I väntan på att häktningsförhandlingarna drar igång kl 14, kan man ju diskutera mediebevakningen. Det här körde Svenska Dagbladet igår: "Locket på efter att känsliga uppgifter läckt".
https://www.svd.se/expert-skjutmordet-i-lulea-kan-vara-unikt
Vad det handlar om är att åklagare och polis är superirriterade på att någon inom polisen har pratat med lirare från Aftonbladet. Här tror jag att det är deras reporter Jamshid Jamshidi. Han har bevakat händelsen från början. Han har antingen redan en kontakt inne i polishuset eller också har han lyckats charma någon polisanställd under helgen.
De känsliga uppgifter som läckts och som AB kan ta äran av är bl.a.:
1) Simon var bara chaufför.
2) Någon från Shottaz är den egentliga skytten.
3) Bilen som brann i Boden fyra timmar efter mordet i Luleå har koppling till mordet.
Polisläckan är rimligen bara en person, så allt beror på hur mycket denna person visste när infon kommunicerades (inga fler "känsliga uppgifter" har ju publicerats sedan den 1 augusti.
Att det talas om "Shottaz" är ju lite konstigt. De personer som tidigare stått inför rätta för olika saker i Luleå - och som är somalier från Järvafältet - är ju den döde Ninow och de (ännu så länge) levande Yahye och Bahnan. Dessa har ju (enligt uppgift) lämnat sina positioner som underhuggare i FLG för att köra lite eget uppe i norr och har redan varit i klammeri med rättvisan och (förmodligen) varit involverade i det bisarra intrånget på raketskjutfältet i Vidseln.
Jag tror att det är Norrbottenpolisens interna jargong att kalla de här somaliska inbrytarna på Hertsön för "Shottaz" vare sig de är medlemmar eller ej, enligt logiken "somalier från Stockholmstrakten => tidigare FLG => Shottaz". Det var någon här i tråden som för ett par dagar sedan skrev "Jag kallar alla negrer för Shottaz". Det är lite samma sak här, tror jag.