2021-08-02, 20:08
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Les her

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/R9kb0x/de-ukjente-kryptosporene

Og her

Lier Horst om nye kryptospor: – Mer komplisert enn vi har trodd
Tidligere politietterforsker og krimforfatter Jørn Lier Horst mener den siste utviklingen i Lørenskog-saken tegner et bilde av semiproffe aktører som befinner seg i en gråsone mellom forbrytelser og børs.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/vAawpp/lier-horst-om-nye-kryptospor-mer-komplisert-enn-vi-har-trodd

Det holder ikke. Jeg har lest alt av avisartikler om denne saken.
Jeg ba deg gi spesifikke eksempler på den tekniske kompetansen
du mener man må ha for å sette i stand kryptorigget.

Jeg gjentar - er her viljen til gjennomføring det essensielle.
Citera
2021-08-02, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Det holder ikke. Jeg har lest alt av avisartikler om denne saken.
Jeg ba deg gi spesifikke eksempler på den tekniske kompetansen
du mener man må ha for å sette i stand kryptorigget.

Jeg gjentar - er her viljen til gjennomføring det essensielle.

Du må opprette TOR, VPN, brukerkonto og passord for Dash, Bitcoin, Monero, Wallet, TOR og VPN. Du bør vite hvordan du sender trygt uten å bli sporet.
Citera
2021-08-02, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alsagio
Påstanden om THs teknologiske inkompetanse kan like gjerne være villedning og eventyrfortelling. Det er smurt for tykt på til å virke troverdig.

Med kombinasjonen av RUs opplæring og informasjon på nett (hvor det definitivt finnes tilstrekkelig) finnes det i det minste en teoretisk mulighet for at TH har rigget dette på egenhånd, og deretter kommunisert med seg selv, og betalt til seg selv.

Dette kan underbygges av andre antagelser:

1. Han stoler i liten grad på andre, han er avhengig av full kontroll
2. Han vil ikke la seg utsette for press fra andre medvirkende i etterkant
3. Han betaler ikke 10. mill (eller mer) for noe han kan ordne selv

Søker man på "untraceable crypto" på Youtube beskrives gjerne Monereo og Dash som blant de beste. Ikke vanskelig for RU å komme frem til at dette er det TH kan være ute etter som fornuftig å bruke.

Og, de "mektige folkene" RU er redd for, kan være TH himself.

Men selvsagt kun spekulasjoner som alt annet her. Med for lite info, finnes det flere mulige fasiter. Dog støtter jeg politiets hovedhypotese om TH står bak

Jeg tror at TH har fikset dette alene. Alt sammen. Det stemmer med det vi vet om hans personlighet. I det store og hele ser jeg det omtrent sånn som deg.

I stedet for å lete høyt og lavt etter mulige medhjelpere, skulle man muligens forsøke å se mye lenger tilbake i tid. Det er 25 år fra 1993, krisen i ekteskapet, og frem til drapet i 2018. Han har hatt veldig mye tid på seg.

Og, er det sant det TH sa om at AE sto for rengjøringen i 1. og 2. etasje, mens han selv sørget for husvask i kjelleretasjen? Eller var det bare noe han sa da politiet spurte. Har TH kontor i kjelleretasjen også? Eller har hatt? Har han hatt hemmelige ting der nede som AE ikke skulle se.

Han kan ha hatt falsk id, hemmelig pc og mobilt bredbånd. Feks. Og ha låst inn datautstyret når han ikke brukte det. Han kan ha skaffet seg mye kunnskap og erfaring via darknet. Over mange år. Likt pedofile som gjemmer seg i kjelleren.

Det hadde vært interessant å vite når han kjøpte iPhone, som han angivelig ikke greide å lære å bruke, og som AE overtok. Hvilket år det skjedde.

Kan hende all kontakt med RU er en del av villedningen hans. TH og RU har angivelig løyet sammen om antall møter. Uregelmessigheter som TH har lagt inn, for å kaste mistanker mot RU, eller kaste mistanker mot TEH og RU, eller kaste mistanker mot RU med bror + tidligere kriminelle venner av bror.

Politiet har plikt til å forfølge alle spor som kan lede til en oppklaring. Så politiet må etterforske all villedning.

Ikke rart at denne etterforskningen tar tid.

Edit

Undersøkelse fra Post- og teletilsynet i 2010, gjengitt på wikipedia, https://no.wikipedia.org/wiki/Bredb%C3%A5nd
" ... viste at det i tillegg fantes nesten 500 000 mobile bredbåndsabonnement."
Senast redigerad av kornblomst 2021-08-02 kl. 22:16. Anledning: skrivefeil + Edit
Citera
2021-08-02, 21:43
Medlem
first.springs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Lier Horst om nye kryptospor: – Mer komplisert enn vi har trodd

Nå er vel ikke Lier Horst noen ekspert på området. Han er jo kun ute etter å lage klikkvennlige overskrifter og selge mest mulig bøker. Mulig jeg er inhabil her, men da velger jeg heller å stole på påstandene til TR og TB når det kommer til krypto
Citera
2021-08-02, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goingsomewhere
Han TR er (imho) en like stor kryptosnørrunge som RU, og har kommet inn i bilde fordi TV2 har alliert seg med Arcane. I akkurat dette tilfelle MÅTTE man bruke samme btc mottakeradresse. Det er eneste mulighet for flere parter (TH/Politiet) å kunne sende mld til, og motta mld. Her er TR helt på bærtur, og flere her på forumet henger seg villig på

Etter min mening er kryptorigget meget godt gjennomtenkt, alt annet enn amatørmessig, og absolut ikke noe man finner på etter noen youtube videoer. Det var planlagt i lang tid, det er soleklart. Det samme gjelder forøvrig "fjerning" av AEH, det finnes ingen brukbare vitner, spor, dna, nada, null, niks. Ingen har sett noe, hørt noe, vet noe. Meget godt utført og planlagt.

Det er jeg altså svært uenig i. Når 100 mill nok står på spill overlater man lite til tilfeldigheter. Det er lett for TR eller TB å si at kryptorigget er amatørmessig men likevel har politiet ikke kommet en iota nærmere hvem som står bak. De har intenting på RU til tross for de over 10 samtaler han hadde med TH.

Her lurer jeg om politiet er slurvete eller om RU og TH spiller sammen. Du har ikke 10 møter for å diskturere et investeringsforslag i Egypt. TH ville være ferdig med det etter 2-3 runder. Så alle må forstå det å ha 10+ møter virker høyst uvanlig, og man kan lure helt presis hva de snakket om. Politiet må ha vært særlig opptatt av det, men lite har kommet fram. Kan selvsagt vært helt genuint, men da er det meget uvanlig

Vel, man må legge sammen DASH+privatesend, bruk av falsk ID, pasted.co og da er man inne på noe helt annet enn man finner fram på youtube eller universitetet. Nå er det, desverre, mange nordmenn på det mørke nettet som driver med slike ting, jeg tenker først og fremst på kriminelle og særlig pedofile osv. Derfor tror jeg at den som har satt opp kryptorigget må ha kriminelle forbindelser.

Ingen som bryr som noen tusen kroner i btc, såklart er det mening at de skulle bli stående men det er uvesentlig. Dette med å bytte mottakeradresser er litt overdrevent, det handler om helt andre ting enn de fleste her, i følge av TB og TR, har hengt seg opp i. Å bytte adresser er helt meningsløst i denne saken https://en.bitcoin.it/wiki/Address_reuse

Du er den i denne tråden, som etter min mening er den beste, mest saklige, og du har meget gode argumenter. Du er også flink med krypto Skulle ønske du skrev mye mer Jeg liker deg Disse hypotesene til mange andre her fører jo ingen steder.
Citera
2021-08-02, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LH07
Gjenbruk av adresser underbygger at oppsettet er brukt av en som ikke driver med datasikkerhet eller har særlig kunnskap. Dersom selve oppsettet er utført av en profesjonell bør denne ha opplyst om at adressene må byttes. Det ble anbefalt ny pc, noe som gir mening. Intuitivt tenker jeg også RU. Th kan selvsagt fått oppsettet og brukt det til å utbetale for livsbevis til egen konto, men dette er trolig for opplagt. Betalingen kom på et kritisk tidspunkt for kidnappingshypotesen. Før dette var pengeiveren laber fra den falske kidnapperen. Muligens var det i utgpkt også meningen å ikke benytte konto, men gm kunne ikke gamble på dette. Min første tanke var at pengebeløpet er betaling til medhjelperne. Vanskelig å se hvilken annen måte th kunne betalt ut en større sum. Mulig han fryktet fengsling og da ville vært ute av stand til å betale gm. Spørsmålet er hvorfor det tok så lang tid før utbetalingen. Kalde spor, roe saken først. Selv om RU kan ha satt opp konto og skaffet falsk id har jeg en ide om at det er en kryptoperson til i saken. En med kriminell bakgrunn, noe RU ikke har. Endringen i siktelsen tyder også på at en annen person har overtatt stafettpinnen for ru. Det er muligens her tb ble aktuell av en grunn. Uansett må drapsmannen ha utført alvorlig kriminalitet tidligere gitt oppdragets karakter. Er dog ikke helt overbevist om teorien bestillingsdrap, men th skal angivelig ha bunnsolid alibi for drapstidspunktet.
Apropo det siste du skriver, tror jeg det første TH ville sørget for hvis han er GM, er potte vanntett alibi. Jeg tror hun har fått i seg noe som har uskadeliggjort henne. Det er så nøye planlagt at han ville rekke å bli tatt opp på kamera på Futurum mens det ennå var livsbevis. Disse telefonsamtalene hennes kan det ha blitt lagt føringer i forkant for, at hun burde og skulle gjøre. Jeg tror kroppen ble lagt i et bagasjerom og kjørt vekk da han kom hjem. Bakhonet var kun for å se om hun hadde gått ut døra, har dessuten et islett av barndomstraumer/ psykodrama.
Tlf oppringinger kun for å sjekke om hun var uskadeliggjort. Jeg har ingen tro på fremmede drapsmenn. For meg er det åpenbart at TH ville ha planlagt nøye et vanntett alibi. Hvis han er GM. Noe jeg tror han kan være.
Citera
2021-08-02, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ittno
Apropo det siste du skriver, tror jeg det første TH ville sørget for hvis han er GM, er potte vanntett alibi. Jeg tror hun har fått i seg noe som har uskadeliggjort henne. Det er så nøye planlagt at han ville rekke å bli tatt opp på kamera på Futurum mens det ennå var livsbevis. Disse telefonsamtalene hennes kan det ha blitt lagt føringer i forkant for, at hun burde og skulle gjøre. Jeg tror kroppen ble lagt i et bagasjerom og kjørt vekk da han kom hjem. Bakhonet var kun for å se om hun hadde gått ut døra, har dessuten et islett av barndomstraumer/ psykodrama.
Tlf oppringinger kun for å sjekke om hun var uskadeliggjort. Jeg har ingen tro på fremmede drapsmenn. For meg er det åpenbart at TH ville ha planlagt nøye et vanntett alibi. Hvis han er GM. Noe jeg tror han kan være.
Her var det mange fornuftige vurderinger. Jeg har heller ingen tro på at TH har involvert medhjelpere.

Det er likevel vanskelig å forstå hvordan han kan ha klart å gjøre alt på egenhånd d samtidig som han var på futurum store deler av dagen. En type forgiftning kan forklare hvordan aeh ble satt ut av spill, men hvordan han skjulte/kvittet seg med liket er fortsatt et mysterium.

Jeg har derfor tenkt at om TH er hettemannen ville han få ekstra anledning til å gjøre dette.

Er det fortsatt en mulighet for at TH er hettemannen? Jeg stusset over hvor plutselig hettemannen ble skrevet ut av historien.
Citera
2021-08-02, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goingsomewhere
Han TR er (imho) en like stor kryptosnørrunge som RU, og har kommet inn i bilde fordi TV2 har alliert seg med Arcane. I akkurat dette tilfelle MÅTTE man bruke samme btc mottakeradresse. Det er eneste mulighet for flere parter (TH/Politiet) å kunne sende mld til, og motta mld. Her er TR helt på bærtur, og flere her på forumet henger seg villig på

Etter min mening er kryptorigget meget godt gjennomtenkt, alt annet enn amatørmessig, og absolut ikke noe man finner på etter noen youtube videoer. Det var planlagt i lang tid, det er soleklart. Det samme gjelder forøvrig "fjerning" av AEH, det finnes ingen brukbare vitner, spor, dna, nada, null, niks. Ingen har sett noe, hørt noe, vet noe. Meget godt utført og planlagt.

Det er jeg altså svært uenig i. Når 100 mill nok står på spill overlater man lite til tilfeldigheter. Det er lett for TR eller TB å si at kryptorigget er amatørmessig men likevel har politiet ikke kommet en iota nærmere hvem som står bak. De har intenting på RU til tross for de over 10 samtaler han hadde med TH.

Her lurer jeg om politiet er slurvete eller om RU og TH spiller sammen. Du har ikke 10 møter for å diskturere et investeringsforslag i Egypt. TH ville være ferdig med det etter 2-3 runder. Så alle må forstå det å ha 10+ møter virker høyst uvanlig, og man kan lure helt presis hva de snakket om. Politiet må ha vært særlig opptatt av det, men lite har kommet fram. Kan selvsagt vært helt genuint, men da er det meget uvanlig

Vel, man må legge sammen DASH+privatesend, bruk av falsk ID, pasted.co og da er man inne på noe helt annet enn man finner fram på youtube eller universitetet. Nå er det, desverre, mange nordmenn på det mørke nettet som driver med slike ting, jeg tenker først og fremst på kriminelle og særlig pedofile osv. Derfor tror jeg at den som har satt opp kryptorigget må ha kriminelle forbindelser.

Ingen som bryr som noen tusen kroner i btc, såklart er det mening at de skulle bli stående men det er uvesentlig. Dette med å bytte mottakeradresser er litt overdrevent, det handler om helt andre ting enn de fleste her, i følge av TB og TR, har hengt seg opp i. Å bytte adresser er helt meningsløst i denne saken https://en.bitcoin.it/wiki/Address_reuse
Det første sitatet var av Rogstad, ikke meg. Jeg vet ikke noe om krypto. Syntes det var interessant det han sa, men skjønner at du reagerer hvis det er faktafeil mht mottakeradresse. Selv har jeg av andre grunner sansen for TR, og står ved det.

På det vemmelige mørke nettet er det jo ikke bare it eksperter som foretar transaksjoner.
Mulig mange blir tatt og, men all global pedofili virksomhet, våpenhandel, bestillingsdrap, narkohandel, mm foregår jo der.
Det er vel knapt en promille som blir tatt.
Regner med at du har fått med deg at TH viste spesielt stor interesse for det usporbare nye Monero? Og at RU advarte TH spesielt mot det og mot det mørke nettet? Bare der burde alle alarmklokker ringe.

Jeg tror RU har spesifikt fått beskjed om å lave hele oppsettet, og blitt fortalt det skulle brukes til noe helt annet enn en drapssak.

Først fortalt at det var en sparekonto eller gjemme unna penger til eller fra «Anne».

Etterhvert har ting gått inn på lystavla til RU. Min tanke var at TH har brukt en del timer på å lære det, med god hjelp fra RU. Lært nok til å kunne bruke det. Jeg mener det fortsatt holder vann at TH har en finger med i spillet av krypto utføring.
Med en snill «mormoner» i ca 10 møter, etterfulgt av mange timers hardtrening er det fortsatt en plausibel teori. Derfor er det ikke umulig at med litt gamle nitidige notater og detaljert strategisk planlegging, at brevet er komponert av TH. Eller han kan ha lagt til egne ord for kodene som RU hadde skrevet ned.
RU mener han er utsatt for et komplott. Det lyder fullstendig plausibelt i mine ører.
Citera
2021-08-03, 00:05
Medlem
Citat:
RU mener han er utsatt for et komplott. Det lyder fullstendig plausibelt i mine ører.

Det er mest plausible her er at RU samarbeider med politiet. Ingen skal i prinsippet kunne tyste seg fra straff i Norge domstoler, men som vi så i Cappelen/Jensen saken, så fikk "informanten" S*imen S*trømhylden er svært lav straff for sin deltagelse, samt at han slapp en påstått inndragning på over 12 millioner kroner. Kan det da tenkes at noe slikt skjer her? At RU slipper å bli strafferetslig forfulgt for 9 mill, men leverer TH på et sølvfat til politiet???
Senast redigerad av ruy.lopez 2021-08-03 kl. 00:11.
Citera
2021-08-03, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ruy.lopez
Det er mest plausible her er at RU samarbeider med politiet. Ingen skal i prinsippet kunne tyste seg fra straff i Norge domstoler, men som i så i Cappelen/Jensen saken, så fikk "informanten" S*imen S*trømhylden er svært lav straff for sin deltagelse, samt at han slapp en påstått inndragning på over 12 millioner kroner. Kan det da tenkes at noe slikt skjer her? At RU slipper å bli forfulgt for 9 mill, men leverer TH på et sølvfat til til politiet???
Jeg hadde håpet på det. Men jeg begynner å tvile på at han har store nok baller til det. Det kan være forståelig. Edit: Jamfør at 3, (4?) vitner i Orderudsaken døde.
Senast redigerad av Ittno 2021-08-03 kl. 00:32.
Citera
2021-08-03, 00:22
Medlem
Citat:
Giftteori og fall i trapp er ikke sannynlig fordi telefonen lå på det halvrunde bordet. Noen må da i ettertid plassert den der på et tidspunkt th var på jobb. Ingen andre enn familiemedlemmer vet hvor telefonen pleier å ligge. Ru og denne tb vet ikke dette og vi har nå kun TH og RU igjen som kandidater. Spor/manglende sporet tyder på at familien står bak. Kun ghh utenom familien har lagt igjen spor. Ve regner jeg også som familie.
Citera
2021-08-03, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av first.spring
Det overføres millioner av kroner daglig for narkotika, fortrinnsvis i bitcoin, som kan knyttes til narkotikasmugling og omsetning i Norge, uten at politi eller skattemyndigheter har en minste aning om hva som foregår.

Åssen får man hvitevasket kontantene da? Bare lurer. Bilforretninger?
Senast redigerad av toiko1 2021-08-03 kl. 00:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in