2021-08-02, 14:41
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LH07
Hvis RU er mindre involvert enn andre mgm er det lite smart å bli dradd med som medvirker til drap. RU fremstår som en slags Grønnerud. Den naive, ustraffede overambisiøse og pengelense som ikke tør tyste og distansere seg fra saken i frykt for represalier. Tenker han angrer på vepsebolet han har rotet seg inn i. Han vil nå ikke lyktes med en karriere annet enn som kriminell etter å ha sonet 21 år. Det er ikke mye å trakte etter i våre dager. Det er naivt å tro at politiet gir opp uten videre. For mye ressurser er brukt.

De vil nok ikke gi opp uten videre. De er forbannet fordi at de ble lurt av TH i begynnelsen, og at viktige spor dermed gikk tapt. De føler nok at TH har holdt dem for narr, og har bestemt seg for at saken skal oppklares, samme hvor mye det måtte koste.
RU kan virke litt som Grønnerud ja. Hvis det var slik at de var naiv, og ble brukt som en brikke.
RU trodde kanskje han skulle bli millionær. Grønnerud trodde kanskje han skulle få et helt hus å bo i sammen med ettertraktede Kristin. Det ble vel lovet at Kristin skulle få våningshuset, og at Per og Veronica skulle bo i kårboligen.
Citera
2021-08-02, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaanseth
Så dypt involvert som han var i kriminalitet i Oslos underverden, så er det høyst sannsynlig at han også er det den dag i dag. Dette er jo ikke en person man bare tar opp telefonen og ringer til sånn uten videre.

Du lærer av feilene dine. Det er slett ikke så sikkert at TB er så kriminelt i dag. Du gjør ikke den samme feilen igjen.
Citera
2021-08-02, 16:50
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Du lærer av feilene dine. Det er slett ikke så sikkert at TB er så kriminell i dag. Du gjør ikke den samme feilen igjen.

De fleste tunge kriminelle forblir kriminelle. De lærer av feilene sine, og blir dermed mer profesjonelle, og møter dessuten nye kontakter i fengsel.
Man har visse unntak der man hører om kriminelle som plutselig har blitt kristen og reiser rundt på skoler og holder foredrag, men det hører til sjeldenheten.
Det har med at de har holdt på så lenge at de ikke vet om noe annet. Dessuten har de ikke noen annen krets å vende tilbake til når de slipper ut, enn tidligere venner. Alternativet er å sitte mutters alene.
Bare de aller nærmeste i familien som de har kontakt med.
Men jeg vil tro at TB har lært at han ikke skal ha med seg 45 caliber pistol ute på byen.
Men vennekretsen vil jeg tro er den samme.
Citera
2021-08-02, 17:01
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LH07
Hvordan skal medhjelper betales. Th har angivelig ikke egenhendig drept sin ektefelle pga alibisituasjonen. Det er ikke hvem som helst som kan utføre et slikt drap. RU er det neppe.

Jeg mener forgiftning er en relativt sterk hypotese med tanke på alibi.
Det fordrer likevel en medhjelper for å blitt kvitt kroppen.
Jeg er enig i at RU er en svak kandidat som drapsmann, og sannsynligvis
også for likfjerning. Jeg tenker han er perfekt som kombinasjon av kryptolæremester
og syndebukk. Men det er kanskje mye om ham vi ikke vet - ennå.
Citera
2021-08-02, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ittno
Etter å ha gått over alle transaksjonene er det flere forhold som stikker ut. For det første fremstår de angivelige kidnapperne som tekniske amatører.
Kryptovalutaekspert i Arcane, Torkel Rogstad, peker på flere tydelige tegn: “Det tydeligste tegnet på mangelfull kompetanse er gjenbruk av bitcoinadresser”, sier Rogstad. “Dette er regnet som meget skadelig for mottakers personvern. Best practice er å generere nye adresser hver gang man sender og mottar bitcoin, og noe alle bitcoinlommebøker lar deg gjøre.”

Han TR er (imho) en like stor kryptosnørrunge som RU, og har kommet inn i bilde fordi TV2 har alliert seg med Arcane. I akkurat dette tilfelle MÅTTE man bruke samme btc mottakeradresse. Det er eneste mulighet for flere parter (TH/Politiet) å kunne sende mld til, og motta mld. Her er TR helt på bærtur, og flere her på forumet henger seg villig på

Etter min mening er kryptorigget meget godt gjennomtenkt, alt annet enn amatørmessig, og absolut ikke noe man finner på etter noen youtube videoer. Det var planlagt i lang tid, det er soleklart. Det samme gjelder forøvrig "fjerning" av AEH, det finnes ingen brukbare vitner, spor, dna, nada, null, niks. Ingen har sett noe, hørt noe, vet noe. Meget godt utført og planlagt.

Citat:
Ursprungligen postat av first.spring
Dette er vel basicly det samme TB har forklart til politiet i avhør. At de som står bak kryptorigget ikke har den kompetansen enkelte mener de har. Det er amatørmessig utført og det gir ingen mening sett med "kriminelle øyne".
Det er jeg altså svært uenig i. Når 100 mill nok står på spill overlater man lite til tilfeldigheter. Det er lett for TR eller TB å si at kryptorigget er amatørmessig men likevel har politiet ikke kommet en iota nærmere hvem som står bak. De har intenting på RU til tross for de over 10 samtaler han hadde med TH.

Citat:
TH hadde flere møter med kryptogutten enn opprinnelig nevnt. Hvor mye har TH fått med seg og blitt i stand til å gjøre med god privatundervisning? Blir bare tankespinn.
Her lurer jeg om politiet er slurvete eller om RU og TH spiller sammen. Du har ikke 10 møter for å diskturere et investeringsforslag i Egypt. TH ville være ferdig med det etter 2-3 runder. Så alle må forstå det å ha 10+ møter virker høyst uvanlig, og man kan lure helt presis hva de snakket om. Politiet må ha vært særlig opptatt av det, men lite har kommet fram. Kan selvsagt vært helt genuint, men da er det meget uvanlig

Citat:
Det er et intervju der han nevner at man ikke behøver å ha gått på universitetet for å kunne lage og gjennomføre det kryptooppsettet. At det holder å se på noen youtube videoer, mm. Han er ikke enig med politiet at det krever spesielt høy kompetanse. Litt, men ikke så mye.
Vel, man må legge sammen DASH+privatesend, bruk av falsk ID, pasted.co og da er man inne på noe helt annet enn man finner fram på youtube eller universitetet. Nå er det, desverre, mange nordmenn på det mørke nettet som driver med slike ting, jeg tenker først og fremst på kriminelle og særlig pedofile osv. Derfor tror jeg at den som har satt opp kryptorigget må ha kriminelle forbindelser.

Citat:
Ursprungligen postat av Skaanseth
Hvis pengene aldri skulle hentes ut likevel, men at hele kryptogreiene bare var et skuespill, så har det ikke noe å si at adressene gjenbrukes, så lenge motparten føler seg sikker på å ikke bli tatt uansett.
Ingen som bryr som noen tusen kroner i btc, såklart er det mening at de skulle bli stående men det er uvesentlig. Dette med å bytte mottakeradresser er litt overdrevent, det handler om helt andre ting enn de fleste her, i følge av TB og TR, har hengt seg opp i. Å bytte adresser er helt meningsløst i denne saken https://en.bitcoin.it/wiki/Address_reuse
Citera
2021-08-02, 18:29
Medlem
first.springs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goingsomewhere
Det er jeg altså svært uenig i. Når 100 mill nok står på spill overlater man lite til tilfeldigheter. Det er lett for TR eller TB å si at kryptorigget er amatørmessig men likevel har politiet ikke kommet en iota nærmere hvem som står bak. De har intenting på RU til tross for de over 10 samtaler han hadde med TH.

Dette er kommentert tidligere. At det er amatørmessig betyr ikke at det ikke fungerer. Det TB mente, og som han har forklart i avhør hos politiet er at ingen med kriminell erfaring ville løst en slik case på denne måten. Om man tenker "kriminelt" så er man interessert i å begrense antall samhandlinger og samtidig legge igjen så få spor som mulig. Kryptorigget er er konstruert og gjennomført på en unødvendig tungvindt måte.

Det finnes mange kriminelle i Norge med god nok digitale forståelse til å vite hvordan man skjuler seg og sin kommunikasjon (og transaksjoner) på en trygg og usporbar måte. Langt enklere enn slik det løses i kryptorigget. Det overføres millioner av kroner daglig for narkotika, fortrinnsvis i bitcoin, som kan knyttes til narkotikasmugling og omsetning i Norge, uten at politi eller skattemyndigheter har en minste aning om hva som foregår.

Hadde man vært en erfaren kryptokriminell ville man ikke gått for kryptorigget. Det bærer preg av klipp og lim av ulike metoder som sammen ikke gir noen mening. Det lyser usikkerhet (dvs null kriminell erfaring) lang vei. Men for all del, så har det jo fungert (i alle fall ut i fra hva som er offentlig kjent).
Citera
2021-08-02, 18:30
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goingsomewhere
Han TR er (imho) en like stor kryptosnørrunge som RU, og har kommet inn i bilde fordi TV2 har alliert seg med Arcane. I akkurat dette tilfelle MÅTTE man bruke samme btc mottakeradresse. Det er eneste mulighet for flere parter (TH/Politiet) å kunne sende mld til, og motta mld. Her er TR helt på bærtur, og flere her på forumet henger seg villig på

Etter min mening er kryptorigget meget godt gjennomtenkt, alt annet enn amatørmessig, og absolut ikke noe man finner på etter noen youtube videoer. Det var planlagt i lang tid, det er soleklart. Det samme gjelder forøvrig "fjerning" av AEH, det finnes ingen brukbare vitner, spor, dna, nada, null, niks. Ingen har sett noe, hørt noe, vet noe. Meget godt utført og planlagt.

Her lurer jeg om politiet er slurvete eller om RU og TH spiller sammen. Du har ikke 10 møter for å diskturere et investeringsforslag i Egypt. TH ville være ferdig med det etter 2-3 runder. Så alle må forstå det å ha 10+ møter virker høyst uvanlig, og man kan lure helt presis hva de snakket om. Politiet må ha vært særlig opptatt av det, men lite har kommet fram. Kan selvsagt vært helt genuint, men da er det meget uvanlig

Vel, man må legge sammen DASH+privatesend, bruk av falsk ID, pasted.co og da er man inne på noe helt annet enn man finner fram på youtube eller universitetet. Nå er det, desverre, mange nordmenn på det mørke nettet som driver med slike ting, jeg tenker først og fremst på kriminelle og særlig pedofile osv. Derfor tror jeg at den som har satt opp kryptorigget må ha kriminelle forbindelser.

Ingen som bryr som noen tusen kroner i btc, såklart er det mening at de skulle bli stående men det er uvesentlig. Dette med å bytte mottakeradresser er litt overdrevent, det handler om helt andre ting enn de fleste her, i følge av TB og TR, har hengt seg opp i. Å bytte adresser er helt meningsløst i denne saken https://en.bitcoin.it/wiki/Address_reuse

Det er vel ingen her på forumet som vet hvor langt politiet har kommet i etterforskningen.
Å si at de ikke har kommet "en iota nærmere" er det ingen som kan hverken bekrefte eller
avvise. Det samme gjelder vitneprov osv. Det er lite vi her inne faktisk vet. Men noen der
ute vet kanskje mer enn de har våget å fortelle politiet. Så langt.

Når det gjelder darknet/kryptogreiene, så er det vel ingen av disse tingene som krever
særlig teknisk kunnskap. Har man vilje til å gjøre det, får man det til. Også kjøp av falsk id.
Dette er ikke noen heksekunst.

Ellers er jeg forsåvidt enig med deg i at dette er svært godt planlagt.
Citera
2021-08-02, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket

Når det gjelder darknet/kryptogreiene, så er det vel ingen av disse tingene som krever
særlig teknisk kunnskap. Har man vilje til å gjøre det, får man det til. Også kjøp av falsk id.
Dette er ikke noen heksekunst.

Ellers er jeg forsåvidt enig med deg i at dette er svært godt planlagt.

Når det gjelder darknet og kryptorigget, kreves det spesielle datakunnskaper. Det handler ikke bare om å surfe på internett, sende e -post eller skrive inn word.
Citera
2021-08-02, 19:19
Medlem
first.springs avatar
Citat:
Når det gjelder darknet og kryptorigget, kreves det spesielle datakunnskaper. Det handler ikke bare om å surfe på internett, sende e -post eller skrive inn word.

Å komme seg ut på det store skumle darknetet er ikke verre enn at 65 år gamle analfabete pedoer som bor i kjelleren til sin 90 år gamle mor klarer å lære seg det. Så vi skal ikke tillegge den kunnskapen mer kompleksitet enn det faktisk er. Som flere har vært inne på før, så er kryptorigget noen hvemsomhelsten skulle klart å google seg til ila 1 time.

Men det er vel nok en diskusjon vi aldri blir enige om her inne.
Citera
2021-08-02, 19:39
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:

Da må jeg nesten spørre hva som spesifikt er så vanskelig?

Citat:
Ursprungligen postat av first.spring
Å komme seg ut på det store skumle darknetet er ikke verre enn at 65 år gamle analfabete pedoer som bor i kjelleren til sin 90 år gamle mor klarer å lære seg det. Så vi skal ikke tillegge den kunnskapen mer kompleksitet enn det faktisk er. Som flere har vært inne på før, så er kryptorigget noen hvemsomhelsten skulle klart å google seg til ila 1 time.

Nemlig. Det er vilje og motiv det først og fremst står på.
Citera
2021-08-02, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Da må jeg nesten spørre hva som spesifikt er så vanskelig?

Les her

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/R9kb0x/de-ukjente-kryptosporene

Og her

Lier Horst om nye kryptospor: – Mer komplisert enn vi har trodd
Tidligere politietterforsker og krimforfatter Jørn Lier Horst mener den siste utviklingen i Lørenskog-saken tegner et bilde av semiproffe aktører som befinner seg i en gråsone mellom forbrytelser og børs.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/vAawpp/lier-horst-om-nye-kryptospor-mer-komplisert-enn-vi-har-trodd
Citera
2021-08-02, 20:06
Medlem
«Kryptomannens» forsvarer etter nye kryptospor: – Tegn på at de ikke kommer videre

Forsvareren til den såkalte kryptomannen mener det fremstår som om politiet er avhengige av hjelp for å få til et gjennombrudd i Hagen-saken.

- Det er positivt at de pröver å finne ut hvem som er avsender av disse meldingene og dette brevet, men det er litt trist at de ikke har funnet ut hvem det er.

Du kan si at kryptorigget er kompleks.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Ep6lQj/kryptomannens-forsvarer-etter-nye-kryptospor-tegn-paa-at-de-ikke-kommer-videre
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in