig för en ekonomisk förlust som uppstått. Det kan rent av vara felaktigt, men det är så dessa anser att det är.
3. Personerna vill att hon "gör rätt för sig" och anser att hon ska betala för den ekonomiska skadan. Dessutom avsevärt mycket mer än den verkliga skadan faktiskt var.

Skulle hon då stå på sig och säga att hon inte anser sig orsakat skadan?
Citera
2021-08-03, 12:23
Medlem
mastarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nrbtnANON
Utifrån vad jag har sett och hört om Simon så har jag oerhört svårt att se honom som pisrolmördare som dessutom skjuter en tjej flera gånger i skallen. Ingenting är omöjligt, men det känns inte troligt.

Nej de som känner honom säger att det inte är troligt men samtidigt:

Häktningsframställan, sannolika skäl Mord 2021-07-30 22:18 Framnäsgatan, Luleå kommunId: POD50-BM2021-1245472674-6U.

Kan ju såklart ändras framöver men just nu verkar ju polisens bild vara att han sköt alt var en av skyttarna talades ju om flera skyttar i början också...
Senast redigerad av mastarn 2021-08-03 kl. 12:33.
Citera
2021-08-03, 12:25
Medlem
fittknullares avatar
Hur kommer det sig att detta fall fått så mycket uppmärksamhet? Mord och skjutningar sker varje dag vilket diksuteras här på forumet, men det var längesedan såhär måna sidor blev skrivna.
Citera
2021-08-03, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rennato
Kan någon kolla om denna bil som Ismail alltså Ninow köpte är skriven på BO? Om det är så behöver man inte vara raket forskare för att förstå varför somalierna avrättade Svenska tjejen. En tjock misslyckad norrländska som dom somalierna använde som en målvakt.

Ingen bil skriven på BO idag.
Citera
2021-08-03, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Tack för intressant info. Nu har jag ett par frågor eftersom du verkar veta ett och annat: Ett tema i den här tråden handlar om somalier nere från Järvaförorterna som börjat röra sig uppe hos er - hur är det egentligen? Märks de? Har de blivit aktörer att räkna med däruppe? Vet du vilka det handlar om? Umgås Simon i deras kretsar? Hur går snacket bland de "infödda"?

Jag kan inte svara på sina frågor tyvärr. Jag har inte bott i luleå på många år och lever som sagt inte i det där nå mer men visst hör jag och märket endel.

Jag vet att vissa killar från antingen shottaz eller dödspatrullen vart här uppe vet dock inte vilka men vkänner folk som hängt med folk i deras kretsar. Det här är för ganska många år sen.

Jag visste inget om att simon hade med dessa killar att göra. Jag känner bara till ett namn av personerna han umgås med. Det är en av dom som vart dömda för den grova misshandeln.

Men som sagt. Och jag vill klargöra att Jag ville bara säga mitt och vad jag vet om simon och hur han är och varit som person under vår uppväxt och alla år vi kännt varandra. Jag vet ingenting om nånting annat än det jag läst mig till. Och med det jag läst mig till kan jag varken säga att han skjutit eller inte. Det jag tror är att om han har gjort det så är det för han var tvingad till det. För jag tror inte en sekund att simon hellre skulle dö själv än att trycka av!. Men jag tror inte på det. Då hade han skjutit en gång och inte i huvudet .
Citera
2021-08-03, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittknullare
Hur kommer det sig att detta fall fått så mycket uppmärksamhet? Mord och skjutningar sker varje dag vilket diksuteras här på forumet, men det var längesedan såhär måna sidor blev skrivna.
För att det är ett ovanligt brutalt mord (ren avrättning av ung kvinna) som sker i Norrbotten. I södra Sverige kanske ni har vant er, ni kanske mer eller mindre omedvetet har accepterat den nya samhällsordningen. Här uppe känns det väldigt omskakande. Det är allt som folk pratar om på arbetsplatser och dylikt. Många känner någon som känner någon som känner BO eller MGM.

Min dröm hade varit att Norrbottningar satte hårt mot hårt och att alla som döms för gängrelaterade mord här uppe får smaka på studsaren om de väljer att återvända. En 6.5:a i bakhuvudet från någon kamoflageklädd anonym hjälte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in