2021-08-02, 20:55
Medlem
WykkedWitchs avatar
Jag har själv haft funderingar, planer på att leva i skogen i Taigan eller i Banff (Kanada) och gav mig tillochmed av med en Vulcan militär ryggsäck och alltihop. Träffade en brud påvägen som effektivt ändrade dom planerna.
Go for it TS! Varför inte bo olovligt och jaga så länge du känner för det eller i omgångar. Det finns det ju folk som gör. Men du kan bli en ”vilde”,
ett original som nån gång beger sig in till civilisationen för att bunkra proviant. Och folk fnissar bakom ryggen på dig. Det märks att du går igång på att sprida dina idéer. Tyvärr är det din akilleshäl.
Citera
2021-08-02, 21:15
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarimBenzema9
Området är 20 MILJONER hektar. Och inhägnaden är längst ut.

Har du 2 triljarder kronor till övers, dvs 2000 miljarder kronor för att köpa marken då? Varför inte köpa precis hela US Navy med samtliga hangarfartyg, flygplan, kryssare, fregatter, atomubåtar, kärnvapen och allt annat när du ändå håller på, för att försvara området från inkräktare? Det är ungefär de summorna vi pratar nämligen...
Citera
2021-08-02, 21:25
Medlem
EricBlairs avatar
Citat:
Haha, goddag yxskaft!

Du är en inte den klokaste i bunten så att säga. Jag vet exakt vad som sades i förra tråden, klart det finns skog. Men ingen riktigt stor, obevakad skog där det finns rikt djurliv. Det jag efterfrågade alltså. Vad är det du inte förstår? Det jag efterfrågade fanns inte. Det finns nationalparker, som är högst övervakade och där man inte får jaga.

Jag har viss kunskap om det jag efterfrågar, men nej jag vet inte allt. Det är just därför jag skapade denna tråd, idiot. För att fråga mer kunniga människor inom ämnet. Om jag hade vetat svaren på mina frågor hade jag ju inte skapat tråden. Vad är det du inte förstår? Är du verkligen så begränsad?

Du får inte bestämma ett skit om jakt utöver vad Länsstyrelsen tillåter dig att göra. Fråga Karl Hedin, han har lika mycket mark som du önskar men låstes in för att åklagaren fantiserade ihop en vargjakt.
Citera
2021-08-02, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
På ett område om 20 miljoner hektar så kommer du att behöva anställa en hel armé med tekniker och köpa in en fordonsflotta till dem så att de kan åka runt och underhålla det hundratals mil långa stängslet. Elstängsel kräver mycket löpande underhållsarbete för att inte rasa samman.
Men grabben har ju sagt att han har veckopeng. Vad är det du inte förstår!?
Citera
2021-08-02, 23:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
På ett område om 20 miljoner hektar så kommer du att behöva anställa en hel armé med tekniker och köpa in en fordonsflotta till dem så att de kan åka runt och underhålla det hundratals mil långa stängslet. Elstängsel kräver mycket löpande underhållsarbete för att inte rasa samman.

Kan man väl lösa med rätt summa pengar, inte överskrider det 1miljon/år för underhållning av tjockt elstängsel med taggtråd?

Citat:
Ursprungligen postat av lother
det finns möjlighet till att hägna in
om du ex föder upp dov hjort och gör ett vilthägn
finns mufflon med
åker du nedanför ljungby finns det sådant hägn väster om e4'an, dovhjort och mufflon, och det är inte allemansrätt i det området
däremot så jagas det i hägn

köp så stort område du har råd med, kolla först så det inte finns saker som ställer till det, massor av saker,
ordna tillstånd för uppfödning av dovhjort i vilthägn, och du har din privata mark, ostört
svindyrt men ändå

Så det är det jag behöver göra för att ingen ska röra min mark? Ordna tillstånd för uppfödning av dovhjort? Bara jag gör det så kommer ingen in? Jag kan göra allt annat också? Hur mycket kostar det tillståndet?

Citat:
Ursprungligen postat av Kalksalpeter
Sverige har 28 miljoner hektar skog, för att ge dig en uppfattning på hur stort område det är

Hahah, det är otroligt stort.
Citera
2021-08-02, 23:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Har du 2 triljarder kronor till övers, dvs 2000 miljarder kronor för att köpa marken då? Varför inte köpa precis hela US Navy med samtliga hangarfartyg, flygplan, kryssare, fregatter, atomubåtar, kärnvapen och allt annat när du ändå håller på, för att försvara området från inkräktare? Det är ungefär de summorna vi pratar nämligen...

Är det verkligen så dyrt? Du måste skämta. Jag trodde det låg som Max på 100 miljarder. Jisses. Är detta egentliga summor eller är det bara det du tror?

Citat:
Ursprungligen postat av EricBlair
Du får inte bestämma ett skit om jakt utöver vad Länsstyrelsen tillåter dig att göra. Fråga Karl Hedin, han har lika mycket mark som du önskar men låstes in för att åklagaren fantiserade ihop en vargjakt.

Va? Jag förstår vad du säger men jag fattar inte varför jag inte får göra som jag vill på min mark. Varför ska myndigheterna ens bry sig om vad som händer innan för stängslet. Jag har betalt för det och det påverkar inte någon annan.

Karl Hedin hade 31.100 hektar skog i och för sig men den där miljöåklagaren är en idiot. Dock så tror jag inte att han ljög. Låter väldigt svårt att vinna mot en miljardär med dussintals advokater med lögner dock. Något underlag måste han haft. Fattar inte hur Karl kunde vara så dum och ha en tvåbarnsmamma som spionerade för polisen med på jakterna.
Citera
2021-08-02, 23:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av WykkedWitch
Jag har själv haft funderingar, planer på att leva i skogen i Taigan eller i Banff (Kanada) och gav mig tillochmed av med en Vulcan militär ryggsäck och alltihop. Träffade en brud påvägen som effektivt ändrade dom planerna.
Go for it TS! Varför inte bo olovligt och jaga så länge du känner för det eller i omgångar. Det finns det ju folk som gör. Men du kan bli en ”vilde”,
ett original som nån gång beger sig in till civilisationen för att bunkra proviant. Och folk fnissar bakom ryggen på dig. Det märks att du går igång på att sprida dina idéer. Tyvärr är det din akilleshäl.

Vad hände med tjejen? Hahah, det går ju inte för mig i dagens läge men det hade ju varit kul. Varför skulle folk fnissa bakom min rygg? Och varför är det min akilleshäl?
Citera
2021-08-02, 23:31
Medlem
lothers avatar
du får kolla det själv, vet inte, vet bara att dom finns , hyggligt många, det är instängslade områden, är inte allemansrättigheter på det

men kolla först efter mark, kostnaderna för att stängsla in det, sedan hela processen för att få driva hägn med djur
Citera
2021-08-02, 23:55
Medlem
EricBlairs avatar
Citat:
Är det verkligen så dyrt? Du måste skämta. Jag trodde det låg som Max på 100 miljarder. Jisses. Är detta egentliga summor eller är det bara det du tror?

Va? Jag förstår vad du säger men jag fattar inte varför jag inte får göra som jag vill på min mark. Varför ska myndigheterna ens bry sig om vad som händer innan för stängslet. Jag har betalt för det och det påverkar inte någon annan.

Karl Hedin hade 31.100 hektar skog i och för sig men den där miljöåklagaren är en idiot. Dock så tror jag inte att han ljög. Låter väldigt svårt att vinna mot en miljardär med dussintals advokater med lögner dock. Något underlag måste han haft. Fattar inte hur Karl kunde vara så dum och ha en tvåbarnsmamma som spionerade för polisen med på jakterna.

Karl har väl åtminstone kommit ut ur häktet men det är inte klart än. Åklagaren har överklagat.

Menar du att din äganderätt ifall du köper mark på något sätt skulle vara mer omfattande än andras? Typ ett eget kungarike?
Citera
2021-08-02, 23:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EricBlair
Karl har väl åtminstone kommit ut ur häktet men det är inte klart än. Åklagaren har överklagat.

Menar du att din äganderätt ifall du köper mark på något sätt skulle vara mer omfattande än andras? Typ ett eget kungarike?

Jag menar att alla borde ha 100% makt över deras mark. Visserligen så kan jag förstå allemansrätten men ändå inte.

Förresten så får din signatur och din profilbild mig att undra om du inte har grava psykiska problem. Men det är bara min observation.
Citera
2021-08-03, 00:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lother
du får kolla det själv, vet inte, vet bara att dom finns , hyggligt många, det är instängslade områden, är inte allemansrättigheter på det

men kolla först efter mark, kostnaderna för att stängsla in det, sedan hela processen för att få driva hägn med djur

Men hur stora områden pratar vi då, de du har sett alltså. Är det ingen allemansrätt?

Skall göras.
Citera
2021-08-03, 00:09
Medlem
EricBlairs avatar
Citat:
Jag menar att alla borde ha 100% makt över deras mark. Visserligen så kan jag förstå allemansrätten men ändå inte.

Förresten så får din signatur och din profilbild mig att undra om du inte har grava psykiska problem. Men det är bara min observation.

Trafikverket har en väg över min mark. Kan jag gräva bort den då eller sätta upp en vägtull? Kan nästa markägare en km bort sätta upp en egen tull? Och nästa markägare 100m bortanför ytterligare en tull?

Intressant! Vad är det med signatur och bild som får dig att göra det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in